rundbalar/fyrkansabalar i hagen?

Mli

Trådstartare
Jag har sett att i många hagar står det rundbalar eller fyrkantsbalar med hö där nätet är kvar nedtill för att hålla ihop dom. Ser ju praktiskt ut att ha i hagen, framförallt vid lösdrift.

Men... hur håller sig höet egentligen? Många står ju utan tak, det måste ju regna/snöa på höet, blir det inte dåligt då? Eller hästarna kanske äter upp det innan det hinner bli dåligt?

I år har jag kånkat småbalar i min lösdrift, funderar på storbalar nästa år som alternativ.

Nån som har det så, som kan ge mig lite input?

/ Emelie
 
Sv: rundbalar/fyrkansabalar i hagen?

Det beror ju på hur många hästar som går i lösdriften och hur mycket hö de kan pilla i sig per dygn. Och är det hö eller hösilage du menar? Hösilage torkar ju allteftersom det ligger framme, men jag har hört att en bal klarar sig mycket bra i en vecka och tillfredsställande bra i upp till 2 veckor. Men är det gassande solsken under de 2 veckorna så lär ju balen vara snustorr innan den äts upp...

För mig är nackdelen med storbalar att man bör ha en traktor till hands för att flytta dem. (Någon som vet ett annat sätt, om det är för långt och krångligt att rulla dem?) Tycker därför att det blir enklare med småbalar, men det blir ju några ören dyrare per kilo förstås...
 
Sv: rundbalar/fyrkansabalar i hagen?

*lånar knapp*

En stilla undran här :p
Har själv 2 hästar i lösdrift...Ett travsto & en shetlandsvalack.
Brukar ju annars slänga in några små balar HÖ i hagen...Sedan rullade vi in en rundbal (vanligt hö)...Den hade dom käkat opp på minst EN vecka :eek:
Om cirka 2 veckor åker jag och hämtar en 1-årig shetlandsvalack....Och tanken är att ha honom till ponnytrav när han växt till sej och bli en stor liten kille.

En fråga.... Kan man ställa en hösilage bal åt dem?? Jag gav ju dem hösilage förra året och den shettisen blev ju smällFET av det....Eller så berodde det nog på sommarbetet han hade gått på som sällskap åt stoet :crazy: :o
Så nu i år åker ju travstoet iväg på betäckning, och så har man dom små rackarna hemma fast i en annan hage.
Stoet kommer gå på betet hos hingsthållaren ihop med andra fölstona....

Tror ni inte att shettisarna blir "feta" av att käka hösilage?
Egentligen vill man ju att dom ÄVEN travstoet när hon är dräktig ska käka ett riktigt BRA & analyserat hö....Vet en ung bondegrabb härinärheten som säljer analyserade hösilagebalar till travfolk.
Eftersom jag vill ju att stoet ska få i sej bra hö av bra värde och ponnierna, då?
 
Sv: rundbalar/fyrkansabalar i hagen?

...Höh! Blev lite fel där... :p
Från början gav jag mina hästar hösilagebalarna (utan ANALYSEN :angel: ) som jag köpte av en annan bonde och av honom arrenderade jag då sommarbetet...

Sedan fick dom småbalarna...En längre tid...Sedan köpte jag en rundbalshö o rullade in den till dem.....
Ja, sådär ja...;)
 
Sv: rundbalar/fyrkansabalar i hagen?

jag har mina hästar på lösdrift, på fri tillgång på hösilage med bra värden.

det är ett halvblod och 2 shettis damer, dom har varit och är i jätte fint hull.

hösilaget jag ger säljs oxå till travet. tycker det har funkat kanon.
 
Sv: rundbalar/fyrkansabalar i hagen?

Min shettis har ätit hösilage nästan hela tiden i min ägo (7 år) och inte blivit fet av det, men då har det inte rört sig om fri tillgång. Nu när han står på stuteri har han en egen rundbal i hagen, och han går och pysslar i den lite då och då, men han är inte smällfet, det är han inte. Man får ju ha överseende med att han inte motioneras nu, så en liten kula har han, men han är inte FET.
 
Sv: rundbalar/fyrkansabalar i hagen?

svar till båda två, hillevie och gisburne!
Aha, bra & veta!...då ska jag satsa på en riktigt bra hösilagebal av bra värdena....de är analyserade...jag litar ju mera på analyserade grovfoder speciellt då de säljs ju till travet ;)
Tack för svaret, gott folk!
 
Sv: rundbalar/fyrkansabalar i hagen?

Vi har testat att ha storbalar direkt på marken och det fungerade inte så bra.. hästarna drar ut fodret och trampar och skiter på det sedan är det förstört och visserliggen äter de det inte då men svinnet är för stort.

Det fungerar lite bättre om det är snö och rent under men inte bra.

Nu har vi en höhäck med tak och det är klart att föredra. Visst är svinnet betydande nu med men inte alls som när man ställer balarna helt på marken.
 
Sv: rundbalar/fyrkansabalar i hagen?

Vi har hösilage i vår lösdrift, och det håller ju mycket sämre än hö.

Vi köper fyrkantsbalar som vi lägger ut av för hand. Fodrar 1 gång om dagen. När det var 9 hästar la vi ut omkring 200kg om dagen, mao en halv bal eller tom mer. Så till hösten ska vi ställa ut hela fyrkantsbalar då vi hoppas på att vara minst 10 hästar iaf, gärna fler.

Balarna håller sig ett par-tre dagar. En del låter dem stå i nästan en vecka men det tycker jag är för länge om man gör så jämt. Risken för att hösilaget blir dåligt. 3 dagar är max tycker jag om man ger hösilage.

I början var vi 4 hästar och dessutom höst så de åt inte så mycket, det fanns tom gräs kvar att äta av vilket de föredrog. La ut kanske 30-50kg om dagen. Det tog ju ca en vecka innan balen var slut men då var vi noga med att lägga över plasten så att balen hölls torr om det började regna eller liknande. De står även lite vindskyddat mellan stall och ridhus. Vi har dock ganska torrt hösilage.

Det är bra att ha tak på foderhäcken, samt ha balen upplyft från marken och se till att vattnet kan rinna igenom och det kommer in luft. Då håller det sig som bäst.
 
Sv: rundbalar/fyrkansabalar i hagen?

Att ha nätet kvar runt balen låter inte särskilt smart.

Däremot, för att slippa en del svinn, kan man bygga ett "bord" åt rundbalen med en kant runt så att hästarna inte kan dra runt höet med benen men ändå når att äta bra. Dock behöver man ju någonting att lyfta balarna med då. Jag har även sett att något företag säljer "tunnor" i hårdplast som är stora nog för att man ska kunna ställa en rundbal i.
 
Sv: rundbalar/fyrkansabalar i hagen?

Tack för svaret! Precis som jag trodde, det blir lite mer spill... Funderar på att bygga en höhäck men det är inte så mycket lönt eftersom jag har minishettisar blandat med halvblod - häcken blir så låg att det nästan som att det redan ligger på marken.


Nu är jag inte alls intresserad av att ge mina hästar hösilage, det var inte hållbarhetstiden på det som jag frågade efter. Så jag ställer mig undrande igen - hur håller sig en storbal med hö om det regnar/snöar på den? Äter hästarna det blöta?
 
Sv: rundbalar/fyrkansabalar i hagen?

Jag tycker inte heller att det ser särskilt bra ut att ha halva nätet kvar på balen... har dock sett att många har det och kanske målar man upp det som en större säkerhetsrisk än vad det är? Dom kan ju egentligen lika gärna kliva upp i en höhäck med ett framben och fastna där om oturen är framme...

Försöker hitta det optimala sättet att utfodra hästarna utomhus utan att behöva bygga en massa tak över. Känns som om jag lika gärna kan fodra i ligghallen om jag ska behöva bygga tak över höhäckarna - skulle bli stora tak om man skulle skydda mot vädret här..
 
Sv: rundbalar/fyrkansabalar i hagen?

En vettigt utformad höhäck/storbalsbord innebär ju en rejält lägre risk för olyckstillbud än kvarsittande nät. :crazy: Jag skulle inte lämna nätet kring en storbal, lika lite som jag skulle lämna balsnörena på en småbal eller en överbliven trasslig vinda med eltråd i hagen - dvs inte över huvud taget.

Hur många hästar har du, dvs hur fort kommer storbalen att gå åt? Så länge höet är fräscht och rent äter hästarna det även om det blivit blött. Klämmer hästarna i sig höet inom "rimlig" tid behövs inget tak (även om det naturligtvis är att föredra).
 
Sv: rundbalar/fyrkansabalar i hagen?

Kanske risken med nät är liten men jag skulle aldrig ta den. OM det skulle hända att någon av hästarna trasslade till det. Det där nätet är inte lite starkt.
Jag har en stor cementring som jag ställer bunten i. En brunnsring modell stor, alltså. Visst blir det en del spill ändå, men det fungerar helt ok, tycker jag.
 
Sv: rundbalar/fyrkansabalar i hagen?

De gånger jag råka t ställa ut en bal med nät så har alltid nån häst gått runt med vassa trådbitar på flera meter i munnen. Eftersom jag inte vill att dessa ska hamna i magen så tar jag endera bort nätet, eller använder de balar som är bundna med snören i stället.
 
Sv: rundbalar/fyrkansabalar i hagen?

Prova stora traktordäck. Dessa är mjuka och skadar inte hästarna. och samtidigt kan även de små ponnyerna käka. Vi har själva provat olika alternativ och tycker detta är best
 
Sv: rundbalar/fyrkansabalar i hagen?

Bra ide! Jag tycker också att snören/nät hör hemma i en hage, så däck var ju en utmärkt ide!

Jag kan välja ganska fritt hur stora jag vill ha balarna, så hur många dagar klarar sig hö ute i klassiskt höst/vinterväder i sverige?

Eller det kanske ändå är enklare att fodra med småbalar, känns inte riktigt lika mycket i plånboken om 40 kg skulle gå till spillo i skitväder än 400 kg..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 923
Senast: svea
·
Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
3 894
Senast: mackan
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 094
Senast: Djurvän
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp