Bukefalos 28 år!

Rökning på balkong, varför är det fortfarande lagligt?

Och de människor som inte vill visa hänsyn på just det sätt som man själv har bestämt häller man vatten på? Verkar rimligt.
Är det någon som faktiskt tänker hälla vatten på sin granne, mer än i tanken? När mina grannar satte upp en studsmatta precis nedanför min balkong, som ungarna skrikande hoppade på varje dag i många timmar, sa jag till en kompis att jag hade lust att skära sönder den där jävla studsmattan. Jag tänkte givetvis inte göra det, men höga barnskrik hela dagarna gjorde mig helt knäckt (många barn från byn kom dit, så det hoppades oavbrutet). Jag lovar att jag inte skar sönder nån studsmatta, jag kontaktade hyresvärden.
 
Är det någon som faktiskt tänker hälla vatten på sin granne, mer än i tanken? När mina grannar satte upp en studsmatta precis nedanför min balkong, som ungarna skrikande hoppade på varje dag i många timmar, sa jag till en kompis att jag hade lust att skära sönder den där jävla studsmattan. Jag tänkte givetvis inte göra det, men höga barnskrik hela dagarna gjorde mig helt knäckt (många barn från byn kom dit, så det hoppades oavbrutet). Jag lovar att jag inte skar sönder nån studsmatta, jag kontaktade hyresvärden.

Den som nämnde det först med hinken påstod sig ju vilja göra det om den bara hade vågat. Någon har nämnt störningsjour. Att fortsätta tjata om att grannar ska visa respekt och hänsyn är ju dessutom fullkomligt poänglöst om grannen nu inte vill det.
 
Har rökare någonsin tagit hänsyn till de som inte vill andas in deras rök?
Jag har varit rökare, många år sen nu. Om nån bad mig flytta mig eller inte röka på nåt visst ställe bad jag om ursäkt och flyttade på mig. Tyvärr fattade jag inte hur långt bort röken kunde störa, så tyvärr störde jag säkert nån som inte sa till mig.
 
Flera i den här tråden till exempel? Fortsätter tjata om respekt och hänsyn. Något som absolut är helt meningslöst om den rökande grannen inte delar uppfattningen om respekt och hänsyn.
Det är ett diskussionsforum. Jag vet att det är fullt lagligt osv men jag står ändå för att rökare skulle behöva visa lite respekt och hänsyn till sina grannar när de får veta att rökningen är ett problem för dem. Det Är väl ändå ok att diskutera trots att lagen ser ut som den gör? Det är inte olagligt att hälla parfym på sig, ändå har jag en åsikt om det också- det är fruktansvärt att andas bredvid sådana personer, men olagligt är det inte att bete sig så.
Jag visste inte att vi bara fick diskutera olagliga saker här?
 
Vad är det som gör det så komplicerat att ha regler eller lagar kring att man inte får störa grannar med cigarettrök, när det går att ha det kring andra saker som att spela hög musik hela nätterna? Man får ju inte störa sina grannar med hur höga ljud som helst, varför går det inte att ha liknande begränsning när det gäller rök?
 
Det är ett diskussionsforum. Jag vet att det är fullt lagligt osv men jag står ändå för att rökare skulle behöva visa lite respekt och hänsyn till sina grannar när de får veta att rökningen är ett problem för dem. Det Är väl ändå ok att diskutera trots att lagen ser ut som den gör? Det är inte olagligt att hälla parfym på sig, ändå har jag en åsikt om det också- det är fruktansvärt att andas bredvid sådana personer, men olagligt är det inte att bete sig så.
Jag visste inte att vi bara fick diskutera olagliga saker här?

Diskutera kan man såklart göra men att framhärda i att folk ska visa respekt blir ganska poänglöst. Det är såklart en önskan men det är ju inget att fortsätta tjata om ifall grannen nu inte vill visa den respekten.
 
Diskutera kan man såklart göra men att framhärda i att folk ska visa respekt blir ganska poänglöst. Det är såklart en önskan men det är ju inget att fortsätta tjata om ifall grannen nu inte vill visa den respekten.
Man kan ju tycka att folk borde visa hänsyn? Även om det inte går att tvinga nån. Och man kan ju tycka att det är helt orimligt att människor tvingas utsättas för farlig passiv rökning i sina egna hem.
 
Tycker jag händer ofta bland rökare jag känner, är ju inte 80 talet längre.
Tycker också att det har blivit bättre med åren!

Lite komiskt eller vad man ska säga, jag har två söner som röker. Den äldsta har sedan han började alltid dolt det för mig trots att han vet att jag vet. Hans förklaring är att han vet att jag dels inte tycker om att han röker och dels inte tål röken, då är det respektlöst att röka framför näsan på mig. Man går undan liksom. Han sköter det väldigt snyggt. Son nummer två har alltid gjort raka motsatsen, slängt upp en cigg och riktigt visat att "du kan inte göra något, se vad jag gör". Äldsta sonen såg det en gång och slet ciggen ur munnen på honom och fräste "så behandlar du inte mamma! Visa henne respekt och sköt rökningen snyggt istället! Det är för DIN skull hon inte vill att du röker!". Så olika det kan vara ändå, men gulligt av min äldsta son av att självmant vilja visa mig den hänsynen.
 
Diskutera kan man såklart göra men att framhärda i att folk ska visa respekt blir ganska poänglöst. Det är såklart en önskan men det är ju inget att fortsätta tjata om ifall grannen nu inte vill visa den respekten.
det blir rätt poänglöst att tjata om vatten när du fått förklaring ideligen också så inte konstigt att diskussionen blir så här. Det tolkas ju lite som att du inte tycker att folk ska visa hänsyn.
 
Vad är det som gör det så komplicerat att ha regler eller lagar kring att man inte får störa grannar med cigarettrök, när det går att ha det kring andra saker som att spela hög musik hela nätterna? Man får ju inte störa sina grannar med hur höga ljud som helst, varför går det inte att ha liknande begränsning när det gäller rök?
Tänker så också. Musik får man tåla, barnljud får man tåla, hundar får man tåla, men när det går till överdriven nivå så blir det störande. Borde det inte gå att ha det så med rökning också? Det borde trots allt gå att mäta ändå?
 
Tänker så också. Musik får man tåla, barnljud får man tåla, hundar får man tåla, men när det går till överdriven nivå så blir det störande. Borde det inte gå att ha det så med rökning också? Det borde trots allt gå att mäta ändå?
Rök lär ju dessutom bli hälsofarligt långt innan oljud blir det (skriver jag trots att jag är extremt ljudkänslig och verkligen kan förstå hur oljud påverkar).
 
Man kan ju tycka att folk borde visa hänsyn? Även om det inte går att tvinga nån. Och man kan ju tycka att det är helt orimligt att människor tvingas utsättas för farlig passiv rökning i sina egna hem.

Det går såklart att tycka men när det inte går att göra något åt det så hjälper inte tyckandet så långt.
 
det blir rätt poänglöst att tjata om vatten när du fått förklaring ideligen också så inte konstigt att diskussionen blir så här. Det tolkas ju lite som att du inte tycker att folk ska visa hänsyn.

Det är nog snarare så att folk då inte läser så noga. Jag har flera gånger skrivit att det är önskvärt att visa respekt för sina grannars önskemål. Men om grannarna vägrar så är det liksom bättre att släppa ärendet än att fortsatta älta det.
 
Jag har varit rökare, många år sen nu. Om nån bad mig flytta mig eller inte röka på nåt visst ställe bad jag om ursäkt och flyttade på mig. Tyvärr fattade jag inte hur långt bort röken kunde störa, så tyvärr störde jag säkert nån som inte sa till mig.

Jag har blivit utskälld av en kvinna för att jag bad hennes man att gå ut ur busskuren för att han rökte. Vi var där först. Solen sken och vädret var fint.

Jag har haft grannar (flera olika) som rökte konstant! Jag hade nätet in balkongen så att katterna skulle få vara ute lite. Jag kan räkna de gånger vi kunde ha dörren öppen mer än 5 minuter i sträck på min ena hands fingrar. Hela trapphuset luktade av deras rök. Det första folk sa som besökte oss var "Fy vad det luktar rök i trapphuset!". HV sa till oss att vi måste se till att ha ventilationen ovanför fönsterna öppna hela tiden som enda lösning när vi klagade på att grannarnas rök trängdes sig ut i trapphuset. Att grannarnas balkongdörr var öppen nästa 24 timmar dygnet slog ju ut hela ventilationen. Våra små ventiler kunde ju inte kompensera för deras öppna balkongdörr. De var pensionärer och satt på sin balkong och rökte och drack öl hela dagarna. Dörrlisten utanför deras ytterdörr var rökskadad och nikotingul.

Aldrig mer trappuppgång och balkong nära andra grannar!
 
Det är nog snarare så att folk då inte läser så noga. Jag har flera gånger skrivit att det är önskvärt att visa respekt för sina grannars önskemål. Men om grannarna vägrar så är det liksom bättre att släppa ärendet än att fortsatta älta det.
Vem älter det? Tycker mer vi diskuterar och du hävdar att man inte ska hälla vatten på folk trots att vissa av oss inte skrivit att vi ska göra det.
 
Vem älter det? Tycker mer vi diskuterar och du hävdar att man inte ska hälla vatten på folk trots att vissa av oss inte skrivit att vi ska göra det.

Flera kommentarer har varit upprepning om att folk borde visa hänsyn. Det är definitivt att älta eftersom ingen har nekat till att det är önskvärt att folk visar hänsyn. Verkligheten ser dock inte ut så och då är det inte lönt att fortsätta tjata om respekt och hänsyn.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 622
T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 676
Senast: Tass
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 338
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag bor på 16'de våningen, mitt i ett höghus med två portar (dvs rätt många grannar), i sovrummet vill vi gärna ha öppet fönster då vi...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp