Sadelbyte...

T

Tican

Har ett litet problem...:

Har för nuvarande en Zaldi Star, som jag haft ett knappt år, jättefin, skön och ligger parfekt på pållan. MEN, nuförtiden rider jag nästan bara dressyr, så ska köpa dressyrsadel. Men vill ändå ha nåt å hoppa i, och rida ut i och så. Så tänkte skaffa en begagnad, fin dressyrsadel, kanske 6000 beg, och en ny eller begagnad billigare hoppsadel, ca 3-5500.

Mina frågor: Vad tror ni jag får för Zaldin? Jättefint skick och inte alls nött.
Ska jag skaffa en flatback eller en allround mot hopp sen? Flatbacks är så sköna.. :love: :o :D
Också förslag på både dressyrsadel och hoppsadel.

Jättetacksam. :bow:
 
Jag hade en Zaldi Star och den var 2 år gammal, användt till och från pga skadad häst men jag fick 6000:- för den.

Vet inte vad en ny kostar idag.

Kram Favina :bump:
 
Zaldi är populära och inte särskilt svåra att sälja.
Om du köpte den ny och den är i nyskick så kan du dra av ca 1000-1500kr på nypriset.
Om du köpte den begagnad till bra pris så kan du säkert få ut detsamma du gav.

Jag råder ingen att köpa allround om man vill utvecklas i sin ridning och träna sin häst. Vill man bara luffa runt och rida i skogen så kan man ha en allround sadel.
Det är annars bättre att köpa en hoppsadel med riktigt (djupare) säte och rida dressyr i den.

Det bästa är att ha en hoppsadel och en dressyrsadel.

Vad du skall ha för sadel bör du och din häst bestämma tillsammans.

En fingervisning angående kvalitetssadel med passform på de flesta hästar är Appaloosa/Prestige med ULLSTOPPNING.

De har funnits i många år och finns således på begagnatmarknaden i de flesta prisklasser!
 
Okej, tack för svaren!

Har hittat en Gold Medal Cc, som ajg tycker verkar perfekt. 5200 ska dom ha. Åså prutar jag till 5000 iaf, och säljer Zaldin för 8000 med Zaldistiglädren också. Då har jag 3000 till en flatback.

Alltså: Tips på en flatback för mindre än 4500..? :crazy: :confused: :smirk:
 
Allt beror ju på vilken typ av häst du har.
Min häst är 17år gammal och har rätt så svängd rygg och är lite omusklad så en kieffer sadel passar honomm bra, har precis beställt en och den har kommit å idag var sadelmakaren ute och ska nu stoppa den lite till bak :)
Kieffer har dessutom omställbar bom om man ngn gång skulle vara tvungen att ändra den!! :idea:

Har du en häst med något så rak rygg tycker jag att passier sadlarna är enormt sköna, Passier Grand Gilbert är sköna för rumpa men dem är ju lite dyrare, fast en Passier PS Baum är också sköna och brukar gå kring 5000kr.

Det här man sadlar är inte lätt men jag önskar dig ett stort lycka till!!! :banana:
 
Men....
är inte din Zaldi Star en flatback??
:confused:
Eller vill du säjla den bara för att få pengar till en dressyrsadel??
Jag har en Zaldi Star och den hade jag inte sålt för 50000 kr ens (jo det hade jag nog), det är den skönaste hoppsadel jag har ridit i!
Hade jag varit i din sits så hade jag behållt Zaldin och försökt skrapa ihop pengar till en dressyrsadel. Letar man noga så kan man hitta bra sadlar som inte kostar en förmögenhet!
Lycka till!
 
Du får knappast 8000 för en begagnad Zaldi Star. De kostar ca 9-10000 nya så om du ska ha så mycket köper folk hellre en ny.
Har själv sålt och köpt Zaldi Star och är således väl insatt i priserna.

Ett vettigt pris på din sadel är 6000. Sätt ut den för 7000 och räkna med att köparen prutar.
 
Jo, precis, så jag får pengar till en ny dressyr. Känns så onödigt att ha en fin hoppsadel som jag inte kommer använda så ofta när jag får ny, om jag nu skulle få råd med det om jag behöll den.. :crazy:
 

Liknande trådar

Utrustning Vi ska köpa en ponny som hos nuvarande ägare enbart rids i dressyr och de har därför inte satsat på hoppsadel till honom utan köpt en...
Svar
13
· Visningar
3 771
Senast: Harbor
·
Utrustning Okej, jag vet att det inte går att jämföra rakt av. Men liten vink kan vara på sin plats. Har haft en Gold Medal Flatback till pållan...
Svar
2
· Visningar
1 000
Senast: Rugge
·
Utrustning Har nyligen köpt ny häst, och nu funderar jag på att skaffa dressyrsadel till honom också. Hos förra ägaren hade han en Jacson (vet...
Svar
3
· Visningar
908
Senast: boccia
·
Hoppning Jag har tagit hem en begagnad Frank Baines hoppsadel på prov. Priset är MYCKET överkomligt. En flatback. Vet ej modellen. La den på...
Svar
10
· Visningar
2 366
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp