Bukefalos 28 år!

Så jävla ledsen och rädd

Vård-teamet ringde nyss och berättade om deras plan för att jag ska klara av en provtagning och DET GÅR INTE! De har inte fattat problemet. De vill ge mig Stesolid och sen att jag ska skickas hem ensam i en taxi. DET GÅR INTE! Så jag började gråta hysteriskt.

Och Stesolid fungerar inte. Nu ville de förvisso ge mig mer än vad jag fått tidigare, men jag litar inte på medicinen. Den är som sockerpiller.

Skit. Skit. Skit.
 

Och
Vet inte om de är möjligt. Kan fråga. De vill ta prov redan nästa vecka. Vet inte hur jag ska få ihop det med boendestöd.

Hela situationen känns fullständigt omöjlig.
Försök andas och se vad du får för svar. Och det är jättestarkt av dig att ändå trots hur omöjligt det känns inte bara slå bakut. Jag tror och hoppas de märker det med, att du faktiskt vill att det ska gå att ta provet men att det måste ske på ett sätt som känns genomförbart för dig.
 
Och

Försök andas och se vad du får för svar. Och det är jättestarkt av dig att ändå trots hur omöjligt det känns inte bara slå bakut. Jag tror och hoppas de märker det med, att du faktiskt vill att det ska gå att ta provet men att det måste ske på ett sätt som känns genomförbart för dig.
Jag orkar ju inte ha det som jag har det. Trött jämnt och har svårt att ens orka något som är roligt. Måste vila efter tre spadtag jord. Sover mycket. Känner att jag mest bara existerar. Jag lever inte.

Det står mellan ta provet (proverna) eller gå under. För om det är som läkaren misstänker så är det kroniskt. Och man måste kunna ställa in medicinen rätt.
 
Jag orkar ju inte ha det som jag har det. Trött jämnt och har svårt att ens orka något som är roligt. Måste vila efter tre spadtag jord. Sover mycket. Känner att jag mest bara existerar. Jag lever inte.

Det står mellan ta provet (proverna) eller gå under. För om det är som läkaren misstänker så är det kroniskt. Och man måste kunna ställa in medicinen rätt.
Jag hoppas att det både går bra med provtagningen och att den leder till något som kan behandlas så du får må bättre. Jag vet känslan du beskriver och den är inte rolig alls så hoppas hoppas det beror på det läkaren tror.
 
Finns det någon annan som kan vara med dig? Kan dom bistå på något vis? Om du inte får ihop det med boendestöd.
Det skulle vara så bra för dig om du klarar av det och får ta prover för att förhoppningsvis få mera ork sen. Håller tummarna för att det ska gå vägen. :)
 
Finns det någon annan som kan vara med dig? Kan dom bistå på något vis? Om du inte får ihop det med boendestöd.
Det skulle vara så bra för dig om du klarar av det och får ta prover för att förhoppningsvis få mera ork sen. Håller tummarna för att det ska gå vägen. :)
Jag vet ingen jag känner att jag kan fråga. Det skulle vara att begära för mycket av omgivningen. Bättre med folk som har betalt för att hjälpa mig.
 
Jag hoppas att det både går bra med provtagningen och att den leder till något som kan behandlas så du får må bättre. Jag vet känslan du beskriver och den är inte rolig alls så hoppas hoppas det beror på det läkaren tror.
När jag var inlagd på psyket i helgen så sa jag gång på gång till personalen att jag är trött. Men ingen verkade begripa vad jag menade. När jag blev utskriven och fick hjälp att hitta till taxin så beklagade jag mig för hon som var med att ingen begriper något när jag säger att jag är trött. Jo, jag förstår, sa hon. Du menar att du är trött på livet och omständigheterna i ditt liv.

Hon hade alltså inte begripit något alls.

Sen blir man ju trött på livet också när man alltid är trött.

Att ordet "trött" ska vara så svår att förklara. Läkaren i måndags verkade faktiskt fatta.
 
När jag var inlagd på psyket i helgen så sa jag gång på gång till personalen att jag är trött. Men ingen verkade begripa vad jag menade. När jag blev utskriven och fick hjälp att hitta till taxin så beklagade jag mig för hon som var med att ingen begriper något när jag säger att jag är trött. Jo, jag förstår, sa hon. Du menar att du är trött på livet och omständigheterna i ditt liv.

Hon hade alltså inte begripit något alls.

Sen blir man ju trött på livet också när man alltid är trött.

Att ordet "trött" ska vara så svår att förklara. Läkaren i måndags verkade faktiskt fatta.
Människor använder ju sin erfarenhetsbas för att relatera. Dvs de utgår från hur de känt när de är trött, och tror det är så. Dvs de vill förstå men kan inte eftersom de inte mött sådan trötthet.

Jag brukar tänka att det ändå är ganska bra för dem att inte förstå. Förr blev jag ganska matt när folk tyckte "ja jag är också trött, somnade inte förrän efter midnatt" men nu försöker jag tänka att det är fint de inte kan relatera mer än så. För jag önskar inte min värsta fiende den förlamande tröttheten som aldrig går över
 
Människor använder ju sin erfarenhetsbas för att relatera. Dvs de utgår från hur de känt när de är trött, och tror det är så. Dvs de vill förstå men kan inte eftersom de inte mött sådan trötthet.

Jag brukar tänka att det ändå är ganska bra för dem att inte förstå. Förr blev jag ganska matt när folk tyckte "ja jag är också trött, somnade inte förrän efter midnatt" men nu försöker jag tänka att det är fint de inte kan relatera mer än så. För jag önskar inte min värsta fiende den förlamande tröttheten som aldrig går över
Dessutom finns det ju en rad olika typer av trötthet, redan innan man börjar räkna in vad enskilda individer har erfarenhet av inom sin egen förförståelse. Sedan kan de uppträda i kombination, med eller utan samband.

Trött som i sömning
Trött som i fysiskt utmattad (av att ha förbrukat kapacitet)
Trött som i fysiskt orkeslös (upplevelse av brist på kapacitet utan att den är naturligt förbrukad innan)
Trött som i hjärntrött (upplevelse av brist på kapacitet utan att den är naturligt förbrukad innan)
Trött som i mentalt utmattad (av att ha förbrukat kapacitet)
Trött i överförd betydelse, som trött på något (med avseende på inställning eller värdering etc.)
 
Aha, okej. Jag vet inte hur de jobbar men kan fråga.
Det går ju också att göra så att du åker dit och får stesolid, väntar tills den verkar och om det går så ger du dem lov att ta provet.
Tänkte du ta alimemazin innan också? Det kommer isåfall göra att det känns lugnare än med enbart stesolid. (Jag tar själv båda två + några till mediciner, det är ingen fara).
Känns det outhärdligt så kan de ordna så du antingen får mer stesolid där och då, eller att du kommer tillbaks nån annan dag och får en större dos stesolid så det känns ok att ta provet.
Provtagningen måste ju anpassas efter dina förutsättningar, tänker jag.
 
Det går ju också att göra så att du åker dit och får stesolid, väntar tills den verkar och om det går så ger du dem lov att ta provet.
Tänkte du ta alimemazin innan också? Det kommer isåfall göra att det känns lugnare än med enbart stesolid. (Jag tar själv båda två + några till mediciner, det är ingen fara).
Känns det outhärdligt så kan de ordna så du antingen får mer stesolid där och då, eller att du kommer tillbaks nån annan dag och får en större dos stesolid så det känns ok att ta provet.
Provtagningen måste ju anpassas efter dina förutsättningar, tänker jag.
Visste inte att det gick att kombinera. Jag får prata med vården om lämplig medicinering.
 
Hon hade alltså inte begripit något alls.

Sen blir man ju trött på livet också när man alltid är trött.

Att ordet "trött" ska vara så svår att förklara. Läkaren i måndags verkade faktiskt fatta.


Det räcker inte att säga att man är trött, du måste förklara bättre och mer nyanserat-du kan inte -som du gör- alltid lägga skulden på andra att de inte förstår, de är vare sig tankeläsare och de kan heller inte känna känslan i din kropp.

Jag skulle kunna tänka mig o beskriva din trötthet såhär- bara gissar: ( ja nu är ju jag på ignore som flera andra men ändå)

"Jag är trött på ett sådant sätt att det finns inget i mig, och jag orkar inte röra kroppen, min kropp kan inte heller röra sig per automatik utan ska jag resa mig från en stol så krävs det en kraftansträngning från hjärnan som talar om att jag ska resa mig, sen nästa , att ta ett steg, samma."
" När jag ligger ner och vilar så blir kroppen inte något piggare alls och när jag ligger där och tittar på mina ben och armar så känns de döda och förlamade för jag känner inte det minsta kraft från dem och jag kan ligga och tänka en rörelse men inget händer."
" Om jag börjar med en aktivitet, om så lite, så blir jag inte piggare eller mer vaken i kroppen som ofta är, trots egentligen ett starkt intresse för det jag gör, utan bara sådär utan förvarning försvinner allt det jag bringat fram sådär i ett nafs typ däckar"

Det är bara 3 enkla exempel för att beskriva en annorlunda förlamande trötthet som inte behöver stämma in på dig- innan du går i taket- en annorlunda trötthet som inte har med sömn eller ansträngning att göra.
 
@Wille Det låter som att du kommer att greja det här. Du skriver att du träffade en läkare som förstod och tog din trötthet på allvar och det verkar som att just bara detta gav dig en större acceptans för situationen. Du är skitnervös för provtagningen men det låter som att du kommer att få hästdoser av lugnande. Det är dessutom ingen katastrof om du skulle börja bryta ihop och gråta, då kommer de att hjälpa dig med mer lugnande. Och sen åker du därifrån med ett pyttelitet plåster på armen.

Det hörs på dig att du ser nödvändigheten i att låta vården gå vidare med dig nu och det är JÄTTEbra. Och det låter också som att vårdteamet är bra, de har koll på dig, även om du måste ryta i åt dem ibland.
 
@Wille Det låter som att du kommer att greja det här. Du skriver att du träffade en läkare som förstod och tog din trötthet på allvar och det verkar som att just bara detta gav dig en större acceptans för situationen. Du är skitnervös för provtagningen men det låter som att du kommer att få hästdoser av lugnande. Det är dessutom ingen katastrof om du skulle börja bryta ihop och gråta, då kommer de att hjälpa dig med mer lugnande. Och sen åker du därifrån med ett pyttelitet plåster på armen.

Det hörs på dig att du ser nödvändigheten i att låta vården gå vidare med dig nu och det är JÄTTEbra. Och det låter också som att vårdteamet är bra, de har koll på dig, även om du måste ryta i åt dem ibland.
Jag har svårt att titta på folk som har ett sådant plåster utan att må illa.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det ordinarie boendestödet på tisdagar är långtidssjuk. Så jag har haft en vikarie i flera veckor. Tyvärr fungerar han inte alls som...
2
Svar
22
· Visningar
1 790
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 834
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 293
Senast: Ajaj
·
  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 247
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp