Bukefalos 28 år!

Rutinerad ryttare?

S

sandrabjelkelov

Är det bara jag som tycker det är svårt att veta vad de menar när de skriver söker rutinerad ryttare? För i hennes ögon kanske jag är rutinerad medans i en annan så är jag inte alls det.

Så vad tycker ni är en rutinerad ryttare?
 
Sv: Rutinerad ryttare?

Om jag skulle beskriva en rutinerad ryttare skulle jag nog säga...

En rutinerad ryttare

  • har erfarenhet av olika typer av hästar
  • bör kunna rida de flesta hästar i form, i alla fall med hjälp av instruktör
  • vet att även en rutinerad ryttare behöver en kunnig instruktör
  • klarar av svårare, testande hästar, på bana, i skog och mark
  • kan hantera motgång, utan att ge upp
  • klarar helt enkelt av de problem som kan dyka upp

OBSERVERA - en rutinerad ryttare behöver inte betyda samma sak, som att man har tävlat MSV klass. Utan man kan vara rutinerad ryttare ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Rutinerad ryttare?

håller med ovanstående samt att man måste ha ett bra "hästhuvud". man måste kunna tänka häst och använda sig av sunt förnuft.
 
Sv: Rutinerad ryttare?

Lång erfarenhet av att rida flera olika typer av hästar, vana av både unga och outbildade hästar och äldre hästar.

Minst LA dressyr - behöver inte ha tävlingsmeriter dock.

Man kan t ex inte vara 12 år och kalla sig rutinerad ryttare, inte i min bok i a f!
 
Sv: Rutinerad ryttare?

Okej, nyttigt att se att ni har samma tankar. I mitt stall pratade vi om detta ioändlighet :)
 
Sv: Rutinerad ryttare?

Tja jag hade ute min häst på annons där jag skrivit in rutinerad ryttare samt minst meriter i msv. Bland annat ringe en en tjej som var 13 med grönt kort. :cool:
 
Sv: Rutinerad ryttare?

När jag läser hästannonser ryggar jag automatiskt tillbaka när det står "kräver rutinerad ryttare". Detta trots att jag har ridit i ca 18 år och haft egen häst i ca 10 år, tävlat en hel del.

Jag definierar en rutinerad ryttare som någon som har erfarenhet av många olika hästar, kan hantera svåra situationer både från backen och från hästryggen, har gott "hästvett".
 
Sv: Rutinerad ryttare?

Rutinerad ryttare=
klarar av flera olika typer av hästar
klarar av att lösa problem på ett smidigt sätt
har en känsla för hur hästen ska ridas.
 
Sv: Rutinerad ryttare?

En rutinerad ryttare för mig är en person som klarar av de flesta hästar både från mark och rygg. För min del tycker jag det spelar mindre roll hur duktig man är i dressyr och hoppning så länge man rider på ett mjukt och bra sätt.
 
Sv: Rutinerad ryttare?

okej, inte bara jag som reagerar då. vissa hästar undviker man nästan att ringa på när man står sådär, för man vet inte vad man är i dennes ögon. :angel:
 
Sv: Rutinerad ryttare?

Säger samma - jag har ridit i över 30 år, hu vad gammal man är:eek: ALLA typer av hästar, åldrar, ridit in själv, kört in själv, tränat både hopp o dressyr för tränare i långa perioder.

Tycker ändå inte att jag kan kalla mig för rutinerad. Varför? Rutin/kunskap är färskvara på ett sätt. Nu skulle jag kalla mig för f d rut ryttare, numera ringrostig dam som helst rider "förlåtande", välutbildade hästar med alla fyra hovarna i marken:D

Träffar alltför ofta på snorvalpar som har ridit i högst 10 år men "knows it all"...:cool:
 
Sv: Rutinerad ryttare?

Jag undviker sådana annonser för att de hästar jag har ringt på som "kräver rutinerad ryttare" har i 99% av fallen varit stirriga, halvgalna eller väldigt oridna...
 
Sv: Rutinerad ryttare?

Okej, då finns det nog många sånna i annonsväg, nästan varenda än står det så på. Svårt att förstå vad de menar med rutinerad tycker jag.
 
Sv: Rutinerad ryttare?

Vad gäller ridbiten tycker jag som IngelaH ungefär, man ska kunna reda ut ett problem, sitta kvar vid en bockning, rida hästen på tygeln och inte ge upp.

Sen tror jag också att begreppet "rutinerad ryttare" också innefattar att man vet hur en häst ska hållas, fodras, skos, vaccineras och skötas. Att man kan se och upptäcka avvikelser och då fattar när man måste tillkalla vet. osv. Man vill att ens häst ska ha det bra, och vill sälja den till ngn som kan.
 
Sv: Rutinerad ryttare?

När jag letade häst undvek jag de annonserna som krävde rutinerad ryttare. Jag tycker det låter som problemhäst.
Men naturligtvis kan det vara säljare som tröttnat på okunniga hästmänninskor.
Det bästa är nog att fråga den som annonserar vad just h*n menar med rutinerad.

Jag föll för en annons där det stod "med stort hjärta" ;)
 
Sv: Rutinerad ryttare?

Ja men precis, skulle jag någon gång sälja någon häst så skulle jag också vilja ha en kunnig människa, för ibland undrar man om den som är intresserad vet vad bak och fram är på en häst :angel:.
Men jag tycker det är viktigast att hästen får bra mat, vatten, kollas tänder, verkning/skoning och vaccinering och avmaskning som är logiska saker för vissa och inte för andra. Visst önskar man någon som kan rida hästen i form osv, men viktigast att den mår bra.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Jag har en 3-åring hane, som vi funderar på att para. Har kikat runt lite grann, men inte riktigt förstått hur jag går till...
Svar
5
· Visningar
1 149
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 123
L
Ridning Jag vet att det är o lika för alla ponnyer och ryttare så jag undrar såklart bara på ett ungefär! Men jag undrar hur stor skillnad det...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 988
Kropp & Själ Min orkeslöshet är total och nu i helgen hade jag jobbigt med mående och allt känns så meningslöst. Men ändå vill jag inbilla mig att...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp