Bukefalos 28 år!

Rörelsestörning!

ullass

Trådstartare
Min ponny har svårt att hålla rätt galopp på böjt spår, slår om och går i korsgalopp.Han länger inte på stegen fram och sätter inte baken under sig tillräckligt.Detta har varit problem under lång tid nu och massören jag haft har konstaterat att han är väldigt spänd i sina muskler i bakpartiet. Han har även bockat en del vid hoppning ibland och sparkat mot min höger skänkel. Detta just när jag kommer i otakt under galoppen. Massören konstaterade att han var öm i ländryggen och att han ville sparka mot henne när hon försökte massera höger lårmuskel där hon även tyckte att det kändes som en knuta.Vi har tidigare röngat frambenen och höger bakknä men inget konstigt fanns då.Tränarna har sagt att han varit dåligt musklad för att orka hålla runt i galoppen och idag går det bra när jag rider dressyr men inte vid hoppningen. När man rider i lätt sits så funkar det inte, då slår han om till korsgalopp. Vi har haft equiteraupeter som sagt att han har haft låsningar i korsryggen och han har tillfälligt blivit bättre efter behandling. Nu undrar jag om han någonsin kommer att bli bra och hur i så fall?:bump:
 
Sv: Rörelsestörning!

Kolla sadeln och kolla tänderna också. Träna galoppfattningar och lösgörande arbete för att stärka upp. Galopperna rakt fram ute.
Lycka till!
 
Sv: Rörelsestörning!

Håller med Zondell. Och få h*n masserad av en kunnig massör regelbundet.

Hoppas det ordnar sig!
 
Sv: Rörelsestörning!

Man kan välja, att antingen göra det till en kort eller lång process.

Frågan är, vem och vad för människor har du runtomkring dig som kan hjälpa?

Du har en massör som berättat för dig om specifika problem men har du möjlighet att få hjälp med att rätta till det?

Sadel, bett, träning, foder, samt...ditt rörelsemönster..!

Om du gör de rörelser som du vill att hästen ska utföra, på marken utan häst, hur känns det och hur, enligt andra ser det ut?

Är du jämn i dina rörelser?

Vad tror du att du motverkar på hästen?

Hur rör sig hästen på lina?

Många frågor :) Hoppas jag inte gjort dig förvirrad :D
 
Sv: Rörelsestörning!

Jag har bytt sadel till en ny som passar bättre och kollat tänderna oxå.Ponnyn har ganska lång rygg och hög i bak, alltså bakpartiet är nog lika hög som manken.Kan detta göra att problemen blir större?
 
Sv: Rörelsestörning!

Byt massör till någon som gör något åt problemen istället för att bara konstatera ;)
Tyckte det kändes som en knuta..., det hade jag också kunnat känna. Anledningen till att man tar ut massör/kiropraktor är väl för att få bort knutan...
 
Sv: Rörelsestörning!

Jag har bytt sadel till en ny som passar bättre och kollat tänderna oxå.Ponnyn har ganska lång rygg och hög i bak, alltså bakpartiet är nog lika hög som manken.Kan detta göra att problemen blir större?

Ja exteriören påverkar.

De hästar jag vet om som haft dessa problem har haft lite olika orsaker:

Sammanväxta eller täta tornutskott i ryggen. Ibland operation, ibland särskild träning och någon gång inget att göra åt = utslagning.

Sadel som ligger dåligt.

Ryttarens spänningar, teknik, tyngd etc.

Vargtänder som skapar spänningar och låsning i ländryggen. Behandlas med hästtandläkare och equiterapeut.

Svaghet, dåligt musklad häst. Jobbas med upprepade fattningar lugnt och metodiskt. Omväxlande arbete.

Filma gärna och lägg ut här om du är tekniskt. Skulle vara kul att se.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 514
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 047
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 161
Senast: Centaur
·
Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 436
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp