Ryttarmuskler?

N

nässla

Jag har precis börjat träna (Friskis & Svettis) efter att ha haft ridning som enda motionsform i 15 år...
Insåg idag att musklerna på insidan av låren är katastrofalt korta och stumma på mig. Kan man kanske klandra ridningen för det? Har inget minne av att jag nånsin använt de där musklerna tidigare... Om jag nu lyckas töja ut dem, kan det kanske hjälpa mig att komma ner bättre i sadlen och kanske till och med kunna länga stiglädren ett hål?
 
Sv: Ryttarmuskler?

Det tycker jag låter helt rimligt. De musklerna använder man ju rätt mycket när man rider och om man aldrig stretchar efteråt så kan de säkert bli för korta. Se till att du stretchar ordentlgit efter både träning och ridning så lyckas du säkert mjuka upp dem på sikt. Lycka till!
 
Sv: Ryttarmuskler?

*knapplån* Nån som har något bra stretchtips för just insidan av låren? Tror mina också behöver sträckas ut.
 
Sv: Ryttarmuskler?

se om jag kan förklara...
sätt upp foten framför dig på en liten pall med hälen i pallen och tårna i vädret. ha knäet böjt och luta dig framåt tills det känns i muskeln... ha det andra knäet lite böjt och svanka ryggen lite

hoppas du förstod;)
 
Sv: Ryttarmuskler?

såhär brukar iaf jag stretcha insida lår: (eller är det för ngn annan muskelgrupp?)

insidalr.jpg


edit: lundborgs tips skulle jag säga är baksida lår istället, iaf enligt planschen på "mitt" gym...
 
Sv: Ryttarmuskler?

En liten tanke bara. När man rider vill man endast använda de djupa musklerna som går från ljumske till knä på insidan av låren. De ytliga musklerna vill man inte alls använda för då studsar man som grodan boll. ;) Summan blir i alla fall att andningen vid träning är otroligt viktig för att få optimal effekt. (Inandning när du drar ihop muskeln och utandning när du släpper ut den)
 
Sv: Ryttarmuskler?

Precis sådär var det vi fick göra också! Fast jag såg inte fullt lika glad ut :angel:
 
Sv: Ryttarmuskler?

Studsar gör jag sällan men musklerna på insidan av mina lår har alltid varit ganska stora, även på den tiden jag var riktigt smal (nu är väl en del fett också).
Dock har jag lite problem att komma ner i sadeln riktigt, jag sitter gärna "på" sadeln och rider med väldigt korta stigläder (lånade en häst av en tjej som är 3 cm kortare än mig - jag kortade ändå stiglädren två hål!). Så jag tänkte att om jag lyckas stretcha ut de där musklerna lite kanske jag kommer ner i sadeln också?
 
Sv: Ryttarmuskler?

haha, jag brukar inte heller se sådär glad ut när jag stretchar... :angel: snarare en sammanbiten min (för att hålla balansen) blandat med grava smärtuttryck pga att jag antagligen stretchat alldeles för dåligt sist jag idrottade, eller rättare sagt i de första 19 åren av mitt liv... :D
 
Sv: Ryttarmuskler?

Prova yoga en gång i veckan, ingår nog nästan alltid den stretchen, iallafall där jag går. Yoga är verkligen superbra komplentträning till ridning!
 
Sv: Ryttarmuskler?

Jag trot faktiskt inte det har så mycket med streching att göra, utan om allmän avslappning. Musklerna från ljumske till knä är ju redan uttöjda. Du sträcker ju på benen mer när du står rakt upp och ner än när du rider, eller hur? ;)

Bara mina tankar. :idea:
 
Sv: Ryttarmuskler?

Jag tror också att ridningen har förkortat dina muskler! När du rider så använder du ju de musklerna och om du har ridit i 15 år utan att strecha borde de ju blivit korta... Genom mjuk streching när muskeln är varm kan du sträck ut dem igen så du får tillbaka mer rörlighet. Prova att sitta ner på golvet och sätt fotsulorna mot varandra. Försök sedan att pressa knäna ner mot golvet medan du fortfarande är rak i ryggen. Håll positionen stilla (dvs gunga inte med knäna) ca 20 - 30 sekunder!
När du ändå är igång och strecha kan du ta lite baksida lår också! De blir med korta, särskilt om du rider med korta läder!
 
Sv: Ryttarmuskler?

Musklerna på insidan av låret har ingeet med sträcka - böja att göra utan de för benet in mot kroppen, eller om man vill, håller benet in mot hästen. Ibland kan det vara lätt (om än oönskat) att knipa med dessa musklerna när man rider och då skumpar man!
Hur som helst; när man ska strecha muskeln ska ursprung och fäste vara så långt ifrån varandra som möjligt, så att muskeln sträcks ut helt, och det händer om man gör som jag gav exempel på innan eller som bilden högre upp i tråden visade! Avståndet mellan ursprung - fäste påverkas inte (iaf inte mkt) om du står eller sitter på en häst vad gäller just denna muskel!
 
Sv: Ryttarmuskler?

Musklerna på insidan av låret har ingeet med sträcka - böja att göra utan de för benet in mot kroppen, eller om man vill, håller benet in mot hästen.

Håller med, alltså hjälper inte streching.

Ibland kan det vara lätt (om än oönskat) att knipa med dessa musklerna när man rider och då skumpar man!

Har jag redan konstaterat.

Hur som helst; när man ska strecha muskeln ska ursprung och fäste vara så långt ifrån varandra som möjligt, så att muskeln sträcks ut helt, och det händer om man gör som jag gav exempel på innan eller som bilden högre upp i tråden visade! Avståndet mellan ursprung - fäste påverkas inte (iaf inte mkt) om du står eller sitter på en häst vad gäller just denna muskel!

Jag håller med, vad vill du visa med det?

Vad jag funderade över var om det fanns någon idé med att försöka få den muskeln längre, eftersom den rimligen inte bör förkortas. (Jag är inte fysiologisk expert, jag försöker bara tänka logiskt ;) ) Jag har för mig att det finns tre muskler som fäster vid ljumsken och går ner till knät, varav två är djupa. Dessa två använder vi när vi rider, den yttre ska vara avslappnad och endast ligga intill. Om vi spänner den skumpar vi. Det är de djupa musklerna vi använder när vi t ex pinchar alltså är de de som påverkar hur djupt vi sitter i sadeln.
 
Sv: Ryttarmuskler?

hej!

Mina klasskompisar har en jätteskoj stretch-övning för insidan av låret.. Lägg dej med benen och rumpan mot en vägg och släpp ner benen mot marken... Är du något stel, se till att någon finns i närheten som kan hjälpa dej ner igen!!!

Eller sitt på ändan med raka ben ut åt sidorna och för att sen stretcha de kortare musklerna sitt på ändan böj knäna och håll ihop undersidan av fötterna mot varann och låt knäna falla mot marken.. (detta gör ont idag, för vi red barbacka skentur igår).. Dessa båda övningar stretchar samtliga muskler på insidan av låret..

/ Lavinia- blivande sjukgymnast.. troligtvis minst tränad i hela klassen
 
Sv: Ryttarmuskler?

är det någon här som provat pilates?? är lite sugen på att prova...har det funkat för någon av er????
 
Sv: Ryttarmuskler?

jag kör lite pilates på "hobbynivå", men än har jag inte varit tillräckligt aktiv för att det ska ge resultat tror jag... :angel:

dock är det jobbigare än vad man kan tro, det känns nästan mer än efter en timme på gymmet, så NÅN skillnad måste det bli i slutändan...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 149
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 100
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp