Rymmande häst och ansvar?

Ninnurur

Trådstartare
Jag står i ett inackorderingsstall som sköts kollektivt. Allt funkar toppen, föruton en häst som har börjat gå igenom staketet, både ut ur hagen men frömst in till grannhagen med två hästar i. Antagligen så fungerar inte elen som det ska nu med all snö.

Det jag funderar på är vad som gäller om denna häst nu går in till andra hästar och dessa hästar sparkar/skadar hästen på något sätt? De flesta hästarna är broddade med fyra broddar runt om vilket kan ge fula skador, därför går de bara två och två i hagarna så att de ska hålla sig lugna. Men vem bli ansvarig om hästen skadas av en broddspark i en hage som denne har tagit sig in i?

Vi är några hästägare i stallet som börjar bli lite oroliga så om någon kan hjälpa oss med information blir vi tacksamma :)
 
Sv: Rymmande häst och ansvar?

I alla stall där jag stått så släpper man ut sin häst på egen risk, alltså är hästägaren ansvarig för eventuella skador på den egna hästen. Även om någon annan skulle sparka den.

Tror det skulle bli mycket svårt att hitta stallplats om tex stallägaren skulle bli ansvarig för eventuella skador som inhyrda hästar orsakar varandra.
 
Sv: Rymmande häst och ansvar?

Jag tänkte inte att stallägaren skulle bli ansvarig utan snarare om jag blir det om min häst sparkar hästen som rymt in till min (t.ex.)?
 
Sv: Rymmande häst och ansvar?

Jag tänkte inte att stallägaren skulle bli ansvarig utan snarare om jag blir det om min häst sparkar hästen som rymt in till min (t.ex.)?

Nej, jag tror inte du skulle bli ansvarig om din häst sparkar annan, även omden rymt.

Var och en släpper ut i hage på eget ansvar.

Så har det funkat där jag stått.
 
Sv: Rymmande häst och ansvar?

I mina ögon så släpper man ut och ihop hästar på egen risk. Man kan inte anklaga någon annan ( även om det är lätt hänt att man gör det ) när något händer. I detta fall så anser jag att ansvaret ligger hos stallägaren. Denna måste kunna hålla med stängsel som håller hästen inne i rätt hage. Har ni frågat stallägaren vad den tycker? Vad har ni för stängsel?

/B
 
Sv: Rymmande häst och ansvar?

jag undrar lite vad är det för dålig inhängnader som bara är att gå igenom? inga trästaket utan bara tråd?

om en häst rymmer och därmed blir sparkad kan man ju inte klandra dig.. däremot så är det juridiska ansvaret och samvetet inte alltid det samma.
 
Sv: Rymmande häst och ansvar?

jag undrar lite vad är det för dålig inhängnader som bara är att gå igenom? inga trästaket utan bara tråd?

Här har vi nästan en meter snö och jätteproblem med staketen just nu. Jag har tre rader eltråd och aldrig tidigare haft hästar som smitit/gått igenom staket men nu har det hänt fyra gånger på tre veckor. Vi ska försöka med ny jordning som är närmre där de går igenom men det är tveksamt. Hagarna är stora och nästan hälften av tråden täckt av snö, med andra ord svårt att lösa.

Det är en av unghästarna (med björnpäls) som först galopperade genom staketet, andra gången hoppade hon igenom tråden och numera hoppar hon över. De andra springer dock bara efter. Tydligen är det sämst vid grindarna så där har i höjt med en rad vanlig tråd över de elastiska grindarna.

Men lätt är det inte nu, fy vad jag vill ha vår så jag kan dra på elen ordentligt och knäppa dem alla på nosen!
 
Sv: Rymmande häst och ansvar?

Skulle mina inhyrningar säga att det var mitt ansvar nu så får de antingen flytta eller ha hästarna inne dygnet runt. Jag kan inte göra något åt staketsituationen som den är, så det är helt klart på egen risk! Appropå ansvarsfrågan...
 
Sv: Rymmande häst och ansvar?

kl

måste de vara broddade därbak då? hos oss är det inte tillåtet att släppa en häst som är broddad bak med de andra.
 
Sv: Rymmande häst och ansvar?

Under de sju år jag haft min häst har hon alltid varit broddad bak precis som de flesta andra hästar hon delat hage med. Det har aldrig inträffat någon sparkolycka där broddarna skadat.
Jag skulle aldrig gå med på att min häst inte fick ha broddar i hagen för jag är mer orolig för att hon ska halka än för att hon ska få en broddspark, och jag har dålig rygg och skulle aldrig kunna hålla på och brodda på och brodda av flera gånger i veckan.

Annars håller jag med de som skriver att det inte är någons ansvar om en häst rymmer från hagen och skadar andra, utan en olycka. Tycker att många nu för tiden verkar leta syndabockar vid olyckor och vilja kräva andra på ersättning. Vi har också haft som Cyllene att snön gjort så att elen inte funkat optimalt. Härom veckan kom en annan häst in till min hästs hage och någon dag efter hade min häst kommit ut. Inte tyckte jag att någon skulle ställas till svars för det utan jag lagade staketet och kollade om det var fel på fler ställen.
 
Sv: Rymmande häst och ansvar?

du kan ju inte skylla ifrån dig.. du får ävl se till att lösa det? du bor på gård, du borde ha traktor, bara att ploga ur hagarna..
 
Sv: Rymmande häst och ansvar?

du kan ju inte skylla ifrån dig.. du får ävl se till att lösa det? du bor på gård, du borde ha traktor, bara att ploga ur hagarna..


Eller så kan man ju som stallägare säga upp de inhyrda! Betydligt enklare än att stå till svars för andras stängselforcerande hästar!

Så hade jag gjort, egen risk eller nytt stall, så funkar det hos mig.

Trots att vi har bra hagar så händer det ibland att en av hästarna går igenom tråden, på vintern, antar att täckena har en skyddande effekt för denne trycker helt sonika sig ur hagen, trots ström.
 
Sv: Rymmande häst och ansvar?

*kl*

Svar till alla!

Tack för all input. Det är som Cyllene säger, snön förstör det mesta. Hästen har gått i hage med tre rader eltråd. Eller, elband överst och underst och tråd i mitten men detta har inte hjälpt. Stallägaren har ingenting med stallet att göra utan det är en stallchef som är ansvarig och denne kan tyvärr vara lite vek ibland.

Angående brodd så skulle jag aldrig någonsin släppa ut min häst obroddad just nu. Det är en väg med både upp- och nedförsbackar till och från hagarna och vi har väldigt mycket snö som packats och blivit hal. Vill inte riskera att min häst fläker sig.


Nu har iaf ägaren till den rymmande hästen lagat hagen än en gång och försärkt endel. Denna hage är nu också särkopplade från resten och har ett eget elaggregat. Jag hoppas verkligen att det här hjälper nu för annars vet jag inte vad vi gör. Hästen går ensam nu, hade sällskap i hagen tidigare men gick ut ändå. Vi får helt enkelt hålla tummarna för att det fungerar nu!
 
Sv: Rymmande häst och ansvar?

Eller så kan man ju som stallägare säga upp de inhyrda! Betydligt enklare än att stå till svars för andras stängselforcerande hästar!

Så hade jag gjort, egen risk eller nytt stall, så funkar det hos mig.

Trots att vi har bra hagar så händer det ibland att en av hästarna går igenom tråden, på vintern, antar att täckena har en skyddande effekt för denne trycker helt sonika sig ur hagen, trots ström.

Tack, det är så jag tänker!
 
Sv: Rymmande häst och ansvar?

du kan ju inte skylla ifrån dig.. du får ävl se till att lösa det? du bor på gård, du borde ha traktor, bara att ploga ur hagarna..

Ja, jag har traktor. Vi har också ganska många hektar hagar, menar du att vi skulle ploga runt staketen på både in och utsidan på dessa hagar? Längs med vägen där stora plogbilen tryckt upp snödrivor mot staketet som är 2 -3 meter höga? Funkar inte riktigt så...
 
Sv: Rymmande häst och ansvar?

Ja, jag har traktor. Vi har också ganska många hektar hagar, menar du att vi skulle ploga runt staketen på både in och utsidan på dessa hagar? Längs med vägen där stora plogbilen tryckt upp snödrivor mot staketet som är 2 -3 meter höga? Funkar inte riktigt så...

Naturligtvis ska du skotta bort snön, du får väl köpa en skyffel :angel: Det är ju svårt att snöröja med traktor under ett staket. ;)

Snön är förmodligen smält/borta innan du hunnit runt...
 
Sv: Rymmande häst och ansvar?

Det finns människor som märker sina hästar! Mycket dåligt då dom då kan spåras om dom blir vilda! Vilda hästar kan göra mycket trasigt så gäller att man inte kan spåra!

Jag förstår inte vad du menar med detta? Har det ö.h.t. ngn relevans gällande min fråga? :confused:
 
Sv: Rymmande häst och ansvar?

Hej

Jag hade krävt av stallägaren att denne ser till att rymmare ej kommer ut. Rymmare finns ju, och i ditt fall förutsätter jag att staketen är ok.

Tror det är svårt att få ersättning ifall din häst blir sparkad av rymmare.

Har själv haft rymmare inackorderade. Ägaren fick tre val. Hästen inne, på egen bekostnad sätta upp ej rymmningsbart staket eller flytta omgående. Jag hade ingen som helst lust att fånga häst på rymmen. Jag som stallägare har ju också ett ansvar.

Kan stallägaren ej ta åt sig problemet. Ja, då får ni ha era hästar inne, eller sätta upp hingststaket runt er egen hage. Alternativt flytta.
 
Sv: Rymmande häst och ansvar?

Jag är inte orolig för att min häst ska skadas utan tvärt om. Går den rymmande hästen in i min hästs hage så kommer han antagligen att jaga ut den igen. Jag vill inte behöva bli ersättningsskyldig om den andra hästen skadas då.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 114
Senast: Smurfoff
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 216
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 897
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 133
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp