Bukefalos 28 år!

Risig hund

Philosophia

Trådstartare
Jag sitter på tåget hem med dålig mottagning, så i väntan på att kunna ringa veterinären så tänkte jag ventilera lite funderingar här.

Min ena tik är risig. Sent i torsdags kväll så skrek hon till. Jag såg inte vad som (om något) hände eftersom hon var i ett annat rum. Jag klämde och kände men kunde inte hitta något. Men hon verkade kymig och ville mest dra sig tillbaka. Efter kvällspromenaden var det bättre men kl. 4 vaknar jag av att hon skriker till. Då vänder hon sig om och tittar på sin mage. Misstänker då magkatarr som hon kan drabbas av vid stress.

Under morgonen är hon fortsatt kymig men är nästan som vanligt när vi är ute. Jag ringer vet eftersom vi inte befinner oss hemma och jag inte har tagit med hennes Andapsin. Vet föreslår Pepcid. Några timmar efter Pepcid mår hon bättre och sover gott. Inga tecken på magont.

Nu på morgonen har hon inte ont, men det första jag ser när hon vaknar är att hon är svullen om halsens körtlar - under ena örat och ner mot halsen. Hon är även lite loj. Tar tempen som visar på 38 grader, vilket är temphöjning för henne.

Hon har ju uppenbarligen någon infektion eller inflammation i kroppen. Mina tankar handlar om allt från akut pankreatit (fast då borde hon väl ha mer ont) till rejäl magkatarr, eller till och med någon tandinfektion. Kanske tonsillit rent utav? Jag får själv ofta reaktion i magen strax före rejäla förkylningar bryter ut.

Ledsen för långt inlägg. Men vad ska jag tro?
 
Jag sitter på tåget hem med dålig mottagning, så i väntan på att kunna ringa veterinären så tänkte jag ventilera lite funderingar här.

Min ena tik är risig. Sent i torsdags kväll så skrek hon till. Jag såg inte vad som (om något) hände eftersom hon var i ett annat rum. Jag klämde och kände men kunde inte hitta något. Men hon verkade kymig och ville mest dra sig tillbaka. Efter kvällspromenaden var det bättre men kl. 4 vaknar jag av att hon skriker till. Då vänder hon sig om och tittar på sin mage. Misstänker då magkatarr som hon kan drabbas av vid stress.

Under morgonen är hon fortsatt kymig men är nästan som vanligt när vi är ute. Jag ringer vet eftersom vi inte befinner oss hemma och jag inte har tagit med hennes Andapsin. Vet föreslår Pepcid. Några timmar efter Pepcid mår hon bättre och sover gott. Inga tecken på magont.

Nu på morgonen har hon inte ont, men det första jag ser när hon vaknar är att hon är svullen om halsens körtlar - under ena örat och ner mot halsen. Hon är även lite loj. Tar tempen som visar på 38 grader, vilket är temphöjning för henne.

Hon har ju uppenbarligen någon infektion eller inflammation i kroppen. Mina tankar handlar om allt från akut pankreatit (fast då borde hon väl ha mer ont) till rejäl magkatarr, eller till och med någon tandinfektion. Kanske tonsillit rent utav? Jag får själv ofta reaktion i magen strax före rejäla förkylningar bryter ut.

Ledsen för långt inlägg. Men vad ska jag tro?

Liten uppdatering: allmäntillståndet är rätt gott, men hon är fortfarande svullen och har temphöjning. Hon har inte blivit biten eller stucken

Hon har sullna lymfkörtlar, ev. svullna spottkörtlar. Inget synbart konstigt i mun och svalg. Blodprov för infektionsbild taget liksom cellprov (men det gick knappt att få ut några). Vi väntar svar på det under dagen. Visar det tecken på infektion så sätts hon på antibiotika. Annars blir det skiktröntgen av det svullna stället.

Hypoteserna rangordade i någon slags trolighetsordning är just nu:

- spottkörtelinflammation
- något främmande föremål, typ pinne, långt bak i svalget.
-lymfom (men inga övriga lymfkörtlar är svullna)
 
Snabbsänkan är måttligt förhöjd (48). Blodbilden normal. Hon ska gå på antibiotika i en vecka och så får vi se vad som händer.

Men visst är väl förhöjd snabbsänka även en cancermarkör? Usch vad orolig jag blir. :(
 
Förhöjd snabbsänka tyder ju på en inflammation.
Togs prover för fästingburna sjukdomar? Det kan ju ge alla möjliga konstiga symtom.

Håller tummarna att allt ordnar sig och att det inte är lymfom. Som du säger borde ju fler lymfkörtlar vara svullna kan man ju tycka. Har dessutom för mig (dock inte helt hundra) att CRP stiger rejält om det är cancer, alltså mer än 48.
 
Senast ändrad:
Förhöjd snabbsänka tyder ju på en inflammation.
Togs prover för fästingburna sjukdomar? Det kan ju ge alla möjliga konstiga symtom.

Håller tummarna att allt ordnar sig och att det inte är lymfom. Som du säger borde ju fler lymfkörtlar vara svullna kan man ju tycka. Har dessutom för mig (dock inte helt hundra) att CRP stiger rejält om det är cancer, alltså mer än 48.

Tack för lite lugnande svar! Det verkar ju stämma att snabbsänkan är betydligt högre vid cancer. Åtminstone påstår diverse källor av varierande kvalitet det när jag googlar.

För att lugna mig ännu lite mer: Visst borde man även se något på blodbilden om det är lymfom? Hennes vita blodkroppar är helt normala.

Några prover för fästingburna sjukdomar togs inte. I och för sig så tog de flera rör med blod så jag vet inte om de även kollar henne för fästingsjukdomar. Hon har dock inte haft någon fästing i år.
 
Nu är det ju inte så troligt kanske då hon även är svullen vid halsens kötlar m.m,men just det där att kolla bak och skrika till har jag bara erfarenhet av ryggsmärtor. På mammas hund visade det sig vara inflamation mellan två kotor,och på min spondylos,bägge har skrikigt till och kollat bakåt. Min bara en gång,men mammas hund gjorde det många många ggr under både före och under hela behandlingen,han var väldigt loj och ville inte vara med alls som han brukade.
 
Har för mig att de vita sjunker vid tumörsjukdom.
Vi får ropa på @Malibu_Stacy :)

Det beror helt på vilken typ av tumörsjukdom det rör sig om och i många fall även i vilket stadie den befinner sig i, så det går inte att dra slutsatser endast utifrån det.

I TS hunds fall låter en spottkörtelcysta/inflammation i spottkörteln eller en böld som mycket mera troligt till hundens symptom.
Ofta får man reda på vad det är när man sticker i svullnaden - kommer det ut var så är det en böld, kommer det ut klar vätska som liknar saliv så troligtvis problem med spottkörteln. Får man knappt upp något alls - utesluter inget av ovanstående. Förhoppningsvis är cellprover så när på diagnostiskt så ni får reda på vad det kan röra sig om.

Första stadier för lymfom är svullnad av endast en lymfknuta, så bara för att inte alla är svullna är det tyvärr inte uteslutet, även om den vanligaste presentationen av hundar med den sjukdomen är just svullnad av alla kännbara lymfknutor. Dock tycker jag att det inte känns lika sannolikt att TS hund skulle ha det jämfört med vad det finns för andra alternativ.
 
Hmm... Låter lite som min när hon hade njurbäckeninflammation, alltså skulle jag också gissa på någon inflammation.

Min tappade i allmäntillstånd ganska snabbt och fick åka in och få dropp regelbundet. Men din kanske äter och dricker?

Slår mig nu att vid njurbäckeninflammation har de ont, framförallt över ryggen/njurarna. Inga UVI-symptom?
 
Nej, inga UVI-symptom. Hon äter och dricker (jag häller vatten i färskfodret) fortfarande, men inte med samma iver som vanligt förstås.

Nu har tempen gått ner till 39, så hon känns inte lika kokhet längre.
 
@Malibu_Stacy Tack så oerhört mycket att du tar dig tid!

Vaknade precis av att hon har är stekhet. 39,5 grader har hon nu.

Usch då, börjar mer tro att det ändå är en böld med tanke på febern. Tycker att du ska tillbaka om hon får feber igen, är det en böld så är det oftast enkelt löst med dränläggning.

Ibland får man helt enkelt ge lugnande/söva och sedan sticka eller skära i den om inga andra undersökningar visar något speciellt.

Hade en liknande patient en gång, stor svullnad över lymfknutor, svalg och ner mot halsen. Huden hade feber. Tänderna såg fina ut, såg inget vid en svalginspektion, inget tydligt på röntgen och vi kunde inte hitta någon främmande kropp vid genomlysning.
Men visst var det en böld! Den dränerades under snabb narkos, hunden fick medicin och var helt återställd efter en vecka.
 
Usch då, börjar mer tro att det ändå är en böld med tanke på febern. Tycker att du ska tillbaka om hon får feber igen, är det en böld så är det oftast enkelt löst med dränläggning.

Ibland får man helt enkelt ge lugnande/söva och sedan sticka eller skära i den om inga andra undersökningar visar något speciellt.

Hade en liknande patient en gång, stor svullnad över lymfknutor, svalg och ner mot halsen. Huden hade feber. Tänderna såg fina ut, såg inget vid en svalginspektion, inget tydligt på röntgen och vi kunde inte hitta någon främmande kropp vid genomlysning.
Men visst var det en böld! Den dränerades under snabb narkos, hunden fick medicin och var helt återställd efter en vecka.

@Malibu_Stacy Jag tänker också på det här med att det kan vara en böld. Diagnosticerades bölden genom punktion med nål? Veterinären försökte att sticka med nål för att ta cellprov, men det kom inte ut någonting.

Vad snäll du är som tar dig tid att skriva! Det uppskattas oerhört mycket!
 
@Malibu_Stacy Jag tänker också på det här med att det kan vara en böld. Diagnosticerades bölden genom punktion med nål? Veterinären försökte att sticka med nål för att ta cellprov, men det kom inte ut någonting.

Vad snäll du är som tar dig tid att skriva! Det uppskattas oerhört mycket!

Såklart jag hjälper till!

Jag har varit med om en del bölder där man först provat sticka i den, inte fått upp något men när väl djuret legat där nedsövt och man öppnat upp/stuckit djupare så har det varit en böld ändå!

Om hon inte haft feber och mått bra tycker jag att man kan avvakta och se vad cellprover visar, men om hon nu har feber så tycker jag att man kanske ska åka tillbaka och prova igen och se om man får ut var?

Lymfom tycker jag känns rätt osannolikt när blodprovet är helt normalt! Man ska såklart aldrig säga aldrig men jag skulle i alla fall vilja utesluta en böld ordentligt innan jag går vidare. Det är ändå en så pass "simpel" sak som har en enkel lösning!
 
Läget är oförändrat sedan den senaste uppdateringen. Hon pendlar mellan 38,7-39,2. Hon äter och dricker, men är så klart trött och vill mest sova. Svullnaden om halsen har inte minskat. Möjligen att den istället har ökat något. Jag avvaktar några timmar under dagen och är läget fortsatt oförändrat så ringer jag kliniken igen. Då har hon i så fall gått på antibiotika i drygt 1,5 dygn utan förändring (snarare lätt försämring).
 

Vi åkte in till djursjukhuset igår e.m. Vilotempen gick upp och ned som en jojo igår och på eftermiddagen ville hon inte äta. Verkade tycka att det var obehagligt att svälja. Lymfkörteln på höger sida svullnad också upp.

Hon har fått vätska och morfin men är trött och medtagen. Veterinären tog nya blodprover och ett nytt cellprov. En remiss är skickad till mitt försäkringsbolag om skiktröntgen. En annan veterinär skulle ringa under förmiddagen och ge besked om proverna och så skulle vi ta det därifrån.

Nu på morgonen är tempen rekordlåga 38,1, men hon ser ut att må ganska dåligt och vill inte äta. Det är väldigt jobbigt att se henne må dåligt och det är jobbigt att inte veta vad det är.

Sedan är vi väldigt ledsna idag över att en träningskompis hund dog igår kväll efter att ha fått delar av en nedrasad balkong i huvudet. De kom in till djursjukhuset strax efter att vi åkt därifrån. Usch vilket elände det är just nu. :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
12 934
Senast: skuggi
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 905

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp