Så trött på Skatteverket *suck*

Wild Rein

Trådstartare
Jaa, hur fightas man mot det allsmäktige Skatteverket??? :grin:
Det är inte lätt har vi fått erfara nu..
Vi driver hästverksamhet, och har under åren importerat en del hästar från främst USA. År 2008 var det tre stycken svenskar som köpte häst från USA (privatpersoner), vi var ytligt bekanta med dessa tre personer samt att vi känner väl säljaren av dessa tre hästar som köptes av personerna.
För att vara schysst när köparna bad om hjälp med importen så ringde min man och bokade karantän i USA dessutom kontaktade han agenten i Amsterdam som skulle handha införseln där. Detta gjorde han GRATIS! Fick ingen som helst ersättning!

Med påföljden att införselagenten "satte" dessa tre hästar på vårat företag, troligvis pga tidigare importer, liksom "lättast så"...:crazy:
Detta fick vi bittert erfara ett år senare när det kommer ett skattekrav från Skatteverket...hej hopp, vi skulle betala 20,000 för inköp av varor från annat EG land....
Vi bestred detta vilt, då vi INTE har köpt några hästar, utan det var tre olika privatpersoner som stått för inköpen.
SKV meddelade att införselagenten skulle revidera deras underlag till SKV, men då vi ringde Amsterdam blev det såååå besvärligt för dom, sorry dom kunde inte hjälpa oss..:devil:

Påföljden blev att vi fick omgående betala in dessa pengar till SKV, tyvärr kunde dom inte svara på frågan hur vi skulle lösa detta företagsmässigt?? Vi begår ju en olaglig handling om vi drar av för varor som inte finns?!?!? Nä, det var mycket dom inte kunde svara på..SKV!!!
Nu sitter vi här, med underlag för att hästarn EJ köpts av oss, ägarbevis osv..
Och vi vill ju givetvis debitera köparen vårat utlägg...men se näpp, DOM har ingen lust att betala...:eek:

What to do liksom...
 
Senast ändrad:
Sv: Så trött på Skatteverket *suck*

Fast det är väl inte så mycket Skatteverkets fel som erat eget. Ni skulle ju ha bestridit det redan från början när det sattes upp på ert företag.
Dessutom så ska väl köparna oavsett vilket ändå betala avgifterna för köpet. När hästarna fått EU-status så ska ju köparna betala moms. Så frågan blir väl vem som betalat avgifterna för hästarna när de kom till EU.
 
Sv: Så trött på Skatteverket *suck*

Det är så tråkigt när man verkligen försöker vara shysst och hjälpa till, då ska man straffas för det :grin: Är jag förvånad? :mad: Nej, tyvärr inte. Och det gäller inte bara i kontakt med myndigheter.

Känner med dig men har inga förslag på hur du ska lösa situationen. Kan ni inte skicka en räkning till de ni hjälpte?
 
Sv: Så trött på Skatteverket *suck*

Fast det är väl inte så mycket Skatteverkets fel som erat eget. Ni skulle ju ha bestridit det redan från början när det sattes upp på ert företag.
Dessutom så ska väl köparna oavsett vilket ändå betala avgifterna för köpet. När hästarna fått EU-status så ska ju köparna betala moms. Så frågan blir väl vem som betalat avgifterna för hästarna när de kom till EU.

Vi visste inte att hästarna var satta på vårat företag förräns förfrågan och kravet kom från SKV, givetvis!
Hur skulle vi kunnat veta det?? Eftersom vi endast ringde och bokade karantän (i USA), och lämnade då köparnas namn. Och sedan ringde till Amsterdam för att checka av införseln. Ingen sa att vårat VAT nummer skulle användas?? Sååå, vårat eget fel?? Skulle inte tro det :grin:
Vi överklagade omgående då vi fick vetskap...
 
Sv: Så trött på Skatteverket *suck*

Vi har fakturerat, tyvärr kommer det väl att sluta i tinget, eftersom köparna tycker att vadå...viii vill inte betala...:cool:
 
Sv: Så trött på Skatteverket *suck*

Jag återkommer till frågan om vem som har betalt införselavgifterna för hästarna?
 
Sv: Så trött på Skatteverket *suck*

Jobbigt värre :(

Även fast holländarna verkade tycka att det var jobbigt att ändra i sina papper tror jag det är där du ska lägga krutet. Skatteverket lär väl inte ge sig förrän att papprena är korrekt ifyllda.

Prova att kontakta dem igen och försök att få dem att fatta vilka problem du fått tack vara att de har klantat sig. I värsta fall får du väl prova med lite morot eller piska.

Moroten kan ju vara att du erbjuder dig att betala en 'expeditionsavgift' på säg 50 euro.

Piskan kan vara att hota med att fakturera dem och skrämmas med advokat, fast det ska nog vara sista utvägen.
 
Sv: Så trött på Skatteverket *suck*

Jag återkommer till frågan om vem som har betalt införselavgifterna för hästarna?

De tre köparna har givetvis betalat införselavgifterna+köpesumman+karantänkostnaderna ur egen ficka för den häst de köpt. Så vi har inte ens förmedlat dessa hästar, eller sålt dom, eller köpt dom. Endast bistått med handräckning av bokning...! Vi har inte betalat några pengar, ej heller fått betalt för någon tjänst e. dyl.
 
Sv: Så trött på Skatteverket *suck*

När hästarna fått EU-status så ska ju köparna betala moms. Så frågan blir väl vem som betalat avgifterna för hästarna när de kom till EU.

VI fick ju betala momsen! Mervärdesskatten betalades i Sverige, inte i Holland!
 
Sv: Så trött på Skatteverket *suck*

Om köparna är privatpersoner så kan den betalas i Holland i samband med de andra avgifterna. Men efter som ni har betalt momsen så står ni ju också för hästarna om det är momsen de kräver er på nu. Så ta då och kolla upp hur det är med de andra avgifterna så att de verkligen är betalda som de ska. Införseln skedde för två år sedan så moms mm borde ju varit bokförda både här och i Holland 2008.
 
Sv: Så trött på Skatteverket *suck*

Ja, uppgifterna kommer ju från Holland, och dom registrerades hos SKV i somras, vi överklagade och fick uppskov ungefär två månader...under den tiden jagade vi införselagenten och dennes ekonomirådgivare...tyvärr resultatlöst. Enligt SKV skulle hästarna ha kunnat momsas antingen i Holland eller i Sverige, dom är således inte momsade i Holland, utan där har köparna endast betalat för införselavgift, avlastning från flygplanet och för registrering i den holländska stamboken.
 
Sv: Så trött på Skatteverket *suck*

Betala in momsen och skicka räkning till köparna på momsen och om de inte betalar gå till Kronofogden för indrivning. Som det är nu sitter ju de med omomsade hästar.
 
Sv: Så trött på Skatteverket *suck*

Det är något lurt med hela affären..

Införselavgifterna består av tullavgifter & moms plus avgifter till speditörer etc. Utan betald moms inget komma in i EU!

Att ni drabbas av ett momskrav måste bero på att den holländska momsen återbetalats för att hästarna sålts inom EU till ett momsregistrerat företag, dvs ert företag.

20 000 i moms innebär att hästarna plus karantänen plus frakten plus all hantering i samband med importen till EU plus eventuella tullavgifter bara kostat 80 000. Hästar till tre olika privatpersoner? Eller gäller momsen bara frakten mellan Holland & Sverige?

Det förefaller som om ni blivit involverade i ett bedrägeri. Jag skulle kontakta skatteverket och be dem förklara vilka underlag de har för debiteringen.
 
Senast ändrad:
Sv: Så trött på Skatteverket *suck*

Man kan skjuta upp momsen till det land där varan/hästarna ska användas. Så det går att betala tullavgifterna i Holland och momsen i Sverige senare. Det är mycket vanligt att företag gör på det sättet för att slippa krångla med momsen mellan olika länder.

Så jag misstänker att det gått så här: Hästarna har kommit till Holland och den agentur som hjälpt till har debiterat tullavgifterna som köparna har betalt direkt till dem. Sedan har agenturen använt TS VAT-nummer för hela handläggningen, vilket då är felet och skickat underlag till Sverige för momsen. Som då Skatteverket debiterar TS för enligt VAT numret.

Felet är begånget i Holland, troligen ett ren missförstånd. Köparna är nöjda och tror att de har gjort rätt för sig och fått billiga hästar när TS hamnar kläm. Hästarna är allstå idag helt o momsade.
Säger igen till TS att det enklaste nu när Holland inte vill rätta felet och ni inte själv hunnit under perioden med uppskov. Betala in momsen och kräv köparna, betalar dom inte gå direkt till Kronofogden och driv in skulden.
 
Sv: Så trött på Skatteverket *suck*

He...ja det var just det jag gjorde igår...och vet du vad?? Dom hade inget underlag...:cool:...utan endast en uppgift från ett holländskt organisationsnummer...Jag var ju givetvis ute efter SKV underlag för att kunna även från det hållet ha ett underlag ytterligare till de egentliga köparna.
 
Sv: Så trött på Skatteverket *suck*

Ja, vi har ju redan betalat in momsen, vi ville ju inte att vårat företag skulle förlora kreditvärdighet...där hade vi ju inget val så att säga, det är ju nu vi vill att de rättmätiga köparna ska betala oss det utlägg vi har haft för deras hästar, för precis som du säger...dessa tre hästar står omomsade i Sverige nu...eftersom vi betalat moms för hästar som vi inte köpt eller äger. I övrigt är det högst troligt att det gått till som du beskriver...

Och rätt igen, köparna protesterar vilt och vill INTE betala för ett utlägg som bevisligen är deras egentliga kostnad..
Kravet från SKV kom ju dessutom ett år efter att hästarna kommit till Sverige, gör ju inte saken lättare!:grin:
 
Sv: Så trött på Skatteverket *suck*

Jag hade gjort som Masse föreslår, fakturera köparna direkt. Följebrev som förklarar vad som hänt och meddelar att fodran går direkt till KFM om den inte regleras inom 10 dagar. Detta är ju inget ni skulle vara inblandade i ö h t, så kort kredittid tycker jag är nödvändigt.
 
Sv: Så trött på Skatteverket *suck*

He...ja det var just det jag gjorde igår...och vet du vad?? Dom hade inget underlag...:cool:...utan endast en uppgift från ett holländskt organisationsnummer...Jag var ju givetvis ute efter SKV underlag för att kunna även från det hållet ha ett underlag ytterligare till de egentliga köparna.

Jag tror att inom EU så fungerar det så att man mellan myndigheterna bara redovisar det VAT.nummer som angett att de gjort affärer med andra. Så jag tro att den svenska myndigheten bara i princip får en datafil med säljaden och köpande VAT-nummer och belopp.
Underlaget är istället dels det holländska företagets bokföring och det som redovisats till holländska skattemyndigheter. Så det är inte alls konstigt att inte den svenska har något mer.
Så vill ha mer får du fortsätta att vända dig till Holland både till agenturen och myndigheten.
 
Sv: Så trött på Skatteverket *suck*

Ja, vi har ju redan betalat in momsen, vi ville ju inte att vårat företag skulle förlora kreditvärdighet.


Fast kommer inte du att få tillbaka momsen från skatteverket nästa år. Eftersom skatteverket krävt moms måste du ju rimligen föra in betalningen som en momsbetalning i bokföringen. Det kan ju knappast skatteverket motsätta sig även om du inte har hästarna vilket gör det lite konstigt.
Så om du får tillbaka momspengarna och käver momspengarna av de som köpt hästarna så kommer du ju att tjäna på affären.

Eller har jag missat något? (Jag sköter min egen bokföring så jag har ju en viss vana, är dock långt ifrån någon expert)
 
Sv: Så trött på Skatteverket *suck*

Jag kan inte betala in moms för varor jag inte har köpt, får vi en revision ser det mäkta illa ut...för var är de tre inköpta hästarna liksom?? Det var det enda rådet som SKV kunde ge, för att som dom sa "vi alla skulle komma undan" typ..:confused:

Så nej vi kan inte lägga inköpet som då blir ett underskott i vårat bolag, och jag vill ICKE åka dit i någon revision, vilket inte torde vara helt omöjligt då vår bransch står under lupp...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp