Bukefalos 28 år!

Risig hund

Provsvaren visar att snabbsänkan är ytterligare förhöjd (87), men tempen har gått ner till under 38. Möjligen är smärta förklaringen till att tempen pendlade upp och ner. Nu får hon ju morfin. Veterinären skulle försöka sätta ihop en utredning till morgondagen där de söver henne och tittar ordentligt i bl.a. mun, svalg och hals, samt tar ordentliga vävnadsprover. Finns det inget som kan förklara de svullna lymfkörtlarna så gör de en skiktröntgen.

Hon ligger helt utslagen och vill varken äta eller dricka så jag hoppas verkligen att vi inte behöver vänta över helgen på en utredning.
 
Provsvaren visar att snabbsänkan är ytterligare förhöjd (87), men tempen har gått ner till under 38. Möjligen är smärta förklaringen till att tempen pendlade upp och ner. Nu får hon ju morfin. Veterinären skulle försöka sätta ihop en utredning till morgondagen där de söver henne och tittar ordentligt i bl.a. mun, svalg och hals, samt tar ordentliga vävnadsprover. Finns det inget som kan förklara de svullna lymfkörtlarna så gör de en skiktröntgen.

Hon ligger helt utslagen och vill varken äta eller dricka så jag hoppas verkligen att vi inte behöver vänta över helgen på en utredning.

Usch, har det aldrig varit tal om inskrivning? När hon varken vill äta och dricka stackaren kanske det är bäst att hon får stanna kvar för dropp, smärtlindring och matning.
Opioider verkar ofta väldigt dämpande på hundar, en del blir helt utslagna och bara ligger.
 
Hon ville tack och lov både äta och dricka lite under eftermiddagen och kvällen. Idag har jag fått i henne 1/3 burk med recovery och några köttbullar och vi har fått med oss Temgesic så att det ska räcka hela helgen.

Det är dock på gränsen till att hon bör läggas in. Hon har dessutom lite feber idag igen. Slutar hon äta igen eller om allmäntillståndet ytterligare förvärrad så åker vi ju in.

Det är så frustrerande att inte veta vad det är. Tyvärr fick vi ingen tid idag trots att de vände ut och in på hela kliniken, men under måndagen ska hon utredas ordentligt. Hoppas bara att hon inte hinner bli sämre. Det kommer att bli en lång helg känns det som.
 
Tack @lady_vip!

Idag vaknade hon med en temp på 40 grader, så jag är i valet och kvalet om jag ska åka till djursjukhuset så att hon blir inlagd.

Att jag tvekar beror på att hon blir orolig (stressmage) när hon är i främmande miljöer utan att jag är med. Ska hon läggas in så vill jag veta att de kan göra mer för henne än vi kan här hemma. Hon dricker, men vill ogärna äta. Igår och i förrgår så har hon haft ett par timmar där smärtlindringen varit god men att hon ändå varit så pass pigg att hon haft lite aptit. Då har vi passat på att ge henne det som hon har velat äta.

När jag har varit inne med henne på akuttider i veckan så har de poängterat att de inte kan göra något mer än att se till att hon får smärtstillande och att hon hålls uppvätskad. Jag vill göra det som ger henne bäst möjligheter att vara i så bra form som möjligt inför måndagens narkos och undersökning. Min sambo jobbar med avancerad anestesisjukvård och när han uttrycker en oro för komplikationer med narkos om hon är i för dålig form på måndag så blir jag så klart ännu mer orolig.
 
Tack @lady_vip!

Idag vaknade hon med en temp på 40 grader, så jag är i valet och kvalet om jag ska åka till djursjukhuset så att hon blir inlagd.

Att jag tvekar beror på att hon blir orolig (stressmage) när hon är i främmande miljöer utan att jag är med. Ska hon läggas in så vill jag veta att de kan göra mer för henne än vi kan här hemma. Hon dricker, men vill ogärna äta. Igår och i förrgår så har hon haft ett par timmar där smärtlindringen varit god men att hon ändå varit så pass pigg att hon haft lite aptit. Då har vi passat på att ge henne det som hon har velat äta.

När jag har varit inne med henne på akuttider i veckan så har de poängterat att de inte kan göra något mer än att se till att hon får smärtstillande och att hon hålls uppvätskad. Jag vill göra det som ger henne bäst möjligheter att vara i så bra form som möjligt inför måndagens narkos och undersökning. Min sambo jobbar med avancerad anestesisjukvård och när han uttrycker en oro för komplikationer med narkos om hon är i för dålig form på måndag så blir jag så klart ännu mer orolig.

@Philosophia

Jag håller med din sambo och tror hon skulle må avsevärt bättre om hon får ligga på dropp för uppvätskning och att sänka febern. När tempen börjar vara 40 grader och mer tycker jag inte att någon ska ha sitt djur hemma. Stiger den ännu mer finns risk att de inre organen tar skada. Dessutom är en sövning en stor risk om hon kommer uttorkad och med feber. Då klarar hon inte det.

Jag tycker ni ska åka in med henne så hon får stanna där. Stressmagen är ett mindre problem och där finns det en del att göra också om det skulle vara så att hon utvecklar diarré. Troligtvis mår hon för dåligt nu för att stressa upp sig i alla fall.

Febersänkande, tex NSAID eller Vetalgin (om man vill ha mer smärtlindring) kan man ge henne också när hon är inlagd.

Lycka till!
 
Tack alla! Nu är hon inskriven. Det känns bra att veta att de har koll på henne och att hon blir optimerad inför måndagens undersökning då vi förhoppningsvis kan få reda på vad som är fel. @Red_Chili var jättesnäll och skjutsade in oss. Jag är oändligt tacksam för alla vänliga och hjälpsamma människor!
 
Tack alla! Nu är hon inskriven. Det känns bra att veta att de har koll på henne och att hon blir optimerad inför måndagens undersökning då vi förhoppningsvis kan få reda på vad som är fel. @Red_Chili var jättesnäll och skjutsade in oss. Jag är oändligt tacksam för alla vänliga och hjälpsamma människor!

Det var nog bäst för henne! Och nu vet du att hon är i goda händer, om något skulle hända med henne är hon ju redan på rätt ställe. Så du slipper passa på henne hemma och vara orolig!

Hon mår säkert bättre snart när hon fått dropp i sig och febern gått ner. Förhoppningsvis kommer matlusten tillbaka under morgondagen!

Jag håller tummarna för henne!
 
Veterinären som arbetar idag med Dafne har dermatologi som specialitet och efter att ha tittat lite djupare i mun och svalg på henne så kunde hon hitta blåsor, både hela och sådana som gått sönder. Hon misstänker pemfigus. Hon skulle titta närmare på det under dagen under lätt narkos och ta prover som skickas på analys. Under tiden ska Dafne sättas på kortison. Är det pemfigus så borde hon svara snabbt på det. Inte roligt alls med en diagnos på kronisk sjukdom (som jag i och för sig inte ska ta ut i förskott), men det viktigaste just nu är att hon är under behandling så att hon slipper ha ont och må dåligt.
 
Veterinären som arbetar idag med Dafne har dermatologi som specialitet och efter att ha tittat lite djupare i mun och svalg på henne så kunde hon hitta blåsor, både hela och sådana som gått sönder. Hon misstänker pemfigus. Hon skulle titta närmare på det under dagen under lätt narkos och ta prover som skickas på analys. Under tiden ska Dafne sättas på kortison. Är det pemfigus så borde hon svara snabbt på det. Inte roligt alls med en diagnos på kronisk sjukdom (som jag i och för sig inte ska ta ut i förskott), men det viktigaste just nu är att hon är under behandling så att hon slipper ha ont och må dåligt.

Nu har jag läst lite om pemfigus vulgaris, som det tyvärr tycks vara (de väntar inte något annat än att provsvaren ska bekräfta diagnosen). Det är en sjukdom som jag tidigare bara har hört talas om, men inte alls haft något grepp om hur pass allvarlig den är. Riktigt dålig prognos verkar det som. Jag känner mig helt tom.
 

Liknande trådar

Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
12 971
Senast: skuggi
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp