Bukefalos 28 år!

ryttare med funktionshinder?

Sv: ryttare med funktionshinder?

att ga fran fodra 83 hastar tva ggr per dag och gora rent i 25 stall till att nastan inte klara av 3 hastar och deras behove.. tja, man kanner sig lite "olustig

Jag skyller pa det svenska klimatet forstas, madde mkt battre hemma (in Texas). Och sa fort det ar lite varmare kan jag gora massor..

Fibro Myalgia och MS (firsta stadiet) i combination, och jag ger int eup pa ridning och mina hastar..

Sa varianter att rida. Person jag kanner i Usa, rider i sidesaddle. Jag har ingen har och min nuvarande ridhast ar inte tranad for det.. MEN nar lillkillen kommer i host kommer ocksa en western sidesaddle som vi skall lara oss att rida pa. Det basta med den ar, den har en kant sa det ar som man sitter i en stol pa satt och vis. Plus man har ju benen pa samma sida. Om det ar da att benen inte fungerar, canes (spo som ar stumt, kapp type) far bli ersattning for hjalper. Jag kan hogt rekommendera sidesaddle ridning. Det tar forstas lite att lara sig, och jag vet inte om det finns ngn instruktor i sverige.. Men det kan ordnas..lol.

Annars for att hjalpa till med att komma up pa hasten, Bygg en plattform. Dar du ar i hojd med sadel och sitter NER pa hasten. Plus att det ar mera skonsamt for hastens rygg ocksa. Jag har matt pa en om ngn ar intresserad..


OH ja, en annan saddle som ar jattebra, Australian stocksaddle (med horn) och ha den med bade kneepads och "thigh" pads. Alltsa en hard sak som sitter bakom laret.. haller benet i plats sa att saga.. De kan bestallas efter "din" hast kostar en formogenhet men ar vard varenda ore..

Jag har aldrig sett ngnting om handikappridning i sverige. ar det val utbrett?


lycka till alla som inte kan fa kroppen att gora vad man villl...


kat
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

*räcker upp handen försiktigt*

Jag har haft värk sedan 13 års ålder och blev konstaterar sponartrit bara för snart en månad sedan (är idag 22 så mina läkare har verkligen inte jobbat ihjäl sid:devil:)

Och känner igen mig i så mkt att det ni har skrivit. Vissa dagar fungerar kroppen normalt medans man andra dagar är stel som en pinne och inte klarar av ngt. Men ridning hjälper mkt, allafall med mig. När jag är väldigt stel och har ont, finns det inte många piller som mjukar så bra som just ridning.

Jag håller på att köpa egen häst nu som jag hade tänkt handikap-anpassa nu i sommar så han är beredd till vintern då jag har störst problem. Jag har haft en foderhäst nu som har sina sidor där hon inte alltid är så mjuk och lyhörd som jag behöver, men det bästa med henne är att hon märker av de dagar jag har ont och då är hon en klippa att rida:love:

Vad har ni för hästar? Och vad rider ni?

Det är så kul att det finns fler som rider och har sig trots värk med mera
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

som min pappa då, han mockar och borstar, bär vatten, harvar banan, fodrar, köper in foder, hämtar spån och hö osv. tur för mig att han är pensionär och så snäll!!! :bow:

man måste nästan ha hjälp av någon, annars går det inte.
jag har dock väldigt svårt att ta hjälp av andra än närmaste familjen, vill helst inte visa att jag är sjuk..
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Jag har en varmblodig travhäst som varit hos mig i ganska exakt 3 år.(han är född 97)
Var på jakt efter en unghäst igentligen av ridhästtyp att satsa ordentligt på dressyren var det tänkt.
men ödet ville anorlunda så det blev Farbror Knas som han kallas till vardags i stället.
Jag rider framförallt dressyr och försöker så gott det går att utbilda hästen till en hygglig ridhäst.

En bild från tidigare i år när vi hadde en bra dag. :)
26344005.jpg
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

jag har ett halvblod på 178 cm, knappast idealisk... :p min gammla häst som var 165, kompakt och rejäl, inte så stor gång men väldigt mjuk och självbärig hade varit perfekt för mig nu. tyvärr finns han inte mer. :cry:

jag skulle rekommendera en mindre men maffig häst, tex pre, lusitano, polsk arab eller kanske lippizaner. känsliga och lättridna hästar som bär upp mkt ryttare. vi har en arab också, han kräver mkt mindre energi än att rida min stora. trots att han inte på långa längder är så välriden och välutbildad som min stora.
om jag får råd så ska den nästa hästan bli en pre av den gammla typen. dvs så nära min gammla häst som jag kan komma.
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

VA?!!? är din stora fina skimmel borta :eek:
Det hadde jag helt missat.

Beklagar verkligen.. :(
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Jag har en varmblodig travhäst som varit hos mig i ganska exakt 3 år.(han är född 97)
Var på jakt efter en unghäst igentligen av ridhästtyp att satsa ordentligt på dressyren var det tänkt.
men ödet ville anorlunda så det blev Farbror Knas som han kallas till vardags i stället.
Jag rider framförallt dressyr och försöker så gott det går att utbilda hästen till en hygglig ridhäst.

En bild från tidigare i år när vi hadde en bra dag. :)
26344005.jpg

Vilken fin häst!:)
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

jag har ett halvblod på 178 cm, knappast idealisk... :p min gammla häst som var 165, kompakt och rejäl, inte så stor gång men väldigt mjuk och självbärig hade varit perfekt för mig nu. tyvärr finns han inte mer. :cry:

jag skulle rekommendera en mindre men maffig häst, tex pre, lusitano, polsk arab eller kanske lippizaner. känsliga och lättridna hästar som bär upp mkt ryttare. vi har en arab också, han kräver mkt mindre energi än att rida min stora. trots att han inte på långa längder är så välriden och välutbildad som min stora.
om jag får råd så ska den nästa hästan bli en pre av den gammla typen. dvs så nära min gammla häst som jag kan komma.

Nej du det är ganska stort!
Själv håller jag på med islänningar, framförallt de som är just känsliga och "lättridna", inte så mkt ben eller händer. Annars går det inte i längden känner jag. Jag red en kompis fjording under en period, och jag orkade helt enkelt inte då han både var stor, kraftig, och stark. Gick då tillbaka till islänning och hittade min foderhäst. Och snart köper jag egen, lättare att göra "om" när man äger själv tycker jag.
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Ludde: Född 1994 Engelskt Fullblod/Varmblod. 167 cm i manke.
Hos honom hade jag väldiga problem med att han blev för stark för mej i början, men sedan jag började rida på annat sätt är han som ett tistelfjun i handen. Han är känslig och går nästan enbart på vikthjälperna. Det enda är om balansen sviker, då kan han gå på snedden....Tror att matte vill annat. Men sen är han gusasnäll, stannar nästan alltid om han känner att det blir helt galet....:love: Han är också en klippa med att han bråkar/busar aldrig om jag har en dålig dag. Har utbildat honom själv.

Min underbara sambo är också med på bilden, hade som många andra skriver inte klarat att ha häst utan honom.



Lucky Star: Född 2001 Knabstrupper/varmblod 154 cm i manke
Världens snällaste häst enligt mej, även om hon är superkänslig så kan jag utan problem tappa balansen och hänga halvt om halvt på ena sidan och hon bryr sej inte för fem öre. Däremot börjar hon bli stark i skogen så det är nåt vi får jobba på framöver. Hon har lite "unghäst" fasoner kvar fortfarande trots sina 8 år och kan busa ibland. Men hon skulle aldrig göra nåt på ren jävelskap. Utan gör hon nåt så blir hon rädd. Har själv ridit in henne.



Sunshine Star: Född 1995 (halvblod enl. uppgift) mellan 155-160 i manke.
Har inte haft Sanny mer än lite över ett halvår. Har endast suttit på henne vid 2 tillfällen sedan dess då hon hade en hel del problem när jag tog över henne. Men hon har varit kanonlugn och lyssnat jättenoga när jag suttit på henne dom 2 gångerna så jag tror hon blir kalasfin att rida även för mej. Meningen är att det ska bli sambons skogshäst längre fram.



Det var mina 3 busar det! :D

Mvh Domino_s
 
Senast ändrad:
Sv: ryttare med funktionshinder?

Vad har ni för hästar? Och vad rider ni?

Det är så kul att det finns fler som rider och har sig trots värk med mera

Just nu är jag hästlös. Hade travare (varmblod) innan och trots att han var lite tittig i skogen så var han underbar att rida. Mjuk och fin i munnen och väldigt viktkänslig. En kanonhäst helt enkelt.

Har ridit stallets quatrar litegrann men jag får så vannsinnigt ont i benet och det domnar extra mycket när jag rider dem. Vet inte om det beror på att man sitter lite bredare i westernsadlar.

Har varit och provridit massa "ridhästar" nu men ingen passar för trots stor lydnad så krävs det mer ben och mer armar än jag kan lägga in. En häst jag provred slutade med att jag hade så ont i kroppen så jag visste inte om jag skulle klara av att köra hem.

Så jag har åter igen vänt blicken mot travare och hoppas jag kan hitta någon som påminner om min älsklingt i psyke och lynne men gärna utan tittigheten.

Min tanke var att jag skulle rida western men tyvärr så klarar jag nog inte sadelbredden så då får det bli dressyr ryttare av denna gamla hoppryttare.

Angående höjden så har jag tittat på hästar i storleksordningen stor d-ponny upp till 155 cm ungefär.
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Jag har med ungefär samma problem som dig, domningar, värk, balansproblem och kordinationen ska vi inte ens snacka om.
Var inne på någon ENG undersökning idag, kunde lika gärna lagt mig mot elstaketet hemma :crazy: Obehagligt var bara förnamnet.
Men iaf, själv så har jag två hästar.
En redig pärla.

Diamonds Charm, vbl på 17 år. Pigg och KÄNSLIG men så löjligt snäll.

mysgubben_28002145.jpg


Sundance Kid, vild och galen som jag inte skulle sätta mig på just nu om jag så fick pengar för det. Han är 5 år men endast riden i skritt och trav av en som är betydligt smidigare än mig. Men målet är att jag ska iaf ha suttit på honom till sommaren, vi har ingen brådska

knpphst_29877532.jpg
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

*delvis knapplån*

Jag blir lite fundersam. Jag ser här att de som svarat på vad för häst de har så är övervägande delen travare eller travarkorsningar. Jag känner några tjejer irl som också lever i smärtproblematiken dessa har också travare elelr travarkorsningar.

Funderar lite på vad detta beror på. I och för sig så kan det ha fallit sig så bara. Men mina tankar vandrar till om det är så att travare är emr förlåtande och förstående på något sätt så de därför helt enkelt passar oss vingelpellar som kanske inte har benstyrka en eller annan dag.
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

ooh.. Sånna undersökningar har jag oxå gjort .gjorde dom i ansiktet på dig oxå? och med nål ner i muskeln? Du kommer vara rätt mör i morgon kan jag lova dig.

fy för bövelen hoppas verkligen att jag slipper göra fler sånna.:eek:
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Nej nål i musklerna är väl nästa steg trodde dom, jag bara fasar. Här använde de enbart ström och det var ju inte några små stötar de gav mig. Jag är skittrött rent ut sagt redan nu, kroppen känns helt väck. Kan bara tänka mig hur det kommer kännas med nålarna, fy sjutton :S
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Jag kan bara svara för mig själv, mina travare jag har haft har varit känsliga. Diamond är en fegis och jättekänslig för allt MEN han lyssnar, säger jag att han ska stå still så gör han det oavsett om han håller på och dör av skräck eller inte. Han rör sig mjukt och trevligt. Halvblodet däremot är en buffel, om det är uppfostringen som gör det vågar jag dock inte svara på. Travarna brukar ju faktiskt få lära sig o veta hut rätt tidigt, till skillnad från många halvblod
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Vad underbart att hitta andra med liknade problem som mig själv som är hästmänniskor. Känner så väl igen mig själv på era beskrivningarna.

Både jag och min dotter har Ehlers-danlos syndrom och har häst. Jag har en 21 åriga arab som dock är pigg som en 3 åring men väldigt känslig för hur jag mår. Har problem med stabilitet i kroppen,skakningar,kramper och många luxationer i diverse leder bl a knän, axel, handleder m,m. Just nu går jag med gipsskena på höger handled pga luxationer vid minsta rörelser ska dock försöka rida i dagarna med denna då min kropp inte klarar av att inte ha ridning som träning. Det hjälper mig att bara skritta vissa dagar för att smärtan ska bli lättare och kroppen att bli mer stabil.

Min dotter rider oxå som en del av hennes habilitering på inrådan från hennes sjukgymnast, dock har vi precis sålt hennes ponny då han blivit för liten för henne. Så nu är vi på jakt efter en foderponny så snart som möjligt.


Ursprungligen postat av Qodrofenia
Vad är det för märke på dina tyglar? bild kanske?Har lite samma problem så jag kanske skulle prova nått sådant. Mina tummar spretar hit och dit och så kan jag i bland som du beskriver inte hålla i ordentligt.

Globus har gummityglar som är mjuka utan dom hade min dotter inte kunnat rida.
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Ska ta och kolla upp både globus och hööks tyglar. Få se om jag hittar några som kan fungera.
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Varför det blev en travare i mitt fall kan jag nog bara skylla på ödet.För han var hästen jag inte skulle ha.

Och helt ärligt är han inte det optimala för mig heller. Visst han är otroligt förlåtande alltid .men han är otroligt känslig för alla hjälper man kan tänka sig komma på. Och har än så så länge väldigt taskig balans vilket kräver en del av mig som ryttare.Dessutom när han väl kommer till arbete genom kroppen har han väldigt mycket ryggrörelse.Dock kan jag tycka att det inte bekommer mig så mycket.värre är det när han spänner sig och blir trippig för där får jag svårt att följa med på ett bra sätt.

Dock är han en häst som skulle gå igenom eld för sin ryttare om det körde ihop sig.Han har en personlighet som är nått helt otrolig över det vanliga.I bland skulle jag kunna sätta pengar på att han vet att jag har en dålig kroppsdag och känner mig nere.Får känslan av att han är extra försiktig med mig då.

Visst han kan vara ett helsike oxå för han har humör men han skulle aldrig göra nått för att vara dum på nått vis. Han har tålamod med mig och jag med honom så vi kompliterar varandra ganska bra tror jag.
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Nej, jag kan inte rida. :(
Inte p g av smärta men eftersom balansen inte finns, så handlar ridturer för mig enbart om att sitta och vara rädd att ramla av. Bättre låta bli!
Så jag kör häst istället, vilket jag vill tipsa övriga om att se som alternativ.

Slutligen ett till tips! För den som vill kunna kliva av och på hästen på ett för båda bekvämt sätt, fungerar en hög trappstege utmärkt. En sådan med "uppstickande" handtag. Bekväm platta att stå på och lätt att flytta i läge även från hästryggen.

LIA
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

jag tror snarare det är så att som sjukskriven har man dålig ekonomi och travare kostar väldigt mkt mindre i inköp än tex ett halvblod.

samt att många kanske mest är intresserad av att lufsa i skogen, man orkar kanske inte rida dressyr/hoppning. för jag tror inte travare är bättre för en sjuk kropp, alla jag suttit på har varit väldigt skumpiga och lite orytmiska. inte bekvämt för fem öre! :p då är mitt storstegade halvblod trots allt bättre, för han rör sig mjukt och inte stötigt.

islandshäst är nog bra, som vaniljvisp säger. har inte ridit isis på många år men dom har behändig stl och är sköna att sitta på. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 276
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 979
Senast: shia
·
Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 776
Senast: Qelina
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 431
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp