Bukefalos 28 år!

Rinnande öga kanin

Tassa

Trådstartare
Min ena kanin har fått problem med sitt öga. Det rinner från det, ser ut som att det är tårar som kommer (inte varit och infekterat alltså). Det rinner inte jätte mycket, men när jag har varit iväg på jobbet syns det att det har runnit när jag tittar till henne. Jag har varit hos veterinären och fått en ögonsalva, ögat i sig ser bättre ut, men det verkar fortfarande rinna. Nu är inte kuren färdig än, så det kan ju förhoppningsvis vara så att det kommer gå över när vi är färdiga med det. Går det ändå inte över kommer jag ringa tillbaka till veterinären.

Men, jag undrar om det är fler som har kaniner med rinnande ögon? På min kanin är det bara ena ögat, men jag tycker att det ser ut att bli värre när det har blåst mycket ute. Hon är utekanin och vi har satt upp spånskivor och plankor för att minimera drag. Hon har också flera bon att krypa in i, men hon föredrar att sitta ute även om det blåser på henne. Jag har beställt en till bur som jag ska ställa på vår inglasade altan, så kan hon få bo i den när det stormar ute.

Så om någon har eller har haft något liknande problem, har ni fått bort problemet, eller kommer det tillbaka då och då? Märker ni att kaninen reagerar på något, som tex blåst eller liknande? Vet inte om det är normalt att dom reagerar på blåsten?

Om det har någon betydelse så är hon fem månader och för tillfället är hon och hennes pojkvän inte i samma bur eftersom dom inte är kastrerade än. Men dom har burar bredvid varandra och han har inga problem med sina ögon. Detta är dessutom mina första kaniner så jag har inte så mycket erfarenhet av kaniner.
 
Är det bara att det rinner klart tårflöde, eller syns det något mer på ögat som att det kladdar igen, inte hålls mer öppet, ser rött ut eller liknande?

Det är inte normalt att de får rinnande ögon av blåst eller regn, men kaniner har lätt att få igensatta tårkanaler av olika anledningar. En anledning till att kaniner får rinnande ögon kan faktiskt vara tandproblem, eftersom tårkanalerna går nära tandrötterna. Äter hon hö med god aptit?

Här finns lite att läsa om ögonproblem hos kanin: http://www.veterinaren.nu/kanin/sjukdomar/ogonen/ogonsjukdomar-kanin :)
 
Är det bara att det rinner klart tårflöde, eller syns det något mer på ögat som att det kladdar igen, inte hålls mer öppet, ser rött ut eller liknande?

Det är inte normalt att de får rinnande ögon av blåst eller regn, men kaniner har lätt att få igensatta tårkanaler av olika anledningar. En anledning till att kaniner får rinnande ögon kan faktiskt vara tandproblem, eftersom tårkanalerna går nära tandrötterna. Äter hon hö med god aptit?

Här finns lite att läsa om ögonproblem hos kanin: http://www.veterinaren.nu/kanin/sjukdomar/ogonen/ogonsjukdomar-kanin :)

Ja det är som att det bara är tårar som kommer. Det är inte kladdigt eller varigt. Ögat ser bra ut nu efter ögondropparna, men det började bli lite rött och irriterat förra veckan och det var då jag åkte till veterinären (dock var det inte jätte irriterat, lite rött och en tendens till svullnad) .

Veterinären kollade tänderna och sa att dom såg ut som dom ska(väldigt skönt att höra). Han kollade även efter skador på ögat men hittade inget. Han nämnde det där med tårkanalen också. Och då blir det operation. Jag hoppades på att det kanske inte var helt omöjligt att hon är extra känslig för blåst mm, så att vi skulle slippa operation om det inte går över. Men då kanske det bara är så att det är känsligare nu när det är irriterat.

Hon är pigg och glad som vanligt och äter mycket hö och precis lika mycket som vanligt. Tyckte att hon var lite off dagen innan veterinär besöket, men sen blev hon sig själv igen. Men som sagt, kuren med ögondropparna är inte klar än, så jag hoppas att det går över ändå, men alltid skönt och intressant att höra andras erfarenheter.
 
Är det bara att det rinner klart tårflöde, eller syns det något mer på ögat som att det kladdar igen, inte hålls mer öppet, ser rött ut eller liknande?

Det är inte normalt att de får rinnande ögon av blåst eller regn, men kaniner har lätt att få igensatta tårkanaler av olika anledningar. En anledning till att kaniner får rinnande ögon kan faktiskt vara tandproblem, eftersom tårkanalerna går nära tandrötterna. Äter hon hö med god aptit?

Här finns lite att läsa om ögonproblem hos kanin: http://www.veterinaren.nu/kanin/sjukdomar/ogonen/ogonsjukdomar-kanin :)

Intressant artikel föressten. Det stod att det är vanligt att en ögoninfektion kommer från en förkylning. Så det är ju inte konstigt då kanske att hon verkade lite seg ett tag.
 
Intressant artikel föressten. Det stod att det är vanligt att en ögoninfektion kommer från en förkylning. Så det är ju inte konstigt då kanske att hon verkade lite seg ett tag.

Uppdatering om någon är intresserad. Vi fick åka tillbaka till veterinären då ögat fortsatte att rinna. Hon blev sövd för att dom skulle spola tårkanalen. När jag hämtade henne sa dom att dom inte kunnat se att något är fel på ögat. Tårkanalen var alltså helt ok. Fick lite tips på hur jag skulle ta hand om ögat, men det var inget mer med det.

Eftersom någon här skrev att det inte är normalt att dom har så utan anledning kändes det trist att bara acceptera det. Började fundera på om hon kunde vara allergisk mot något, googlade lite och upptäckte att det inte är helt ovanligt. Tog bort all halm och spån och bytte ut det till "Toa Lätt" och ögat blev bra. Nu är jag jätte glad att hon är bra igen.
 
Min ena kanin har fått problem med sitt öga. Det rinner från det, ser ut som att det är tårar som kommer (inte varit och infekterat alltså). Det rinner inte jätte mycket, men när jag har varit iväg på jobbet syns det att det har runnit när jag tittar till henne. Jag har varit hos veterinären och fått en ögonsalva, ögat i sig ser bättre ut, men det verkar fortfarande rinna. Nu är inte kuren färdig än, så det kan ju förhoppningsvis vara så att det kommer gå över när vi är färdiga med det. Går det ändå inte över kommer jag ringa tillbaka till veterinären.

Men, jag undrar om det är fler som har kaniner med rinnande ögon? På min kanin är det bara ena ögat, men jag tycker att det ser ut att bli värre när det har blåst mycket ute. Hon är utekanin och vi har satt upp spånskivor och plankor för att minimera drag. Hon har också flera bon att krypa in i, men hon föredrar att sitta ute även om det blåser på henne. Jag har beställt en till bur som jag ska ställa på vår inglasade altan, så kan hon få bo i den när det stormar ute.

Så om någon har eller har haft något liknande problem, har ni fått bort problemet, eller kommer det tillbaka då och då? Märker ni att kaninen reagerar på något, som tex blåst eller liknande? Vet inte om det är normalt att dom reagerar på blåsten?

Om det har någon betydelse så är hon fem månader och för tillfället är hon och hennes pojkvän inte i samma bur eftersom dom inte är kastrerade än. Men dom har burar bredvid varandra och han har inga problem med sina ögon. Detta är dessutom mina första kaniner så jag har inte så mycket erfarenhet av kaniner.

Är dem ute så kan de beror på blåsten att ögat rinner.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
872
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
293
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 749
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp