Bukefalos 28 år!

Sadel till dressyr och hoppning?

D

dolphinsmile

Jag behöver hjälp. Jag rider just nu med bomlös sadel, men måste införskaffa en bomsadel eftersom jag tänkt tävla lite i vår. Vad jag vill ha är en allround sadel. Alltså en som är hyfsat lätt att sitta ner i och rida dressyr och en som går att hoppa i, just nu hoppas det inga höga höjder för mig men jag vill inte att sadeln ska vara begränsad heller. Jag vill kunna känna stöd i den även om jag rider dressyr och om jag skulle få för mig att hoppar 1 meters hinder.

Förstår ni vad jag menar? Har ni några förslag, tycker det är väldigt svårt att hitta en väldigt bra allround sadel. Helst under 2000 klassen. Absolut högst 3000. men då ska det vara nått alldeles spec.

tack på förhand! (kom igen nu alla vardagsexperter!)
 
Sv: Sadel till dressyr och hoppning?

Kieffer Aachen är en allroundsadel som är skuren lite mot dressyr men ändå går bra att hoppa i. Personligen gillar jag dem inte alls men min gamla ridskola hade såna till alla lektionshästar och såvitt jag vet var de flesta nöjda med sadlarna.
Kieffer är ju dessutom ett relativt vanligt märke som borde gå att få tag på begagnat.
 
Sv: Sadel till dressyr och hoppning?

tack för tipset! ska kolla upp det
men varför gillade du dom inte?

nån annan som har nån ide?
 
Sv: Sadel till dressyr och hoppning?

Nu är det ju 10-12 år sedan men jag har för mig att klossarna var helt fel för mina korta ben, så att jag hamnade i stolsits. Dock är jag bara 160 lång och rider stor häst, så många sadlar som är anpassade för hästtypen blir liksom fel för mig. På den tiden var jag också väldigt smal och trivdes helt enkelt bäst i ponnysadlar.
 
Sv: Sadel till dressyr och hoppning?

Kolla upp tex källquists syntetsadlar. vet dock inte hur de är att rida i men de kostar inte så mycket. syntetsadlar är ju billigare att tillverka men passform och sånt behörer inte vara jätte dåligt bara för att det är lite billigare.
 
Sv: Sadel till dressyr och hoppning?

Du kommer aldrig att hitta något "alldeles speciellt" för 3000. Isf rejält begagnade sadlar.
Annars tycker jag det går utmärkt att rida dressyr i hoppsadlar, så länge sadeln ger dig en bra sits.
(inte för att sadeln blir billigare bara för att det är en hopp, snarare tvärtom)
 
Sv: Sadel till dressyr och hoppning?

3000 kommer du tyvärr ingenstans på :(
 
Sv: Sadel till dressyr och hoppning?

Du kommer aldrig att hitta något "alldeles speciellt" för 3000. Isf rejält begagnade sadlar.
Annars tycker jag det går utmärkt att rida dressyr i hoppsadlar, så länge sadeln ger dig en bra sits.
(inte för att sadeln blir billigare bara för att det är en hopp, snarare tvärtom)

det är mkt möjligt.. men nu är det så att jag har en alldeles utmärkt sadel hemma.. (en bomlös) som både jag och hästen trivs jätte bra med. men tyvärr får jag inte tävla i den. Därför skulle jag behöva köpa en bomsadel också.. Den enda jag kommer använda den till är om jag ska gå nån hopplektion någon gång (jag har en ny inriden travare så det är en bit dit) och för att jag ska tävla dressyr på en travhäst tävling i vår. Därför vill jag inte ha något "fancy" jag vill bara ha en hyfsat bra sadel. Jag letar inte efter något extraordinärt.
 
Sv: Sadel till dressyr och hoppning?

Nu vet jag inte vad som passar din häst men leta efter beg Wintec eller Griffin. Då får du ganska mycket sadel för mindre pris.
Eller så börjar du tävla distans istället :idea: :D
// Linda
 
Sv: Sadel till dressyr och hoppning?

Jag tycker att du ska titta efter en begagnad Caprilli allround (nyare modeller heter Bates Caprilli).
 
Sv: Sadel till dressyr och hoppning?

Därför vill jag inte ha något "fancy" jag vill bara ha en hyfsat bra sadel. Jag letar inte efter något extraordinärt.

Ledsen att säga det, men du får mycket svårt att hitta ens en hyfsat bra lädersadel för max 3000 kr om du inte ska köpa t ex Börjes Kingston. Då får du en ny sadel för det priset. Syntet - mycket möjligt. Läs begagnatannonserna om du inte tror oss.

Förslag på några allroundsadlar som kan passa till det du vill använda sadeln till:

Stübben Siegfried - finns både mot dressyr (VSD) eller mot hopp (VSS)
Passier
Zaldi Royal
Globus Loke
Santa Cruz Sabine
Kieffer Achen resp. Garmisch
Hubertus Flexline
 
Sv: Sadel till dressyr och hoppning?

Nu är det 3 år sedan jag var ute och jagade sadel, men då fanns det en hel del bagagnade allroundsadlar som inte kostade några större pengar. Den sadelmakare jag pratade med då, menade att folk mest köper hopp eller dressyrsadlar nuförtiden och det gör ju att de äldre allrounderna inte kostar så mycket.
 
Sv: Sadel till dressyr och hoppning?

För det priset blir det svårt att hitta en lädersadel.. Enda jag kan komma på till det priset är en begagnad Griffin, Maxam eller Wintec. Men de kanske inte passar din häst, och då blir det ju svårt..
 
Sv: Sadel till dressyr och hoppning?

tror att det kan vara svårt att hitta en bra gör max 3000
Hittade min STÛBBEN för 3500 ( köpt av tränaren) och bara älskar den sadeln...

Men kolla på beg annonser och någon kommer du ju hitta...

Men vf inte gå in på www.hastlagret.se
dom har billiga lädersadlar som är bra... kostar vanligtvis 3.900 men har lagerresning nu så dom ligger väl på 1,900 typ

Bilderna är väl inte dom bästa men sadlarna är super sköna ( framför allt dressyr sadel)

Kolla på dom

www.hastlagret.se
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 313
Senast: Blyger
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 826
Senast: Mia_R
·
R
Utrustning Jag behöver köpa en sadel som jag kan använda tills det dyker upp en sadelutprovare i närheten och det är minst 6 veckor bort.. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 097
Senast: Raderad medlem 142449
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp