Bukefalos 28 år!

Rökning på balkong, varför är det fortfarande lagligt?

Igen, dom flesta människor bryr sig faktiskt om sina grannar och undviker att terrorisera dom även om det är lagligt. Som sagt, lagligt är inte alltid lika med ett okej. Samhället hade blivit fruktansvärt att leva i om folk saknade förmågan att visa hänsyn, tack och lov är det få människor som är sådana.

Och de människor som inte vill visa hänsyn på just det sätt som man själv har bestämt häller man vatten på? Verkar rimligt.
 
Och de människor som inte vill visa hänsyn på just det sätt som man själv har bestämt häller man vatten på? Verkar rimligt.
Jag ger upp. Tack och lov så är dom flesta människor faktiskt måna om andra och gör inte saker för att det är lagligt utan agerar utifrån hur omgivningen påverkas. Och jag förstår fortfarande den desperata tanken och viljan att göra en sådan handling.

Hänsyn handlar för övrigt om att mötas på mitten, att lyssna på den andra och komma fram till ett mellanting. Det är att visa hänsyn. Hänsyn är inte lika med att en styr och dom andra följer. Precis som att jag avskyr när grannen har fest men jag respekterar det sålänge dom meddelar så jag har en chans att förbereda mig, dom behöver inte meddela mig/grannarna för att få ett okej att ha festen. Festen sker ju oavsett, det har jag inte rätt att säga nej till och vill inte heller men jag/grannarna får en chans att förbereda oss för det. Det är hänsyn.
 
Senast ändrad:
Ni? Vilka är ni?
Vill man förändra regelverket kring rökning så får man lobba för det, inte hälla vatten på sin rökande granne.
Ni rökare....

Påstår jag att man ska hälla vatten på sin granne? Jag tycker du har fastnat på det. Jag menar att rökare skulle behöva visa lite mer hänsyn, storrökare alltså, och låta sina grannar kunna nyttja balkongen och vädra ibland, genom att inte sitta och kedjeröka på sin egen balkong, så att det är omöjligt för grannar att ha öppet. Jag hävdar inte att man ska hälla vatten på någon.
 
Ni rökare....

Påstår jag att man ska hälla vatten på sin granne? Jag tycker du har fastnat på det. Jag menar att rökare skulle behöva visa lite mer hänsyn, storrökare alltså, och låta sina grannar kunna nyttja balkongen och vädra ibland, genom att inte sitta och kedjeröka på sin egen balkong, så att det är omöjligt för grannar att ha öppet. Jag hävdar inte att man ska hälla vatten på någon.
Jag röker inte, tycker illa om rökning som grej och är uppväxt med föräldrar som rökte inomhus och min mamma fick sedan KOL etc. Men hänsyn går fortfarande åt båda hållen, och jag har förståelse för att en storökande granne kanske har andra saker i sitt liv som gör det övermäktigt för den att ta sig någon annanstans än balkongen och/eller helt enkelt inte kan fokusera på att sluta.
 
Jag ger upp. Tack och lov så är dom flesta människor faktiskt måna om andra och gör inte saker för att det är lagligt utan agerar utifrån hur omgivningen påverkas. Och jag förstår fortfarande den desperata tanken och viljan att göra en sådan handling.

Hänsyn handlar för övrigt om att mötas på mitten, att lyssna på den andra och komma fram till ett mellanting. Det är att visa hänsyn. Hänsyn är inte lika med att en styr och dom andra följer. Precis som att jag avskyr när grannen har fest men jag respekterar det sålänge dom meddelar så jag har en chans att förbereda mig, dom behöver inte meddela mig/grannarna för att få ett okej att ha festen.

För vad som känns som femtioelfte gången, man kan inte kräva att ens grannar tar hänsyn till ens egna preferenser rakt av. Folk har olika bild av vad hänsyn här och om, och isf hur, det ska visas.
 
För vad som känns som femtioelfte gången, man kan inte kräva att ens grannar tar hänsyn till ens egna preferenser rakt av. Folk har olika bild av vad hänsyn här och om, och isf hur, det ska visas.
Och för femtioelfte gången då, lagligt är inte alltid lika med rätt, spelar ingen roll hur ofta du skriver att det är lagligt att terrorisera grannarna, det är fortfarande inte rätt. Bryr man sig om andra så terroriserar man dom inte.
 
Ni rökare....

Påstår jag att man ska hälla vatten på sin granne? Jag tycker du har fastnat på det. Jag menar att rökare skulle behöva visa lite mer hänsyn, storrökare alltså, och låta sina grannar kunna nyttja balkongen och vädra ibland, genom att inte sitta och kedjeröka på sin egen balkong, så att det är omöjligt för grannar att ha öppet. Jag hävdar inte att man ska hälla vatten på någon.

Har jag skrivit om jag röker? Har jag skrivit om hur jag isf röker och vilken placering och hänsyn jag tar till eventuella grannar?

Eftersom idén om att hälla en hink vatten på sin rökande granne kom upp så var det just det inlägget jag inledningsvis bemötte.
 
Och för femtioelfte gången då, lagligt är inte alltid lika med rätt, spelar ingen roll hur ofta du skriver att det är lagligt att terrorisera grannarna, det är fortfarande inte rätt.

Men du kan, som lagar och regler idag ser ut, inte hindra grannar från att röka. Det spelar alltså exakt noll komma noll roll om du tycker dig ha moraliskt rätt eller inte. Det hjälper dig nämligen ingenting alls.
 
Men du kan, som lagar och regler idag ser ut, inte hindra grannar från att röka. Det spelar alltså exakt noll komma noll roll om du tycker dig ha moraliskt rätt eller inte. Det hjälper dig nämligen ingenting alls.
Jag ger upp som sagt, tack och lov fungerar få människor på det faktiskt råa sättet. Dom flesta har en vilja att grannarna ska må bra också.
 
Jag röker inte, tycker illa om rökning som grej och är uppväxt med föräldrar som rökte inomhus och min mamma fick sedan KOL etc. Men hänsyn går fortfarande åt båda hållen, och jag har förståelse för att en storökande granne kanske har andra saker i sitt liv som gör det övermäktigt för den att ta sig någon annanstans än balkongen och/eller helt enkelt inte kan fokusera på att sluta.
Jag har vuxit upp med storrökande familj där jag är den enda som inte röker, en mamma som fått KOL osv. Jag förstår att det är svårt att sluta och skulle inte be någon göra det, inte ens dra ner. att alla storrökare på något vis skulle ha problem att lämna balkongen och ställa sig en liten bit från huset då och då och röka tror jag däremot inte på. Med tanke på antalet rökare i min närhet- och hur funktionsdugliga de är. Självklart finns de, men jag tror att om man pratar med sin granne så får man nog veta det.
 
Men du kan, som lagar och regler idag ser ut, inte hindra grannar från att röka. Det spelar alltså exakt noll komma noll roll om du tycker dig ha moraliskt rätt eller inte. Det hjälper dig nämligen ingenting alls.
Men alltså, man behöver inte bete sig som ett svin bara för att det är lagligt? Det finns mycket som är lagligt men som de flesta ändå låter bli för att det känns fel att bete sig på ett sätt som skadar andra.
 
Det är nog lika bra att du ger upp eftersom du troligen ändå inte kan få rätt mot den rökande grannen.
Jag har inga rökande grannar. Tack och lov som sagt så är dom flesta människor inte så råa. Jag har visserligen en rökande granne men den röker på ett sätt som knappt märks av alls.
 
Har jag skrivit om jag röker? Har jag skrivit om hur jag isf röker och vilken placering och hänsyn jag tar till eventuella grannar?

Eftersom idén om att hälla en hink vatten på sin rökande granne kom upp så var det just det inlägget jag inledningsvis bemötte.
Inledningsvis bemötte ja, men du har ju fått en förklaring flera gånger och ändå tjatar du om hur fel det är att hälla vatten på rökare, som om alla som tycker att rökare kanske skulle behöva visa lite hänsyn om en granne inte kan ens vädra i sitt hem, tänker hälla vatten på grannen.
 
Men alltså, man behöver inte bete sig som ett svin bara för att det är lagligt? Det finns mycket som är lagligt men som de flesta ändå låter bli för att det känns fel att bete sig på ett sätt som skadar andra.

Det har jag aldrig sagt emot. Det jag protesterat mot är att hälla vatten på sin rökande granne samt i förlängningen försöka vinna en strid man inte kan vinna.
 
Jag har inga rökande grannar. Tack och lov som sagt så är dom flesta människor inte så råa. Jag har visserligen en rökande granne men den röker på ett sätt som knappt märks av alls.

Det var ett exempel utifrån diskussionen. Diskussionen har ju trots allt handlat om rökande grannar.
 
Har rökare någonsin tagit hänsyn till de som inte vill andas in deras rök?
Absolut!
Men jag har otaliga gånger stött på tvärtom, om man flyttar undan sig från någon som röker på tex busshållplats så flyttar den efter för att jävlas, blåser rök på en osv. Eller som min syster "grannen klagade på att rök kommer in till hennes balkong, så nu blåser jag röken åt det hållet"....
Kränkta rökare finns det många av. Men också sådana som visar hänsyn.
 
Inledningsvis bemötte ja, men du har ju fått en förklaring flera gånger och ändå tjatar du om hur fel det är att hälla vatten på rökare, som om alla som tycker att rökare kanske skulle behöva visa lite hänsyn om en granne inte kan ens vädra i sitt hem, tänker hälla vatten på grannen.

Eftersom folk fortsätter envisas med att de minsann skulle strida om det. Strid på men vad är poängen att strida om något man inte kan få rätt i?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 622
T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 677
Senast: Tass
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 338
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag bor på 16'de våningen, mitt i ett höghus med två portar (dvs rätt många grannar), i sovrummet vill vi gärna ha öppet fönster då vi...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp