Bukefalos 28 år!

Så himla trött på det här.

elfi

Trådstartare
Om denna tråd ligger fel, får moderator flytta den! :)

Det är så att vi har en underbar valack och stall hemma på gården. Min valack har stått med ett sto i 7½ år tills vi avlivade henne. Då skaffade vi oss en foderhäst men dom fungerade inte ihop så vi lämnade tillbaka den och min valack fick byta stall. Han flyttades visserligen till grannen men han har inte flyttats på snart 8 år så det blev en rejäl omställning för han.

Då ringde en av mammas kompisars dotter och frågade om vi hade en box dom kunde få hyra av oss. Visst sa vi och flyttade hem våran häst igen. Dom kom med en ohanterad 3-årig korsningsponny som skulle gå som barnponny. Hästarna gick bra ihop men det gjorde inte vi människor. Familjen som flyttade hit pållen har ingen hästvana, det är deras första häst och jag tänkte: det här kommer inte gå bra.

Dom skötte sig till en början och var här varje dag och skötte om deras ponny, mockade båda boxarna och fixade sånt. Vi skötte in/ut-släpp och fodring 3-4 ggr om dagen. Tills för ca 2 veckor sen, då struntade dom i att komma, när dom väl kom mockade dom inte, utan dom bara red och åkte hem igen.
Sen gjorde jag en liten fräckis, när dom var där så mockade jag åt min häst o struntade i deras box (vi hade ett avtal om att dom skulle mocka), när jag kom ut på kvällen var det omockat i deras box. Så klockan 22.00 när hästarna går in fick jag stå och mocka deras box trots att hästarna var hungriga och ville gå in. Dagen efter var det samma sak, omockat i inackorderingens box. Så var det i en vecka.

Nu har dom i 3 dagar slutat att komma helt, dom ringde i onsdags och sa att hästen inte klarade av att stå i box (har gått på lösdrift med ligghall) och att dom tyckte att våra boxar inte dög åt deras ponny då den i början klättrade på väggarna men då fick den byta box och sen har det gått bra. Den trivdes i den nya boxen och varje morgon var hon helt spånig i pälsen och var hur lugn som helst.

Dom bestämde sig för att skaffa en till häst och flytta hem dom till sig där dom varken skulle få vindskydd eller stall, bara en hage att gå i.

Idag var dom hit och hämtade hästen, dom städade inte ur boxen efter sig, när vi pratade om betalning slingrade dom sig ur och pratade om att vi kunde få en höbal istället.
Som tur var hade min underbara granne plats åt min häst så jag fick flytta dit han idag medan vi letar ny häst men jag tycker synd om min häst som måste hålla på att flytta tvärt hela tiden.

Nåja, till min fråga: Vad skulle ni ha gjort? Sagt åt dom att komma tillbaka och mocka ur? Bett dom dra åt :devil:? Tagit jättemkt betalt?

Visst, jag har ingenting mot att mocka två boxar, det brukar jag ju göra men när vi har ett avtal att dom ska komma och mocka varje dag för att inte betala så mkt i stallhyra då blir jag sur. Dessutom behövde dom inte åka hit för att ta in hästarna på kvällen. Suck, jag ska aldrig mer ta hit en inackordering! :mad:
 
Sv: Så himla trött på det här.

Fyy vilken stil!! :eek: Vissa borde inte få ha häst alltså... :mad: Jag hade tvingat dem mocka ur boxen o sedan skällt lite på dem för att inte tagit hand om hästen... :angel:Vissa hästmänniskor förstår man sig inte på.... *suck*
 
Sv: Så himla trött på det här.

Skicka en faktura där urmockning av boxen finns med!

Tycker så synd om alla stallägare som blir så avskräckta, för det finns faktiskt väldigt många inhyrningar som är super trevliga och sköter sig utmärkt!
 
Sv: Så himla trött på det här.

Å ena sidan tycker jag att de banne mig ska städa ur boxen de använt men å andra sidan kan det ju vara skönt att bara be dem dra och sen inte behöva ha med dem att göra mer. Du kan ju också mocka ur boxen och sedan skicka en faktura till dem för jobbet du gjort...
 
Sv: Så himla trött på det här.

Skicka en faktura där urmockning av boxen finns med!

Tycker så synd om alla stallägare som blir så avskräckta, för det finns faktiskt väldigt många inhyrningar som är super trevliga och sköter sig utmärkt!

Oops :o såg inte att du redan skrivit om att skicka faktura...
 
Sv: Så himla trött på det här.

Jag ska gå ut snart och mocka ur boxen. Men dom ska tamefan få betala. Det värsta är att när dom väl mockade så spred dom ut bajset och struntade i kisset så det låg bajsploppar överallt och det började lukta kiss efter nån dag. Så jag fick ändå mocka ur efter dom varje dag eftersom jag vill att det ska vara rent och fräscht inne i boxarna, inte ligga massa bajs kvar och lukta kiss. Nä, fy f*n vad sur jag är.
 
Sv: Så himla trött på det här.

så sur jag hade blivit. Det finns människor till allt.
 
Sv: Så himla trött på det här.

.


Dom bestämde sig för att skaffa en till häst och flytta hem dom till sig där dom varken skulle få vindskydd eller stall, bara en hage att gå i.

kan ju vara lönt att meddela dem om att det inte är tillåtet att ha hästar i hage dygnet runt utan ligghall?

tycker synd om hästarna i fråga om ingen reagerar och säger ifrån där med....de verkar ju uppenbarligen inte särskilt bekymrade om skötseln utav den ponnyn de hade hos dig..
 
Sv: Så himla trött på det här.

kan ju vara lönt att meddela dem om att det inte är tillåtet att ha hästar i hage dygnet runt utan ligghall?

tycker synd om hästarna i fråga om ingen reagerar och säger ifrån där med....de verkar ju uppenbarligen inte särskilt bekymrade om skötseln utav den ponnyn de hade hos dig..

Vi sa åt dom att ska hästarna (dom har ju lånat en till) gå ute dygnet runt behöver dom ändå någonstans att gå in och värma sig, en riktig ligghall med bra underlag och tillgång till hö. Dessutom så blir det upp mot -20 grader kallt här uppe på vintern och det snöar riktigt mkt och en kväll när jag tog in ponnyn hade det snöat hela dagen och hon frös. Men det lyssnade inte ägaren på. Jag tycker så synd om hästarna för den familjen kan ingenting om hästar. Men dom tror att deras sto inte kan stå i stall och därför tänkte dom inte fixa nåt heller.. Jag sa åt dom att får djurskyddsinspektören reda på det, då blir det inga glada miner. :mad:
 
Sv: Så himla trött på det här.

Och hoppsan - kan inte djurskyddsinspektörn få ett samtal då.
 
Sv: Så himla trött på det här.

visste de bättre då? om de inte hade någon erfarenhet så kanske du borde ha sagt rätt ut, hur man gör. mockningen var ju dumt, men du kunde ha sagt till dem så att de visste säkert:idea:. sedan har det nog att göra med HUR man säger det.
att de skulle mocka ur kunde de ju inte veta om du inte hade sagt till dem det.

jag menar inte att du ska agera barnvakt, men för ponnyns skull?

fast det är det väl lte sent för.
det lönar sig inte att sura på dem, om man inte säger det till dem. det kanske du har gjort, det har jag ingen aning om. jättehög räkning.. det tror jag bara skapar problem.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Så himla trött på det här.

visste de bättre då? om de inte hade någon erfarenhet så kanske du borde ha sagt rätt ut, hur man gör. mockningen var ju dumt, men du kunde ha sagt till dem så att de visste säkert:idea:. sedan har det nog att göra med HUR man säger det.
att de skulle mocka ur kunde de ju inte veta om du inte hade sagt till dem det.

jag menar inte att du ska agera barnvakt, men för ponnyns skull?

fast det är det väl lte sent för.
det lönar sig inte att sura på dem, om man inte säger det till dem. det kanske du har gjort, det har jag ingen aning om. jättehög räkning.. det tror jag bara skapar problem.

om man inte kan mocka en box bör man väl inte köpa häst? förstår man inte de grundläggande delarna av hästskötsel så ska man inte ha häst. Det är sånt man får läsa på om innan man tar hem hästen.
 
Sv: Så himla trött på det här.

visste de bättre då? om de inte hade någon erfarenhet så kanske du borde ha sagt rätt ut, hur man gör. mockningen var ju dumt, men du kunde ha sagt till dem så att de visste säkert:idea:. sedan har det nog att göra med HUR man säger det.
att de skulle mocka ur kunde de ju inte veta om du inte hade sagt till dem det.

jag menar inte att du ska agera barnvakt, men för ponnyns skull?

fast det är det väl lte sent för.
det lönar sig inte att sura på dem, om man inte säger det till dem. det kanske du har gjort, det har jag ingen aning om. jättehög räkning.. det tror jag bara skapar problem.

När dom flyttade in förklarade jag att man mockar ur allt bajs och letar upp kisset och tar bort allt som är smutsigt och sedan fyller på med nytt spån. Dessutom såg dom på när jag mockade åt min häst en dag, jag kan stå i en halvtimme och leta bajsploppar :p så nog visste dom allt hur man mockade. annars var det bara att fråga mig.

Dessutom kom vi överens om att dom skulle mocka varje dag, deras box, för att inte behöva betala så mkt i stallhyra.
 
Sv: Så himla trött på det här.

Har haft två inackorderingar från samma familj. Först hade dottern sin häst här och det funkade kanon. Hon tog verkligen hand om sin häst och mockade ändå ibland fast det ingick i hyran. När den hästen åkte tog hennes mamma hit sin häst. I början var allt petnoga men efter några månader såg man aldrig till henne. Hade inte jag haft koll på hästen hade den varken fått hovslagare eller annan skötsel. När de sedan var och hämtade hästen betalade de inte för sista perioden och inte heller för avmaskning och verkning. Det kunde gått jag "stå för då jag hade tagit ut hovis och avmaskat på eget bevåg".....Hästen hade gått 12 veckor sedan förra gången.

Tyckte inte det var ok utan tjafsade emot, då "kvittade" hon summan (700:-) för hyra av hennes transport som vi lånat två ggr.
Det är inte det att jag inte vill betala hyra för transporten men 350:- per gång är ganska dyrt samtidigt som hon sagt flera gånger under tiden de hade sin häst här att transporten fick vi låna hur mycket som helst eftersom de hade sin häst här och fick ställa sin transport på vår gårdsplan. De gångerna vi lånade transporten frågade jag ändå vad hon ville ha i hyra och fick samma svar varje gång -inget-.

Tar jag emot inackorderingar fler ggr ska jag skriva tydligt kontrakt så man har något att sticka under näsan på den om det blir problem.
700:- är ju ingen förmögenhet men hade betalat en rundskoning på min häst då.
 
Sv: Så himla trött på det här.

Jag tycker nog att djurskyddinspektören kan få ett samtal.
De är så skönt att slippa ha inhyrningar.
 
Sv: Så himla trött på det här.

Har du långt till det nya stället där ponnyn ska stå? Annars kan du ju åka förbi och kolla hur ponnyn har det. Ett samtal till djurinspektören är givet om du anser att förhållandena inte är som de ska.
 
Sv: Så himla trött på det här.

Ja, imorgon ringer jag djurskyddsinspektören, han som jobbar i våran kommun är iaf väldigt trevlig och jag har träffat han förut. Hoppas man får vara anonym bara. Dom bor några kilometer härifrån men jag ska nog ta bilen eller pållen och kika förbi. Min häst blev iallafall helt knäckt igår när stoet åkte och sen blev han väldigt förvirrad när han helt plötsligt skulle stå hos grannen igen. Det är tur att han vänjer sig fort iallafall.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 238
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 116
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 266
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 172
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp