Ytterligare en trevlig granne..

Lyrisk

Trådstartare
Jag bor på 16'de våningen, mitt i ett höghus med två portar (dvs rätt många grannar), i sovrummet vill vi gärna ha öppet fönster då vi sover bättre när det är svalt, men! En av våra grannar röker gräs, ofta, och gärna kvällstid, i sin lägenhet/genom fönstret (det finns inga balkonger på huset), och lukten verkligen sugs in i vårt sovrum :meh:

Finns det någonting jag kan göra, förutom att stänga fönstret?
Jag "vet" (har hört..) att man får röka cigaretter i sitt hem, men detta är ju trots allt olagligt (det är ingen tvekan om att det är gräs).
Får man röka i sin lägenhet om det stör grannarna?

Vi hör att det är en kille/man, för han hostar helt otroligt mycket i samband med detta, men det är stört omöjligt att ta reda på vart han bor, sen vet jag inte hur sugen jag hade varit på att prata hänsyn med en knarkare heller.. :cautious:

Att sätta upp en lapp känns inte riktigt som rätt väg att gå, det kan ju även vara så att han bor i den andra porten, och att prata med hyresvärden kanske blir svårt med tanke på att vi inte har en aning om vem det är?

Har ni någon kreativ idé eller är det bara att "gilla läget"? :yuck:
 
Sv: Ytterligare en trevlig granne..

Kan jag göra det trots att jag inte vet vem det är? Det är minst 70 lägenheter i huset..
 
Sv: Ytterligare en trevlig granne..

Ja, jag får nog göra det, det slog mig också att hyresvärden kanske har ett hum om vem det är, om han fått klagomål på sig tidigare. (vilket ju borde vara troligt)
 
Sv: Ytterligare en trevlig granne..

Tobak ja,. Olagliga preparat, nej.

Det beror helt på vad som står i hyreskontraktet om rökning (tobak) är tillåtet i lägenheten.

Till TS, ring hyresvärden först och berätta, funkar inte det så ring polisen:)

Lycka till!
 
Sv: Ytterligare en trevlig granne..

Lapp i trapphus:

"Kära granne,
Ditt rökande av gräs stör min nattsömn och jag undrar om du har möjlighet att byta till kokain istället?
Bästa hälsningar,
XX"

Förlåt, anfall av dålig humor!:D

Det är ju som sagt olagligt med gräs så kontakta hyresvärden och förklara din situation och att du överväger en polisanmälan. Ingen hyresvärd vill ha en knarkrazzia om de inte behöver.
Lycka till!
 
Sv: Ytterligare en trevlig granne..

Öppet fönster i mars?
Ni borde ju kunna få ner temperaturen genom att sänka värmen på elementen.
Som en tillfällig lösning.
 
Sv: Ytterligare en trevlig granne..

Lapp i trapphus:

"Kära granne,
Ditt rökande av gräs stör min nattsömn och jag undrar om du har möjlighet att byta till kokain istället?
Bästa hälsningar,
XX"
...
Det är ju som sagt olagligt med gräs så kontakta hyresvärden och förklara din situation och att du överväger en polisanmälan. Ingen hyresvärd vill ha en knarkrazzia om de inte behöver.
Lycka till!

Tycker det är strålande idéer.

Både lappen och kontakten med hyresvärden.
 
Sv: Ytterligare en trevlig granne..

Ingen hyresvärd vill ha en knarkrazzia om de inte behöver.
Det tror jag faktiskt inte att de bryr sig om. Det rör ju inte varken fastigheten eller hyresvärden. Som hyresvärd har man inget ansvar över hyresgästerna på det sättet och hyresgästens drogande har inget med dennes hyresavtal att göra. Däremot bryr sig väl värden om att andra hyresgäster störs.

Polisen är dock oftast pigga på att ta fast även småbrukare. Så om TS ringer dem kommer de säkert avsätta ett par snubbar till att spana.
 
Sv: Ytterligare en trevlig granne..

Jag skulle ha satt upp en lapp. Chansen är stor att personen i fråga får sig en riktig rysare av en lapp i trappen. Röka brukar ju medföra en släng av paranoia = skräck för att bli upptäckt.
 
Sv: Ytterligare en trevlig granne..

Det tror jag faktiskt inte att de bryr sig om. Det rör ju inte varken fastigheten eller hyresvärden. Som hyresvärd har man inget ansvar över hyresgästerna på det sättet och hyresgästens drogande har inget med dennes hyresavtal att göra. Däremot bryr sig väl värden om att andra hyresgäster störs.

Polisen är dock oftast pigga på att ta fast även småbrukare. Så om TS ringer dem kommer de säkert avsätta ett par snubbar till att spana.

Det beror helt på vilket område, vilken fastighetsvärd... har dom områden med bra rykte sedan innan så vill dom inte ha det förstört, då det blir svårare att få tag på skötsamma hyresgäster sedan.

/Camilla
 
Sv: Ytterligare en trevlig granne..

Det tror jag faktiskt inte att de bryr sig om. Det rör ju inte varken fastigheten eller hyresvärden.

Jodå, det bryr man sig visst om som hyresvärd. En knarkare kan ställa till mycket skada för fastighetsägaren.
 
Sv: Ytterligare en trevlig granne..

Lapp i trapphus:

"Kära granne,
Ditt rökande av gräs stör min nattsömn och jag undrar om du har möjlighet att byta till kokain istället?
Bästa hälsningar,
XX"

Hahahha, genialiskt! Skulle jag skriva en lapp blir det nog en sådan! :D
 
Sv: Ytterligare en trevlig granne..

Öppet fönster i mars?
Ni borde ju kunna få ner temperaturen genom att sänka värmen på elementen.
Som en tillfällig lösning.

Ptja, elementet har vi avstängt sen länge, här i Gbg är ganska varmt, och vi har nog runt 18 grader i sovrummet med fönstret på glänt :)
 
Sv: Ytterligare en trevlig granne..

KL på mig själv

Jag brukar springa på fastighetsskötaren med jämna mellanrum, han är lite lättare att få tag på med mina arbetstider, så jag ska höra mig för med honom innan jag ringer polisen/sätter upp lapp.

Om jag inte ledsnar redan ikväll när det är dags att sova igen, vill säga :sneaky:
 
Sv: Ytterligare en trevlig granne..

Jodå, det bryr man sig visst om som hyresvärd. En knarkare kan ställa till mycket skada för fastighetsägaren.

Visst. Men att de särskilt skulle vilja undvika att polisen gör en husrannsakan. Det tror jag inte att de bryr sig om (knarkaren bor ju redan där).
 
Sv: Ytterligare en trevlig granne..

Visst. Men att de särskilt skulle vilja undvika att polisen gör en husrannsakan. Det tror jag inte att de bryr sig om (knarkaren bor ju redan där).

Aha, jag missförstod vad du menade. :) Som hyresvärd är det ju snarare bara bra om Polisen gör en razzia. Ju mer "skit" som registreras på hyresgästen, desto bättre. Det behövs ju mycket bevis för att få en person vräkt, även om det är en knarkare som förstör för sina grannar och för sin hyresvärd.
 
Sv: Ytterligare en trevlig granne..

I det här fallet verkar det ju vara fråga om förhållandevis stillsamt rökande. Jag vet inte om det överhuvudtaget kan utgöra grund för vräkning? (Jag hoppas inte det.)

Det ryker in på samma vis i mitt sovrum till och från, men jag har inte tänkt så mycket på det, inser jag.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
  • Låst
Hemmet :cry: Jag blir tokig på mina ganska nyinflyttade grannar som bor under mig. De kedjeröker på sin uteplats som är under vår balkong. Det...
17 18 19
Svar
370
· Visningar
20 970
Senast: ullo
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 335
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp