Rockard för inkörning, drive out, oxer eller annan?

Har lagt ut i en köp och sälj för körsaker. Noll svar på 2 v. Tycks hopplöst till B-ponnyerna??

När jag letade till a-ponny fanns bara till storhäst och när jag letade till storhäst fanns massa a-ponny. ;) Till sist hittade jag till storhäst också som nog ändå generellt är lättare än till ponny som ju är så många olika storlekar också.

Kolla i andra grupper också, jag skulle testa i Körfolk även om det inte är en ren säljgrupp. Ibland får folk bara inte ändan ur. :)
 
Är de lite för höga i sitsen i förhållande till hjulstorlek så kan de bli stötiga och gungiga. Men de är nog enklare att få lätta.
Är man kort i rocken så går det bra med lite lägre säte, men är man lång känns det då som man får knäna vid öronen när man sitter på kuskbocken.
Fjädringen behöver vara anpassad till vad last det ska vara, kan behöva justeras.
Tryck på däckeln vid bromsning blir det oavsett om det är hästen eller hjulen som bromsar. Trevligt att ha kan det vara även om det inte skulle vara nödvändigt på ett lätt ekipage utan alltför stor last.
 
Även fast frågan inte var hur någon kör in skulle jag tycka att det är relativt relevant för val av vagn beroende på hur man kör in och hur man vill ha det.

För mig är det skitviktigt i alla fall. Man kan ju utefter det välja bort eller välja till saker samt före inköp kanske finns ut något som man inte tänkt på.
 
Även fast frågan inte var hur någon kör in skulle jag tycka att det är relativt relevant för val av vagn beroende på hur man kör in och hur man vill ha det.

För mig är det skitviktigt i alla fall. Man kan ju utefter det välja bort eller välja till saker samt före inköp kanske finns ut något som man inte tänkt på.

Absolut. Men om jag tex valt bröstsele är jag inte hjälpt av att någon berättar att de kör med loksele osv. Lite samma sak som om man tex vill ha tips på övningar att göra längs grusväg och någon föreslår övningar för ridbana.

Jag vet vad jag söker och varför, och jag både vet vad jag har gjort för val och varför. Men ffa så finns en plan för inkörningen framtagen ihop med proffs. Och att utan att överhuvudtaget ta reda på just varför och hur börja ge råd blir inte så värdefullt i en tråd där jag frågar om för och nackdelar med vissa specifika tillverkares rockarder/vissa typer av rockarder.

Men jag har ju fått enstaka svar på ursprungsfrågan med :)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag har en DO inkörningsrockad och är supernöjd @Alexandra_W Så fort jag klurat ut hur jag ska få ned den till Uppland får du gärna komma på en provtur. :) Den är ju för stor ponny, men du får iaf kika närmare på både konstruktion och fjädring.
 
Fast till inkörning, alltså de första gångerna med vagn räcker väl ett hemmabygge från Blocket tycker jag?
I synnerhet om det är okänt om hästen är ett körämne alls?
Använda den 5-6 gånger, och köpa en bra rockard som Drive-Out eller Tidaholm när hästen (ponnyn) visat sig vara körbar, och sälja rockarden igen?

Jag har en stabil och gedigen, kanske lite tung, lågbyggd rockard på saab-axel enkom för det ändamålet, alltså ett slags hemmabygge som kan hittas på Blocket. Den används bara de få gånger per år eller vartannat år, som en häst ska köras in.

Den är visserligen korrekt balanserad för en medelstor häst i min ras (Nsv Bruks), den saknar svängel, men jag vill inte använda draglinor/svängel vid anspänning de allra första gångerna.
En viktig egenskap hos den vagnen är att den är lätt att komma i och ur, den är lätt att spänna för, det går att använda rep som medhjälparna håller i istället för att fästa seltungorna (loksele). Och man kan dra vagnen bakom hästen vid behov för att testa hur den reagerar.

Nu kör jag ju in med loksele, och innan vagn så drar vi dels ett tungt däck med linor, sedan timmerkälke med rekade skaklar och ett lagom lass och ett antal vändor med lunningsbåge. Efter gedigen "brukstömkörning" såklart.

Annars har jag både Tidaholmsrockard, och maratonträningsvagn av polskt ursprung (förutom en massa skog- och jordbruksredskap/vagnar). Men dessa får komma senare utbildningen av hästen.

Skolvagnarna körs med loksele med höga skakelfästen, draglinor och baksele.

Jag kör också in det första med "skitrockard" utan svängel.
Köpte ny, hemmabygge med mountainbike-hjul, för ca 3000kr för mer än tio år sedan.
Ganska långa skaklar vilket innebär att häst/ponny av olika storlek ryms, men stor svängradie. Tål massor av stryk, gör inget om skaklarna blir lite misshandlade. Nackdelen är att den är låg så sikten är dålig över en lite större ponny. Dock utmärkt att använda för att sätta hästen för vagn första gångerna.
Har då använt "skitsele" också, med skakelremmar.

När hästarna visat sig villiga att dra, har jag avancerat till "riktig" bröst/maratonsele och maratonvagn. Nu har jag dessutom köpt mig en rockard, fick ett paket "stora startpaketet" inkl oxer rockard, för fåtalet tusenlappar. Blev positivt överraskad över att vagnen faktiskt var stabilare än väntat (inklusive en massa tillbehör med gummimatta och både långa och korta skaklar med mera för 5000kr; selen är också med).

Som sagt positivt överraskad av stabiliteten.
 
@skogaliten ang Tidaholm har jag svarat ovan :)

I övrigt så jag bad om åsikter om rockard utefter vissa specifikationer. Inte om hur du kör in hästar. Med all respekt så är det inte relevant för mig, särskilt inte i tråden. Och du har dessutom ingen aning om vad ponnyn dragit eller inte dragit innan han sätts i vagn. Inte heller att det här är sådana backar att även väl inkörda rutinerade ponnyer uppskattat lite bromshjälp nedför.

Så kan vi låta det som inte hör till tråden bero tror du?

Det är, precis som @skogaliten med flera skriver, inte självklart att broms på rockard är fördelaktigt.
Om backen är för brant nerför, kan det antagligen vara bättre för hästen att kliva ur vagnen och låta den bromsa tom vagn i början, jämfört med att trampa på en broms som påverkar vagnens balans och trycket i skaklarna kraftigt.

Skaklarna beter sig helt annorlunda på en fyrhjulsvagn jämfört med tvåhjulsvagn.
 
Nu vet jag inte exakt vilken vagn detta var, men det var en bekant som hade en liknande Oxer. Kontruktionen var helt klart gänglig. De körde för nära ridbanestaketet och fastnade med hjulet mot en stolpe, hästen blev lite rädd och for iväg och vagnen liksom vek sig. Den gav helt efter. Stolpen står kvar, oberörd.

Så jag hade nog velat känna lite på en sådan rockard innan jag köper den. Och valt den som var mer stabil.
 
Jag har en oxer som jag köpte begagnad till shettisen och tycker den funkar klart godkänt. Den är mycket kraftigare än andra billigare rockards (har kört några stycken genom åren och det finns ju ett och annat märke som gör väldigt rangliga vagnar) och går att balansera genom att ändra på infästningen av skacklarna. Sedan går inte kvaliteten på detaljerna t.ex. broms inte att jämföra med dyrare vagnar (har inte kört någon drive out men andra vagnar i högre prisklass än do). Men på det stora hela är jag mycket nöjd!
 
Idag hämtade jag en begagnad oxer.
Jag tycker inte den är oroväckande klen i konstruktionen. Tvärtom mycket stabilare än jag trott utefter folks kommentarer. Får hästen spel kan den ju slå sönder vad som helst men svårt se hur oxern inte skulle stå emot en spark eller en smäll.

Nu återstår "bara" att köra in det arma djuret ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 748
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 368
Senast: Trott
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 913
Senast: Dopy
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 556
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp