Bukefalos 28 år!

Robin Z som morfarshingst?

athena

Trådstartare
Önskar lite åsikter i ämnet :).

Jag har fått nys om ett spännade RZ-sto till salu, som jag funderar lite kring. Hon kommer ur ett bra xx-möderne och har egna meriter.

Själv var jag aldrig ett fan av RZ (och var en av de som reagerade kraftigt när han fick Elit utan att ha förtjänat det ;)) men man kan ju inte ta ifrån honom hans goda tävlingsresultat och de fina stoavkommorna som kommit ur honom. Nåt vidare till hingstar har han väl inte lämnat.

Jag har inte sett stoet själv (än) men hon fick dubbeldiplom på sitt treårstest och borde alltså ha en ok exteriör.

Vad tänker ni om att ha RZ som morfar? Jag har sett några stycken men han betäckte ju många ston. Kan man generalisera över vad han nedärver till nästa generation?
 
Sv: Robin Z som morfarshingst?

Nämen... bukisar? 100 visningar men inga åsikter?
 
Sv: Robin Z som morfarshingst?

Han har ju betäckt så himla mycket så det är väl inte konstigt att det dykt upp en hel del bra avkommor.. men frågan är om det är pga mamman heller hingsten själv.Man skall nog inte ge all cred. bara till RobinZ för det.

Sen Peter Eriksson som ryttare, jisses han kan ju verkligen ta ut saker som inte ens finns ur hästarna, Cardento ansågs ju vara en skithingst innan han kom till Peter :cool:

Jag vet inte.. jag skulle undvika en Robin avkomma, tycker dom bara blir skadade hela tiden, kan ju bero på att väldigt många har rent ut sagt usel exteriör och att många av dom hamnat hos hobbyryttare. Det ställer ju lite högre krav på ryttaren om hästen har dålig exteriör.

Som avelsto tja inget som är direkt wow för mig iallafall. Men många människor blir ju fortfarande impade av att det är RobinZ i stammen, så avkommorna blir nog inte så svårsålda, dock kan jag tänka mig att det blir svårt att välja en pappa. Jag har sett några avkommor där Pappa är fullblod och stoet är e: RobinZ men avkommorna är ändå stora och klumpiga och allt annat än smidiga.

Sorry att jag inte hade mer positivt att säga men detta är ju bara mina åsikter , man kan inte älska alla hästar ;)
 
Sv: Robin Z som morfarshingst?

Mja, jag svarar väl också då, med risk för att bli lynchad....
Mitt intresse för en Robin Z-märr för avel är lika med 0, oavsett egna meriter.
Till att börja med tycker jag blodet känns gammalt och omodernt idag. Jämför Robin Z under sina glansdagar och de som går idag. Stor skillnad enligt mig.

Jag har aldrig heller gillat blodet i något annat avseende faktiskt. I en gigantisk grupp avkommor är det klart att det kommer en och annan stjärna, men i mina ögon har de flesta haft rätt dålig ridbarhet, exteriör och varit allt annat än vad vi idag ser som moderna sporthästar....

Det finns ju så mycket annat bättre idag.
 
Sv: Robin Z som morfarshingst?

Jag vet inte.. jag skulle undvika en Robin avkomma, tycker dom bara blir skadade hela tiden, kan ju bero på att väldigt många har rent ut sagt usel exteriör och att många av dom hamnat hos hobbyryttare. Det ställer ju lite högre krav på ryttaren om hästen har dålig exteriör.

Det aktuella stoet har en bra exteriör (8 9 7 i början), ganska mycket "Robin-hals" dock. Har tävlat "ett helt liv" utan skador så det oroar jag mig inte för.

dock kan jag tänka mig att det blir svårt att välja en pappa.

Ja det ser jag nästan som det största problemet! En liten lätt rapp hingst, finns det??
 
Sv: Robin Z som morfarshingst?

Mja, jag svarar väl också då, med risk för att bli lynchad....
Mitt intresse för en Robin Z-märr för avel är lika med 0, oavsett egna meriter.
Till att börja med tycker jag blodet känns gammalt och omodernt idag. Jämför Robin Z under sina glansdagar och de som går idag. Stor skillnad enligt mig.

Jag lynchar ingen :). Jag kan hålla med om att det är omodernt blod, men å andra sidan så har jag ju två Cortez-ston och ett Stanford-sto i avel ;). Jag tycker dock det är svårt att finna bra yngre ston med egna meriter och en modern stam.... de växer inte direkt på trän. Dessutom är det faktiskt lättare att sälja unghästar efter "de gamla stammarna".

Jag reagerade faktiskt på championatet i år, det var otroligt många hästar med gamla stammar. Typ Rote Boldt, Irco Marco m fl som morfar.... och där var många ue Robin Z men som sagt, han har ju haft gigantiska kullar efter sig.
 
Sv: Robin Z som morfarshingst?

Och jag står ensam med att gilla Robin-blodet här verkar det som ;)

Vi hade ett par stycken på gymnasiet som var efter honom, visst det var ju inte den ädla typen, men dom var inte tungridna ändå. Sjyssta i humöret men ändå lite tag i. Red även en yngre avkomma senare sen som hade ett xx sto som mamma, den var riktigt fin! Jag skulle absolut inte ha något emot att ha ett robinsto i avelsboxen, så länge det är rätt sto :)

Hade jag ett sådant sto hade jag nog funderat på tex Cardento. Beroende på stoets humör hade kanske även någon av Clintonättlingarna kunnat passa?
 
Sv: Robin Z som morfarshingst?

*kl*
Visst är det svårt att få tag på yngre ston med egna meriter. Man får titta på ev syskon och hur förärvningsäker stammen är i större utsträckning. Hade jag varit ute efter ett sånt hade jag nog ändå tittat på nåt modernare, gillar man tex Cardento-blodet (ingen höjdare i min bok heller..) tex så hade jag betäckt en dotter eller betäckt med en Cardento-son.
Avelsarbetet går ju hela tiden framåt och gör vi ett bra sådant så ska vi ju inte använda de gamla generationerna, avkommorna ska ju vara bättre rent genetiskt :).
Nu har ju inte RZ direkt lämnat någon hingst att hänga i julgranen heller....

Det är en djungel helt enkelt.
 
Sv: Robin Z som morfarshingst?

Jag tänker så här.

Välmeriterade äldre ston ska vara i avel. Om de ska passa i min verksamhet ska de ha en intressant pappa, ett gediget mödernet och egna prestationer vilket innebär lägst placerad msv klass (eller ha lämnat avkommor som gjort det). Till dessa ston väljer jag gärna en yngre, obeprövat hingst för att få snabbare avelsframsteg.

Yngre ston kan/bör betäckas om de håller måttet (t ex gjort ett bra treårstest och härstamning som ovan), gärna föla som fyraåringar. Då får de komma ut i sporten och gå championaten på bra villkor. Dessa ston ska betäckas med väl beprövade hingstar, helst elitpremierade.

Visst är det en djungel men jag har inslagen väg och tycker det fungerar bra :). Sen är avel alltid ett lotteri och det är otroligt många fler faktorer som spelar in.
 
Sv: Robin Z som morfarshingst?

...fortsätter....

Att Robin Z inte lämnat nån hingst är intressant. På en föreläsning med Hopphästklubben i höstas fick jag detta förklarat för mig - varför en del hingstar helt enkelt är stoproducenter. Det hör ihop med att deras bästa anlag sitter på x-kromosomen, alltså den som nedärvs till ston.

Om man linjeavlar på en viss hingst, som visat sig lämna bra både ston och hingstar, ska man sträva efter att ha en jämn fördelning av sto- resp hingstavkommor till den hingsten i härstamningen.
 
Sv: Robin Z som morfarshingst?

Vi har ju bara fått ta del av RobinZ vad det är för möderne har vi ju ingen som helst aning om. Jag svarade bara på RobinZ frågan :)
 
Sv: Robin Z som morfarshingst?

Jag vet vilket sto du funderar på, det är bara att köpa ;)

Robin Z har lämnat MKT bra (även sett till hur många avkommor han fått).
Sedan har just det här stoet egna meriter + en bra stam på mödernet.
 
Sv: Robin Z som morfarshingst?

Jag fattar inte varför jag inte kommer på vem du är :D. Undrar om du är Flippetis syster?
 
Sv: Robin Z som morfarshingst?

Vi har ju bara fått ta del av RobinZ vad det är för möderne har vi ju ingen som helst aning om. Jag svarade bara på RobinZ frågan :)

Jag skrev i starten att hon har ett bra möderne. Nu varierar det naturligtvis beroende på vem du frågar - vad som är bra - men hon har syskon i svår klass och hennes mamma är berättigad till Elit.
 
Sv: Robin Z som morfarshingst?

Hej, Robin Z är ingen av mina farvoriter men en som inte bor så lågt borta från mej har en gamal RZ sto som är elit lika så hennes avkomma efter Swift är elit.

Kram
 
Sv: Robin Z som morfarshingst?

Jag skulle gärna ha ett bra Robin Z-sto i stallet. Han har stammen och prestationerna och nog verkar han nedärva det, han har ju inte bara ett fåtal avkommor i svår klass. (Sen att det är äldre hingstar i Ramiro, Almé och Gotthard, men det spelar ju ingen roll när det är så bra.)

En kompis har sitt Robin-sto dräktigt med Canterbury och det ska bli mycket spännande att se den ungen, tror han kompletterar mkt bra.
 
Sv: Robin Z som morfarshingst?

Jag förstår inte detta, man har skrivit att RZ har gjort mycket for svenskt hoppblod tillfört bra egenskaper och sedan läser man allt detta negativa i denna tråd ???
Själv är jag en lycklig ägare av ett sto efter RZ ..härlig hoppförmåga positiv
men kräver ben och man måste jobba osv. temperamentet är vasst men samtidigt hängiven. Hållbarheten kan jag inte gnälla på, vacker är hon också....lite lång men det går bra att hålla ihop henne.
Ingen nybörja häst men kan man rida så kan man ta tillvara på hennes härliga motor. Vet flera som är nöjda med sina RZ avkommer. Ramiro Z är ju en fin avelsmatador som ligger bakom RZ.
 
Sv: Robin Z som morfarshingst?

Fast tråden handlar ju inte om huruvida Robin Z var en bra eller dålig hingst eller hur hans avkommor är utan om hur han nedärver sig som morfar. Det finns flera exempel i hästavelns historia där en hingst varit en stjärna som far men inte som morfar eller farfar.
 
Sv: Robin Z som morfarshingst?

Och här kommer en som avgudar Robin Z! :love:

En stor dröm är att ha ett RZ sto i avel längre fram, och hon får GÄRNA ha någon mer av de "old and famous" hingstarna i stammen! :d
 

Liknande trådar

Avel Detta ämnet är egentligen en konstant debatt, men som återigen i samband med bruksprovet blossat upp. I krönikor, i bloggar och i...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 071
Senast: Elisabet Linnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp