Bukefalos 28 år!

Risig hund

Fynden förbryllade. Hon har en kraftig förtjockning av vävnaden i larynxområdet som inte finns beskrivet i litteraturen. Kerstins teori är att det är autoimmunt och möjligen någon undertyp av lupus, som kanske mest kan liknas vid systemisk skleros (därmed inte sagt att det är det). Vi skulle hem och fundera över om vi ville ta vävnadsprov för att kunna få reda på vad det är mer på cellnivå, men riskerna med att göra det i området är stora, så vi kommer avstå. Som forskare kan jag förstå att det finns ett veterinärmedicinskt intresset, men det får i så fall ske vid en obduktion (förhoppningsvis om många många år).

Nu ska hon stå tre dagar på en hästdos Medrol 2 x 16 mg i tre dagar tillsammans med Atopica och sedan lägre dos varannan dag i tre veckor tillsammans med Atopica för att se om skovet kan undertryckas.

Lilla tappra Dafne. Hon har inget ont och lider inte, men framtiden oroar så klart, så håll tummarna att vi kan bromsa det här.
 
Fynden förbryllade. Hon har en kraftig förtjockning av vävnaden i larynxområdet som inte finns beskrivet i litteraturen. Kerstins teori är att det är autoimmunt och möjligen någon undertyp av lupus, som kanske mest kan liknas vid systemisk skleros (därmed inte sagt att det är det). Vi skulle hem och fundera över om vi ville ta vävnadsprov för att kunna få reda på vad det är mer på cellnivå, men riskerna med att göra det i området är stora, så vi kommer avstå. Som forskare kan jag förstå att det finns ett veterinärmedicinskt intresset, men det får i så fall ske vid en obduktion (förhoppningsvis om många många år).

Nu ska hon stå tre dagar på en hästdos Medrol 2 x 16 mg i tre dagar tillsammans med Atopica och sedan lägre dos varannan dag i tre veckor tillsammans med Atopica för att se om skovet kan undertryckas.

Lilla tappra Dafne. Hon har inget ont och lider inte, men framtiden oroar så klart, så håll tummarna att vi kan bromsa det här.

Jag tycker du resonerar så klokt i det hela och håller tummarna hårt för att hon svarar
på behandlingen! :heart
Hon skötte sig exemplariskt både i väntan på undersökningarna och efteråt. Jag var där och kikade till henne några gånger och håller med om att det är ovanliga fynd.
 
Jag tycker du resonerar så klokt i det hela och håller tummarna hårt för att hon svarar
på behandlingen! :heart
Hon skötte sig exemplariskt både i väntan på undersökningarna och efteråt. Jag var där och kikade till henne några gånger och håller med om att det är ovanliga fynd.

Tack för att du tittade till henne. Hon är alltid så tapper lilla Dafne! ❤️
 
Jag måste säga att jag är så himla glad över att jag skapade den här tråden. Inte bara för all fin pepp, utan framförallt för att jag har nästan 6 års beskriven sjukdomshistoria. T.ex. kan jag med den här tråden jämföra symptom från första sjukdomsutbrottet med de symptom som hon har nu.

Det är dock några saker som jag har råkat skriva på andra ställen, bland annat att Dafne tappade rösten, så jag kopierar in det inlägget (från 6 december) här så att jag får det samlat på samma ställe.

Dafne har tappat rösten! Jag har märkt de två senaste dagarna när hon skäller och pratar att rösten har varit dovare och nu på morgonen fick hon bara fram ett hest kraxande.

I bakhuvudet skaver att det kanske är ett nytt skov med blåsor i svalget (hon har en autoimmun sjukdom som kan ge smärtsamma blåsor) men hon verkar inte ha ont, äter glatt och är pigg. Eftersom jag precis själv har haft stämbandsinfektion så tänker jag annars att hon kanske också har fått något virus som har satt sig på stämbanden det, men det är väl ingen zoonos åkomma?

Vad ska man tro om detta?

En annan sak som jag har noterat i samband med det här skovet är ökad förekomst av inåtvända nysningar, vilket jag nu kunde se även föregick sjukdomsutbrottet 2014.
 

Liknande trådar

Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
12 934
Senast: skuggi
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp