Rovdjur som tar katter

Wille

Trådstartare
Min granne har förlorat en katt. En stor, fin, fluffig hane. Bra jägare och ute i alla väder. Idag tog hon ut ID-hund som spårade. Den kom till ett ställe där den markerade. Spåret gick inte längre. Hon sa att räv eller grävling tagit katten. Men tar dessa djur katter? Vi har ju också varg inpå knuten. Jag har sett varg bara några hundra meter bort. Lodjur har vi också haft i närheten.

Vad tror ni det är för djur som tagit katten?
 
Grävlingar äter bara kattungar.
De äter inte vuxna katter
Normalt så får inte rävar tag på en frisk katt.
Varg, lodjur och örn däremot är farliga på riktigt.
Jag har förlorat katter till örn, lodjur och trafiken.
 
Rävar tar katter och katter kommer iallafall i slagsmål med grävlingar som ju kan leda till dödliga skador.

Croydon Cat Killer visade sig vara rävar och inte en sjuk människa.
 
Min granne har förlorat en katt. En stor, fin, fluffig hane. Bra jägare och ute i alla väder. Idag tog hon ut ID-hund som spårade. Den kom till ett ställe där den markerade. Spåret gick inte längre. Hon sa att räv eller grävling tagit katten. Men tar dessa djur katter? Vi har ju också varg inpå knuten. Jag har sett varg bara några hundra meter bort. Lodjur har vi också haft i närheten.

Vad tror ni det är för djur som tagit katten?
Utan mer information än att id-hunden tappade spåret skulle i alla fall inte jag förlita mig på uttalandet. Hunden kan ha tappat spåret av flera olika anledningar (om det ens var katten hunden spårade). Det går inte uttala sig om huruvida katten blivit tagen av något rovdjur alls, blivit överkörd, flyttat eller dyker upp imorgon med informationen id-hunden tappade spåret.

Grävlingar och ormvråkar "tar" inte katter. Rävar brukar inte ge sig på vuxna, friska katter. Varg och lo kan ta en katt men här finns ju inga belägg öht att någon tagit katten alls.
 
Utan mer information än att id-hunden tappade spåret skulle i alla fall inte jag förlita mig på uttalandet. Hunden kan ha tappat spåret av flera olika anledningar (om det ens var katten hunden spårade). Det går inte uttala sig om huruvida katten blivit tagen av något rovdjur alls, blivit överkörd, flyttat eller dyker upp imorgon med informationen id-hunden tappade spåret.

Grävlingar och ormvråkar "tar" inte katter. Rävar brukar inte ge sig på vuxna, friska katter. Varg och lo kan ta en katt men här finns ju inga belägg öht att någon tagit katten alls.
Nej, som sagt så finns inga spår alls om vart katten tagit vägen. Det enda vi vet är att id-hunden spårat och markerat. Inget mer.
 
Croydon Cat Killer visade sig vara rävar och inte en sjuk människa.
Nej, detta är helt fel. Det visade sig att de allra flesta katterna hade dött av olyckor i trafik eller annat och att rävar sedan hade ätit på kropparna. Googla får du se!

Till och med någon räv-professor som forskat på rävar i 50 år uttalade sig och sa att rävar inte tar katter på detta viset.
 
Jag gissar att katten har blivit påkörd. En frisk vuxen katt blir extremt sällan tagen av andra rovdjur. Däremot är ju framförallt de mindre rovdjuren bra på att städa upp vid vägarna och äter trafikdödade djur.
 
De kan de göra. Har sett en ormvråk vara på väg att ta min egen katt, men han hann undan med nöd och näppe.
Aldrig hört talas om någon som råkat ut för det och aldrig varit orolig när det gäller mina katter och då har vi mycket ormvråk här. Örn däremot vet jag av egen erfarenhet att de tar katter och de är duktiga på det. :(
 
Jag gissar att katten har blivit påkörd. En frisk vuxen katt blir extremt sällan tagen av andra rovdjur. Däremot är ju framförallt de mindre rovdjuren bra på att städa upp vid vägarna och äter trafikdödade djur.
Det tror jag också. Försvunna katter hittas oftast i vägkanten eller ihjälfrusna någonstans.
 
Har det inte blivit väldigt populärt med dessa ID-hundar? Jag tycker jag ofta hör att de bara tappar spåret och kattägaren står där utan sin katt med lite mindre pengar i plånboken.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 526
Senast: Breaktown
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 528
Senast: LaMagia
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
3 991
Senast: Skjøldur
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 525
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp