Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har blivit uppsagd helt och hållet från mitt jobb. Anledningen sägs vara arbetsbrist.

När coronan slog till uppstod en massa krishantering på jobbet. Alla på kontoret hade hur mycket som helst att göra för att reda i röran som uppstod. Själv satt jag och hade knappt något att göra alls.

När den mest akuta krisen lagt sig fick jag veta att jag var tvungen att jobba på huvudkontoret framöver. Det var jag tvungen att säga nej till. Jag kan inte flytta tillbaka till Stockholm och veckopendling är också uteslutet. Så jag blev uppsagd.

I förhandlingen med facket ville fackombudet få mig arbetsbefriad under uppsägningstiden. Han menade på att är det arbetsbrist så finns inget att göra, annars är det inte arbetsbrist. Tyvärr lyckades han inte. Jag måste jobba under uppsägningstiden. Denna tid blev 5 månader lång då jag jobbat mer än 6 år på företaget. Det kommer att bli de längsta 5 månaderna i mitt liv. I mitt anställningsavtal stod att jag har 3 månaders uppsägningstid, men lagen säger alltså att det ska vara 5 månader. Jag kan ju alltid hoppas på att få ett annat jobb under uppsägningstiden, så jag kan gå tidigare, men tror inte chansen är så stor.

Det här har lett till att min arbetsmotivation har sjunkit som en sten. Det känns ruttet att jobba trots att det är arbetsbrist.

För övrigt så ska det här inlägget och jag som person inte diskuteras i slutna chattforum, så som har skett. Det är så jävla lågt att göra så, och att sen dessutom hoppa in här och läsa lusen av mig. Till ingen nytta alls. Snarare tvärt om. Det är så fruktansvärt jävla elakt. Men det är väl så att har man en gång varit mobbad så blir man mobbad resten av livet. Det är bara olika personer som genomför mobbingen.
 

Även sidan Gröna jobb kan vara något att kolla in @Magiana om du inte redan känner till det. Det kommer upp rätt blandat med jobb där, allt från jordgubbsplockning och grönyteskötsel till forskartjänster. :)
Tack för tipset. Den hade jag inte heller sett.
Jag kände samma men det lär ju bero på om de hävdar arbetsbrist i dess normala mening. Eller om de hävdar brist på sysselsättning på distans.

Dvs - om Magiana jobbar på huvudkontoret, blir hon uppsagd på grund av arbetsbrist då eller ej? Känns som svaret är där.
De hävdar brist på sysselsättning på distans. Jag fick kravet på mig att jag skulle jobba på kontoret, vilket ju inte går. Men eftersom de hävdar arbetsbrist på distans borde jag vara arbetsbefriad under uppsägningen. Det är jag inte så uppenbarligen finns det jobb trots allt.
@Magiana tråkigt, men också en möjlighet till nystart för dig. Även om jag förstår att det inte känns så just nu.
Jag ser mig tyvärr inte som särskilt anställningsbar. Och skulle jag mot förmodan få ett jobb så lär jag bli tvingad till lång pendling, vilket jag hatar. Jag bor verkligen i världens ände känns det som. Jag begick ett stort misstag när jag flyttade hit.
 
Tack för tipset. Den hade jag inte heller sett.

De hävdar brist på sysselsättning på distans. Jag fick kravet på mig att jag skulle jobba på kontoret, vilket ju inte går. Men eftersom de hävdar arbetsbrist på distans borde jag vara arbetsbefriad under uppsägningen. Det är jag inte så uppenbarligen finns det jobb trots allt.

Jag ser mig tyvärr inte som särskilt anställningsbar. Och skulle jag mot förmodan få ett jobb så lär jag bli tvingad till lång pendling, vilket jag hatar. Jag bor verkligen i världens ände känns det som. Jag begick ett stort misstag när jag flyttade hit.

Har du möjlighet att flytta?
 
Jag ser mig tyvärr inte som särskilt anställningsbar. Och skulle jag mot förmodan få ett jobb så lär jag bli tvingad till lång pendling, vilket jag hatar. Jag bor verkligen i världens ände känns det som. Jag begick ett stort misstag när jag flyttade hit.
Jag har bara ett hum om ungefär var du bor, men vad menar du med lång pendling? 30-40 min är inte särskilt långt och det borde ta dig till någon större ort?
 
Har du möjlighet att flytta?
Jag flyttade hit för bara fyra år sedan och tanken var att slippa flytta mer i mitt liv. Jag ville rota mig någon gång, känna att jag hade en egen plats på jorden. Tidigare har jag flyttat alltför ofta. Och jag vill inte sälja mitt hus. Jag har inte ens orken att genomföra en försäljning.

Jag har bara ett hum om ungefär var du bor, men vad menar du med lång pendling? 30-40 min är inte särskilt långt och det borde ta dig till någon större ort?
Jag har 15 minuter till närmaste ort. Där finns inga jobb för det är en pytteliten håla. Sen har jag 20-25 minuter till en annan ort som också är liten och inga jobb. Sen har jag 35 minuter till ytterligare en liten pytteort. Sen är 40-50 minuter till två andra orter, den ena är väl lite större. Till en riktig stad har jag en timme. Så nej, jag kommer inte till någon större ort på 30-40 minuter.

Nej 30-40 min är ingenting. Jag har runt 30 min nu, helt ok.
Äldsta sonen pendlade 1,5 timme enkel väg (kommunalt) till sitt förra jobb. Tufft men han var glad att han hade ett jobb.
30 minuter är min maxgräns. Det hade jag när jag jobbade på huvudkontoret. Jag hatade resorna, framförallt mornarna då det inte fanns något på radion jag ville lyssna på.
 
Jag flyttade hit för bara fyra år sedan och tanken var att slippa flytta mer i mitt liv. Jag ville rota mig någon gång, känna att jag hade en egen plats på jorden. Tidigare har jag flyttat alltför ofta. Och jag vill inte sälja mitt hus. Jag har inte ens orken att genomföra en försäljning.


Jag har 15 minuter till närmaste ort. Där finns inga jobb för det är en pytteliten håla. Sen har jag 20-25 minuter till en annan ort som också är liten och inga jobb. Sen har jag 35 minuter till ytterligare en liten pytteort. Sen är 40-50 minuter till två andra orter, den ena är väl lite större. Till en riktig stad har jag en timme. Så nej, jag kommer inte till någon större ort på 30-40 minuter.


30 minuter är min maxgräns. Det hade jag när jag jobbade på huvudkontoret. Jag hatade resorna, framförallt mornarna då det inte fanns något på radion jag ville lyssna på.

Jag lyssnar på ljudbok när jag kör bil. Det trivs jag med :-) Annars finns det en massa intressanta poddar man kan lyssna på.
 
Jag lyssnar på ljudbok när jag kör bil. Det trivs jag med :-) Annars finns det en massa intressanta poddar man kan lyssna på.
Problemet är att jag gillar inte att lyssna på böcker. Ska jag konsumera en bok så ska den läsas och jag måste lära mig något av den, d.v.s. det måste vara en faktabok. När jag läser kan jag ta pauser och göra annat emellan, för jag orkar inte hålla fokus särskilt länge.

Jag har nog lyssnat på typ två eller tre poddar i mitt liv och finner inte det heller intressant. Det är också koncentrationskrävande att lyssna. Jag har inte koncentrationsförmåga i större omfattning.
 
Tack för tipset. Den hade jag inte heller sett.

De hävdar brist på sysselsättning på distans. Jag fick kravet på mig att jag skulle jobba på kontoret, vilket ju inte går. Men eftersom de hävdar arbetsbrist på distans borde jag vara arbetsbefriad under uppsägningen. Det är jag inte så uppenbarligen finns det jobb trots allt.

Jag ser mig tyvärr inte som särskilt anställningsbar. Och skulle jag mot förmodan få ett jobb så lär jag bli tvingad till lång pendling, vilket jag hatar. Jag bor verkligen i världens ände känns det som. Jag begick ett stort misstag när jag flyttade hit.
Kan det inte vara så att de har arbetsuppgifter som till nöds går att göra på distans, som kan sysselsätta dig under uppsägningstiden, men där den långsiktiga lösningen är att den som gör det sitter på kontoret? Eftersom den distanstjänst du nu har inte kommer finnas kvar, och du inte vill ha den nya tjänsten som är på kontoret, så är det ju arbetsbrist för just din tjänst. Det finns inget behov av en distanstjänst. Ibland är det ju så, man har provat att organisera något på ett sätt, och sen ändras behoven eller man inser att den lösningen man provade inte fungerade så bra, och så provar man något annat.

Då är det kanske förståeligt att de kan sysselsätta dig under uppsägningstiden, men långsiktigt är det arbetsbrist, och det är därför man säger upp distanstjänsten.
 
Nu noterade jag att jordbruksakuten bara förmedlar jobb i Skåne och Blekinge :(. Så jag lär inte få jobb den vägen.
 
Jag har 15 minuter till närmaste ort. Där finns inga jobb för det är en pytteliten håla. Sen har jag 20-25 minuter till en annan ort som också är liten och inga jobb. Sen har jag 35 minuter till ytterligare en liten pytteort. Sen är 40-50 minuter till två andra orter, den ena är väl lite större. Till en riktig stad har jag en timme. Så nej, jag kommer inte till någon större ort på 30-40 minuter.
Då är det en timme då, ja det kan suga att sitta två timmar om dagen i pendling men det är det värt om det innebär en trygghet med jobb. Sen är det klart att det finns jobb även i de mindre orterna, om det sen inte är jobb som passar dig är en annan fråga.
Vad man gör med tiden i bilen är ju upp till en själv, för mig fungerar det bäst att lyssna på ljudbok, radio eller min egen spellista. För andra är det bättre att ha det tyst, eller bakgrundssorl från något radioprogram. Jag klarar bara av att lyssna på ljudbok när jag gör annat, exempelvis kör, klipper gräset, eller något annat, måla, tapetsera osv.
 
Jag har pendlat sjukt långa sträckor tidigare.
Men jag tänker på det här med 30 minuter. Om jag strosar i normal morgonfart tar det mig 20 minuter till jobbet. Gåendes. Från dörr till kontorsdörr. Har 1.1 km. Bor centralt och jobbar centralt. Cyklar jag tar det 5 minuter. Att det tar 20 min att avverka en kilometer beror på rödljus och diverse annat sinkande.

Jag tycker de där 20 min på morgonen är ganska sköna. Lagom start. Lyssnar på krimpoddar, dokumentärer och ljudböcker.

Så att ha under 30 min till jobbet är nog för de flesta rejält lyxigt. Ang lyssnandet så nu för tiden finns väl radio man kan lyssna på när det passar, som playtjänster för tv? Kan det vara något?
 
Då är det en timme då, ja det kan suga att sitta två timmar om dagen i pendling men det är det värt om det innebär en trygghet med jobb. Sen är det klart att det finns jobb även i de mindre orterna, om det sen inte är jobb som passar dig är en annan fråga.
Vad man gör med tiden i bilen är ju upp till en själv, för mig fungerar det bäst att lyssna på ljudbok, radio eller min egen spellista. För andra är det bättre att ha det tyst, eller bakgrundssorl från något radioprogram. Jag klarar bara av att lyssna på ljudbok när jag gör annat, exempelvis kör, klipper gräset, eller något annat, måla, tapetsera osv.
Jag har haft ett jobb då jag hade en timme enkel väg till jobbet. Då hade jag ingen fritid. Så det är inget jag vill göra om. Min fritid är mitt liv. Jobbet är bara ett tråkigt måste.

I bilen funkar det bara att lyssna på musik, men radion spelar alltför lite musik och jag har ingen egen musik.

Ang lyssnandet så nu för tiden finns väl radio man kan lyssna på när det passar, som playtjänster för tv? Kan det vara något?
Aldrig hört talas om. Tror jag. Om det inte är så att man lyssnar på repriser? Men då är det väl folk som bara pratar? Jag vill ha musik och inget annat.

Jag kan inte koppla upp mobilen till min bilstereo så jag är begränsad av vad radion har att erbjuda.
 
Jag har haft ett jobb då jag hade en timme enkel väg till jobbet. Då hade jag ingen fritid. Så det är inget jag vill göra om. Min fritid är mitt liv. Jobbet är bara ett tråkigt måste.

I bilen funkar det bara att lyssna på musik, men radion spelar alltför lite musik och jag har ingen egen musik.


Aldrig hört talas om. Tror jag. Om det inte är så att man lyssnar på repriser? Men då är det väl folk som bara pratar? Jag vill ha musik och inget annat.

Jag kan inte koppla upp mobilen till min bilstereo så jag är begränsad av vad radion har att erbjuda.
Det finns enkla lösningar på att koppla upp mobilen till bilstereon. Man får nog försöka vara lite flexibel för att hitta ett jobb, visst mycket tid går åt att sitta i bilen med 1 h pendling men att det inte skulle finnas någon fritid? Det finns tid kvar på efm kvällen utan problem, jag förstår att det inte är optimalt för dig men under en period så måste man kanske försöka utanför det som är optimalt.
 
Jag har haft ett jobb då jag hade en timme enkel väg till jobbet. Då hade jag ingen fritid. Så det är inget jag vill göra om. Min fritid är mitt liv. Jobbet är bara ett tråkigt måste.

Nu känns det som att du har fastnat lite. Ett normalt jobb är åtta timmar per dag. Sen lunch 30-60 min. Transport dit och hem två timmar. Så 10,5-11 timmar. Det ger således ca 13 timmar kvar per arbetsdygn. Normal sömn per dygn är åtta timmar. Då är det fem timmar kvar till dusch, mat, se på TV, läsa bok, pyssla i trädgården eller vad du nu vill göra.
Utöver det har ett normalt jobb två lediga dagar per vecka. Ännu mer fritid.

Om du inte jobbar har du såklart mer fritid men i gengäld inte så mycket pengar att roa dig med. Det är också värt att ha i åtanke.
 
Nu noterade jag att jordbruksakuten bara förmedlar jobb i Skåne och Blekinge :(. Så jag lär inte få jobb den vägen.
Jag tror det är för tidigt än i ditt område, det kommer säkert att finnas jobb inom jordbruket. Har du kollat om det t ex finns några tomat- eller gurkodlare i ditt närområde? Alla har nog inte börjat annonsera än.
 
Jag har haft ett jobb då jag hade en timme enkel väg till jobbet. Då hade jag ingen fritid. Så det är inget jag vill göra om. Min fritid är mitt liv. Jobbet är bara ett tråkigt måste.

I bilen funkar det bara att lyssna på musik, men radion spelar alltför lite musik och jag har ingen egen musik.


Aldrig hört talas om. Tror jag. Om det inte är så att man lyssnar på repriser? Men då är det väl folk som bara pratar? Jag vill ha musik och inget annat.

Jag kan inte koppla upp mobilen till min bilstereo så jag är begränsad av vad radion har att erbjuda.
Din fritid är ditt liv skriver du. Men vad gör du på fritiden? Du har ju lediga dagar även om du jobbar. Utan pengar att det svårt att få till en bra fritid med.
 
Du har ju en del valmöjligheter.
Lämna in cv på ställen där du kan tänka dig att jobba.
Sälja huset och flytta till jobb.
Eller gå hemma och inte få in pengar.
Valen är inte så många men man kan inte alltid landa drömjobbet.
Du kan ju också läsa nån utbildning.
Jag själv jobbar bara, det finns ingen ork till fritid.
Men då trivs jag med mitt jobb så det är inte nån uppoffring.
 
Jag ser mig tyvärr inte som särskilt anställningsbar. Och skulle jag mot förmodan få ett jobb så lär jag bli tvingad till lång pendling, vilket jag hatar. Jag bor verkligen i världens ände känns det som. Jag begick ett stort misstag när jag flyttade hit.

Saken är den att du tvingas vara anställningsbar på någon nivå hur du än ser dig själv. Annars får du ingen inkomst, och du vet redan hur svårt det är att bråka med FK och AF för att få ut ersättning. Krasst, för att överleva ekonomiskt måste du jobba, alt bli sjukpensionär eller liknande alt jobba deltid vilket du gjort nu, men i covidspåren kan det vara svårt att hitta något, särskilt liknande vad du har idag, Sjukpensionär tror jag inte att du har förutsättningar till. FK har skärpt kraven som är mycket hårda och främst fokuserade på de som fysiskt inte är förmögna. Depressioner, även kliniska sådana, fobier och liknande kvalificerar dig inte. Du har redan visat att du kan jobba, så FK och AF kommer att tvinga dig till någon slags sysselsättning. Du gjorde väl en utredning som visade att du inte har en diagnos vilket ytterligare gör att FK:s bedömning av ditt hälsotillstånd skärps.

Som du säkert redan vet så efter 180 dagar prövas du mot hela arbetsmarknaden och, särskilt som ensamstående utan barn, så anses du vara relativt flyttbar. Otroligt sorgligt med ditt hus och drömmen att äntligen få rota dig, men du har ju faktiskt blivit mer deppad känns det som innan du flyttade dit och ångrar dig nu. Så steg ett för mig skulle vara att kontakta en mäklare för att praktiskt se vad du kan få för huset. Steg 2 är att faktiskt leta jobb och sedan bostad. Inkomst av något slag är ändå prio 1. Sedan skulle jag nog se över dina utgifter. Bostad så du inte behöver bil är nästan nödvändigt gissar jag.

Och hur lite du än vill bo i en lägenhet, ställd dig för guds skull i varenda bostadskö från Haparanda till Helsingör.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 724
Senast: Gotthard
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 891
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 771
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Skulle behöva lite hjälp av någon som är duktig på detta. Min tjänst försvinner pga att företaget har arbetsbrist. Detta är ju tråkiga...
2
Svar
25
· Visningar
2 752
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp