Bukefalos 28 år!

Sadel liknande Prestige Lucky Dressage

minfux

Trådstartare
Hej! Någon som har koll på vilken/vilka Prestige som liknar Lucky Dressage mest? Jag hade en Lucky förut som jag ÄLSKADE, men var för liten för mig då den endast finns i 16". Därför undrar jag vilken man ska satsa på att testa om jag vill ha en liknande Luckyn fast 17". Luckyn var minimalt för svängd för hästen. Så lite lite rakare bom önskas helst.

Har fått uppfattningen om att Modena, Doge och Top Dressage skulle kunna funka? Den får max kosta 10.000:- så de dyrare modellerna går bort.

Tack på förhand!

/Minfux
 
Tror du kan lägga till Leonardo på listan som är värd att prova. Annars är nog Dogen mest lik LDn.
 
Har idag fått prova en Hippo. Jag trodde den skulle vara på tok för svängd men det var den inte. Lite för ögat, men det har visat sig vara dessa sadlar som legat bäst på min häst under/efter ridning.

Red en timmes dressyr i nedsittning och den hade inte alls glidit fram för mkt. Precis som Luckyn jag hade. Hippon låg bra med padd gällande tryck osv framtill. Jämnt och mjukt. Men blir för hårt utan padd. Den hade inte ruggat nånting alls, och svetten var helt jämnt fördelad över ryggen.

Top Dressage, är det den nyare varianten av Hippon? Som jag förstått det är dom uppbyggda på samma bom men lite annorlundare för ryttaren? Jag tror den skulle passa mig bättre nämligen då Hippon var ganska öppen. Och jag behöver lite mer inramning. ;-)

dsc_0003_535a6350e087c349191cdc33.jpg

dsc_0009_535a63549606ee43eaea1d10.jpg


Efter ridning:
20140425_142508_535a6391ddf2b31622d392de.jpg


Vad tror du/ni jag ska kika på för modell?
 
Hipposen är deras budgetdressyr som är den allra mest svängda. Top Dressage är en modell de haft länge. Är också ganska svängd så tycker du Hipposen passar är den värd att prova. Även Venus skulle kunna funka. Både Venus och TD har mycket bättre läder än Hipposen.
 
Nej jag har inte provat någon Roma. Det är ju så dåligt utbud här och finns inte mycket att prova. Så det blir nog så att jag får köpa en på chansning när jag fått min såld. Frågan är bara vilken..

Jaså ja, om den är mest svängd så borde ju resterande modeller bara ligga bättre. ;-)

Läste att det var Modena som var Hippos efterföljare.

Är väldigt sugen på Top Dressage elr Modena. Hm...
 
Hmm är det Prestige som säger att Modenan är Hippos efterföljare? Modenan är betydligt rakare och har bossor som är längre än Hipposens rundbossor som släpper väldigt tidigt.
 

Liknande trådar

Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
694
Senast: Sebastian
·
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först...
2
Svar
21
· Visningar
2 422
Senast: caballus
·
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 536
Senast: Aleel
·
Utrustning Hej! Jag har just nu en Prestige Paris med normal bom som inte längre passar min häst pga den är för smal i bommen. Hästen har lång...
Svar
7
· Visningar
1 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp