Bukefalos 28 år!

Roliga saker man kan göra med fölis.

K

Krulidut

Håller på med en liten kille nu, han fyller 1 i år (-07.) och är mogen och tuff av sig, vill gärna se nya saker. Just nu brukar jag bara ta in, borsta och gå en kort promenad in i korallen där jag brukar borsta och öva på att gå när jag vill gå. (det är jobbigt att gå när nån annan vill gå i inhöngnad.. Utomhus och i paddocken går man gärna.) sedan ner i paddocken och går över liute bommar, hälsar på vatten och kollar i dikena och sedan brukar jag avsluta med att gå 10 m ner till ensilage balarna och vända. Han brukar försöska springa hem då för då tycker han att han är modig :angel::smirk: fast han har aldrig änns vart i närheten till att komma lös uta han gör ett försök sedan fortsätter vi en 3-4 m bara för att jag visar att jag bestämmer. sedan går vi hem.

det är så som helgerna ser ut (på lov osv. blir det dagligen.)
Han är tuff men tycker inte om när man lägger över grimskaftet över ryggen så vi övar lite på att lägga en handuk på ryggen så att man slipper rygg tjafset när han blir stor.

Jag vet att han är liten fortfarande men han tycker det är roligt, allt för avanserade grejer är inte önskvärt. Ägaren vill att jag ska tömköra men där satte jag stopp det får han börja med sedan när han är 2, nu är han en bebis.

Men som sagt, han tycker om att se nya saker för då blir han himmlans mallig. Ömmh han är matvrak, vatten är fortfarande lite halvläskigt med man kan gå i och över det. Bommar det är som grus på marken ungefär.

// Anna och Lille Puck(-o)
 
Sv: Roliga saker man kan göra med fölis.

jag tycker nog att om du vill arbeta med han så borde du tömköra honom normalt tempoinget ansträngande allt han är ju bara en bebis .
 
Sv: Roliga saker man kan göra med fölis.

vill inte arbeta han på det viset, det ska vara mer se värdlen och hälsa på nya saker. Efter som att jag bara håller på med han på helgerna kan jag inte starta tömkörning (enligt mig) för det blir som ett projekt som aldrig blir klart.
Ägaren ska börja tömköra han till hösten och då dagligen det blir nog bättre.
desutomde har jag ingen som kan hjälpa mig och gå brevid medans jag tömkör. De som finns i stallet vet inte alls hur man kör in...

Men jag vill ha saker där man får se nya saker där jag kan leda i träns/grimma.

möjligt är ju att jag börjar dra töm på han frammåt mitten av april. (får hem min egna ponnya 1:a Maj så då aksnke ni förstår varför jag inte vill starta nått ;) )
 
Sv: Roliga saker man kan göra med fölis.

Fortsätt som du börjat med vatten och bommar. Min unghäst får gå över presenningar också. Till våren ställ fram stora blomkrukor med blommor i sådana kan vara jätteläskiga. Flytta runt bommar och annat så han vänjer sig vid att det dyker upp på nya ställen.

Fortsätt också med handduk och vojlock. En elastisk täckesgjord runt magen är bra förberedelse för selar och sadelgjordar. Första gången jag la på täckesgjord gjorde jag det i boxen i fall det skulle bli lite panik känslor men min unghäst brydde sig inte alls
 
Sv: Roliga saker man kan göra med fölis.

boxen är väl det sämsta stället? tänk om den skulle fått panik, vart skulle du ta vägen då? nej jag rekomenderar hagen! gott om plats för båda + att han ju är där varje dag så har är ju trygg där med.
 
Sv: Roliga saker man kan göra med fölis.

Varför inte i boxen? Min häst är trygg i sin box. OM hon nu fått panik så hade jag ingen större lust att hon skulle dra runt i hagen som är hur stor som helst och innehåller skog och sten att snubbla över. För övrigt hade ju med all sannolikhet alla andra i hagen börjat springa också.
 
Sv: Roliga saker man kan göra med fölis.

du skulle ju kunna sätta upp ett pyttehind3er och hoppa över vill han inte själv går det ju alldtid att springa före...:bump:
 
Sv: Roliga saker man kan göra med fölis.

Gör om honom till hund, dvs. lär honom att följa dig lös i skogen och komma på inkallning (godbit). Det lärde jag en unghäst och henne hade jag alltid lös, överallt, och hon var inte rädd för f*n själv eftersom hon både var med i verkstan, vedboden och inomhus.:D


Zorba2.jpg
 
Sv: Roliga saker man kan göra med fölis.

för att OM hon skulle få panik, vart tar du vägen? om hästen får fullkomlig panik? då säger jag bara aj aj aj om man är i boxen... om man ens överlever.
 
Sv: Roliga saker man kan göra med fölis.

Då ska jag förtydliga lite.
För det första har jag haft henne som föl och hon är van att ha saker på ryggen. För det andra så hade jag en medhjälpare som stod utanför boxdörren som inte var helt stängd. Jag stod mellan hästen och boxdörren och kunde alltså ta mig ut omgående. Alla hästarna var inne och åt mat även unghästen. Risken att hon skulle ens reagera på täckgjorden bedömde jag som mycket lite eftersom jag känner hästen väl.

Jag väljer att göra en del saker i boxen eftersom jag bedömmer det som säkrast. Om hästen får fullständig panik utomhus kanske varken hästen eller jag överlever. Jag vet en häst som sprang två mil panikslagen längs vägar. Bara tur att det inte inträffade en trafikolycka. Då kunde även andra dött. Jag vet hästar som sprungit rakt in i staket panikslagna medallvarliga skador som följd. Jag vet hästar som fått panik, människan har inte släppt grimskaftet i tid blivit släpade efter hästen och dött.
 
Sv: Roliga saker man kan göra med fölis.

:rofl: så gulligt, tror tyvärr inte det skulle funka med denna pojk då hag kompisarna är roligare än mig :D

KL.

Har en rund korall jag arbetar mycket i, eller vi borstar och får trava lite i den. Han springer inte på lina då jag inte vills lita ut han efter som han inte har de rätta musklerna.

Vi går över bommar och vatten, ska börja gå över handduk sedan och efter det blir det nog handduk med plastpåsar under osv osv.

Allt för att göra inridningen så lätt som möjligt, hatar när man knappt kan ta ett steg innan hästen flyger åt ****** för att busken prasslade. Ska börja spänna täck gjord nån gång frammöver och det gör jag i korallen med longerlina för där kan jag snabbt bara krypa under om det skulle vara så. Dock gör han inget och jag har alltid på mig väst och hjälm vid hantering med han.

Blomkrukor var ju nått :D sedan kanske gå under partytält? Pressening kan man ju gå under med.
Är glad att han är så godis gla xD
 
Sv: Roliga saker man kan göra med fölis.

jag tillhör den skaran som tycker att man inte ska göra allt för mycket med unghästarna första året. när hästen är två kan du börja longera och tömköra osv. det du gör idag är alldeles lagom! ledträna, träna lyfta ben, gå över någon bom, sätta på grimmor och täcken mer än så behöver inte en ettåring kunna!

ju mer orörd desto mindre påflugen som större! en unghäst som fjäskas allt för mycket med och gulli gullas med blir ofta bånglig som stor.
 
Sv: Roliga saker man kan göra med fölis.

ju mer orörd desto mindre påflugen som större! en unghäst som fjäskas allt för mycket med och gulli gullas med blir ofta bånglig som stor.
Där håller jag inte med dig alls, ju mera dom får vara med som en i gänget (när man fikar i trädgården osv.) dess mindre problem får man när dom växer upp och bångliga hästar har inte fått lära sig vad hyfs är. Det finns inget värre än när man inte kan mötas i ett dörrhål utan att bli mosad, är det en fölis så får den backa och är man konsekvent så får man härliga, lättfostrade individer som trots att dom är med överallt, aldrig är ivägen.
 
Sv: Roliga saker man kan göra med fölis.

han kan ju knappt hålla balansen när jag lyfter fötter :p så nej tömköra/longera finns inte med :D
Han får bara lite gott när han förkänar det :angel:
 
Sv: Roliga saker man kan göra med fölis.

en häst som inte är överhanterad som liten har mer respekt för människan och lär inte gå över dig i dörrhålet. en häst som är gulligullad med som liten har mindre respekt. det är min erfarenhet iallafall!
 
Sv: Roliga saker man kan göra med fölis.

man behöver inte gulligulla :smirk: man kan vara kal och tråkig och lite i sin bubbla mot fölisen. Men om man binder ett bra band mellan fölis och ägare/skötare så lär de bli lättare att fortsätta med sedan.
Han hanteras 2 g i veckan och tas in dagligen för att få mat tillsammans med foster mamma (mamman såldes när han var ca. 6 månader.)
 
Sv: Roliga saker man kan göra med fölis.

Jag skulle hellre se att min häst får panik i boxen än ute i en hage.
I boxen blir han koncentrerad på vad du gör, ute kan spänningen bli mer om det händer saker runt omkring.
Sen har jag aldrig sett en unghäst få panik om man gör rätt och försiktigt.
Reagera är en sak, panik är en annan. Då gör man fel..

TS: Jag tycker det du redan gör är tillräckligt, visst kan man töja på gränserna lite till i det du gör.
Allt för mycket kan leda till att han tycker det är just för mycket och det går ut lite fort som det går in.
 
Sv: Roliga saker man kan göra med fölis.

jag gör samma sak i rutin kan jag tillägga, inte nya saker varje dag jag håller på med han utan rutin messigt. in - borsta - ut och gå till korallen - in i paddocken - gå över bommar - ner till balarna och sedan hem.
Tycker att rutin är viktigt för att det som sagt inte bara ska in och ut genom skallen. Han värkar vara ganska nöjd över att bara göra dessa saker med.
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 626
Senast: Lipperta
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 625
Senast: As_Vegas
·
Träning Visste inte riktigt under vilken kategori jag skulle lägga detta inlägg men vi gör ett försök här... eftersom det är vid ridning det är...
Svar
5
· Visningar
1 595
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp