Bukefalos 28 år!

Sadel till islandshäst?

Skreppur

Trådstartare
(Ligger tråden rätt? Hittade inte "Utrustning")

Vad använder ni för sadel till era isbitar? (Ja, visa bild!)
Jag står i valet och kvalet i denna hemska djungel. Jag letar efter en liten smidig sadel som smälter in i hästen. De sadlar jag har provat känns som man har suttit 20 cm över hästen, allmänt otypliga.

Så, show me! :bump: (bildbombning helt OK. :cool:)
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Jag hade en griffin dressyrsadel den var den skönaste jag setat i på länge.Dessvärre växte min häst ur den och nu har jag en Bates sadel
Den är superskön och sitter helt perfekt på hästen rör sig inte en milimeter när man ridit:bump::banana:

Ska hämta den i morgon:D så bilder kommer i morgon=)
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Jag har en Baldur :love:

Hästen trivs med den, jag sitter skönt i den (med min ryggskada har jag svårt med vissa sadlar) och den är helt enkelt skitbra.

Bild:
http://www.pixbox.se/pic_show_id21262712.html
(hittade ingen bättre nu :angel:)

Jag med:love: Man sitter bra och rätt. Bilder i massor på www.123minsida.se/Baldur. Den är kort och man kommer nära hästen. Jag har haft den på 90 % av de hästar jag tränat, dock åkte den fram på framtung överbyggd passig valack utan manke. Men vad sitter på en sån??? På bilden min hingst Loftur frá Möðrufelli innan flytten till Danmark.

picture.aspx
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Baldur kostar 10 400 kr ny. Och den är värd varenda krona. Ont om begagnade men min är ev till salu :crazy: - har ingen häst att rida längre :(.

Vill du kika på dem kommer vi ner på SM med ett par. Ska stå på marknadsgatan där. Säljs av Firma Karin Åberg. Hon provar ut direkt på din häst så ser du om den passar er. / Ninni
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Djungeln kan bli riktigt djup också, i de fall du inte tar hjälp att hitta dig igenom. Vad bilder visar här, är inte verkligheten för dig och din häst. Den sitter i en utprovad sadel, som har passats in både viddmässigt samt vilken typ av bomvinkel hästen kan komma att kräva.

Här är 2 typer av sadlar, dessa har vi på våra hästar. OBS, bägge dessa sadlar skiljer sig enormt vad beträffar bomvinkeln.

http://www.sandris.nu/117.jpg
http://www.sandris.nu/109.jpg
 
Sv: Sadel till islandshäst?

KL.

Jag har en Amerigo CC, kan man annat än älska denna sadel :love: Har även en Amerigo Classic, Jaguar XKC, Top Reiter JR Spezial och en Griffin :angel:

Bild på CC:n
18927452.jpg

.. och en på classicen
18975730.jpg
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Köp en Hrimnir:D den har fem utbyts bara kopparjärn också:P
 
Sv: Sadel till islandshäst?

SHIT haha badar du i pengar??? ujuj vilka dyra sadlar..
hur gör du då?? har du extra hemförsäkrning eller??
Tänkte du har ju sadlar för närmare 100000:- om du inte köpt dom begagnade.

Jag har hört att försäkrningen ej gäller om fler har tillgång till sadelkammaren vilket är 9 av 10 fall typ.
För stor risk att massa folk vet vart nykeln är till låset och då anser väl FB att stöldrisken är mkt hög.

Undrar hur kombinationslås anses vara om man byter koden efter att varje inhyrd flyttat så bara de som står i stallet vet koden.

Jag ska köpa sadellås men satt sen å funderade att det är ju bara att skruva bort sadelhängaren ur väggen och bära med sadeln endå:crazy:

Nu är det ju bara jag som hyr in mig så det borde ju försäkringen gälla tycker man..Måste ringa å kolla med mitt försäkringsbolag

Måste ju kolla upp så man inte står där sen med stulna sadlar och sen lång näsa för FB inte vill ersätta:cry::crazy:
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Men FB gillar INTE sadellås, Boj som monterat bort sina pga begäran från FB.
 
Sv: Sadel till islandshäst?

*kl*
När jag klöpte min Childeric ringde jag mitt försäkringsbolag (TryggHansa) och hörde med dom vad som gällde för sadeln.
De kollade upp det extra och ringde upp och det räckte för dom med ett låst utrymme (även om flera hade nyckeln). Jag fick gärna ha sadellås, men det var inget måste.

/Malin
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Haha, nej det gör jag inte ;) det är mamma som betalar.
Top Reitern och Griffin-sadeln (som iof inte var så dyr) var nya när vi köpte dem. De andra tre är begagnade men kostade ändå 15.000+. Synd att de inte har passat på hästarna bara :angel:
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Ja det försäkringsbolag jag har, menade att en sönderbruten sadel var värdelös medan en stulen upphittad sadel hade ett värde. De sa att sadellås är mer för att hålla klåfingrade stallkompisar borta, sk sadellånare. Eftersom vi inte har sådana i vårat stall, så åkte sadellåsen bort.:rofl::rofl:
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Hur vet du de att ALLA FB inte gillar sadellås och varför skulle dom inte gilla de??:confused:
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Fast stulna sadlar kommer ju sällan åter så FB får iaf punga ut lika mkt.Så det var konstigt av Ditt FB att säga tycker jag!

Jag menar om jag var tjuv och skulle ta sadlar inte bryter jag sönder sadeln för då får jag ju inge alls för den.
Tror riktiga bovar tänker likadant.
Man har förmodligen lite bråttom och tar de som är närmaste och lättast att ta.
Inte står man 2 timmar med att försöka skruva bort sadelhängaren direkt.:grin:

Om man tänker efter ett stall med 15 hästar och alla har sadlar för 15000-25000 det hänger lite pengar där:crazy:
Sen har man dyra skydd och träns som gänger där också..

Att de inte blir mer inbrott än vad det är är underligt igentligen.
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Det senaste inbrottet som skedde, där fanns flera sadlar med lås. Här bröt man antingen ner hela sadelhängaren, eller så lämnade man kvar 2 sadlar som var totaltrasiga. 3 fösäkringsbolag var inblandade i denna stöld, 15 av 19 sadlar fick man tillbaka, varav ytterligare 2 var totalt trasiga pga man brukat våld för att ta loss sadeln. Detta resulterade i nedsatt ersättning, då sadeln ansågs reparerbar och ersattes endast med kostnaden för reparation. Dessa sadlar såg inte trevliga ut ens efter att de hade lagats, värdet på dessa sadlar sjönk avsevärt. Så får jag hellre ut hela sadelns värde, än reducerat belopp. Vi har vår sadelkammare låst, dörren är rejäl och vidhängande bom är dragen genom karmar och förstärkt. Fönster finns inte mer, dessa är ingenlagda med järn och även där genom karm. TH var ett av bolagen som lämnade reducerad ersättning för en sadel, man har ej heller rätt till ersättning överstigande 10000 kr i de fall man inte tecknat separat försäkring för sin sadel som kostar mer än så.

Detta är enkelt för var och en att ta reda på, försäkringsbolagen talar sällan om vilket belopp som gäller vid ersättning. Det blir bara aktuellt den dagen det händer sadeln något, och brukar i regel bli en rätt obehaglig överraskning för den drabbade.

Inbrottet skedde inte i vår sadelkammare, utan i ett stall i närheten.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver en ny sadel till min unghäst. Hästen har jättekort, rund rygg och är åt det vidare hållet ca 95-105 grader. Jag vill ha...
2
Svar
36
· Visningar
5 512
Senast: pink_angel
·
Islandshäst Eller är de för långa? Har googlat anläggningsyta på alla möjliga sadlar nu och läst alla sadeltrådar på buke. Jag är lite rädd för att...
2
Svar
20
· Visningar
5 967
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 225
Senast: mackan
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 355
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp