Bukefalos 28 år!

B

**BORTTAGEN**

Min häst har fått diagnosen ringkota på frambenen.
Veterinären sa att det går bra att "promenadrida".
Men ska jag verkligen rida på en häst som har ringkota?
Har någon av er också ringkota på nån häst? Hur gör ni med motion, träning, utevistelse mm?

TACKSAM FÖR ALLA SVAR! :D
 
Vi hade ett fullblod för några år sedan som hade ringkota. Han promenadreds utan problem och gick i hagen som vanligt. Dock är väl prognosen olika från individ till individ.
 
Om hästen verkar ha ont/är halt av sin ringkota säger väl det sunda förnuftet att den INTE ska ridas.

Mår den däremot bra och är ohalt (alt bara lite halt på böjt spår, ½ grad eller mindre) går det säkert bra att promenadrida den, särskilt om vet dessutom har sagt att det ska funka. En ringkota är ju en form av pålagring, och när den inte längre är aktiv behöver inte hästen ha ont av den.

Titta på din häst och avgör därefter. Många hästar kan ha både en och annan kronisk blessyr och ändå funka utmärkt i allafall till lättare arbete.

Lycka till
 
Så länge hästen inte är halt kan man rida på den. Den mår bara bra av att röra på sig, utan att överansträngas. Jag har haft en häst med ringkota, när den kom ut från stallet var den stel, när den blivit uppvärmd brukade den gå bättre. Min veterinär rekommenderade värme, så jag brukade ha ett ludd runt kotan när hästen jobbade.
 

Liknande trådar

Hästvård Halloj! Jag har fått beskedet om att min kära polle har fått utvecklad ringkota höger fram. Jag har klartecken av veterinär att...
Svar
2
· Visningar
768
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 173
Senast: co-SMAD4
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 782
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 982
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp