Bukefalos 28 år!

ryttare med funktionshinder?

Sv: ryttare med funktionshinder?

Dock är han en häst som skulle gå igenom eld för sin ryttare om det körde ihop sig.Han har en personlighet som är nått helt otrolig över det vanliga.I bland skulle jag kunna sätta pengar på att han vet att jag har en dålig kroppsdag och känner mig nere.Får känslan av att han är extra försiktig med mig då.

Det är detta jag menar litegrann. Min vallack var likadan. Han var absolut inte helt optimal för mig eftersom han gärna blev rädd för stenen vi gått förbi 10 gånger utan att vara rädda. Och då körde han en snurr så amn dröp i baken.

Men han förlät mig alltid och som du skriver de dagar jag mådde skit så var det som han fatta det. Han kunde stå och blåsa mig i håret och ta min keps för att muntra upp mig (elelr så var han allmänt busig). Red vi dåliga dagar så var den där stenen helt plötsligt inte ett dugg läskig och han var hur stabil som helst att rida.
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Jo visst travare kostar mindre att köpa in men de kostar fortfarande lika mycket att föda sedan.

Men visst du har säkert en point i dte du skriver också.
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Jag har oxå Fibromyalgi! :cry:
Vet inte sen när, eftersom det har smygit sig på mig i flera år...
Först nu har jag knytit ihop säcken och fått en aha upplevelse när jag läste om fibro. Allt stämde, jag är inte helt knäpp!

Rider western, fast PNH stil.
Skulle förmodligen inte ha fortsatt rida annars. Min häst är oxå känslig, det är ju huvudsaken när man är sjuk så här.
Min häst är korsning kallblodstravare/appaloosa. (Kan aldrig komma ihåg hur man stavar det där namnet.)
Vintrarna är mest vilotid för oss. Orkar ut enstaka ggr.

Har faktiskt fått tag på en tjej som ska hjälpa till att rida honom nu. Tack och lov!
För mig blir det ju mest lugna ridturer. Men hon kanske kan ut o galoppera vilt i skogen, för det behöver han ju oxå göra!

Jag tror nog att du ska se till att få prova olika westernsadlar. Det finns ju många olika. Man sitter stadigare i en sådan tycker jag!

Hoppas på en varm och härlig vår kommer snart till oss alla!!!
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Jag har oxå Fibromyalgi! :cry:
Vet inte sen när, eftersom det har smygit sig på mig i flera år...
Först nu har jag knytit ihop säcken och fått en aha upplevelse när jag läste om fibro. Allt stämde, jag är inte helt knäpp!

Rider western, fast PNH stil.
Skulle förmodligen inte ha fortsatt rida annars. Min häst är oxå känslig, det är ju huvudsaken när man är sjuk så här.
Min häst är korsning kallblodstravare/appaloosa. (Kan aldrig komma ihåg hur man stavar det där namnet.)
Vintrarna är mest vilotid för oss. Orkar ut enstaka ggr.

Har faktiskt fått tag på en tjej som ska hjälpa till att rida honom nu. Tack och lov!
För mig blir det ju mest lugna ridturer. Men hon kanske kan ut o galoppera vilt i skogen, för det behöver han ju oxå göra!

Jag tror nog att du ska se till att få prova olika westernsadlar. Det finns ju många olika. Man sitter stadigare i en sådan tycker jag!

Hoppas på en varm och härlig vår kommer snart till oss alla!!!

Jo stadigare sitter man helt klart men man sitter bredare också. Svårt att förklara men i en engelsk sadel känns det som att man inte behöver vinkla ut höfterna så jättemycket och man behöver inte sära på benen lika mycket som i en westernsadel. Känns lite så i den bomlösa jag ridit i också. Man hamnar mer på hästen istället för uppe på hsäten som i en engelsk.

Svårt att förklara hur jag menar kanske.
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Svar till alla här:

Än så länge klarar jag nästan av att rida som jag vill, vet ej vilken sjukdom jag har då jag är fullt frisk enligt alla prover. Men just nu äter jag någon snällare reumatism medicin som fakstiskt hjälper, i alla fall mot lederna dock inte mot musklerna.
Min läkare säger: Jag ser att du är sjuk, men kan tyvärr inte säga med vilken sjukdom.
Vi har tagit de mesta proverna men alla säger bara att jag är frisk.
Jag är 19 år, har haft ont sen jag var ca 15 år. Det känns som om jag kommer vara sjukpensionär vid 30:O

Klarar inte av en häst som är tungriden eller trög. Måste ha en häst med egen frammåtbjudning men som är lättriden.

Ni här skulle ha haft min gamla häst. FBL valack, smal över ryggen så det blev aldrig jobbigt för höfterna eller benen. Bra frammåtbjudning och man behövde "aldrig rida med benen" för han var så uppmärksam, dessutom väldigt snäll och lätt att hantera. Tyvärr höll inte hans kropp för ridning så han fick åka till de evigt gröna ängarna i december.
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Svar till alla här:

Än så länge klarar jag nästan av att rida som jag vill, vet ej vilken sjukdom jag har då jag är fullt frisk enligt alla prover. Men just nu äter jag någon snällare reumatism medicin som fakstiskt hjälper, i alla fall mot lederna dock inte mot musklerna.
Min läkare säger: Jag ser att du är sjuk, men kan tyvärr inte säga med vilken sjukdom.
Vi har tagit de mesta proverna men alla säger bara att jag är frisk.
Jag är 19 år, har haft ont sen jag var ca 15 år. Det känns som om jag kommer vara sjukpensionär vid 30:O

Klarar inte av en häst som är tungriden eller trög. Måste ha en häst med egen frammåtbjudning men som är lättriden.

Ni här skulle ha haft min gamla häst. FBL valack, smal över ryggen så det blev aldrig jobbigt för höfterna eller benen. Bra frammåtbjudning och man behövde "aldrig rida med benen" för han var så uppmärksam, dessutom väldigt snäll och lätt att hantera. Tyvärr höll inte hans kropp för ridning så han fick åka till de evigt gröna ängarna i december.

Be läkaren kolla upp Ehlers-Danlos Syndrom jag fick min diagnos väldigt sent. EDS visar inget på proverna utan man går bara på symptom
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Ja tyvärr platsar väl jag här...
Jag har crps och nervskador i min vänstra arm efter ett hästbett i november 2001.
Jag fick för ett tag sedan även den mindre trevliga diagnosen allmänt smärtsyndrom, vilket innebär att jag har ont/blir stel i axlar, bröstbenet,andra armens armbåge och handled, höfterna, knäna och vristerna.
Jag har även trötthets syndrom vilket gör att mitt liv delas in i tre timmars perioder, tre timmar vila, tre timmar vaken, att handla eller göra ett ärende tar upp hela dagen och ofta dagen efter eftersom jag blir så trött.
Pga smärta sover jag oftast inte mer än tre-fem timmar i taget, med sömntabletter.
Jag har sedan tidigare en grav hörselskada och tinnitus vilket gör att jag aldrig vågar rida själv eftersom jag inte hör bilar och dylikt.

Jag blev förtidspensionär 2003, då var jag 31 år.

Jag har en smärtdosa inopererad som hjälper till viss del på min crps, nu svimmar jag inte längre om något kommer emot armen och kan lägga tyglarna i handen:banana: vilken lycka det var när jag insåg detta:love:

Jag använder väldigt lätta tyglar med små gumminoppor på som ihop med vantar med gumminoppor gör att jag kan ha tygeln i handen trots att jag inte har någon styrka alls (tyglarna finns att köpa på börjes). Jag testade en gång att rida i tjockare vantar men då kunde jag ju inte ens böja handen:mad:

Tidigare jobbade jag på en ridskola (det var där jag blev biten i armen) där jag bland annat jobbade med handikapp ridning, det har jag haft mycket nytta av nu för då lärde jag mej att se vad man kan göra och testar allt som kan förbättra mitt liv.
Jag har provat igenom nästan alla typer av sadlar, allt från syntet i vanliga bomsadlar, syntet bomlös, syntet western, till läder bomlös, läder western och lädersadlar det har blivit mycket testande och mycket pengar och sedan ska det ju passa hästen med:crazy:.
Jag har kommit fram till att för mina höfters och knä´s skull så sitter jag bäst i en dressyr/islands lädersadel med mycket smal midja.

Min första häst var en fjording, tyvärr blev hon sjuk när jag hade haft henne i ca 6 månader och efter 18 månaders kämpande galopperade hon vidare till trappalanda:cry: hon var en ganska busig häst att rida men en ängel att köra så jag körde henne mycket då hon var frisk.

Nu har jag en liten häst av okänd härkomst, hon ser ut som en stor islänning och är min själsfrände:love:
Jag köpte henne som nioåring men det visade sig snart att hon bara var fem enligt tänderna, något jag hade misstänkt eftersom hon hade mycket unghästbus i kroppen, men en riktig klippa vid ridning.
Hon har aldrig bockat när jag har suttit på, hon inser nog att sådant bus får man göra i hagen.
När hon blir riktigt rädd kan hon stanna till, ev. rycka till om vi skrittar, kommer vi i galopp så saktar hon av i lagom fart så att jag inte ska flyga av.
Det räcker med att jag rättar till jackan och hon tycker att jag kommer i obalans så stannar hon direkt, hon är verkligen super.
Hon är extremt lätt i munnen så i handen så jag har liksom ingen tyngd alls.
Hon rids nästan enbart med sitsen.

fortsättning i nästa inlägg
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Fortsättning.

Jag kan i dagsläget rida två-tre gånger i veckan, ibland mer ibland mindre.
På vintern blir det minimalt med ridning, i och med min crps kan jag inte ta på mig för mycket eftersom det då gör för ont och att ha mindre på sig så att jag fryser är inget alternativ eftersom det ger mer smärta med.

Jag åker oftast och köper foder själv, tack vare min super "kvarngubbe" som alltid lastar in i bilen åt mej, sedan får någon hjälpa mej att lasta av när jag kommer hem.
Hö och halm levereras direkt hem av bonden jag köper av och min sambo hjälper till att lasta upp på loftet, ofta är det rena familjeträffen eftersom nästan alla barn med respektive är med, bara min son slipper eftersom han har sådan allergi och det är onödigt med astma anfall mitt i allt;)
Sonen hjälper istället till med att hämta och lasta i och ur torven som vi hämtar vid en närbelägen torvmosse innan den åker iväg till återförsäljare, billigt och bra, nästan halva priset brukar det bli.

Men den som gör mitt hästägande möjligt är min dotter, utan henne hade jag inte kunnat ha häst alls, det är hon som tar allt tungt och som hjälper mej när jag är för dålig för att kunna göra något alls.

Hon har en arabvalack som skulle gå genom eld för henne, en mycket snäll och sympatisk häst som jag aldrig rider eftersom han har ovanan att ställa sig på bakbenen med mej men aldrig med dottern;)

Båda våra hästar är runt 150 cm, bra dagar kan jag lägga på dem täckena, annars får de ha dem på under natten, men oftast går det bra även om det tar tid.
Jag släpper ut dem på morgonen och ger dem hö som dottern fixar i ikea kassar, när jag är som sämst får jag gå några gånger med en kilos påsar men det går det med för det betyder allt för mej att ha hästarna hemma, att bara kunna stå i fönstret och titta på dem fyller mej med lycka:love:

Jag har ca 6 meter mellan ytterdörren och stalldörren och därimellan är hag öppningen.

Jag glömde ju skriva om upp och avsittning, jag har en gammal höhäck upp och ner, gjord av en pall och två pallkragar, hade jag kunnat lyfta benet tillräckligt så hade jag kunnat lägga benet direkt över hennes rygg.
Sitter av gör jag genom att ha kvar vänster fot i stigbygeln tills jag kommit över med höger benet, sedan släpper jag stigbygeln och kanar ner den sista biten som då inte är lång.
Jag går alltid de sista hundra metrarna hem, annars kan jag inte röra mej sedan för jag blir så stel.
 
Senast ändrad:
Sv: ryttare med funktionshinder?

det ska ja kolla upp:)

Med tanke på att du o jag är långsmala bägge två, långa smala fingrar - hur stora fötter o långa tår du har har jag aldrig sett... :rofl:, lite värk här o där, lite halvklena och jag är på god väg att bli klassad som EDS'are, så ligger min gissning där också.
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

jag tror snarare det är så att som sjukskriven har man dålig ekonomi och travare kostar väldigt mkt mindre i inköp än tex ett halvblod.

samt att många kanske mest är intresserad av att lufsa i skogen, man orkar kanske inte rida dressyr/hoppning. för jag tror inte travare är bättre för en sjuk kropp, alla jag suttit på har varit väldigt skumpiga och lite orytmiska. inte bekvämt för fem öre! :p då är mitt storstegade halvblod trots allt bättre, för han rör sig mjukt och inte stötigt.

islandshäst är nog bra, som vaniljvisp säger. har inte ridit isis på många år men dom har behändig stl och är sköna att sitta på. :)


Sen vill jag tilläga med travare att de är ju väldigt uppfotrade av mniskor sedan de var små och skulle i de flesta fall inte tänka tanken att gå över en nänniska. Och det är ju lite samma med de flesta islänningarna.

Jag har ridit mkt travare och älskar de hästarna, men många dagar har jag völdiga problem att bara komma upp på min islänning på knappt 1.40...
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

det nämnde reumatologen på försäkringsutredningen också, när han såg vad jag kunde göra med mina leder. kan tex vika handlederna nästan dubbelt. det var tydligen inte normalt. :p jag är också lång och smal.

dock tycker jag att det kan kvitta, har inget behov av ännu en diagnos som det inte finns behandling för. ^^ det räcker med fibromyalgi och kronisk trötthetssyndrom (ME). :grin:
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

KL
Ni som jag har funktionshinder vet ni om min drömsadel finns där ute?

Min högsta önskan är att hitta en sadel som är hög fram eftersom jag har en tendens att tippa framåt ( en Western sadel hade varit perfekt om det inte var så att de inte uppfyller mina andra två önskningar)

För jag vill ha den låg eller i vart fall inte hög, bak eftersom jag har svårt att få över benet.

Det tredje önskemålet är att den inte är för tung så jag orkar bära/lyfta upp den själv.
(tyvärr har de Western sadlar jag känt på varit jättetunga…

Finns det överhuvudtaget några sådana sadlar??
Obs de behöver inte vara lika höga fram som Western sadlar bara att det är högt, så att säga.
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

va har du sett mina tår? haha

gick in o läste om EDS o det låter inte riktigt som mig, är tex långt ifrån överrörlig snarare tvärt om. och har dessutom för lite hud tex vid fingrarna, så kan inte ha dom helt raka för ex..
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

KL
Ni som jag har funktionshinder vet ni om min drömsadel finns där ute?

Min högsta önskan är att hitta en sadel som är hög fram eftersom jag har en tendens att tippa framåt ( en Western sadel hade varit perfekt om det inte var så att de inte uppfyller mina andra två önskningar)

För jag vill ha den låg eller i vart fall inte hög, bak eftersom jag har svårt att få över benet.

Det tredje önskemålet är att den inte är för tung så jag orkar bära/lyfta upp den själv.
(tyvärr har de Western sadlar jag känt på varit jättetunga…

Finns det överhuvudtaget några sådana sadlar??
Obs de behöver inte vara lika höga fram som Western sadlar bara att det är högt, så att säga.

Nu är jag inte säker på vad du menar med hög i fram, men i övrigt stämmer dina krav med vissa islandssadlar, det var en av orsakerna till att jag köpte en sådan.
Jag har en globus gloi och den ger mej verkligen allt stöd jag behöver utan känslan att sitta fast.
För mej var det omöjligt att få över benet på en vanlig dressyr sadel.
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Tack för svaret!
Får kolla upp den.
Kan inte rida längre men drömmer...
Och tänkte att om det bara fanns någon sadel som "håll imot" när jag tippar framåt så skulle det nog gå:banana:
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Kan tipsa om den sadeln jag har.

Jacson Santa Cruz... Har lovordat den sadeln i flera andra trådar men den är helt underbar....:love:

Den enda sadel jag kan sitta i utan att höfter och rygg känns som att dem ska brinna upp....

Väger inte kanonmycket och är bra stöd i, dom har också en i dressyr dock tror jag inte den heter santa cruz, men det är en jacson.

Alla pratar om tyglar själv använder jag så tunna gummityglar jag kan hitta (såna där med invävd gummi) och gärna med stroppar så det sitter stadigt. :laugh: Jag rider nästan alltid utan vantar om det inte blir för kallt, blir jobbigt att böja fingrarna med vantar....

Mvh Domino_s
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Tack för svaret!
Får kolla upp den.
Kan inte rida längre men drömmer...
Och tänkte att om det bara fanns någon sadel som "håll imot" när jag tippar framåt så skulle det nog gå:banana:

Annars kanske en special byggd sadel skulle vara bättre?
Jag hade till mina handikappade elever en sadel med magplatta, då fanns stödet framåt när det behövdes utan att det var obehagligt för eleven.

Vi gjorde så att vi tog en sadel som passade elevens behov i övrigt, dvs ofta ganska djupt säte men utan dressyrsadelns höga bakvalv, sedan sattes två stag fast i bommen, vilket ju kräver att bommen är av trä.
I dessa stag skruvades sedan en platta som var svagt böjd, den fodrades så att den skulle vara mjuk.
Endel gjorde vi vinklingsbara för att eleven inte skulle hänga i den utan bara ha stöd, endel gjorde vi fasta för att eleven behövde det stödet men vinklade den lite annars blir stödet fel när eleven lutade sig framåt.
Plattan såg ut ungefär som en kontors stols rygg i svängdhet, hoppas att du förstår hur jag menar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 275
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 979
Senast: shia
·
Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 776
Senast: Qelina
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 431
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp