Rintränings- och utställningstråd

Nästa helg ska vi göra debut i ringen på en liten inoff. Känner mig så lost🙈. Hur långt innan ens klass bör en vara där? Han är valp och går i grupp 9, grupp 9 ska börja 12:30. Har jag förstått det rätt om valparna i gruppen går först?

Har gjort egna koppel som jag hoppas duger för ringen!
20240222_135039.jpg
 
De står i alfabetisk ordning så då är det det som gäller. De flesta raser har bara en hund, då är det bara den hunden i ringen?
Förlåt för många säkert jättedumma frågor..

Ja, alltid en ras i taget. Är det bara en hund ur en ras anmäld är det alltså bara den som ska vara i ringen. Säg till domaren att du är helt ny, så hjälper de dig.
 
Ja, alltid en ras i taget. Är det bara en hund ur en ras anmäld är det alltså bara den som ska vara i ringen. Säg till domaren att du är helt ny, så hjälper de dig.
Iom att jag har ett gäng före mig så hinner jag se lite vad som händer i ringen innan oss.

Vad är basic att ha med sig på en liten inoff?

Kom på en sak till. Min håller på att tappa tänder och ser lite rolig ut just nu🙈. Spelar det någon roll?
 
Iom att jag har ett gäng före mig så hinner jag se lite vad som händer i ringen innan oss.

Vad är basic att ha med sig på en liten inoff?

Kom på en sak till. Min håller på att tappa tänder och ser lite rolig ut just nu🙈. Spelar det någon roll?
Min första utställning var med valp och vi var helt själva i ringen. Jag hade typ noll koll. Viste åt vilket håll jag skulle springa, thats it. Och min hade precis börjat löpa och var bara intresserad av att nosa i gräset.
Jag sa till ringsekriteraren att jag inte viste ett skit och hon dirigerade runt mig,
När de är valpar har de väldigt mycket överseende med typ allt!
 
Iom att jag har ett gäng före mig så hinner jag se lite vad som händer i ringen innan oss.

Vad är basic att ha med sig på en liten inoff?

Kom på en sak till. Min håller på att tappa tänder och ser lite rolig ut just nu🙈. Spelar det någon roll?
Jag sa till på min första inoff så fick jag så himla fin guidning och hjälp! Ingen fara att en valp håller på och byter tänder.
Jag brukar ha med mig stol, bur, vatten + vattenskål, borste, matsäck och stickningen haha! Om du inte använder bur tänker jag en filt el dylikt till vovve att ligga på. Är det på nått svalare ställe så kan ju en filt till en själv vara skönt också. Man sitter mest och väntar 😅
 
Jag undrar en sak om ut ställning!
Får vemsomhelst visa upp hunden eller måste ägaren göra det? Be höver hunden kunna nånting speciellt för att vara med på en ut ställning?
Jag har rullstol så jag kan inte precis visa upp min hund själv men han är jätte fin så det skulle vara kul om han kunde vara på en ut ställning nångång 💙
 
Jag undrar en sak om ut ställning!
Får vemsomhelst visa upp hunden eller måste ägaren göra det? Be höver hunden kunna nånting speciellt för att vara med på en ut ställning?
Jag har rullstol så jag kan inte precis visa upp min hund själv men han är jätte fin så det skulle vara kul om han kunde vara på en ut ställning nångång 💙
Oh, jag har sett en person visa hund i rullstol, nån sportig variant, men gissar att den var eldriven?
 
Jag undrar en sak om ut ställning!
Får vemsomhelst visa upp hunden eller måste ägaren göra det? Be höver hunden kunna nånting speciellt för att vara med på en ut ställning?
Jag har rullstol så jag kan inte precis visa upp min hund själv men han är jätte fin så det skulle vara kul om han kunde vara på en ut ställning nångång 💙
Vemsomhelst får visa hunden.
 
En bekant tävlar agility, rally, lydnad och ställer ut med sin rulle, men den styrs med typ en joystick eller så. Verkar fungera fint 😃
 
Oh, jag har sett en person visa hund i rullstol, nån sportig variant, men gissar att den var eldriven?

Har jag också sett flera gånger. Både utomhus och inomhus. Men ja, det såg ut att vara en eldriven variant som körde framåt när personen lutade sig framåt, typ.

En bekant tävlar agility, rally, lydnad och ställer ut med sin rulle, men den styrs med typ en joystick eller så. Verkar fungera fint 😃
Såklart att det KAN gå! ❤️ Men som ni skriver också så har dom nog en el driven rullstol då och det kan inte jag ha justnu. Plus så be ror det nog på vad man har för hund också kanske? Men som jag har en flatcoated retriever så man måste ju kunna springa med han för att han ska trava fint och det känns som att det är svårt med rullstolen.
Men om vem somhelst får visa upp hunden så kanske antingen min mamma eller min bästa kompis kan göra det!
 
Såklart att det KAN gå! ❤️ Men som ni skriver också så har dom nog en el driven rullstol då och det kan inte jag ha justnu. Plus så be ror det nog på vad man har för hund också kanske? Men som jag har en flatcoated retriever så man måste ju kunna springa med han för att han ska trava fint och det känns som att det är svårt med rullstolen.
Men om vem somhelst får visa upp hunden så kanske antingen min mamma eller min bästa kompis kan göra det!
Det finns tom proffs som bara visar andras hundar :)
Sambon äger den tiken som jag ställer ut och även uppfödaren har ställt henne ett par gånger.
 
Det finns tom proffs som bara visar andras hundar :)
Sambon äger den tiken som jag ställer ut och även uppfödaren har ställt henne ett par gånger.
Ja det vet jag men jag tänkte att det kanske antingen skulle vara ägaren eller nån som iprincip har det som ett jobb. Men om vemsomhelst får så är det ju lugnt.
 
Vad har ni på er på en liten inofficiell utställning? Är jeans ok eller för casual?
Helt ok om man trivs i det.
Jag personligen brukar vara lite "uppklädd" även på inoff bara för att jag tycker att det är kul. Typ svarta byxor och en mjuk kavaj.
På större utställningar och framför allt om vi har avels eller uppfödargrupp färgkoordinerar vi. Rosa och vitt utomhus på sommaren och svart och rött inne på vintern.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp