Bukefalos 28 år!

Rumsväxter 2

Tror du på ormbunke? Det vill jag väldigt gärna ha men lyckades inte med krokodilbräken och är ingen hejare på att spraya mina växter..

Krokodilbräken är en av de klurigare att få att trivas. Jag har runt 15 ormbunkar och den är en av de som bor i växtskåp för att må bra. Men i så fall är inte calatheor någon bra idé heller, de vill ha lagom med vatten och inte snustorr luft.
 
Visa bifogad fil 101627
Jag fick skicka sambon till posten för att hämta ut den här idag :love: Monstera thai constellation.
Nackdel med att råka befinna mig i en annan stad, svårt att smyga in nya växter när sambon måste hämta dom :laugh:

Nu är det dock absolut växtstopp ett tag, måste sälja många sticklingar innan jag har betalat av denna skönhet :angel: kollegorna höll på att svimma när jag sa vad den kostade. Hoppas att sambon glömmer fråga 🤪
Trodde också det skulle vara mer, de brukar ju kosta skitmycket!

Mina kollegor höll på att storkna när jag köpte enblads-stickling av monstera adansonii aurea för bara 500. Jag antar att de flesta inte spenderar så mycket på växter ;)
Tar mig friheten att svara, calathea musaica eller network, och den har en förmåga att lukta kattpiss ;) i mitt tyckte en lättskött calathea!
Kattpiss? 🤔 Det kanske löser bekymret jag haft med vad fasen det är som luktar så surt när jag sitter och tittar på TV, där Kalatea network står på soffbordet :laugh:
 
Nu är den planterad i jord efter att ha fått vita rötter i vatten 🙂
Vet att bladet kommer ramla av så den kommer ju inte va så snygg ganska länge 😅
2FF8E8F0-4D6F-4774-A864-A1FDF47ABC4B.jpeg
 
Puh!! Jag har precis planterat om min hängande (strax även en meter långa) Gullranka som har många grenar! Jag har nog aldrig förut önskat att jag var en bläckfisk med 8 armar! Herregud vilken brottningsmatch det kändes som ibland! Vid ett tillfälle la jag den på golvet (då var alla grenarna blöta för jag hade kommit på den lysande idéen att spola av dem så jag fick bort all jord) och höll i krukan med fötterna medan jag fäste kedjorna i ampelkrukan :rofl:

Men nu hoppas jag att den blir nöjd! Den har sett lite lidande ut den senaste tiden och mtp hur mycket rötter och hur lite jord den hade så förstår jag den. Jag planterade om den i den ytterkruka den haft innan (d.v.s. tog bort innerkrukan). Jag hoppas att den lilla ökningen i storlek räcker ett tag för den. Jag har väl iaf vunnit lite tid tills jag behöver ha en ny större ampelkruka.
 
Puh!! Jag har precis planterat om min hängande (strax även en meter långa) Gullranka som har många grenar! Jag har nog aldrig förut önskat att jag var en bläckfisk med 8 armar! Herregud vilken brottningsmatch det kändes som ibland! Vid ett tillfälle la jag den på golvet (då var alla grenarna blöta för jag hade kommit på den lysande idéen att spola av dem så jag fick bort all jord) och höll i krukan med fötterna medan jag fäste kedjorna i ampelkrukan :rofl:

Men nu hoppas jag att den blir nöjd! Den har sett lite lidande ut den senaste tiden och mtp hur mycket rötter och hur lite jord den hade så förstår jag den. Jag planterade om den i den ytterkruka den haft innan (d.v.s. tog bort innerkrukan). Jag hoppas att den lilla ökningen i storlek räcker ett tag för den. Jag har väl iaf vunnit lite tid tills jag behöver ha en ny större ampelkruka.
Hade en liknande upplevelse förra veckan med mina silverrankor som klättrar runt fönstrena. De står brevid varandra, har slingrat ihop sig och är nog mellan 3-4 meter långa. Jag tänkte först trassla ur dem ur varandra också men jag ångrade mig snabbt! 😆
 
Akut ommöblering pga fått hem en massa ärvda möbler, min ena benjaminfikus måste flytta in i ett (ännu mörkare) hörn. Google säger att man kan belysa med en led-lampa. Funkar det att rikta en skrivbordslampa med ledlampa i mot växten? Hur många timmar behöver den belysas? En timer är kanske bra nu när man ska snåla med elen
 
Akut ommöblering pga fått hem en massa ärvda möbler, min ena benjaminfikus måste flytta in i ett (ännu mörkare) hörn. Google säger att man kan belysa med en led-lampa. Funkar det att rikta en skrivbordslampa med ledlampa i mot växten? Hur många timmar behöver den belysas? En timer är kanske bra nu när man ska snåla med elen
Jag har dom flesta av mina lampor i vanliga ikea-skrivbordslampor. Fungerar utmärkt. Jag har mina på minst 12-timmars timers.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 546
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 659
Hemmet Okej, trådstart på vad jag hoppas kommer bli en lång tråd uppdateringar regelbundet. Sambon och jag har köpt hus här i Far North...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
12 631
Senast: Seabaz
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 988
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ulvlek: Drottning Kristinas regentperiod
  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Simskola?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp