Ryggsving och bröstkorgsrotation

Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Såklart syns det tydligt i "gåtrav" som kanske inte är så önskvärt, just därför kan det väl vara bra på vissa hästar att utgå från gåtrav (mysteg) för att hitta bäckenrörelsen och styrkan där, för att sedan spä på med energi och få mer sväv och tryck uppåt i traven.

:bow: igen!
Även om det inte är kul med övertaggad kuse vid uteritter så är det rätt mysigt att sitta och gunga upp-ner-upp-ner i smygtempo när man inte får till skritten! :rofl:
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Ja stelhet ömhet i SIleden kan göra att det ser helt låsta ut i höfterna!! Riktigt stilla i den del som ju bara måste rulla på och vara loss för att få någon angenäm ridkänsla över huvud taget!!

Det är rätt intressant att själv få låsningar så man knappt tar sig ur en stol eller kan gå, och få loss det och känna smärta o stelhet bara försvinna och kunna "vagga" på höfterna igen!:laugh:

Min äldre häst får ibland kärvhet i korset och det sabbar ju allt! Det känns som om all rörelse dressyrmässigt måste "utspringa" i bäckenet och så fortplanta sig vidare genom rygg och ner i ben.

Det kan jag gissa är nyckeln till att få en helt sitsstyrd häst som rör sig otvunget och direkt på impuls genom sätet. -Sammansmältning. Men så fort musklerna och nervsignalerna kärvar där bak blockeras hästen från att fånga upp fina signaler genom ryggen och man måste gå vidare med mer mekanisk ridning för att förmedla vad man vill!

fick en riktig sån :idea::idea::idea: i går då hästen var väloljad in i märgen och svarade sjukt fint på sitsen. -Loss i bäckenet/länden/höften och får då ett helt enormt register och kroppskontroll och lyhördhet. Men det där läget är ju skört och svårt att alltid bibehålla, tyvärr! En färskvara värd att jobba för:love:
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Tack så mycket! Ja, jag tycker min häst är fin, men så är jag ju helt opartisk! :D

(Jag la inte ut bilden för att visa på vare sig god eller dålig ridning, bara att ståbenet i mittståfas ger en höft som är högst, enligt vad jag kan förstå. Det finns givetvis tusentals fel på bilden på mig och min häst! Om man ska se det med sina ridglasögon alltså!)
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Så har jag också tolkat det - när hästen bär, ska den vinkla ihop det lyftande bakbenet mer än vad det stående benet är hopvinklat. Därför blir ståbenets höftbensknöl högre upp än det lyfta benet.

Tack för era kommentarer, jag hoppas bara att ni inte tror att jag la ut bilden som ett bevis på fantastisk ridning. :o Jag försökte hitta en bild där det lyfta benet var bredvid ståbenet och försökte självklart välja ut den minst dåliga ;). (Bilden visar f ö en halvhalt, som jag tränade den lektionen)

Asa_S, jag var en av dem som tyckte om din lyftkransliknelse. För mig, på min nivå, tyckte jag den jackade fint in i mina virrande ridtankar.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Jag har förstått det som att om hästen "gör rätt" och vinklar alla leder i det upplyfta benet - som är tanken om hästen ska lyckas sätta ner det i backen för att sedan bära lite på det, så sänks det upplyfta benets sidas höft. Om höften inte sänks så har förmodligen benet gått över till att skjuta på, vinklar inte hästen i lederna utan bara skjutsar fram och "stolpar ner" benet för att direkt skjuta på, istället för att böja leder, sätta ner och gunga till på det och bära lite innan det skjuter på.
Om höften inte sänks, dvs det upplyfta benet sätts i "rakt" så händer det som ibland känns som att hästen puttar över en till andra sidan. Hela sadeln kan ju ibland puttas över till yttersidan om hästen inte använder sitt inner bakben "rätt". Detta händer oftast om vi ber om för stor böjning än vad hästen klarar av.

Det "rätta sättet" syns mycket tydligt och pedagogiskt på jackos bild nr 2 tycker jag. (fina ni är! Kul att se)
Mycket bra förklaring! Jag håller helt med. Var tvungen att ställa mig upp och "prova" själv. Det stämmer att när jag lyfter ena benet under gången så sänks höften på samma sida. Det blev väldigt logiskt när man fick "känna" på det själv, bokstavligt talat. :angel:

Intressant tråd!

Vill också smyga in en kommentar till jacko: Va fina ni är! :laugh:
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

KL

Sen tänkte jag på en annan sak när jag "studerar" Jackos fantastiskt pedagogiska bild.
(Verkligen suveränt att du (Jacko) ville lägga in den! 'Du behöver sluta upp med att vara en "skorpa";) och börja att VARA STOLT!! :bow: :laugh: )

Detta med bröstkorgsrotationen och hur vinklingen bak och höftens sänkning hjälper diagonala frambenet upp. Det syns ju så superdydligt tycker jag! Även om jag inte gjort forskning och kollat in med kameror och dyra undersökningar - tycker jag att det ser ut som att ju mer höften svänger ner - desto mer roterar bröstkorgen med och ju mer bröstkorgen roterar med desto lättare blir det att lyfta upp diagonala frambenet.

Allstå när hästen står på vb (som i fallet på bilden) sänker sig hb-höft, bröstkorgen roterar och gör så att den blir lite "ihålig" på h-sida för revbenen åker ut på v-sida (stelt förklarat, men ändå). (Detta hjälper även vf att lyfta sig. )Detta gör att det KÄNNS som att hästen böjer i ryggen mer än den faktiskt gör. Dvs den ROTERAR mest - men böjer självklart lite oxå.. Men jag tror framförallt att pga att revbenen svajar till till andra sidan gör att det känns som böjning...

Prova i datastolen:
tryck ner vänster ben i backen och sänk höger höft och se vad som händer med vänster axel... :idea:
Kan det vara nåt att jämföra med kanske??

Prova att stå och lotsastrava, kolla vad som händer med kroppen. Ganska häftigt!
Jag bara teoretiserar praktiskt a la Tintilar ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Jaa vilken intressant tråd det blev! Jag är själv ET så egentligen borde jag väl veta... men snurrade till det i min hjärna när jag började tänka på detaljerna! När hästen lyfter ett bakben använder den ju ffa quadricepsmuskulaturen (knämuskulaturen) till att vinkla ihop höftleden, i samband med andra muskler förstås. Detta gör ju att bakbenet blir som ett dragspel - höften sänks när samma sidas bakben är i luften.

Men hur ska man egentligen sitta i skritt då för att främja ryggsvinget? Alltså vilket håll ska man "rulla bäckenet" om ni förstår vad jag menar? För då räcker det väl inte att sitta vänster -höger osv?

Oj vad man kan snurra in sig i teorin!
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Jag tror att man för att främja ryggsvinget bör vara noggrann med att inte göra sig överrörlig från midjan och uppåt. Jag tror att de rörelser som hästryggen åstadkommer bör sugas upp i bäckenet och sedan bör ryttaren vara försiktig med sitt överliv. Om man testar själv (ja, jag har gjort det... :o) med att bära någon på sin rygg och den personen försöker "hjälpa till" med sitt överliv (och det behöver inte vara regelrätt juckning, bara man ber personen "underlätta ryggrörelser för hästen"), så fortplantar sig rörelsen uppåt och ryttaren blir som en svajig flaggstång.

Detta skjuter tyngdpunkten hit och dit för hästen, som genast börjar "hålla i sig" i sin muskulatur. Gången blir stampigare, den sätter ner raka ben för att fånga upp sig och sin ryttare och den låser ofta ryggpelaren. (Och nu låter det som att jag beskriver en nybörjare, men det gör jag inte. Jag har bara det här vokabuläret...)

Men självklart kan duktiga ryttare förändra skritten! Jag har själv bara börjat fnula på vad ridning kan vara och hur det kan göras, så det jag hittat hittills är säkert bara ett pyttelitet korn i sandlådan. Det jag har märkt sedan jag köpte nyvarande häst, som nästan har för "stor" skritt (dvs övertramp på 30-40 cm) - vilket jag vet inte är någon fördel - men man köper vad man har råd med - är att jag får koncentrera mig på att följa med så vansinnigt mkt mer för att kunna bli still i överkroppen. Jag får hela tiden tänka "följ med honom framåt, följ med honom framåt", och då menar jag inte att jag "juckar" mig fram utan mer att mina bäckenbottenrörelser måste snabbas upp och också våga ta ut rörelsen i bäckenet. För att resten ska kunna vara stilla. Och ibland när jag rider andras hästar, som inte har den här älgskritten (som absolut inte är eftersträvansvärt - jag vet!) så kan jag ibland känna ett embryo av att jag kanske kan påverka deras skritt att bli något något luftigare. Kanske beror det på att mitt bäcken är inställt på en större skritt? Jag vet inte, jag spekulerar bara.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Om vi nu pratar om skritt är det viktigaste att inte hindra den i sin huvud/ halspendling- med handen. Ett bra sätt är att blunda o känna efter.

Jag har ju oxå en som man blir åksjuk av:grin: eller när det blir bråttom- är som att åka kamel:bump: Det är heller inte eftersträvansvärt.

Det viktigaste är nog om man har en häst med stor skritt, att den inte är passartad eller att man gör den så. antingen via handen eller att man är för stilla- låser hästen oxå.

Man kan hjälpa till med takten genom att överdriva följsamheten ngt- man sätter rytmen.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Jag vet inte vad som är viktigast än, höft, hand, huvudpendling (vilket är viktigt i fri skritt men blir mindre i arbetande skritt förstås). Men så är jag inte på din nivå. ÄN! :D
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

I fri skritt behöver man inte göra något:confused:
Däremot i ökad o mellan, för att sen kunna rida samlat- i ren skritt.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Kul att du tillbaka i buke-stratosfären igen :laugh:

Intressant tråd! Har läst om det där för inte så länge sen.
(Oxå det ett ex-jobb från en SLU-student).

Hursomhelst så var det här vad jag tog till mig då iaf.
Det är rena citat som är lite ryckta ur sitt sammanhang (vilket gällde ryttarens rotation) men som jag använde för att fatta något, vad har jag glömt :angel:
Min fetstil!

Hästens bål rör sig upp och ner i takt med dess steg. Hästens bål är som mest horisontell precis innan hovkontakt [...]
Då vänster bakben landar roterar både den första ländkotan, L1,
och den tredje korskotan, S3, på hästen medurs. Detta innebär att höftregionen böjs åt den sida där bakbenet är i marken. Samtidigt roterar den tionde bröstkotan, T10, moturs, vilket gör att ryggen blir mer böjd mot frambenet som är i luften. Ryggen böjs alltså som ett komma vid starten av höger diagonals understöd och som ett C vid början av vänster diagonals understöd.

Okej, det där var ju teoretiskt som bara den. Borde ju rimligtvis skilja på VAR i stegfasen häst är oxå.
Men jag har tänkt att det är ju lite vad som händer när hästen "driver sig själv". Som man kan känna när man rider, det bakben som svingar framåt trycker samma sidas revben närmare skänkel.

Är det nån som e med på resonemanget? :banana:
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Funderar på hur det går ihop med "ställning i höften"-tänket?
Att det du beskriver är det "naturliga" utan inverkan från ryttare men när hästen är böjd har den så att säga bara en insida och kan därmed hålla kvar lätt ställning inåt i höften?
På travare har man ju som jag skrev om i någon tidigare tråd ofta problem med att hästen först skjuter fram innerhöften ordentligt, sen skjuter den i nästa steg (när den använder ytterbak) fram den höften ordentligt OCKSÅ och då ändrar den böjning i varje steg - svårt att få någon stabilitet ffa på böjt spår. Också en av anledningarna att man förespråkar slutor för travare, lära dom hålla kvar ställningen i höften inåt, annars lär man ju om inte annat få massor med problem med det i galoppen som i sig är en "böjd" gångart.
Svammel svammel. Vet inte vad det hade med du skrev att göra egentligen. :angel:
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Missan: På detta plan är jag helt borttappad, så du får snällt förklara hela tråden och erat resonemang nästa gång vi ses!! Super att du tar tag i detta och reder ut.
Kram Helan
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Helan: Såklart jag gör! Om jag förstått mer tills dess vill säga.. ;)
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Har fått hem Mary Wanless bok, men har bara hunnit läsa bildtexterna ännu. Det jag snappat hittills är att det är många bilder på hur sittbenen rör sig i förhållande till hästens rörelser, och att hon verkar betona hur avgörande det är att inte sittbenen får luta öht, inte i några rörelser...
Stämmer också bra med att överlivet endast vrids i olika rörelser, men annars ska lederna längre ned ta upp rörelserna.
Såg från Gbg hur ryttarna endast i skritten på lång tygel lät hästens huvud pendla. Och att de där också följde hästens rörelser med bäckenet (juckliknande), annars inte.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Man kan flytta bägge sittbenen i sidled vb.

Vet inte vilka ryttare som du såg, men om de ska ta tygeln snabbt o ändra till t. ex samlad skritt- så rider man inte likadant.
Så gör man inte direkt på unghästar- om det inte är skickliga ryttare som bara ska sätta igång till annan gångart- snabb förberedelse.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Hmm... Nu när jag läser igenom mitt eget inlägg verkar det inte alls lika logiskt som det lät i mitt huvud... Hur det funkar med ställning i höft vet jag inte.

Men glömde skriva att det där försöket bedrevs i trav, rakt fram på matta.

Har aldrig hört det resonemanget om sluta faktiskt, däremot om öppna nån gång. Med syfte att få fram bärighet i inner bak och i förlängningen en starkare häst...osv. Ja du fattar :laugh:
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Hmm... Nu när jag läser igenom mitt eget inlägg verkar det inte alls lika logiskt som det lät i mitt huvud... Hur det funkar med ställning i höft vet jag inte.

Men glömde skriva att det där försöket bedrevs i trav, rakt fram på matta.

Har aldrig hört det resonemanget om sluta faktiskt, däremot om öppna nån gång. Med syfte att få fram bärighet i inner bak och i förlängningen en starkare häst...osv. Ja du fattar :laugh:

Ja öppna är ju bra för att få upp bärighet, dom musklerna brukar inte travarna ha automatiskt direkt! :angel: Bra fast av en annan anledning. I traven tycker jag det kan vara svårt att få till böjning öht om man inte har koll på höfterna så slutor i skritt känns bra som förberedelse för att få lite "kontakt" och koll på höfterna också och kunna hålla kvar böjningen sas.
Har iofs inte tänkt så själv när jag har tränat eftersom det brukar gå hand i hand och att alltihop så att säga är bra att öva på, inte bara en detalj.
Men jag upplever att om man inte övar på det alls (böjning, öppna, sluta om än väldigt svagt) vilket man ju inte gör förrän sent i utbildningen med "vanliga" metoder, så märker man ofta problemet med böjningen som ändras och höften som inte är ställd.
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 487
Hästvård Jag försöker för miljonte gången lägga pussel. Nu hopps jag ju att unghästens problem berodde på/beror på snedheten, men ska ju inte...
Svar
3
· Visningar
1 365
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 297
Senast: Spirax
·
Hästvård Häst opererades vä sida om luftstrupen på bringan för ytlig varböld för ca 5 v sedan och dag 4 efter op upptäckte jag att hon rörde sig...
Svar
2
· Visningar
954
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp