Bukefalos 28 år!

Rödrosett..

Sv: Rödrosett..

Ja i dressyr får man väl inte ha rosett i svansen (fast jag vet inte säkert :p) men i hoppning får man väl det oavsett om man rider ponny eller häst.
Lixom vad spelar det för roll, det påverkar ju inte om du river.
 
Sv: Rödrosett..

Nej, alltså jag pratade dressyr i hela mitt inlägg. :) I hoppning är det såklart tillåtet.
 
Sv: Rödrosett..

Nej, dressyr gällde det här. Det stod tydligen i TR. Vilket min mamma och jag tyckte var väldigt konstigt så vi frågade överdomaren. Men jo, den regeln finns visst.. Sen att många andra familjer på tävlingsplatsen och överdomaren tyckte det var lite väl hårt av domaren att utesluta mig, det kanske hade räckt med en tillsägning, är en annan sak... utesluten blev jag:p
 
Sv: Rödrosett..

vad dumt :mad: hästarna kan väl sparka lika mycket när man rider dressyr? folk har inte längre avstånd bara för att man inte hoppar.
 
Sv: Rödrosett..

Tror absolut de kan sparka lika mycket i dressyren... Det som upprörde mig i den här tråden var just det att vissa personer faktiskt sätter i en röd rosett för att få mer plats på framridningen(grr:devil:)... det måste ju bidra till att folk tappar respekten för den lilla rosefetten :smirk:
 
Sv: Rödrosett..

jo det är väl klart men även om folk tappar respekten för rosetten så är det ändå endå en varning. och rider dom för nära och får sig en sketing så får man skylla sig själv:devil: det är tråkigt för den som rider hästen som sparka. men dom har trots allt varnat. blir så less på folk som rider upp i röven på en när det sitter en rosett:mad: sen blir dom förbannade om min häst sparkar.

fick inte till riktigt som jag ville ha sagt men det får funka så här
 
Sv: Rödrosett..

*knapplån*
Nu blir jag lite mörkrädd- vissa här tycker alltså att det är fullt ok att barn springer för nära andra hästar som kan sparkas bara för att det är barn?! Herregud det ska vara MYCKET strängare regler i en klubbtävling när det gäller säkerhet eftersom det är barn vi pratar om! De ska inte få styra in hästen i andra hästars rumpor för det är farligt, om de inte kan stanna hästen på egen vilja ska de faktiskt inte tävla. Nej det är inte hårt utan det är ren säkerhet, eller är det bara jag som vill att barnen på ridskola ska ha sina ben intakta och inte avsparkade..?
 
Sv: Rödrosett..

tror du missuppfattar :D ingen här vill att någon skadas men om folk inte tar hänsyn till varningen vad kan man göra mer då? sätta en saftblandare på huvudet som blinckar i tusen olika färger?
det är det vi menar är att rosetten missbrukas av okunnigt folk eller folk som vill ha respekt
 
Sv: Rödrosett..

Var någon som sa att man får ha förståelse för att när man tävlar klubbtävlingar så finns det många barn som inte kan reglerna. Jag som ridlärare skulle aldrig släppa iväg någon unge på en tävlingsbana oavsett nivå om den inte kunde något så simpelt som ett rött band= sparkglad häst. Det är ju säkerhet och det ska inte tas lätt på.
 
Sv: Rödrosett..

tkr att man borde ta upp det på teori lektionerna :smirk:
 
Sv: Rödrosett..

nu ska jag vara vidrig.. men jag uppfattar det inte som att problemet är att så många har röda rosetter i svansarna på hästarna utan att matte har en så ouppfostrad häst som ens kommer på tanken att sparka mot andra hästar när matte sitter på...
jag tycker man ska koncentrera sig på att lösa problemet ist för att bara sätta dit en nödlösning...

MEN det kanske ni redan håller på med och har rosetten tills dess att ni faktikst är klara med att få hästen att sluta sparka.. då är det ju så klart bara att beklaga... tycker ofta det brister i säkerhetstänket hos många..
 
Sv: Rödrosett..

Är det inte så att har man röd rosett avsäger man sig ansvaret
till att hästen sparkars? eller har jag bara fått det om bak foten?
I grund och botten är det ju folk som inte har respekt för rosetten.
Alla hästar kan faktiskt sparkas om någon okänd promenerar upp i röven på den. Då hade jag oxå blivit sur.
När jag red hubertusjakt så hade jag röd rosett på min ponny
fast hon alldrig hade sparkats eller så men annars rider folk
bara rätt upp.. men det gör dom i alla fall..
Att man ska få mera plats för att man har rosett ska man ju inte
få för så nära ska dom inte rida en okänd häst..
Men bättre att varna då har man ju försökt..
Tycker man borde få ha det i dressyren men det går ju lite
lugnare till där än på en framridning i hoppning..
 
Sv: Rödrosett..

Jag kan tycka att det är något som man lär sig innan man ger sig ut på tävling, en informationsgrej som ridskolan bör stå till handa med.

Det är ju en säkerhetsgrej och är det då mindre barn som är med och tävlar så är det väl extra viktigt så inga olyckor händer.
 
Sv: Rödrosett..

håller med, dock tkr jag att det är svårt att lära bort "sparka" finns ju de hästarna som sparkar när de känner se trängda eller som är utav naturen högt i rank.

rödrosett ska inte missbrukas där med basta så alla ni som missbrukar rödrosset SLUTA
 
Sv: Rödrosett..

Jag menade inte att hästarna skulle lära sig sluta sparka :rofl:.

Jag menade att om tävlingarna hålls med mycket ridskoleryttare så ska ridskolan informera "sina" tävlingsekipage vad som gäller på tävling.

Teori lektion innan tävlingsdags.
 
Sv: Rödrosett..

jaha Hejjagärbästpåattmissuppfatta.se

ömmh jo, tkr det är ALDELES för dålig information om vad som egentligen gäller på tävling, tråkigt tycker jag då folk kommer ut och ska tävla på "riktigt" men kanske inte lagt på minne vad som gäller för man inte traglat det på ridskolerna utan bara läst det lite kort i TR (står dte nått om rosetter i TR.? )
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 510
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 236
Senast: Nevermind
·
Dressyr Då är vi inne i årets sista månad och de flesta av oss har ridit sista tävlingarna för året och många är nog i full gång med...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 221
Senast: aprilia
·
Utrustning Hej på er! I sommar ska jag ut och tävla unghäst och eftersom jag från tidigare erfarenheter (på supersnälla ponnyer dock, inget problem...
Svar
3
· Visningar
1 336
Senast: carriemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp