Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har blivit uppsagd helt och hållet från mitt jobb. Anledningen sägs vara arbetsbrist.

När coronan slog till uppstod en massa krishantering på jobbet. Alla på kontoret hade hur mycket som helst att göra för att reda i röran som uppstod. Själv satt jag och hade knappt något att göra alls.

När den mest akuta krisen lagt sig fick jag veta att jag var tvungen att jobba på huvudkontoret framöver. Det var jag tvungen att säga nej till. Jag kan inte flytta tillbaka till Stockholm och veckopendling är också uteslutet. Så jag blev uppsagd.

I förhandlingen med facket ville fackombudet få mig arbetsbefriad under uppsägningstiden. Han menade på att är det arbetsbrist så finns inget att göra, annars är det inte arbetsbrist. Tyvärr lyckades han inte. Jag måste jobba under uppsägningstiden. Denna tid blev 5 månader lång då jag jobbat mer än 6 år på företaget. Det kommer att bli de längsta 5 månaderna i mitt liv. I mitt anställningsavtal stod att jag har 3 månaders uppsägningstid, men lagen säger alltså att det ska vara 5 månader. Jag kan ju alltid hoppas på att få ett annat jobb under uppsägningstiden, så jag kan gå tidigare, men tror inte chansen är så stor.

Det här har lett till att min arbetsmotivation har sjunkit som en sten. Det känns ruttet att jobba trots att det är arbetsbrist.

För övrigt så ska det här inlägget och jag som person inte diskuteras i slutna chattforum, så som har skett. Det är så jävla lågt att göra så, och att sen dessutom hoppa in här och läsa lusen av mig. Till ingen nytta alls. Snarare tvärt om. Det är så fruktansvärt jävla elakt. Men det är väl så att har man en gång varit mobbad så blir man mobbad resten av livet. Det är bara olika personer som genomför mobbingen.
 

Nu tycker jag ni är lite orättvisa, i tråden som stängdes fick @Magiana en hel del på pälsen av vad jag hann läsa innan den försvann och i den här tråden tycker jag hon ändå hon ställer sig positiv till att hitta säsongsjobb hos någon odlare. Klart som fan att man misströstar när man blir av med jobbet som ändå är en grundtrygghet.
 
I ditt läge skulle jag söka massor av jobb. Hur? Skriva ett CV. Det viktiga är dina senaste arbeten, kontaktuppgifter och en bild. Därefter några referenser. Det finns sidor online där hjälp erbjuds. Även af granskar CV. Är du med i facket? Dom granskar säkert ditt CV.

Spontanansök. Dvs, gå in på tex granngården, fråga efter chefen/ansvarig på plats och fråga om dom söker folk och lämna över cv.

Sök allt du kan hitta på Platsbanken som du är KVALIFICERAD för. Oavsett om det är "drömjobbet" eller inte. Helt plötsligt blir ett trist jobb hur bra som helst, för att du får fantastiska kollegor. Matvarubutiker borde det ju finnas?

Utöka din "max pendlingstid". Du får ta en timme till jobbet en period och söka jobb närmare dig senare om det inte finns nu.

Om det inte finns något alls kanske en husförsäljning blir aktuell. Ta kontakt med en mäklare redan nu för värdering, så har du något att utgå ifrån. Det är ofta gratis.
 
Jag har tänkt spontansöka hos granngården men vet inte hur man gör. De har inga lediga tjänster och jag har försökt läsa mig till hur man spontansöker men fattar verkligen ingenting.

Det är inte svårare än man gör det till, för i realiteten så ringer man bara ett samtal, presenterar sig och talar om att man är intresserad av att jobba där och varför. Brukar resultera i att de vill att man skickar in cv och ev referenser inför framtida jobb/vikariat.
 
I ditt läge skulle jag söka massor av jobb. Hur? Skriva ett CV. Det viktiga är dina senaste arbeten, kontaktuppgifter och en bild. Därefter några referenser. Det finns sidor online där hjälp erbjuds. Även af granskar CV. Är du med i facket? Dom granskar säkert ditt CV.

Spontanansök. Dvs, gå in på tex granngården, fråga efter chefen/ansvarig på plats och fråga om dom söker folk och lämna över cv.

Sök allt du kan hitta på Platsbanken som du är KVALIFICERAD för. Oavsett om det är "drömjobbet" eller inte. Helt plötsligt blir ett trist jobb hur bra som helst, för att du får fantastiska kollegor. Matvarubutiker borde det ju finnas?

Utöka din "max pendlingstid". Du får ta en timme till jobbet en period och söka jobb närmare dig senare om det inte finns nu.

Om det inte finns något alls kanske en husförsäljning blir aktuell. Ta kontakt med en mäklare redan nu för värdering, så har du något att utgå ifrån. Det är ofta gratis.
Jag har bara haft ett jobb de senaste dryga 20 åren. Så det är ju lite tunt. Innan dess var jag hästskötare och personlig assistent. Utbildning har jag bara jordbrukslinje, hästskötarutbildning och kretsloppsutbildning. Jag har ju mest varit sjuk i mitt liv så den där arbetslivserfarenheten och utbildningen lyser med sin frånvaro. Jag skäms över hur tunt mitt CV är.

Ja, jag är med i facket.

Jag har läst att om man frågar om det finns jobb på ett ställe och får ett nej, så slutar diskussionen där. Då är det svårt att få in en fot. Så man ska fråga på ett annat sätt tydligen. Jag har bara inte koll på hur.
 
Jag har läst att om man frågar om det finns jobb på ett ställe och får ett nej, så slutar diskussionen där. Då är det svårt att få in en fot. Så man ska fråga på ett annat sätt tydligen. Jag har bara inte koll på hur.

Man frågar inte, man upplyser om att man är intresserad och finns inget just nu så upplyser man om att man är intresserad även av ev vikariat och om det blir någon öppning för jobb längre fram.
 
Jag har haft ett jobb då jag hade en timme enkel väg till jobbet. Då hade jag ingen fritid. Så det är inget jag vill göra om. Min fritid är mitt liv. Jobbet är bara ett tråkigt måste.

I bilen funkar det bara att lyssna på musik, men radion spelar alltför lite musik och jag har ingen egen musik.


Aldrig hört talas om. Tror jag. Om det inte är så att man lyssnar på repriser? Men då är det väl folk som bara pratar? Jag vill ha musik och inget annat.

Jag kan inte koppla upp mobilen till min bilstereo så jag är begränsad av vad radion har att erbjuda.

Kan varit jag som missuppfattat med. Men om det är musik kan du ha Spotify? Eller är det speciell musik som inte finns på Spotify?
 
Jag har bara haft ett jobb de senaste dryga 20 åren. Så det är ju lite tunt. Innan dess var jag hästskötare och personlig assistent. Utbildning har jag bara jordbrukslinje, hästskötarutbildning och kretsloppsutbildning. Jag har ju mest varit sjuk i mitt liv så den där arbetslivserfarenheten och utbildningen lyser med sin frånvaro. Jag skäms över hur tunt mitt CV är.

Ja, jag är med i facket.

Jag har läst att om man frågar om det finns jobb på ett ställe och får ett nej, så slutar diskussionen där. Då är det svårt att få in en fot. Så man ska fråga på ett annat sätt tydligen. Jag har bara inte koll på hur.
Om man inte har mkt jobberfarenhet kan man välja att lägga fram annat tex ditt intresse för odling. Jag ser ju här på buke att du har stor kunskap- du ger ju råd och förslag till folk.
 
Jag har bara haft ett jobb de senaste dryga 20 åren. Så det är ju lite tunt. Innan dess var jag hästskötare och personlig assistent. Utbildning har jag bara jordbrukslinje, hästskötarutbildning och kretsloppsutbildning. Jag har ju mest varit sjuk i mitt liv så den där arbetslivserfarenheten och utbildningen lyser med sin frånvaro. Jag skäms över hur tunt mitt CV är.

Ja, jag är med i facket.

Jag har läst att om man frågar om det finns jobb på ett ställe och får ett nej, så slutar diskussionen där. Då är det svårt att få in en fot. Så man ska fråga på ett annat sätt tydligen. Jag har bara inte koll på hur.

Jag har också skralt CV pga sjukdom.

Det hindrar mig inte från att söka alla jobben som jag klarar av att utföra.

Har sökt ca 60 jobb och även om bara en handfull av dom lett till telefonintervju alt personlighetstester så fortsätter jag.

Dom bits inte via mail 😉
 
Kan varit jag som missuppfattat med. Men om det är musik kan du ha Spotify? Eller är det speciell musik som inte finns på Spotify?
Jag har Spotify i mobilen. Den kan tyvärr inte kopplas upp till bilens högtalarsystem så då får jag nöja mig med mobilljudet.

Folk kanske ledsnar till slut?

Inget duger ju åt dig. Oavsett vad folk föreslagit under alla åren så har du alltid invändningar.
Jag har faktiskt inte bett om råd. Det är inte syftet med mina dagbokstrådar att få råd.

Men i denna tråd har du ju fått massor av bra och konkreta tips och råd?
Ja, och jag har tackat och tagit till mig. Något fel med det?
 
@Magiana jag har förstått att du inte vill bo i lägenhet och jag är inte ute efter att få dig att ändra dig. Men vad är det som gör att du skulle klättra på väggarna?

Kan det vara så att du intalat dig det, eller att du lever på "gamla meriter"?

Jag sa länge att jag skulle dö i stan. Jag provade stan med som ung och höll nästan på att dö. Fick omvänd lappsjuka.

Men sakta försköts saker. Jag blev äldre, jag blev annorlunda. Utan att förstå det själv. Jag trodde fortfarande jag var "absolut inte I stan eller lägenhet" personen. Men jag började samtidigt bli jävligt trött på att bo mitt ute i ingenstans. Pendla 1.5 h till jobb enkel väg. Osv.

Det tog många år, mer än ett decennium. Men jag insåg sen att jag fastnat i mina egna hjulspår. Att jag inte hade samma energi som jag hade som ung. Att jag inte hade samma arbetstider. Osv

Jag bor idag I stan. Centralt. Dessutom I en LITEN lägenhet. Jag älskar den. Faktum är att jag äger ett hus med, och jag funderar febrilt på om man inte kan mygla sig till att ha kvar lägenheten när jag flyttar till huset.

Jag odlar mer idag i lägenhet än jag gjorde på gård. Det var så mkt annat jobb hela tiden med gård. Nu så jag som eg aldrig varit intresserad har satt sockerärtor som precis grott, hämtat hem ampeljordgubbsplantan som övervintrat ute i trädgården vid huset, har både uppdragna små plantor med petunior och dessutom frösådd av förra årets frön.

För är det nåt jag har i lägenhet är det tid. Det går på ett kick städa den. Dessutom är det lättstädade ytor jämfört med ett hus. Jag städar hela lägenheten snabbare än jag städade köket i huset. Jag kan just odla lite ärtor på balkongen eftersom jag inte behöver laga saker, klippa gräs, såga i träd osv osv.

Jag säger inte det gäller dig. Men jag vet att jag är långt från ensam i att hållit fast vid en dröm som var historia. Att fastna i sina gamla hjulspår och upprepa ett mantra utan att märka att det kanske inte gäller längre. Osv.

Jag tycker btw inte om folk. Grannar är jag gärna utan. Men det går så fint bosätta sig i en väl isolerad lägenhet. Så inte ens det blev jobbigt. Och efter snart 2.5 år NJUTER jag fortfarande av att ha så kort tid till jobbet.
 
Jag har Spotify i mobilen. Den kan tyvärr inte kopplas upp till bilens högtalarsystem så då får jag nöja mig med mobilljudet.

Jag förstår. Min mamma var nöjd med en sådan där fm-sändare vet jag, på den tiden hon körde bil och där det saknades aux eller usb. Sändaren sänder ditt mobilljud till radion via radio frekvens typ. Dvs kan du ratta in radio kan du ratta in fm-sändare. Så blir det aktuellt kan du ju kika på det.
 
@Magiana - jag har sett att det går att få mat och husrum på tex gårdar som har småskalig odling, mot arbete där en period då. Du gillar ju odling och det skulle kanske kunna ge mersmak och en knuff i rätt riktning mot att bli egen i försörjning och även sälja lite. Eller?


Vad gäller fritid så har inte jag heller nån om jag jobbar heltid. Min kropp och knopp klarar inte det. Jag har valt sämre lön och gått ner i tid för att ha ett liv. Man kan inte få allt. Och då kanske det kan vara värt att prioritera sitt mående.
 
Det du ägnar dig mest åt på din fritid som du vill ha mycket tid till, är det ett område du kan utbilda dig till kanske? Då slår du ju två flugor i en smäll och faktiskt får jobba med något du tycker om, så blir inte jobbet bara ett nödvändigt ont utan du utför ditt fritidsintresse redan på jobbet. :)
 
Ditt jobb, ditt hus och din trädgård har ju bara varit en belastning för dig det senaste året utefter vad du skrivit här.

Jag hade tagit chansen till en nystart om jag vore du. Sälj huset, flytta och börja om någon annanstans. Det behöver inte innebära lägenhet eller döden. Det kan väl snarare vara något som räddar dig ut ur den sinnesstämning och situation du befunnit dig i de senaste månaderna.
 
Jag har bara haft ett jobb de senaste dryga 20 åren. Så det är ju lite tunt. Innan dess var jag hästskötare och personlig assistent. Utbildning har jag bara jordbrukslinje, hästskötarutbildning och kretsloppsutbildning. Jag har ju mest varit sjuk i mitt liv så den där arbetslivserfarenheten och utbildningen lyser med sin frånvaro. Jag skäms över hur tunt mitt CV är.

Ja, jag är med i facket.

Jag har läst att om man frågar om det finns jobb på ett ställe och får ett nej, så slutar diskussionen där. Då är det svårt att få in en fot. Så man ska fråga på ett annat sätt tydligen. Jag har bara inte koll på hur.

Jag vet att en del arbetsgivare ser positivt på att man håller på med hästar. Har man sen jobbat med hästar så ser många arbetsgivare en person som inte är rädd för hårt arbete och skit under naglarna. Det gillar arbetsgivare. Jag tror att du kan mer än vad du tror att du kan. Så tolkar jag iaf det du skriver här på forumet. Våga tro på dig själv och din förmåga!

Annars finns det kanske nån utbildning inom trädgård du kan söka? Du verkar ha ett stort intressei just trädgård och tänk att få jobba med det! Då skulle du ju jobba med ett av dina stora intressen. Det finns KY-utbildningar inom trädgård. Kolla var och hur arbetsmarknaden är.
 
Jag har bara haft ett jobb de senaste dryga 20 åren. Så det är ju lite tunt. Innan dess var jag hästskötare och personlig assistent. Utbildning har jag bara jordbrukslinje, hästskötarutbildning och kretsloppsutbildning. Jag har ju mest varit sjuk i mitt liv så den där arbetslivserfarenheten och utbildningen lyser med sin frånvaro. Jag skäms över hur tunt mitt CV är.

Ja, jag är med i facket.

Jag har läst att om man frågar om det finns jobb på ett ställe och får ett nej, så slutar diskussionen där. Då är det svårt att få in en fot. Så man ska fråga på ett annat sätt tydligen. Jag har bara inte koll på hur.

När jag läser det du skriver här så tänker jag att det var ju inte så tunt ändå.
Skriv ner jobben i kronologisk ordning. Du har ju haft ett jobb det sista (hur länge vet inte jag -men du har ju haft ett jobb ett bra tag, det slutar nu pga arbetsbrist), skriv vad du jobbat som, hur länge och vad arbetet inneburit. Du har jobbat som assistent och hästskötare tidigare, det är ju också jobb och erfarenhet även om det är i närtid, och dessutom jobb som krävt en ansvarsfull person -positivt.
Du har utbildningar.
Du har intressen och förmågor att skriva ner.

När du spontanansöker, så antingen kan du maila in ditt CV (ofta har ju företagen en mail av typen info@butiken.se) och ett kort meddelande liknande; "Hej, jag heter ….. och skulle vara intresserad av att jobba hos er, på både timmar och vikariat, allt är intressant. Här kommer mitt CV, hör gärna av er så kan vi prata mer!".
Vid spontanansökan på plats i tex butik så hade jag skrivit ut mitt CV och samma meddelande som ovan, gått till kassan och lämnat en plastficka/kuvert med pappren till en i personalen och sagt att hej - jag vill bara lämna in en spontanansökan till er. Tack och hej!

Ang att det är kört om man får nej så behöver det ju inte vara det. Jag rekryterar en del till mitt nuvarande jobb (och tidigare), och tar emot en del spontanansökningar. Där kanske jag inte har ett vikariat eller liknande på stående fot, men en tid senare kanske en i personalen har åkt skidor och skadat sig, nån blir sjuk osv... Så det är inte totalkört bara för att man inte får ja direkt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 752
Senast: Gotthard
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 950
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 819
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Skulle behöva lite hjälp av någon som är duktig på detta. Min tjänst försvinner pga att företaget har arbetsbrist. Detta är ju tråkiga...
2
Svar
25
· Visningar
2 763
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp