Bukefalos 28 år!

Vem ska jag ta hjälp av?!

Malinoodh

Trådstartare
Hej!
Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon reagerade på höger sida om korset samt att hon tog ett kortare steg med höger bakben.
Han tyckte att jag skulle ta ut en massör eller equiterapeut, vad tycker ni är bäst?

Lite bakgrundshistoria som kanske är några pusselbitar i allt:
För ca ett halv år sedan släppte vi ut mitt sto i en större "flock". När vi tog in henne dagen därpå kunde hon helt plötsligt inte fatta höger galopp. Vi ringde givetvis veterinär som rådde oss till att försöka "rida ur" problemet, vilket vi har gjort nu. Tog ett bra tag men nu märker man ingenting på vänstergaloppen. Jag var lite inne på när det väl hade hänt ifall hon gått omkull och slagit i bäckenet.

Hon är, och har varit under tiden jag har haft henne (1 år), svår att ställa till höger. Och istället för vänstergaloppen så känns det istället som att högergaloppen är lite konstig, tar även gärna korsgalopp i h-galoppen i hoppning om man inte är väldigt tydlig över hindret. (korsgaloppen har kommit det senaste).
Hon har precis fått gå ut i egen hage då jag misstänkt att valackarna är uppe och rider på henne då hon börjat bli lite baggig när man tar runt korset och hon har även haft två sår, ett på vardera sida om höftbenen vilket för mig tyder på att dom antagligen varit uppe på henne.

Senast igår berättade jag vad sadelmakaren hade sagt till min tränare och bad henne kolla på bakbenet när jag red. Hon kunde konstatera att min häst tog ett kortare steg med h- bakben när hon gick vänsterställd, när hon var rakställd syntes ingenting.

Så, det finns många faktorer på varför hon kan vara som hon är.
Hon har nu ny hoppsadel och går i en egen hage.
Men som sagt så skulle jag vilja ta ut någon terapeut men´vet inte vilken sorts terapeut jag ska vända mig till?

Jag kan tillägga att att problemet syns bara för det "duktiga ögat" så det låter kanske lite mer brutalt än vad det förhoppningsvis är.

Vem hade ni tagit hjälp av?
 
Som ovan, en bra veterinär är alltid min första anhalt!
Jag hade inte tvekat på något annat, särskilt när problemet dessutom funnits under lång tid.

Att det bara syns för ett tränat öga betyder inte att det är ett litet eller obetydligt problem. Och det verkar det ju inte vara (för hästen) eftersom den reagerar.

Jag tänker att veterinär är nummer ett.
Och att för att underhålla en frisk häst och för att få koll på småblessyrer innan de blir stora- en equiterapeut eller massör eller liknande.
 
Hej!

Jag håller med ovanstående. Steg 1 är veterinär, en vettig sådan, helst specialicerad på hästens rörelseorgan. Klinik är det bästa, då kan de bedöva, röntga mm vid behov.

/Lavinia
 
Hon har haft problem i ett halvår och nu börjar du fundera på vem du ska ta ut :eek:

En seriös veterinär som inte säger att du ska rida igen det hela! Jag förstår att du litade på den vetrinären som sa det men någongång på 6 månader måste ju varningsklockorna ha ringt och insikten om att en veterinär inte är synsk kommit? För om jag förstod det rätt så har du bara pratat med en vetrinär via telefon?
 
Jag ringde till skara hästklinik. Dom trodde att det var en muskelsträckning och som dom sa så gick det bort med ridning, nu är vänstergaloppen kanon fin och sen har det inte varit några problem med det. Som jag skrev så ville jag bara ta upp lite "historik" eftersom att jag letar alla möjliga orsaker!
Självklart hade man tagit i kontakt med dom igen om det inte bättrade sig.
Det var nu i tisdags som min sadelprovare tyckte att hon var lite stel över ena korshalvan och trodde att en massör eller equiterapeut kunde göra susen.
 
Så du menar att du hade sökt även fast det blev bättre efter veterinärens råd? Och att det sen försvann helt och
Hade det varit fel att göra så hade det knappast gått bort.
Men som sagt så tror jag att det är två helt olika dilemman.
Frågan var nu ifall man skulle lyssna på sadelprovaren och min tränare och ta ut en massör eller om man ska ta i kontakt med klinik!
 
Så du menar att du hade sökt även fast det blev bättre efter veterinärens råd? Och att det sen försvann helt och
Hade det varit fel att göra så hade det knappast gått bort.
Men som sagt så tror jag att det är två helt olika dilemman.
Frågan var nu ifall man skulle lyssna på sadelprovaren och min tränare och ta ut en massör eller om man ska ta i kontakt med klinik![/QUOT

Svårt att bedöma men jag hade börjat med att boka tid hos en klink. Och jo jag hade börjat med att söka hjälp på engång hos en veterinär istället för att bara prata med dom.
 
Jag ringde till skara hästklinik. Dom trodde att det var en muskelsträckning och som dom sa så gick det bort med ridning, nu är vänstergaloppen kanon fin och sen har det inte varit några problem med det. Som jag skrev så ville jag bara ta upp lite "historik" eftersom att jag letar alla möjliga orsaker!
Självklart hade man tagit i kontakt med dom igen om det inte bättrade sig.
Det var nu i tisdags som min sadelprovare tyckte att hon var lite stel över ena korshalvan och trodde att en massör eller equiterapeut kunde göra susen.
Om hon är stel över korset så behöver ju en veterinär titta på det och se om det är något som behöver åtgärdas veterinärt eller om det är något som kan behandlas med alternativa metoder. Oavsett om den gamla orenheten är bra.
 
Hej!
Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon reagerade på höger sida om korset samt att hon tog ett kortare steg med höger bakben.
Han tyckte att jag skulle ta ut en massör eller equiterapeut, vad tycker ni är bäst?

Lite bakgrundshistoria som kanske är några pusselbitar i allt:
För ca ett halv år sedan släppte vi ut mitt sto i en större "flock". När vi tog in henne dagen därpå kunde hon helt plötsligt inte fatta höger galopp. Vi ringde givetvis veterinär som rådde oss till att försöka "rida ur" problemet, vilket vi har gjort nu. Tog ett bra tag men nu märker man ingenting på vänstergaloppen. Jag var lite inne på när det väl hade hänt ifall hon gått omkull och slagit i bäckenet.

Hon är, och har varit under tiden jag har haft henne (1 år), svår att ställa till höger. Och istället för vänstergaloppen så känns det istället som att högergaloppen är lite konstig, tar även gärna korsgalopp i h-galoppen i hoppning om man inte är väldigt tydlig över hindret. (korsgaloppen har kommit det senaste).
Hon har precis fått gå ut i egen hage då jag misstänkt att valackarna är uppe och rider på henne då hon börjat bli lite baggig när man tar runt korset och hon har även haft två sår, ett på vardera sida om höftbenen vilket för mig tyder på att dom antagligen varit uppe på henne.

Senast igår berättade jag vad sadelmakaren hade sagt till min tränare och bad henne kolla på bakbenet när jag red. Hon kunde konstatera att min häst tog ett kortare steg med h- bakben när hon gick vänsterställd, när hon var rakställd syntes ingenting.

Så, det finns många faktorer på varför hon kan vara som hon är.
Hon har nu ny hoppsadel och går i en egen hage.
Men som sagt så skulle jag vilja ta ut någon terapeut men´vet inte vilken sorts terapeut jag ska vända mig till?

Jag kan tillägga att att problemet syns bara för det "duktiga ögat" så det låter kanske lite mer brutalt än vad det förhoppningsvis är.

Vem hade ni tagit hjälp av?
Veterinär på klinik. Kan lika väl vara bakknäna.
 
En kombination av veterinär och fysioterapeut. En fysioterapeut med hästinriktning har en garanterad, gedigen utbildning och en legitimation. Titeln är namnskyddad, så "vem som helst" får inte kalla sig det.

Utred hos veterinär och ta ut den fysioterapeut denne samarbetar med (så välj en klinik som har ett "team"). Så blir det en bra helhetslösning.

Lycka till!
 
Problemet verkar egentligen inte försvunnit som jag ser det. Hästen har kompenserat och har fortfarande problem. Stor risk samma problem som från början i grunden.

En sträckning av sorten okomplicerad ger sig på några veckor. Ni har haft problem i månader. Jag tror inte kliniken riktigt menade så som det blev, att det skulle ta månader få det bättre.

Men din häst är efter beskrivningen halt samt har ont i korset och rörelseproblem. Det är självklart att ta den till klinik för utredning då. Sen kan man fundera på massör osv som extra hjälp. Som ngn redan sagt så en seriös alternativbehandlare rör inte hästen förrän den är kontrollerad av veterinär.
 
Hej!
Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon reagerade på höger sida om korset samt att hon tog ett kortare steg med höger bakben.
Han tyckte att jag skulle ta ut en massör eller equiterapeut, vad tycker ni är bäst?

Lite bakgrundshistoria som kanske är några pusselbitar i allt:
För ca ett halv år sedan släppte vi ut mitt sto i en större "flock". När vi tog in henne dagen därpå kunde hon helt plötsligt inte fatta höger galopp. Vi ringde givetvis veterinär som rådde oss till att försöka "rida ur" problemet, vilket vi har gjort nu. Tog ett bra tag men nu märker man ingenting på vänstergaloppen. Jag var lite inne på när det väl hade hänt ifall hon gått omkull och slagit i bäckenet.

Hon är, och har varit under tiden jag har haft henne (1 år), svår att ställa till höger. Och istället för vänstergaloppen så känns det istället som att högergaloppen är lite konstig, tar även gärna korsgalopp i h-galoppen i hoppning om man inte är väldigt tydlig över hindret. (korsgaloppen har kommit det senaste).
Hon har precis fått gå ut i egen hage då jag misstänkt att valackarna är uppe och rider på henne då hon börjat bli lite baggig när man tar runt korset och hon har även haft två sår, ett på vardera sida om höftbenen vilket för mig tyder på att dom antagligen varit uppe på henne.

Senast igår berättade jag vad sadelmakaren hade sagt till min tränare och bad henne kolla på bakbenet när jag red. Hon kunde konstatera att min häst tog ett kortare steg med h- bakben när hon gick vänsterställd, när hon var rakställd syntes ingenting.

Så, det finns många faktorer på varför hon kan vara som hon är.
Hon har nu ny hoppsadel och går i en egen hage.
Men som sagt så skulle jag vilja ta ut någon terapeut men´vet inte vilken sorts terapeut jag ska vända mig till?

Jag kan tillägga att att problemet syns bara för det "duktiga ögat" så det låter kanske lite mer brutalt än vad det förhoppningsvis är.

Vem hade ni tagit hjälp av?

Självklart veterinär. Helst igår.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 401
Senast: Juli0a
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 466
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 121
Senast: mackan
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 087
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp