Ytterligare en trevlig granne..

Sv: Ytterligare en trevlig granne..

Nej, det låter rimligt.

Nu drabbas jag inte av dörrförsäljare så ofta längre, men om jag kunde bli vräkt för att någon säljer hasch till mig i min lägenhet, borde jag ju också kunna bli vräkt om dammsugarförsäljaren visar sig slarva med skatten. Och med andra ord skulle jag behöva kolla upp dörrförsäljare in absurdum för att inte riskera att stöta mig med hyresvärden.
 
Sv: Ytterligare en trevlig granne..

Spontant tolkar jag den så också, att lokalen på ett mer tydligt sätt används i näringsverksamheten. T ex att man bränner hemma och kunderna kommer till bostaden. Eller att lägenheten är en svartklubb. Eventuellt att man har ett lager av någon olaglig vara hemma.
 
Sv: Ytterligare en trevlig granne..

Det beror väl på omfattningen?
Om en langare kommer till din lägenhet varje torsdag och säljer till dig och dina vänner, som ett homeparty, så kan du nog bli vräkt.
Eller om du odlar din egen hampa för att röka.
Vilket visst skall vara vanligt.

Vanligt bland brukare då alltså inte bland folk.
 
Sv: Ytterligare en trevlig granne..

Klart det beror på omfattningen. Det är ju det vi säger. Var gränsen går, tycks det inte vara upp till hyresvärden att avgöra, utan det är en fråga om att tolka lagen, vilket jurister gör, inte hyresvärdar, formellt sett. (Möjligen däremot bra om hyresvärdar har koll på var gränsen går, tex så att de inte i överdrivet nit bedriver häxjakt mot hyresgäster som låter tonårsbarnen städa mot en slant som inte beskattas.)
 
Sv: Ytterligare en trevlig granne..

Om en langare kommer till din lägenhet varje torsdag och säljer till dig och dina vänner, som ett homeparty, så kan du nog bli vräkt.
Jag har inte alls tillräckligt med juridisk kunskap men om jag spekulerar lite så gissar jag att man inte kan bli vräkt för det. Inte enkelt i alla fall. Förutsatt att själva "homepartyt" inte är väldigt störande för grannarna (högljutt och stökigt men). Även om det är regelbunden och olaglig verksamhet så är den inte knuten till lokalen - langaren gör en hemleverans, hen håller inte butik i lägenheten. Det kan nog bli svårt för hyresvärden att hävda att lägenheten varit viktig för verksamheten när hyresgästen är slutkonsument (dvs gör sig skyldig till max ringa narkotikabrott).
 
Sv: Ytterligare en trevlig granne..

Jag skrev ju att det ryker in. Det betyder att jag märker det. Man blir inte påverkad av så utspädd rök som det handlar om i mitt och TS fall. Och jag ser det absolut inte som en grund för vräkning.

Men jag reagerade mest över tolkningen av TS granne som en knarkare som ställer till det för sina grannar. Vilken ordinär barnfamilj som helst, ger väl mer väsen från sig än vad det låter som att den här grannen gör.

Det är inte förbjudet i lag att ha barn, men det är förbjudet i lag att inneha knark.
...en viss skillnad...
 
Sv: Ytterligare en trevlig granne..

Var gränsen går, tycks det inte vara upp till hyresvärden att avgöra, ....

Hyresvärden måste ju avgöra när en sak är allvarlig nog för att behöva hanteras.
Så för hyresvärden gäller att avgöra när denne skall gå vidare med olika oegentligheter.
 
Sv: Ytterligare en trevlig granne..

Det kan nog bli svårt för hyresvärden att hävda att lägenheten varit viktig för verksamheten när hyresgästen är slutkonsument (dvs gör sig skyldig till max ringa narkotikabrott).

Det anses nog som att upplåta lokal för illegal verksamhet.
Eftersom att langaren släppt in för att sälja.
Min gissning är att gränsen går när även besökande polare handlar.
 
Sv: Ytterligare en trevlig granne..

Jag tycker texten till lappen är genial, och jag hade LÄTT satt upp den i trapphusen. Vem vet, det kanske får fler att vänja av en dålig vana?
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
  • Låst
Hemmet :cry: Jag blir tokig på mina ganska nyinflyttade grannar som bor under mig. De kedjeröker på sin uteplats som är under vår balkong. Det...
17 18 19
Svar
370
· Visningar
20 970
Senast: ullo
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 335
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp