Bukefalos 28 år!

Rödrosett..

Sv: Rödrosett..

Mina hästar brukar iofs inte sparkas..om de inte blir nerridna, så jag har ju ingen röd rosett. ngt jag däremot har märkt är att när jag rider på min lilla pålle...152cm, så rider folk jämt i vägen...skrittar över min galoppvolt osv, rider jättenära o visar ingen respekt alls...o jag har själv hyfsad koll, tror jag;) Rider jag mitt stora monster...175, så har jag aldrig ngn häst i närheten - utan framridningen går helt utan incidenter. Tror de att min lilla häst är snällare - ack vad fel de har där.
 
Sv: Rödrosett..

Det är dåligt med respekt för hästar med röd rosett även på lokal och regional nivå. (iaf enligt min erfarenhet) Kanske är det för att många har det i onödan.

Själv använder jag röd rosett på min hingst för att folk inte ska rida upp i rumpan på honom eller alldeles för tätt inpå. Kanske skulle man ha något annat att märka ut hingstarna på framridningarna....
 
Sv: Rödrosett..

använder röd rosett på min häst när jag är på tävling för att jag vet att om det kommer någon för nära, ofta i galopp och om jag galopperar eller har landat efter ett hinder så sparkar han o "flyger" i luften.. men det är inte många osm bryr sig om detta :( känner ändå att har jag rosett ska folk flytta på sig, annars får dom skylla sig själv.... (klart försöker jag hålla avstånd själv men det går int bara att tänka på det, ja måste ju rida med).
 
Sv: Rödrosett..

Jag har röd rosett i svansen på mitt sto när jag tävlar klubbtävlingar, framförallt i hoppningen. Av den enkla anledningen att då måste jag rida fram med massa ridskoleekipage som inte vet något annat sätt att få stopp på sin häst förutom att styra in i rumpan på hästen framför, och detta tolererar INTE mitt sto! Hon blir dessutom väldigt taggad när hon hoppar och kan då slänga iväg en spark av ingen särskild anledning. När jag tävlar regionalt är det bara dressyr jag tävlar och då brukar det inte vara några problem på framridningen men jag bävar inför varje framhoppning på klubbtävlingarna. Nu är min häst ganska känd av ridlärarna för att vara sur så de brukar kunna varna barnen men annars så står inte jag för vad som händer om de styr upp i "röven" på mitt sursto...
 
Sv: Rödrosett..

*kl*

detta var ett Fullblod som var nätt och såg snäll ut *jo hejsan* annat när han som äger hästarna vi rider kommer in på sin 184 häst ^^ inte en kotte som är i närheten ...
ganska respektlöst igentligen, jag tävlade ju lite på en welsh och fick INGEN som hälst respekt :/
 
Sv: Rödrosett..

Vad störande :crazy:
På vår klubb måste man ha grönt kort även på klubbtävlingar, det är bra tycker jag, annars skulle det väl vara fullt med småungar på ridskolehästar som bara är i vägen.
 
Sv: Rödrosett..

Självklart irriterande, men samtidigt uppfattar jag det som att ni tävlar på klubbisar och då är det många orutinerade barn (och vuxna för den delen) som inte kan alla regler. Det tycker jag man får ha lite förståelse för.

Jag tycker inte man ska ha förståelse för en sådan sak. Ska man tävla så ska man veta detta.

Jag tävlade en kompis ponny på en lokal dressyrtävling nu i maj. Den ponnyn är väldigt duktig på att sparka hästar som kommer för nära och då den sparkar - då är det inte kul. Jag gjorde verkligen allt för att inte komma nära någon men ändå är det de som inte har uppfattat den röda rosetten i svansen. Så jag fick skrika till dem som nonchalerade det.. Deras reaktion var typ ett nonchalant "Oj då".. Men jäklar om det hade träffat..

Det mest irriterande är att många av dessa ryttare VET vad den röda rosetten betyder men de nonchalerar det bara eftersom det inte hänt något än..
 
Sv: Rödrosett..

Det är dåligt med respekt för hästar med röd rosett även på lokal och regional nivå. (iaf enligt min erfarenhet) Kanske är det för att många har det i onödan.

Själv använder jag röd rosett på min hingst för att folk inte ska rida upp i rumpan på honom eller alldeles för tätt inpå. Kanske skulle man ha något annat att märka ut hingstarna på framridningarna....

Men ska man inte ha blå rosett på hingstar? det är då det jag fått för mig iallafall..
 
Sv: Rödrosett..

Men ska man inte ha blå rosett på hingstar? det är då det jag fått för mig iallafall..

Finns ingen regel om det även om det är ett "rykte" som florerar. Tror dessvärre inte att det avskräcker mer än vad en röd rosett gör på en sparkande häst.
Dessutom är det ofta framändan på en hingst som är den jobbiga........
 
Sv: Rödrosett..

illgula västar *reflex* men rexten VARNING! hingst

joo har för mig blå ocå men det står som sagt ingen stanns typ :/
 
Sv: Rödrosett..

Jag har också för mig att det är blå, men jag tror tyvärr inte att det är så många som vet om det.
Hade det varit lika känt som röd rosett hade det nog funkat bra!
 
Sv: Rödrosett..

joo antagligen :smirk: ärligt så har jag aldrig sätt blå rosetter bara hört talas om det, jag åker runt ofta på tävlingar på öland där jag vet att dte finns hingstar men det brukar gå ungrens morsa framme och skruika "AKTA, HINGST!" :smirk: man bah yeah good work....
 
Sv: Rödrosett..

Fattar att du blir irriterad...Vem skulle inte bli det?!Vi brukar om dom kommer för nära säga till och berätta vad den röda rosetten betyder och be dom ta bort den!!!
 
Sv: Rödrosett..

Almänt lite knapp lån tror jag...:P

Bara en liten fråga angående higst nu..
Varför ska man visa att man har hingst?
En hingst är precis som vilken annan häst som helst...
Kan den inte vara ute bland andra ston och valackar så har den igen där att göra..
Den ska bete sig precis som en vanlig häst...

Jag förstår inte rikigt detta hingst hysteriet...:cool:
 
Sv: Rödrosett..

jo vissa hingstr är så klart som villken här som hälts
men det jag sätt och hört ang. hingst *vi hade en där jag red innan som var jätte snäll MEN så klart att han flörtade med brudarna, han tävlade trav... osså har vi en hingst, vallack nu mera sedan aug 2006 men han hoppade över stacketet men han tävlades trav men där höll ju travfolket avstånd, det fanns ju fler hingsra ;) *

Finns aledningt ill varför ston och hingstar inte går ihop ^^ :D
nej men det jag menar är att dom kan vara oberäknelia *inte alla men några* och hoppa på eller gå för nära ett sto som är på gång till brunst eller brunstar.
testosteronet styr, dvs. ibland oberäkeligt.
 
Sv: Rödrosett..

Det är faktiskt inte alltid hingsten som är problemet utan att vissa ston blir väldigt "tjuriga" när de känner att det finns hingst på tävlingsplats. Även de som inte sparkar i vanliga fall kan vända upp och slå när man passerar för att visa att de inte är "tillgängliga".
 
Sv: Rödrosett..

Jag har också för mig att det är blå, men jag tror tyvärr inte att det är så många som vet om det.
Hade det varit lika känt som röd rosett hade det nog funkat bra!
Jag har alltid fått lära mig vitt i svansen på hingst, men jag har även sett grönt. Mao är jag ganska övertygad om att det inte finns någon specifik färg för hingst...
 
Sv: Rödrosett..

jag vet också att nästan alla mina kompisar sätter röda rosetter i svansen på sina hästar för att få mer ''space'' på framridningen. DET är störigt tycker jag...

Jag blev utesluten på en lokal tävling för att jag hade min lilla röda rosett i svansen på min faktiskt sparkande B-ponny. (skulle ha vunnit klassen annars:p) Visste inte om att man inte fick ha det, men sen när överdomaren förklarade att det var många som hade många rosetter och sånt i man och svans på sina hästar, och det var därför regeln fanns, blev jag arg. Röd rosett i svansen är till för hästar som faktiskt sparkar, för att andra människor ska slippa få sina hästars ben avslitna:devil: Men när jag läste det här blev jag rasande(lite till överdrift :p). Vilket fusk, hur kan man ens tänka tanken? :eek::mad:
 
Sv: Rödrosett..

Va? Utesluten? Inte i hoppning va?
Du får ha hur många röda rosetter du vill i din häst svans oavsett om den sparkar eller ej, det kan ingen hindra dig ifrån och du kan ju absolut inte bli utesluen:eek:
Verkar ju helt idiotiskt och totalt fel av domaren.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 464
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 222
Senast: Nevermind
·
Dressyr Då är vi inne i årets sista månad och de flesta av oss har ridit sista tävlingarna för året och många är nog i full gång med...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 180
Senast: aprilia
·
Utrustning Hej på er! I sommar ska jag ut och tävla unghäst och eftersom jag från tidigare erfarenheter (på supersnälla ponnyer dock, inget problem...
Svar
3
· Visningar
1 330
Senast: carriemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp