Bukefalos 28 år!

G

GoldenPearl

Jag kan inte få min häst att rygga, hon bara snurrar runt. hon är 6 år och jag tror inte att hon någonsin har kunnat rygga, några tips??
 
Sv: Rygga

-Prova rygga mot en vägg (tex i ridhuset eller mot staket på ridbanan). Helst ska det inte finnas nån annan utväg än att rygga.
-Den grundläggande hjälpen ska vara bakåtdragna skänklar, inte tyglarna!
-Prova lyfta samma sidas sittben (tex lyft vänster sittben när du vill att han ska gå bak med vänster ben).
-Var hellre framåtlutad än bakåtlutad.
-Rygga från marken med liknande hjälper som du använder när du rider! :idea:
 
Sv: Rygga

okej jag gjorde väl helt fel, men jag lärde en ponny att rygga genom att luta lite framåt, bak liite med skänklarna och så drog jag i tyglarna.. så fort ponnyn började dra sig lite bakåt så lättade jag lite på tyglarna och så gick det bara bättre o bättre varje gång jag övade ryggningar :D:cool:
 
Sv: Rygga

Ellyne beskriver hjälperna så bra och pedagogiskt - inte "dra bakåt" med tyglarna. Börja med ngt steg i taget - eftergift & massa beröm. Håll inte på länge - sluta när hon gör rätt. När hon ska gå rakt är grejen att hon ha bjudning - sas tänka framåt men bakåt. Jag kan tillägga att jag fick till det riktigt först när JAG gjorde detsamma. Dvs tänkte framåt!
 
Sv: Rygga

Hur är hon att rygga från marken? Börjat med att lära henne rygga från marken på kommando, t.ex "Back" och sedan använder du samma kommando från ryggen. Ofta lär man sig på ridskola att rygga genom att bromsa i tyglarna och sedan skänkla, men testa att när du ryggar så ska du ha ett lätt stöd i tyglarna, lätta en aning i sitsen och spänna låren. Brukar funka väldigt bra :)
 
Sv: Rygga

Jag kan inte få min häst att rygga, hon bara snurrar runt. hon är 6 år och jag tror inte att hon någonsin har kunnat rygga, några tips??

Såhär lärde jag min:
jag sitter på och har en medhjälpare som står lite snett framför hästen.
Gör först halt. Sen lägger jag bak skänklarna tydligt och säjer "back" medan medhjälparen petar lite på hästens bog. Vid minsta antydan till ett steg bakåt, beröm!
Skritta sen fram några meter o upprepa. Ha endast kontakt med bettet men dra inte. Endast en liten broms om hästen går framåt. Jag "lutar" mej även liiite bakåt.
Så småningom tar man bort medhjälparen o sen provar man även att t bort kommandot.

Det funkade skitbra på min! Kunde rygga fint o avslappnat självefter 2 ggr med medhjälpare :banana:

Tror det är väldigt viktigt att man inte börjar dra i hästen. Fattar den inte så börja från grunden.
 
Sv: Rygga

Jag andas ut ett djupt andetag, håller lite kontakt med munnen, säger "back" och driver med skänklarna. Backar hästen får hon omedelbar eftergift. Det viktigaste är det djupa andetaget så man sjunker ihop, min häst ryggar enbart för det nu:) behöver inga mer hjälper
 

Liknande trådar

Träning För ungefär tre veckor sedan sträckte min häst sitt vänstra bakben då den ramlade påväg från hagen. Han är inte halt längre men jag...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: IngelaH
·
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 350
Träning Hej! Nu är det så att min ridtravare har fått lite av en ovana att när vi ska galoppera i skogen, så går det suuuper fort. Vill dock...
Svar
4
· Visningar
790
Senast: Mabuse
·
Kläder & Bli fin Den som är ryggen på löparen som sedan håller fast tabben man drar i? Markerad med gult på den svarta och inringad i gult på den...
Svar
8
· Visningar
629
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp