Sadel till shettis?

tgd

Trådstartare
Vad har ni för storlek (i tum) på era sadlar till era shettisar? Hurudana sadlar har ni? Hur gamla och stora är ryttarna?
 
Jag har en w-sadel i stl. 13,5 tror jag det är och en allround i stl. 14 om jag minns rätt.
Ponnyn är ialla fall 107 och GROV. Har 2 ryttare till honom en tjej som går i 4:an hon är kanske 140cm väger kanske 40kg. och en tjej som går i 7:an och är ca 135cm lång väger knappt 30kg skulle jag tro.
Funkar jätte bra.
 
Har en lädersadel i strl 15" allround till ena. Plus två westernsadlar i strl 14" och 15", de använs dock ej.
Sen har jag en liten allroundsadel men väldigt mkt åt dressyr i strl 13" Jättesöt! :love: Men den fick följa med shettisen som är lämnad på foder.

Ryttaren är en liten 7-åring som rider. Hon är ca 120 cm och 25 kg.
 
och vart hittar ni dessa sadlar!? ska köpa en åt min maxade shettis, och vill ha en "riktig" sadel ej en ponnyputa.
 
jag köpte på börjes. Deras billiga sadel där allt följer med. helt ok sadel för min shettis, passade honom bra.
 
Jag hade en liten Wintec i 15" när jag red shettis, då var jag sjäv 140-150 cm lång. Nu finns ju dessutom Wintec Wide med extra breda koppjärn, har inte kollat om de tillverkar den i 15" men dumma vore de ju annars :D
 
Allroundsadlar i 14" och 15" finns att köpa på tex Hööks och Börjes.
Har själv en ponnyputa till minishettisen och ska nu köpa en allroundsadel.
Har den stora fördelen att kunna känna lite på både Hööks och Börjes sadel, (tack, snälla stallkamrater för att ni har olika :p), och skulle jag köpt en 14" hade det lutat åt Höökshållet.
Börjessadeln ligger också illa på min ponny, kan iofs bero på att hon har för kort rygg och dåligt med ryggmuskler.
 
Jo. Eller så kan det bero på att Börjes och Hööks sadlar i 14" och 15" är av den sämsta kvalitet som går att uppbringa...
 
Som sagt, har den stora fördelen att kunna jämföra de två sadlarna, och tycker faktiskt inte att Höökssadeln verkar så jättehemsk.
Kan ju också bero på att den verkar väldigt välskött.
Har dock aldrig provat den på.
Däremot Börjes är jag väldigt kritisk till vad gäller läder och sömmar och för min ponny passformen.
Men, nu har jag bestämt mig för en 12" sadel, är det någon som har tips på en bra allroundsadel i den storleken?
 
Den jag använder nu är från Hööks eller Börjes. Den passar min bra, men tidigare hade jag en shettis/welsh och den satt väldigt dåligt på henne, så till henne blev det en specialbeställd Stubben i strl 14½"

Allround med väldigt mkt dressyr vet jag inte vart jag köpte, det var många år sedan.

Tycker att börjes/hööks sadlarna är helt ok, så länge den passar shettisens rygg.
 
Svar till:
--------------------------------------------------------------------------------

Sen har jag en liten allroundsadel men väldigt mkt åt dressyr i strl 13"


--------------------------------------------------------------------------------



Vill ha!

Kan tänka mig det! :D

Du kanske har större koll på vad jag har för sadel till lillkillen :angel: Jag hade ju fyra st sadlar när jag hade "fyrspannet" och så sålde jag 3 sen. Killen fick den som satt bäst. :p
 
Hmm... ja, om du ser några fingeravtryck på sadeln kan de nog vara mina. :o
Är nog rätt säker på att det är en Hööks.
Börjes har liksom annan typ av läder och lite annat...
 
Hmm... ja, om du ser några fingeravtryck på sadeln kan de nog vara mina.

Fy skäms! Du ser väl att den är extremt välskött och inte det minsta dammig och så kommer du å pilar! :mad: :angel:

Ha ha nä skämt åtsido, fingeravtrycken syns nog tydligt i dammet. :o :crazy: Det var nog några veckor sedan sadeln användes å den är inte smörjd eller avdammad på länge. :o :angel: :angel:
 

Liknande trådar

Utrustning Vet någon hur hööks fairfield sele är i storlek ska ha den till en shettis men undrar lite om shetland blir tillräckligt stor och hur...
Svar
9
· Visningar
625
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 061
Utrustning Hej! Kan någon hjälpa mig att tyda märkningen på denna sadel? Bommvidd? Tillverkingsår? Mm? Det är en Jeffries Falcon 18 tum
Svar
2
· Visningar
410
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
735
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp