Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Tror att jag bestämt mig för att anlägga någon form av rabatt med rosor och perenner i söderläge. Önskar en ros som passar till detta, gärna rosa. Har tittat på The Ancient Mariner men kanske att den blir något stor? Rabatten kommer vara längs en husvägg (men en bit ut förstås) och det är två fönster ovanför som vi gärna ser ut genom 😄
 
Slängde ut ranunklarna i växthuset nu när vi har +3. Tycker dom stannat av så tänkte att det är värt ett försök. Ser dom ändå mest som ett experiment.
Garaget där dom annars är är 16-17 grader, så aningen varmt. Inne i växthuset kommer det bli betydligt varmare än så om solen ligger på och utanför blir dom lite väl exponerade för väder och vind (har fått en färsk dm snö senaste dygnet).
Någon som har erfarenhet, och vad skulle ni i så fall valt av jämt men något varmt tempererat garage, eller växthus med extremare värmeväxlingar mellan för varmt och lagom svalt?
1000012105.jpg
 
Tror att jag bestämt mig för att anlägga någon form av rabatt med rosor och perenner i söderläge. Önskar en ros som passar till detta, gärna rosa. Har tittat på The Ancient Mariner men kanske att den blir något stor? Rabatten kommer vara längs en husvägg (men en bit ut förstås) och det är två fönster ovanför som vi gärna ser ut genom 😄
Hur höga vill du ha rosorna ca?
 
Tror att jag bestämt mig för att anlägga någon form av rabatt med rosor och perenner i söderläge. Önskar en ros som passar till detta, gärna rosa. Har tittat på The Ancient Mariner men kanske att den blir något stor? Rabatten kommer vara längs en husvägg (men en bit ut förstås) och det är två fönster ovanför som vi gärna ser ut genom 😄
Då hade jag tittat på queen of sweden eller Fredrika breder som båda är jättevackra
 
Har precis planterat om alla mina rosor, hann inte med i höstas, har grävt en ny rabatt där jag nu har ca 9 st i öst läge på framsidan längs med gatan. De har fått hästskit på sej =) Får se vilka som överlevt sen...

Här var jag inte klar än...

1712596792694.png
 
Vad kul 😍 Har du den planterad för sig själv eller tillsammans med något annat?
Den står i min kvinnorabatt tillsammans med Astrid Lindgren och Fredrika Bremer 😁
Tanken är att ha jätteverbena där och vit stäppsalvia framför men herr Björnbär som bor i närheten sätter stopp.

Ska förhoppningsvis kunna åtgärdas i år.
 
Den står i min kvinnorabatt tillsammans med Astrid Lindgren och Fredrika Bremer 😁
Tanken är att ha jätteverbena där och vit stäppsalvia framför men herr Björnbär som bor i närheten sätter stopp.

Ska förhoppningsvis kunna åtgärdas i år.

Kul grej med kvinnorabatt ju! Jag ska kolla närmare på vit stäppsalvia, den lät ju himla bra det lilla jag läst än så länge. Tack för inspiration!
 
Kul grej med kvinnorabatt ju! Jag ska kolla närmare på vit stäppsalvia, den lät ju himla bra det lilla jag läst än så länge. Tack för inspiration!
Det råkade bli så 😁 Köpte en Astrid Lindgren då jag blev kär i den och Astrid var en stor förebild för mig. Men jag kunde ju inte sätta Astrid bredvid Sexy Lexy, Pretty woman eller andra hemska namn man väljer att ge rosa rabattrosor så då fick jag leta upp några mer respektabla damer 😁
 
Tycker också vit stäppsalvia lät spännande 👌☺️

Klurar på ett till ros "dilemma" om nån klok roskännare vet råd 🤞 Har en söt liten gul ros som jag tycker står så jag inte får se den tillräckligt mkt. Hade gärna velat få upp den i ögonhöjd men hur trivs rosor i kruka? Fryser dom mkt på vintern,? är det bättre att försöka hitta en ny plats i marken ist för i en kruka? Den hade kunnat vara så fin i en kruka bredvid entreen till det lilla växthuset vi har 🥰
 
Jag tror jag är klar med planeringen av årets rosinköp 😁 på stora delen blir det en till Flammentanz då det ska bli en rosbåge, Louise Bugnet och Rose de rescht. Funderar på Black forest som marktäckare till det men kanske blir för mycket färgmässigt :confused: vill det ska följa en färgskala röd till rosa med vita inslag så i andra änden blir det mer ljusare/tydligare rosa.

På uteplatsen blir det en Carnea med förhoppningen att den ska klättra i träden och dölja allt ris/fallna träd i den angränsande skogen.

På lilla delen fortsätter jag med austin-temat så fyller på med älskade skönheten Vanessa Bell :love: sen är jag inne på en liten klättrande sak också, ev Lady of the lake, men tyvärr måste jag höra med kompis om stället jag vill ha den på... Hon envisas med att hon vill ha lite plats för att odla grönsaker :confused:
 
Tycker också vit stäppsalvia lät spännande 👌☺️

Klurar på ett till ros "dilemma" om nån klok roskännare vet råd 🤞 Har en söt liten gul ros som jag tycker står så jag inte får se den tillräckligt mkt. Hade gärna velat få upp den i ögonhöjd men hur trivs rosor i kruka? Fryser dom mkt på vintern,? är det bättre att försöka hitta en ny plats i marken ist för i en kruka? Den hade kunnat vara så fin i en kruka bredvid entreen till det lilla växthuset vi har 🥰
Jag är ingen roskännare men tänker det beror på vart du bor och hur du vinterförvarar den. Har sett det finns nån form av frigolitkrukor som ska vara bra för att övervintra växter och ställer du rosen i växthuset över vintern borde det funka rätt bra, tror jag iaf. Enbart spekulation som sagt.
 
Jag är ingen roskännare men tänker det beror på vart du bor och hur du vinterförvarar den. Har sett det finns nån form av frigolitkrukor som ska vara bra för att övervintra växter och ställer du rosen i växthuset över vintern borde det funka rätt bra, tror jag iaf. Enbart spekulation som sagt.
Har aldrig övervintrat något men det är mest för att jag har begränsat med besök på de kalla årstiderna i vår stuga. För man måste väl vattna lite hela året om man ska övervintra saker? Får se när jag kommer dit, kan man flytta den upp och ner, så man har den i jorden på höst/vinter och tar den i kruka igen på våren? Lr är det dumt att behandla en ros så? Någon som vet 🙈
 
Köpte en queen of sweden förra året, får se om den överlever.
Den bor med 2 lavendel
Resten av rosorna är gammaldags där favoriten är Celeste.
Annan favorit är en svagväxande, låg med rosa blommor tagen vid ett torp.
Klarar alla växtplatser sprider sig lagom mycket till skillnad från eländet som är planterat vid soptunnan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 251
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 609
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 344
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 583
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp