Bukefalos 28 år!

Rökning på balkong, varför är det fortfarande lagligt?

Återigen, dina åsikter om vad som är respektlöst behöver inte delas av den rökande grannen. Den kan ju tycka att du är respektlös som vill bestämma var denne får röka.
Vi får inte röka på restauranger nuförtiden. Inte i flygplan eller på tåg eller buss. I butiker. Inne på sjukhus eller hos tandläkaren. Är det respektlöst mot rökarna?
 
I vårt hus så är det inte tillåtet att röka i husets allmänna utrymmen, tex på balkonger i trapphuset. Vad man gör på sin egen balkong säger reglerna inget om däremot. Jag antar att det är ganska vanligt att rökare röker på sina balkonger och det är väl lite något man får räkna med om man bor i lägenhet. Däremot verkar det inte finnas så många rökare i huset jag bor i så jag har inte noterat någon större röklukt annat än vid nån fest då och då.
 
Vi får inte röka på restauranger nuförtiden. Inte i flygplan eller på tåg eller buss. I butiker. Inne på sjukhus eller hos tandläkaren. Är det respektlöst mot rökarna?
Men det är ju en helt annan typ av lagstiftning på en annan nivå än om du ska reglera vad folk får och inte får göra i sitt eget hem.
Jag har svårt att tänka mig hur man skulle konstruera en sådan lagstiftning om den inte bygger på att man totalförbjuder bruk av cigaretter helt.
 
Jag får inte heller gå omkring naken, slänga skräp på golvet eller måla om väggarna på de ställena. Det får jag i mitt hem. Ser du en skillnad?
Nej men när ens egna hem blandas med andras egna hem blir det en annan sak menar jag. När någons cigarrettrök tar sig in på min balkong, mitt område, min lägenhet. Det är ju det som blir knepigt. Och en svår gränsdragning. I ts fall känns det glasklart - man borde inte få utsätta grannen ovanför för såna mängder cigarrettrök. I vårt fall, med grannhuset, är det mer tveksamt och nog nåt vi får härda ut. Deras cigarettrök alltså. Poolpumpen är tveksam, den är jämförbar med stereodunk…
 
Nej men när ens egna hem blandas med andras egna hem blir det en annan sak menar jag. När någons cigarrettrök tar sig in på min balkong, mitt område, min lägenhet. Det är ju det som blir knepigt. Och en svår gränsdragning. I ts fall känns det glasklart - man borde inte få utsätta grannen ovanför för såna mängder cigarrettrök. I vårt fall, med grannhuset, är det mer tveksamt och nog nåt vi får härda ut. Deras cigarettrök alltså. Poolpumpen är tveksam, den är jämförbar med stereodunk…

Om jag på min uteplats störs av att grannen ständigt går runt naken då? Då drabbas jag i mitt hem. Om grannen spelar musik i en okej volym men jag avskyr musikstilen? Ständigt klipper gräset när jag sitter i min trädgård?

Den frihet varje enskild människa har i Sverige tycker jag att vi ska vara rädda om. Att ha en fristad i sitt hem är mycket värt. Tål man då inte att ha grannar så får man kanske tänka om kring boendet.
 
Om jag på min uteplats störs av att grannen ständigt går runt naken då? Då drabbas jag i mitt hem. Om grannen spelar musik i en okej volym men jag avskyr musikstilen? Ständigt klipper gräset när jag sitter i min trädgård?

Den frihet varje enskild människa har i Sverige tycker jag att vi ska vara rädda om. Att ha en fristad i sitt hem är mycket värt. Tål man då inte att ha grannar så får man kanske tänka om kring boendet.
Jo, där finns väl en gränsdragning. Men jag förvånas lite över att så många här tycker det är ok att röka så ofantligt mycket på sin balkong att grannen ovanför överhuvudtaget inte kan vistas på sin balkong eller ens ha fönstren öppna. För mig är det väldigt hänsynslöst och ett intrång i grannens liv. De kan röka inomhus isåfall, i sin egen fristad, utan att göra intrång på grannens fristad. Längre än såhär kommer jag nog inte i ämnet.
 
Jo, där finns väl en gränsdragning. Men jag förvånas lite över att så många här tycker det är ok att röka så ofantligt mycket på sin balkong att grannen ovanför överhuvudtaget inte kan vistas på sin balkong eller ens ha fönstren öppna. För mig är det väldigt hänsynslöst och ett intrång i grannens liv. De kan röka inomhus isåfall, i sin egen fristad, utan att göra intrång på grannens fristad. Längre än såhär kommer jag nog inte i ämnet.
Du började tråden med att ta upp den juridiska sidan av saken, men nu är du i princip helt inne på subjektiva bedömningar av vagt formulerade hänsynsprinciper.

Jag kan liksom inte se hur det skulle bli aktuellt att genomföra på ett annat sätt än genom ett totalförbud som gäller i hela samhället. Om du inte ska göra radikala omvälvningar i andra lagstiftningar. Typ urholka besittningsrätten i hyreslagen, något som främst skulle drabba sårbara grupper, och gå emot andra värdefulla principer som har grundläggande konsekvenser om man skulle släppa på dem.

Att jag ser rätt omfattande problem med hur din tänkta lagstiftning skulle utformas och genomföras säger inte något alls om vad jag tänker om fenomenet att röka på balkongen nära sina grannar som sådant.
 
Ska man jämföra spela musik med rökning bör man rimligtvis välja en jämförbar nivå - dvs så högt att det blir hälsoskadligt för grannarna att vistas på sina egna uteplatser och hörs tydligt även inomhus med stängda dörrar och fönster. Händer det någon enstaka gång är det inget konstigt, men om någon skulle göra det hela dagarna, alla dagar, har jag svårt att se att det skulle vara okej.

Sen vad gäller argumentet att det är lagligt - ja, men det betyder ju inte att det inte går att ändra på. Finns ju massa saker som historiskt varit lagligt som vi numera anser fullkomligt oacceptabelt.
 
Det känns jättemärkligt att man får störa grannar med cigarettrök. Vi vet ju hur skadligt passiv rökning är, hur kan det vara ok att utsätta andra för i deras hem? Det finns ju många saker man inte får göra för att grannarna störs, men utsätta dem för rök är ok :down:

Förut hade jag grannar som rökte hela tiden på balkongen under min. Kunde inte ha balkongdörr eller fönster öppet och det var jättevarmt. För att de inte kunde gå två trappsteg ner från sin balkong och gå iväg en liten bit.

Hoppas skiten förbjuds helt nån gång. Helt meningslös grej.
 
Jag antog att inlägget var i samma anda som när jag bodde i Bollnäs och brukade svära att jag skulle lägga ut en spikmatta eller slänga en vattenballong i huvudet på snorungarna som åkte runt, runt i Bollnäs centrum och spelade sin schlager så rutorna skallrade.
 
Det är intressant att den här diskussionen kokat ner i vad andra har rätt att diktera användningen av den egna bostaden.

Rökare blir upprörda att andra har åsikter om och vill bestämma vad dessa kan göra/nyttja i sina bostäder.

Medan de samtidigt inte alltid förstår att deras handlingar gör precis detta för andra. Inskränker vad andra kan göra och hur de kan nyttja (eller inte) sina bostäder.
 
Det är intressant att den här diskussionen kokat ner i vad andra har rätt att diktera användningen av den egna bostaden.

Rökare blir upprörda att andra har åsikter om och vill bestämma vad dessa kan göra/nyttja i sina bostäder.

Medan de samtidigt inte alltid förstår att deras handlingar gör precis detta för andra. Inskränker vad andra kan göra och hur de kan nyttja (eller inte) sina bostäder.
Är det öht någon som diskuterat utifrån ståndpunkten att värna rökares känslor och tankar? Eller förnekat att det existerar ett praktiskt problem för de som drabbas?

Jag för min del ser snarare att en komplicerad och principiell juridisk fråga kokas ner till att handla om åsikter om själva rökningen eller rökarna.

Beroende på hur man tekniskt skulle utforma lagstiftningen och hur den skulle vara menad att sanktioneras så kan man dessutom vara för eller emot hela/delar av de förslagen även om man anser att en annan reglering av saken hade varit önskvärd.
Det framstår i alla fall för mig som rätt oklart vilken typ av lagstiftning vi talar om. Skulle det t.ex. vara tobaksbruket som reglerades, eller någon kvalitetsparameter i grannarnas boendemiljö, eller ett urval av beteenden (typ röka med öppet fönster vs. stängt fönster).
 
Jag tänker/tycker att vi i ett samhälle som vårt, ska ta hänsyn till varandra. Idag är det tyvärr tillåtet att röka på balkongen FASTÄN man vet att grannen ovanför lider OCH man har möjlighet att ändra på sitt rökande till en annan intillliggande plats, utan problem. Men det skiter man i. Det har inte med ”saker” att göra. Bara allmänmänsklig hänsyn. Om jag sen tappar lite vatten … tja, är det värre? Inte hinkvis kanske men …. Igen - jag hade nog inte gjort det men ändå känt att det varit ok. Nånstans, i frågan, känns det att man väljer sida här.

Jag tycker att ALL rökning som stör någon annan ska förbjudas. Vill någon röka så tycker jag att det ska vara den personens ansvar att se till att ingen störs av det.

Eller så gör vi som NZ och UK pratat om att göra. Förbjuder rökning helt för personer födda från ett visst år.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 626
T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 677
Senast: Tass
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 338
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag bor på 16'de våningen, mitt i ett höghus med två portar (dvs rätt många grannar), i sovrummet vill vi gärna ha öppet fönster då vi...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp