Bukefalos 28 år!

Rintränings- och utställningstråd

Vi är i Tromsø för utställning i dagarna tre. Lemmy behöver ett nordic cert härifrån. Men tyvärr gick det inte vägen, vi snubblade på mållinjen. Lemmy blev bh-2 och Zeppe bh-4. Såklart fina resultat men surt med reserv.. På söndag är det nordic igen! Jag anmälde imorgon också när vi ändå är här men de behöver inget imorgon, ja veterancert kan ju vara kul men cacib har de redan. 🙂 Det är kallt men vi klarade oss från regnet till efter utställningen iallafall!
 
Idag slog pojkarna till 🤩
Lemmy BIR och Zeppe bh-3 och BIR veteran 😍
Inget i finalerna men de skötte sig på topp och mer kan man ju inte önska 😍
Var lite nervös då husse vaknade med ett ont knä och haltade.. Känner bara en som ställer och hon har själv hane. Men husse fick ta Lemmy som springer lite långsammare än Zeppe och det gick ju vägen!
I veteran finalen var vi så många att vi stod i två varv runt finalringen 😆
Håll tummarna för imorgon då är det nordic och Lemmy behöver det certet!
 
Glömde bilden 😃
received_1440850133435696.jpeg
 
Idag var det misär 🙈 Lemmy VG 🤷🏼‍♀️ Zeppe excellent, men kritiken tycker jag borde gett ck! Nåja, kunde blivit VG där med så man får ju vara glad för det lilla. Vi packade ihop och drog direkt och är nu snart i Kiruna 😃
 
Har så smått tagit upp utställning igen efter uppehåll pga hund i lite högt hull (fortfarande inte hundra borta, men ok i alla fall, oklart vad hon livnär sig på) och framför allt att jag tyckte inget funkade i ringen. Trots massor av träning var vi tillbaka på ruta 1 varje nytt träningstillfälle/utställning. Inte kul, så jag lade ner.

Nu har vi varit på två inoff under sommaren då det känts bättre, så nu börjar jag fundera på att ge mig ut på riktigt igen. Säsongen är ju nästan slut men SSRK har två dubbelutställningar norrut i november som kan vara intressanta. Men just nu har jag lite utrustningsproblem som jag gärna tar input på:

Sen mina tidigare hundar har jag stålbur med burvagn. Brukade lägga trimbord, tält, stol ovanpå buren och dra allt. Hundarna fick gå alternativt åka om vädret krävde det. Grejorna finns kvar men burvagnen går knappt in i min nuvarande bil (VW Polo) pga hundburen. Så nu har jag dragit grejor på en liten pirra vilket jag är less på. Resultatet blir massa svordomar, saker som trillar av och framme vid ringen med blöt hund.

Har ju sett dessa hopfällbara strollers men de tycks kosta från 3500 och upp vilket jag tycker är mycket, speciellt med tanke på att jag behöver ett nytt tält. Min hund dessutom är inte att lita på när det gäller destruktivitet. Hon har bitit sönder ett antal dragkedjor och jobbar ibland hårt med tassarna på nät osv. Hon är tre år nu så jag tror tyvärr inte det här kommer att bli som med mina tidigare hundar som jag alla kunde lämna i tygburar osv utan att de försökte ta sig ut. Stålbur framstår som bäst. Men finns det någon form av burvagn med mindre hjul alt som är mer hopfällbar? För den nuvarande får inte plats när stålbur, trimbord och allt annat ska in. Trimbordet vill jag ha med, så att lämna det är inte ett alternativ. Inte heller att använda bilburen som utställningsbur.
 
379634294_1275750949805605_565965621975972332_n.jpg

Vi fick springa veteranfinal i Tomelilla i söndags. Det var bara in och ut men det är ju alltid roligt med final :love: i övrigt blev han BH-4, vilket vi inte riktigt förstod varken på kritiken eller hur de andra hundarna såg ut. Men domaren tittade inte ens på honom i bästa hane, så något var det ju hen inte gillade 🤷‍♀️
 
Visa bifogad fil 128317
Vi fick springa veteranfinal i Tomelilla i söndags. Det var bara in och ut men det är ju alltid roligt med final :love: i övrigt blev han BH-4, vilket vi inte riktigt förstod varken på kritiken eller hur de andra hundarna såg ut. Men domaren tittade inte ens på honom i bästa hane, så något var det ju hen inte gillade 🤷‍♀️
Synd att jag missade att andra bukare var där!
Vilken domare var det ?
 
Helmer prenumererar på excellent utan ck och typ 2-3 i öppen klass på senaste tiden, men idag var han faktiskt utfälld och nakenfis så jag var beredd på ett VG. Så glad ändå för ett excellent med den (icke)pälsen
 
@Gnist - GRATTIS!

Men 3,5 h försenad bedömning?!?:eek: Hur är det möjligt? Blev ringen klar i tid till finalerna? Låter som en arrangörsmardröm!
 
@Gnist - GRATTIS!

Men 3,5 h försenad bedömning?!?:eek: Hur är det möjligt? Blev ringen klar i tid till finalerna? Låter som en arrangörsmardröm!
Tack, jag är jättenöjd med min lilla lantishund 😍
10 hundar i timmen med fikapaus för domare och ringsekreterare efter 2 raser.

Aldrig varit med om liknande 🤷‍♀️

Åkte hem direkt så och BIR-hunden just pga att det tog så lång tid, så om det blev klart innan BIG-finalerna eller om det blev tight och väntan vet jag inte, men det brukar ju vara hyfsat med tid mellan ringarna och finalerna, så det borde blivit klart.
 
@Gnist - GRATTIS!

Men 3,5 h försenad bedömning?!?:eek: Hur är det möjligt? Blev ringen klar i tid till finalerna? Låter som en arrangörsmardröm!
Nja, 3,5 timmar var det knappast. Möjligen om man tror att den tidsangivelse som finns på webbsidan stämmer, men det gör den absolut inte (inte ens om domaren dömer i den takt som förväntas). Däremot så var det en ring som var rejält sen i Sundsvall igår (med utländsk domare och terrier) och då den låg i finalringen, så fick den till slut flytta till annan ring, så att de kunde förbereda finalringen. Finalerna blev därför lite försenade och tyvärr lite stressigt genomförda. Jag var själv med i veteranfinalen och det tog lång tid för vår domare att komma till förhandsgranskningen och när han väl var där så tittade han bara lite hastigt på hundarna, utan att se dem i rörelse eller ta i dem. När han var klar så skulle vi sorteras efter den lista som speakern läser efter när hundarna kommer in i ringen, men det avbröts plötsligt och vi fick springa in lite huller om buller och speakern fick gissa sig till raserna.
 
peggy_231008.jpg

Domaren skrev "moves very energetic and easily" i chowtikens Peggys kritik i Sundsvall. Visst ser man vilka sunda rörelser hon har, då hon inte ens nuddar mattan ...
 
Nja, 3,5 timmar var det knappast.

Du har naturligtvis helt rätt, 10-12 hundar i timmen mot normala ca 25 + en oförhappad fikapaus gör inte alls att det tar drygt dubbelt så lång tid.

Så otroligt dum jag är, vi var naturligtvis bara yttepyttelite sena in, mot förväntat baserat på normalt antal dömda hundar :up:
 
Du har naturligtvis helt rätt, 10-12 hundar i timmen mot normala ca 25 + en oförhappad fikapaus gör inte alls att det tar drygt dubbelt så lång tid.

Så otroligt dum jag är, vi var naturligtvis bara yttepyttelite sena in, mot förväntat baserat på normalt antal dömda hundar :up:
Oj, blev du irriterad på mig eller missförstår jag ditt inlägg? Jag vet att det var en ring som var väldigt sen, men just 3,5 timmar är kanske att ta i. Jag ifrågasätter dig inte att det var förseningar, för det var det. Det är inte ok att en domare dömer så långsamt, men ibland händer det ändå. Kul att det gick bra för dig i alla fall!
 
Oj, blev du irriterad på mig eller missförstår jag ditt inlägg? Jag vet att det var en ring som var väldigt sen, men just 3,5 timmar är kanske att ta i. Jag ifrågasätter dig inte att det var förseningar, för det var det. Det är inte ok att en domare dömer så långsamt, men ibland händer det ändå. Kul att det gick bra för dig i alla fall!
Men om nu @Gnist vet att hennes ring blev 3,5 timmar sen är det väl lite konstigt att du tala om för henne att ringen inte blev 3,5 timmar sen och sen dessutom upprepar det? Om det var 80 hundar i ringen är normal tid ca fyra timmar. Om bedömningen tar nästan dubbelt så lång tid + att domare och ringsekreterare tar paus är inte 3,5 h försening orimligt på något sätt. Dessutom var som ovan nämnts Gnist själv där.
 
Men om nu @Gnist vet att hennes ring blev 3,5 timmar sen är det väl lite konstigt att du tala om för henne att ringen inte blev 3,5 timmar sen och sen dessutom upprepar det? Om det var 80 hundar i ringen är normal tid ca fyra timmar. Om bedömningen tar nästan dubbelt så lång tid + att domare och ringsekreterare tar paus är inte 3,5 h försening orimligt på något sätt. Dessutom var som ovan nämnts Gnist själv där.

Vill folk tro att jag mfl hittar på, så får de väl göra det och visst, det kanske var 3 h och 17 minuter.
Gigantiskt skillnad om jag bommade några minuter hit eller dit liksom :cry:
Det är inget jag ens tänker lägga ett uns energi på att diskutera vidare.

Jag kan dock tänka mig att domaren kanske ökade takten på bedömningen när tid började rinna ut (nån bör ju ha påtalat det, kan man hoppas) men uppenbarligen så var han ju inte klar när det drog ihop sig till finalerna....

Förutom att det drog ut sjukt på tiden, så har jag inga klagomål. Domaren var bra i sina bedömningar, men sjukt långsam.
 
Senast ändrad:
Jag har ju glömt att berätta att Zeppe varit i Danmark, närmare bestämt Roskilde. Där började han första dagen med att bli bir veteran och bh-4, fick då veterancert och blev veteranchampion och titeln VIVV-23. Dag två blev han bh-2 med reservcert och BIR veteran och titeln KBHVV-23. Dag tre ck, oplac och blev tvåa i veteranklassen.
received_867211607821849.jpeg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp