Ryttare lever farligt i trafiken

Mycket handlar nog om okunskap hos bilisten. Precis som hon säger, att en människa sitter på/håller i hästen inger en falsk trygghet för bilisten. Borde bli obligatoriskt med hästvett på körskolan. Senast igår hände en olycka för mig. Gick i ett torrdike bredvid en liten grusväg med en åring helt utan erfarenhet av bilar. En bil kom och fräste förbi i åtminstone 60 km/h (ja otroligt fort gick det). Redan på avstånd gjorde jag tecken att sakta ner när hästen började steppa omkring, kasta sig och stegra. Han gjorde tvärt om och gasade på ännu mer vilket resulterade i att hästen slet sig och sprang iväg. Inte ens då saktade han ner utan körde på vidare som om ingenting hänt.
Ledsamt är ordet för hur vissa beter sig.
 
Många ryttare/kuskar skulle behöva en lektion i trafikvett också.. Rid inte mitt i vägen, håll ut i kanterna så mycket som möjligt och var försiktig vid ex kurvor.

Jag rider och kör ofta ute i trafik, ibland med handhäst. Båda mina hästar är trafiksäkra (de har ju blivit det tack vare att jag är ute så mycket) men de är levande varelser och kan skutta runt. Jag har dock större problem med bilförare som inte kör förbi utan ligger bakom och trycker på alternativt ställer sig i diket framför. DÅ blir mina hästar oroliga. Så bilister, kör gärna förbi men tänk att det är ett barn som spelar boll eller något, var beredd om hästen plötsligt studsar till.
 
Många ryttare/kuskar skulle behöva en lektion i trafikvett också.. Rid inte mitt i vägen, håll ut i kanterna så mycket som möjligt och var försiktig vid ex kurvor.

Jag rider och kör ofta ute i trafik, ibland med handhäst. Båda mina hästar är trafiksäkra (de har ju blivit det tack vare att jag är ute så mycket) men de är levande varelser och kan skutta runt. Jag har dock större problem med bilförare som inte kör förbi utan ligger bakom och trycker på alternativt ställer sig i diket framför. DÅ blir mina hästar oroliga. Så bilister, kör gärna förbi men tänk att det är ett barn som spelar boll eller något, var beredd om hästen plötsligt studsar till.
Håller med, det hjälper inte om den ena sidan kan hantera situationen korrekt, bägge sidor måste kunna det, dvs både ryttare och trafikanter.

Känner till problemet med bilar som inte vill köra om, fick vinka fram ett timmerbilsekipage som inte vågade köra om, förvisso snällt att han sänkte farten och visade hänsyn, men jag vet att min häst är trafiksäker och såg det som ett ypperligt tillfälle att öva lite mer så vi håller trafiksäkerheten uppdaterad.
 
Pågrund av bilisterna här så lyckas jag inte få min häst trafik säker. De gånger jag gett mig ut på de mindre vägarna. Så saktar de inte ner, tutar, ger mig utskällning att jag har en rädd häst på vägen, saktar inte ner eller ligger och pressar oss i rumpan.
Finns inga bilfria grusvägar. Bör bredvid en högt trafikerad väg. Och den lilla asfalterade vägen kör folk som biltjuvar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Efter EM-silvret för tre år sedan har det varit lite motigt när hästen Herta varit skadad. Men nu är Harplingeryttaren Frida Andersén...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Gunnar
·
Ridning Detta med hästar och annan trafik kommer ju upp lite då och då. Det är nonchalanta bilister eller ryttare som är ute med olyckor som...
2
Svar
39
· Visningar
5 409
Senast: lady_mike
·
  • Artikel
Hästnyheter (Smålandsposten) Det är osäkert att vara ryttare på väg. Det har Ullrica Landmér och Emelie Nilsson i Fägerstad fått erfara när bilar...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Gunnar
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp