Bukefalos 28 år!

Röntga 2-åring?

F

FidoDog

Bör man röntga en 2-åring inför köpet?? Hästen i fråga har aldrig varit skadad, vetrinärbesiktad ua och är fullt frisk...

Ni som har köpt unghästar har ni röntgat dom då? Jag vet att det är vanligt att man exportröntgar äldre hästar, gör man det även som unghästar? :confused:

/FidoDog
 
Sv: Röntga 2-åring?

När jag köpte min som 1-åring ville jag ha henne exportröntgad, det är alltid skönt att veta att det inte finns några lösa benbitar eller så - tycker jag!
Innan jag köpte henne lade jag handpeng på en annan åring, men vid röntgen visade det sig att han hade flera lösa benbitar i samma led.
Tekniken finns, så då kan man ju lika gärna utnyttja den :)
 
Sv: Röntga 2-åring?

Jag skulle helt klart rtga den. Har själv köpt två föl men dom har jag inte rtgat för det är för tidigt. Men en 2 åring-likaså 1 åring- skulle jag klart rtg. Bättre att veta om den har te x lös benbit. Om det skulle hittas så kan du ju alltid få ett bättre pris på hästen för att du vet att du måste op sen. Bitarna kan ju ligga så till att det inte gjort nån skada och då har du tjänat på köpet så att säga. Det är i princip rutin operationer med sådana ingrepp. Tyvärr fick jag ta bort en 4 åring som hade en benbit mellan lederna i kotan där dom inte kom in med nåt instrument och han var inte ridbar i ena varvet. Så slå till men rtga först. LYCKA TILL!:)
 
Sv: Röntga 2-åring?

Att tänka på:

OM man röntgar hästen och det dyker upp ett röntgenfynd (tex benbit) som inte har betydelse för hästens användning så ger det ändå reservation i försäkringen.

När jag köpte min unghäst så ingick röntgen i priset MEN jag valde att INTE röntga då jag först ville försäkra upp hästen till A1 i köpsumman.
Senare röntgades hästen, den blev lyckligtvis friröntgad men om den inte hade blivit det så var den tryggt försäkrad i 80 000kr så då hade det inte spelat ngn roll.
 
Sv: Röntga 2-åring?

Tack för svaren :bow:

Men vad säger försäkringsbolagen egentligen? Kräver dom att man måste röntga? Eller gäller det bara över ett visst försäkringsbelopp....?

Det är fan inte lätt att köpa häst... :crazy:

/FidoDog
 
Sv: Röntga 2-åring?

Är ganska säker på att inget försäkringsbolag kräver röntgen!

Däremot är det viktigt att känna till att flera f-bolag idag inte betalar ut för lösa benbitar.
Lösa benbitar uppkommer sällan efter 2 års ålder (om inte hästen utsätts för trauma förstås)

Själv tar jag ut vet innan fölis är 9 dygn, skickar intyg i mitt fall till Agria och då omfattar försäkringen osteochondros.
 
Sv: Röntga 2-åring?

Tack för svaren :bow:

Men vad säger försäkringsbolagen egentligen? Kräver dom att man måste röntga? Eller gäller det bara över ett visst försäkringsbelopp....?

Det är fan inte lätt att köpa häst... :crazy:

/FidoDog

Bolagen brukar kräva röntgen om man vill försäkra hästen i A1 för 100 000 eller mer.

Jag skulle inte röntga en unghäst om den inte innan var försäkrad i det A1 belopp jag själv skulle välja om den var min (rimligen köpesumman eller det belopp jag trodde den skulle vara värd i framtiden).
 
Sv: Röntga 2-åring?

Hästen i fråga är inte försäkrad så högt i A1 som jag hade tänkt mig så jag lär behöva försäkra upp den och ev byta försäkringsbolag... Vad skulle hända om dom hittar ngt på ev röntgen? Kommer det att bli något problem med det nya försäkringsbolaget då? Vilka försäkringsbolag är det som inte betalar ut för lösa benbitar??

Dock är hästen en quarter och vad jag har hört så drabbas dom inte lika ofta av lösa benbitar...

/FidoDog
 
Sv: Röntga 2-åring?

Jag vet bara Agria, för jag har haft dem sen JFB-tiden.

Men om du undrar så kan du ringa ombuden för de olika bolagen och fråga.
 
Sv: Röntga 2-åring?

Hästen i fråga är inte försäkrad så högt i A1 som jag hade tänkt mig så jag lär behöva försäkra upp den och ev byta försäkringsbolag... Vad skulle hända om dom hittar ngt på ev röntgen? Kommer det att bli något problem med det nya försäkringsbolaget då? Vilka försäkringsbolag är det som inte betalar ut för lösa benbitar??

Dock är hästen en quarter och vad jag har hört så drabbas dom inte lika ofta av lösa benbitar...

/FidoDog

Om de hittar en förändring (godartad som elakartad) på röntgen så kommer du både i nuvarande försäkring alternativt i nya försäkringen få en reservation för förändringen.
Är hästen idag A2 försäkrad så kommer förändringen alltid ha en reservation för totala livbeloppet i A1 och en skada som kan skyllas på förändringen kommer aldrig livtäckas.

Om hästen är försäkrad för 20 000kr A1 och du vill försäkra för 60 000kr i A1 så kommer allt på hästen vara försäkrad i 60 000kr FÖRRUTOM reservationsdelen som enbart är försäkrad för 20 000kr.

Det spelar alltså ingen roll vilket bolag du väljer så länge hästen INTE varit skadad.
Har hästen varit skadad ska du INTE byta bolag.

Solklart ;) ?!

Det innebär att för försäkringens skull är det bäst att inte röntga förrän du har hästen försäkrad i det A1belopp du vill ha.
 
Sv: Röntga 2-åring?

Solklart vet jag inte... :confused:

Men nu ska vi se om jag har förstått rätt: Om jag röntgar hästen och dom hittar ngt så kommer jag inte kunna försäkra upp i A1 för den delen som det finns anmärkning på. Men om jag inte röntgar och höjer upp A1-delen, kommer jag kunna få ut ngt på försäkringen sen om det sen visar sig längre fram i tiden att hästen har t ex lösa benbitar eller annan skada? Om nu inte försäkringsbolaget kräver röntgen så kan de väl inte hävda att skadan är gammal....?

/FidoDog som känner sig jävligt förvirrad :crazy:
 
Sv: Röntga 2-åring?

känner en hästägare som tog in sitt 2-åriga ungsto till klinik häromveckan för röntgen...:angel:
Anledningen var att stoet var så stel och skev i sitt framparti så ägaren ville veta att allt var ok me henne.Hon skulle egentligen ej röntgat bakknäna ,men tyckte äh när vi ändå ä här!
Men hualigen vicken hemsk upptäckt hon gjorde då!Stoet hade cystor i bägge bakknäna:( ngt som tydligen ska vanligast på araber men kan förekomma på halvblod(som stoet är).Väldigt dålig prognos för sånt tydligen:confused: ...
Ska tillägga att stoet var ohalt och röntgenplåtar ua. på resten av hästen....Nu har hon fått denna stackars 2-åring utdömd av vet.samt försäkringsbolag(vicket jag tycker är fel:mad: )Få se om hon hamnar i himlen eller hos nån som kan ge henne lite mer tid:confused:
 
Sv: Röntga 2-åring?

Tack för hjälpen :bow:

Är det säkert att Agria inte ersätter för lösa benbitar?? Jag hade nämligen tänkt välja dom... :crazy:

Jag har hittar inget i deras vilkor som ger en hint om att de inte skulle ersätta...

/FidoDog
 
Sv: Röntga 2-åring?

Som Guld sagt finns risken för t.ex lösa benbitar,mindre trevligt kan jag tala om. Där jag hade min pålle innan födde de upp hästar och ALLA ettåringar röntgades, oavsett om de skulle säljas eller inte, just för att kolla efter lösa benbitar, hände att någon blev opererad då och då.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 326
Senast: Lutten
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 898
Senast: WBanna
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp