Sadel på kvalitetsbedömning?

the_connemara

Trådstartare
Ponnyer visas ju inte uppsutten hoppning, är det en fördel att ha en dressyrsadel då? Eller kan man likagärna rida i en flb? Vad har ni visat era 4-åringar i?
 
Sv: Sadel på kvalitetsbedömning?

Domaren tittar inte på utrustningen.

Ta den sadel som passar dig och hästen bäst.Då gör ni bäst intryck.

Lycka till.
 
Sv: Sadel på kvalitetsbedömning?

Drar upp min gamla tråd igen :angel:

Till ZOFUS: Nej det var inte alls så jag menade heller. Jag syftar mer på ridningen under och träning fram till kvaliten. Rena dressyrryttare trivs ju oftast i dressyrsadlar och rider väl antagligen in i dem eller byter till dem rätt kvickt.

Om man omformulerar lite kanske - när ser ni fördelar med att börja rida unghästar i dressyrsadel? Vad har ni för "inriktning" annars?

Jag ser ju bara nackdelar medd det i början när man vill stå i lätt sits/rida lätt hela tiden o lämna ryggen fri. Men när man börjar komma ner lite mer i sadeln och hästen är såpass stark och stabil att den inte berörs av att man bitvis sitter ner i arbetet.

Har själv aldrig ridit spec mycket i dressyrsadel men testade en i höstas på morsans häst och det blev ju helt annan ridning. Allt blev så lätt! Man behövde ju i princip inte tänka alls på sin sits, trots att den hästen är väldigt krävande - perfekt sitsträningshäst annars.

Då känns det ju lite som att man borde underlätta för både sig själv o sin unghäst om man har en sadel som placerar en stadigt i "rätt" sits automatiskt så man inte "flyger omkring" och måste kämpa med hur man sitter för att inte störa hela tiden. Ni förstår nog överdriften, jag tycker mig sitta bra i en flb oxå men det var en jäkla skillnad den gången jag testade en grym dressyrsadel.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Lördag 4 maj är det säsongspremiär i den populära inverkanscupen i hoppning: Folksam Ponny Cup. Cupen är även kval till SM i...
Svar
0
· Visningar
85
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 205
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 512
Senast: JohannaB
·
  • Artikel
Hästnyheter Tisdagen på årets bruksprov ägnas helt åt hinder och bommar - nu ska de unga gångartshingstarna löshoppas, samt de allra yngsta...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Melatonin
  • Var vill vi bo?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp