Bukefalos 28 år!

Rör inte min knapp - eller vad?

mandalaki

Trådstartare
Vad är det för knapplånsnoja som börjar sprida sig?

Det är en sak att man inte vill erbjuda sin knapp åt ett påhopp eller en mycket starkt argumenterande åsikt - då kan man begära att den som knapplånar också är tydlig med det.

Men varför skrika "var det där verkligen till mig????" efter inlägg där sammanhanget tydligt visar att det är ett knapplån och inget annat?

Rekordet såg jag för ett tag sen, jag tror att var ett matrecept det gällde, nån fick spel och skrev "varför kan folk inte lära sig att skriva knapplån??" - när det gällde en uppräkning av ingredienser:confused:

Såna inlägg är ofta totalt onödiga, man blir bara irriterad när man ser att det kommit ett nytt inlägg i en tråd man följer, man öppnar tråden - och så står där bara "var det där verkligen till mig??"

Tror jag ska börja låna knappar urskillningslöst bara för att se vad som händer:angel:;)
 
Sv: Rör inte min knapp - eller vad?

Ja, det där har jag också funderat över..

Finns ingen som helst anledning att freaka ur på, som du säger meningslösa inlägg som nu råkar ha hamnat till "fel" person..

Aja, så länge ni inte snor min knapp så är jag nöjd ;)
 
Sv: Rör inte min knapp - eller vad?

*snor Carrans knapp så hon aldrig får tillbaka den*

jag kan tycka det är lite onödigt att hoppa på nån för att den glömmer ett knapplån, speciellt omd et görs i otrevlig ton etc.

däremot är det väl mer okej att vänligt upplysa om vad knapplån är, om man vet med sig att personen inte vet om det, för att undvika framtida gräl.

jag är nog tyst, så länge ingen tar min knapp och skriver nåt provokativt till nån annan, då upplyser jag :D
 
Sv: Rör inte min knapp - eller vad?

Oftast, välidgt ofta så brukar det framgår av inlägget att det är riktat till tråden i övrigt eller till den man lånar knappen av, jag såg nåt häromdagen som var väldigt likt Mandalakis exempel...
 
Sv: Rör inte min knapp - eller vad?

*kl*

Själv tycker jag det är vansinnigt ologiskt att knappen längst ned, "under" tråden innebär att man svarar på senaste inlägget. För mig vore det mer logiskt att man svarade på TS med den knappen.
 
Sv: Rör inte min knapp - eller vad?

Ja det har jag påtalat för länge sedan - går det inte att fixa så att den nu röda kanppen med svara på detta gäller TS.
 
Sv: Rör inte min knapp - eller vad?

Så antog jag att det var i början när jag var ny, men märkte snabbt att det bev ett "hemskt knapprån"...:smirk:
 
Sv: Rör inte min knapp - eller vad?

Jag har aldrig hajat vad knapplån är för något, men jag kanske är korkad....
Bara jag inte har retat upp någon.
 
Sv: Rör inte min knapp - eller vad?

Ja det har jag påtalat för länge sedan - går det inte att fixa så att den nu röda kanppen med svara på detta gäller TS.
Det är ju bättre att det står "*Knapprån*" än "Svara på detta" på den röda knappen. Då är det ju klart o tydligt :idea:
 
Sv: Rör inte min knapp - eller vad?

*knapprån*;)

..Och här sitter en till som häpnar allt mer och mer över denna lån-hysteri. Är själv ingen "storskrivare" på Buke - vilket nog märks på mitt blygsamma antal inlägg - men läser desto mer. Och varför i friiidens namn måste det huggas direkt över inlägg som helt uppenbart inte är riktade till en?

Håller för övrigt med om att "svara på detta" mer logiskt borde syfta på TS.:)
 
Sv: Rör inte min knapp - eller vad?

Jag håller med er övriga. Jag förstår visserligen vitsen med knapplån och tycker det kan vara bra att förtydliga vem det är man man egentligen skriver till, men ibland blir det bara löjligt. I vissa fall är det ju ändå uppenbart att inlägget ifråga egentligen är riktad till TS och/eller ett allmänt inlägg i debatten. Det borde vem som helst kunna se/förstå.
 
Sv: Rör inte min knapp - eller vad?

Detta var uppe i en annan tråd för ett tag sedan och jag försökte lösa detta. Det fanns dock ingen snabb enkel lösning som gjorde att det gick att knyta knappen ovanför och under tråden till det första inlägget i hela tråden.
Jag tänkte titta lite närmare på detta när jag fick lite mer tid. Eftersom tid alltid är en bristvara har jag nu löst det på det enklaste sättet jag kom fram till på kort tid. Jag tog bort dessa knappar :)

Jag tror detta blir bättre då dessa nog var mer förvirrande än till hjälp.

När det gäller knapplån är det något jag själv endast använt vid ett fåtal tillfällen och det mesta jag skriver vänder sig oftast till fler än en användare.

Det är inte fel att visa på att det svar man skriver vänder sig till fler än den användare man precis svarar. Att skriva knapplån kan vara ett sätt att göra detta.

Att vänligt fråga en användare som skrivit ett svar som det är svårt att veta vem det är till är också ok. Likaså är det ok att hjälpa användare att förstå hur svars-knapparna fungerar.

Förhoppningsvis kan den ändring jag just gjort hjälpa till att minska ned proplematiken en aning. Ett försök från alla att alltid uppträda vänligt och trevligt skulle nog lösa resten. ;)
 
Sv: Rör inte min knapp - eller vad?

Du är klok du. Ja det är nog bra med den röda knappen väck. Det är kanske den som är upphov till många ofrivilliga knapplån.
 
Sv: Rör inte min knapp - eller vad?

*kl*;)

Nu är jag lite pessimistisk, men jag tror faktiskt att det kommer att fortsätta, bara det att folk istället kommer att klicka på "Svara på detta" på den som skrivit senast. Folk är lata helt enkelt och orkar inte leta upp inlägget de vill svara på, alternativt inte fattar.;)
 
Sv: Rör inte min knapp - eller vad?

Du är klok du. Ja det är nog bra med den röda knappen väck. Det är kanske den som är upphov till många ofrivilliga knapplån.

Det är nog många som är vana vid att den där knappen är enda sättet att svara i en tråd om man inte väljer att citera ett inlägg. På ett annat forum jag är på, så har vi inte den här inläggshänvisningen som finns här. Där ser man alltså inte till vilket inlägg någon svarat, utan där skriver man ett inlägg som hamnar sist i raden helt enkelt. Sen får man vackert skriva namnet på den man skriver till, eller citera om man vill skriva nåt personligt eller svara på en specifik fråga.

Den lösningen är ganska vanlig på forum runt om på nätet, o folk är nog inte helt vana vid hänvisningen här o varför alla gapar om att de svarat på fel persons inlägg. Jag kan hålla med om att många är väldigt stingsliga om man råkar svara på deras "knapp" o glömma att skriva knapplån. Det verkar förstöra hela deras dag :rofl:

Nästan som kulturkrock :rofl:
 
Sv: Rör inte min knapp - eller vad?

Det handlar inte om att vara lat. För min egen del handlar det om en prioritering att inte ödsla en massa onödig tid på att sitta i en lång tråd och leta efter det specifika inlägg jag ville svara på. Den tiden kan ju istället användas till att skriva något klokt i en annan tråd eller på ett annat forum, tex.
 
Sv: Rör inte min knapp - eller vad?

Det är nog många som är vana vid att den där knappen är enda sättet att svara i en tråd om man inte väljer att citera ett inlägg.

Den knappen hade jag aldrig ens sett förrän ni pratade om den i den här tråden. Jag har alltid använt den svara på detta eller snabbsvar som står i själva inlägget.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 384
Senast: geting
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 718
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
75 877
Senast: Mineur
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
41 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp