Bukefalos 28 år!

Risig hund

Uppdatering om Dafne igen! Veterinären ringde i torsdags med svar från experten på SLU. Experten tror inte, pga att ANA är negativt, att det är SLE. Så här skriver hon:

"Jag tror inte det är "äkta" SLE, då brukar ANA vara pos. Däremot är det inte alls osannolikt att det kan vara en autoimmun hudsjukdom, tex pemphigus. Jag skulle rekommendera att remittera henne till exv Kerstin Bergvall som sett rel många sådana här och är jätteduktig på behandling av dem!"

Så tydligen kan inte pemfigus uteslutas trots allt. Veterinären mejlade mig även provsvaren från biopsin på blåsorna i munnen. I provsvaret framgår att man hittar stora mängder vita lymfocyter och neutrofiler, vilket är karaktäristiskt för pemfigus. Men det som verkar saknas (har jag förstått efter att ha ögnat igenom diverse artiklar om "canine pemphigus") för en tydlig pemfigusdiagnos är förekomst av akantolytiska keratinocyter. Vid förekomst av akantolytiska keratinocyter så håller inte keratinocyterna längre ihop. Detta har man alltså inte funnit hos Dafne.

Veterinären har i varje fall skrivit en remiss till Kerstin Bergvall och under tiden ska vi prova att minska kortisonet med 25% under 14 dagar. Det är så klart jobbigt att inte ha någon diagnos, men jag känner mig ändå rätt lugn med att jag har en engagerad veterinär som verkligen verkar bry sig om att Dafne ska få leva ett gott liv.
 
Usch så jobbigt att fortfarande inte veta något säkert! Men jag tycker också det låter som ni har en fantastiskt engagerad och bra veterinär, och det finns ju fortfarande vägar framåt mot ett svar som ni följer. Hemskt att hon ska vara så sjuk, men än så länge finns det ju gott om hopp. Alla tummar hålls! :up:
 
Uppdatering: Vi har precis varit hos Kerstin Bergvall. Sannolikt goda nyheter! Hon förklarade varför det, utifrån hur provsvaren var formulerade, varken kunde vara pemfigus eller SLE. Men för att vara säker ville hon själv titta på de prover som togs i somras . Den misstänkta diagnosen nu är "kissing lesions"/chronic ulcerative paradental stomatitis, som också är en immunmedierad sjukdom - men mycket(!) trevligare än pemfigus. Det förklarar eventuellt inte alla hennes symptom, men det är en början. Hon ska även prata om Dafne med en odontolog på SLU.

Och oj vad bra Kerstin är: Jag fick en liten föreläsning om akantolys och skillnaden mellan de blåsor som en pemfigus vulgaris-patient får och de munblåsor som en SLE-patient kan få (man kunde ju inte se någon akantolys hos Dafne och SLE är uteslutet eftersom hon var ANA-negativ). Superintressant. Jag glömde nästan bort att vi var där för att hon skulle kolla på Dafne.
 
En ny uppdatering: Pemfigus är nu helt uteslutet!

Vi träffade en odontolog i onsdags för att få det bekräftat att det rör sig om "kissing lesions"/CUPS. Odontologen tittade Dafne i munnen och sa "Är du säker på att du ställde upp rätt hund på bordet?". Jag tittade in i munnen jag med och nog var nästan de spår som fortfarande fanns där för tre veckor sedan borta. Efter att ha grävt omkring en stund i Dafnes mun så kunde hon dock se ett pyttelitet spår av blåsorna.

Odontologens hypotes är att något orsakade Dafnes immunförsvar att gå bärsärk i somras och att det fick CUPS att blossa upp. Att Dafne var så himla fin i munnen (mot vad patienter med CUPS brukar vara) fick henne att tro att hon skulle kunna klara sig utan kortison bara vi borstade tänderna på Dafne varje dag. Så när de sista spåren har läkt ut så kunde vi prova att helt sätta ut kortisonet. Det skulle ju vara helt fantastiskt om det gick!

Vi ska nu prova att sänka kortisonet något, till 2,5 mg varannan dag med återbesök i januari för att se om vi kan sätta ut kortisonet.
 
En ny uppdatering: Pemfigus är nu helt uteslutet!

Vi träffade en odontolog i onsdags för att få det bekräftat att det rör sig om "kissing lesions"/CUPS. Odontologen tittade Dafne i munnen och sa "Är du säker på att du ställde upp rätt hund på bordet?". Jag tittade in i munnen jag med och nog var nästan de spår som fortfarande fanns där för tre veckor sedan borta. Efter att ha grävt omkring en stund i Dafnes mun så kunde hon dock se ett pyttelitet spår av blåsorna.

Odontologens hypotes är att något orsakade Dafnes immunförsvar att gå bärsärk i somras och att det fick CUPS att blossa upp. Att Dafne var så himla fin i munnen (mot vad patienter med CUPS brukar vara) fick henne att tro att hon skulle kunna klara sig utan kortison bara vi borstade tänderna på Dafne varje dag. Så när de sista spåren har läkt ut så kunde vi prova att helt sätta ut kortisonet. Det skulle ju vara helt fantastiskt om det gick!

Vi ska nu prova att sänka kortisonet något, till 2,5 mg varannan dag med återbesök i januari för att se om vi kan sätta ut kortisonet.
Så skönt med lite goda nyheter! Det såg ju väldigt mörkt ut ett tag. Men även om hon får äta kortison så borde hon väl kunna få ett bra liv? Hundar är inte lika känsliga för långtidsbehandling som människor.
 
Uppdatering igen! Vi har varit på nytt återbesök hos Kerstin. Dafne ser fortsatt fin ut i munnen. Kortisonet ska sättas ut och så ska vi gå över till ciklosporin/Atopica istället. Vi börjar med full dos i någon månad för att sedan trappa ner för att hitta lägsta effektiva dos.

Någon som har erfarenhet av att ge ciklosporin/Atopica? Jag tänker framförallt på risken för kräkningar och illamående och ev effekt på magen. Dafne har lite känslig mage.
 
Uppdatering igen! Vi har varit på nytt återbesök hos Kerstin. Dafne ser fortsatt fin ut i munnen. Kortisonet ska sättas ut och så ska vi gå över till ciklosporin/Atopica istället. Vi börjar med full dos i någon månad för att sedan trappa ner för att hitta lägsta effektiva dos.

Någon som har erfarenhet av att ge ciklosporin/Atopica? Jag tänker framförallt på risken för kräkningar och illamående och ev effekt på magen. Dafne har lite känslig mage.

Min förra hund Spike (som du ju träffat :)) var allergisk och jag valde att prova med Atopica på honom då jag inte ville ha honom på kortison pga de tråkiga biverkningarna.

Atopicas främsta biverkningar är just kräkning de första dagarna, vilket i vårt fall avhjälptes med att han fick Pepcid innan han fick medicinen den första veckan, samt att vi gav medicinen med en liten mängd mat i början.
Det är som sagt en övergående biverkning.
En annan biverkning jag märkte av var att han fick ökad pälsväxt vilket i hans fall bara var positivt för att allergin hade slitit på pälsen. Han fick även efter något års behandling lindrig gingivahyperplasi så vi var ännu mer noga med tandborstningen då. Inget han någonsin led av.

Vi kunde sänka dosen till varannan dag på honom efter ca 3 månader på varje dags behandling. Effekten kom ca 6 veckor efter insatt behandling (ciklosporin tar långt tid på sig innan full plasmakpncentration uppnås, så det är inte alls samma som kortison som har nästintill direkt effekt).

Jag skulle aldrig tveka att välja Atopica igen, trots den höga kostnaden (som kanske sjunkit något nu?). En förpackning som räckte i 1 månad (varje dags behandling) kostade ca 750 kr för en 8 kg hund.
 
Min förra hund Spike (som du ju träffat :)) var allergisk och jag valde att prova med Atopica på honom då jag inte ville ha honom på kortison pga de tråkiga biverkningarna.

Atopicas främsta biverkningar är just kräkning de första dagarna, vilket i vårt fall avhjälptes med att han fick Pepcid innan han fick medicinen den första veckan, samt att vi gav medicinen med en liten mängd mat i början.
Det är som sagt en övergående biverkning.
En annan biverkning jag märkte av var att han fick ökad pälsväxt vilket i hans fall bara var positivt för att allergin hade slitit på pälsen. Han fick även efter något års behandling lindrig gingivahyperplasi så vi var ännu mer noga med tandborstningen då. Inget han någonsin led av.

Vi kunde sänka dosen till varannan dag på honom efter ca 3 månader på varje dags behandling. Effekten kom ca 6 veckor efter insatt behandling (ciklosporin tar långt tid på sig innan full plasmakpncentration uppnås, så det är inte alls samma som kortison som har nästintill direkt effekt).

Jag skulle aldrig tveka att välja Atopica igen, trots den höga kostnaden (som kanske sjunkit något nu?). En förpackning som räckte i 1 månad (varje dags behandling) kostade ca 750 kr för en 8 kg hund.

Tack för svar! Jag ville minnas att Spike gick på Atopica. Dafne har blivit väldigt tunnpälsad av kortisonet så den ökade bepälsningen ser jag också som en välkommen bieffekt.

Jag hoppas verkligen att Dafnes mage klarar av det. Jag gav det till mat idag efter att ha läst ditt inlägg.

Jag är verkligen tacksam över att Dafne bara väger 10 kg, annars hade det blivit rätt smärtsamt för plånboken. Sköter jag bara tandborstningen ordentligt så är förutsättningarna för en låg dos goda. :)
 
Jag kom och tänka på den här tråden och tyckte att det nog kunde vara dags för en uppdatering! :) Dafne har nu stått på Atopica sedan slutet av februari. Biverkningarna från kortisonet med tunn päls och svag muskelutveckling hängde i några månader, men under senare delen av våren så började det hända massor. Pälsen är jättefin och hon är välmusklad. Men framförallt så mår hon toppen! Hon har fått börja följa med och springa på några träningar och hon tycker att livet verkligen leker. :love: Jag hoppas innerligt att det håller i sig!
 
Jag kom och tänka på den här tråden och tyckte att det nog kunde vara dags för en uppdatering! :) Dafne har nu stått på Atopica sedan slutet av februari. Biverkningarna från kortisonet med tunn päls och svag muskelutveckling hängde i några månader, men under senare delen av våren så började det hända massor. Pälsen är jättefin och hon är välmusklad. Men framförallt så mår hon toppen! Hon har fått börja följa med och springa på några träningar och hon tycker att livet verkligen leker. :love: Jag hoppas innerligt att det håller i sig!


Vad roligt att du uppdaterar!
 

Liknande trådar

Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
12 934
Senast: skuggi
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp