Sadelgjord som förhindrar att sadeln åker fram??

N

NiraK

Nu är jag grymt irriterad på dessa dressyrsadlar. Jag har hittat en sadel som ligger bra på min häst (utprovad av expertis). Men när jag lägger sadeln där jag vill ha den så hamnar sadelgjorden mitt på magen (ja, han är lite rund pållen! ;) ). Efter ett par minuters ridning har sadelgjorden hamnar strax bakom hästens framben och "dragit" fram hela sadeln så att den ligger på hästens bogblad. Hästen tappar bjudningen och blir markbunden och visar tydligt att han inte trivs med det (självklart). Direkt sadeln ligger på rätt plats har jag däremot en superhärlig häst :love:. Men hur sjutton gör man?? Har hört att det ska finnas en speciell typ av gjord som kan ligga längre bak på hästen och som förhindrar att sadeln glider fram?? Funkar detta? Vart finns isådanafall dessa gjordar att få tag i??

Nirak
 
Tror att du tänker på en förgjord?? Det finns en förgjord/stoppgjord hos B*rjes för 163:-.
(Bild finns under Övriga sadeltillbehör på deras hemsida.)
Hur det fungerar, eller inte har jag inte en aning om.....

Annars finns ju alltid svanskappa... :)
 
Nej, det var inte det jag tänkte på. Har hört rykten om en specialdesignad dressyrgjord.. :confused:
Svanskappa är inget alternativ, jag tycker inte om konstruktionen och hästen är för känslig för att kunna slappna av med en sådan.

Nirak
 
Ahaa, ja då vet jag inte vad det är för något! Intressant! Hoppas någon vet.. :)
 
hej!
menar du en svängd sadelgjord så finns det bla på lill hästen i stav.
Om den fungera vet jag inte.

mvh
 
Jo, det var nåt sånt jag menade! :bow: Det låter intressant! Vor kul om nån har erfarenhet av en sådan och kan berätta om den fungerar! :)

Nirak
 
Okej! Då ska jag nog prova att beställa en! Min häst har inte så jättestort problem i sig, men sadelgjorden drar lik för*annat fram sadeln! :crazy: Hoppas att detta kan hjälpa lite iallfall...
Tack för tipset! :)

Nirak
 
Du skulle kanske be en sadelmakare titta på hur sadeln ligger an på hästens rygg/manke.
 
Hej!
Du som kan detta, jag har ett stort problem

Sadeln som jag har ( montsegur, utprovad via mankmallar)
sitter still och fint vid ridning på plant underlag

Däremot vid klättring brant uppför och nedför så kasar den bak/ fram
Hra en resårgjord som jag tror kan ställa till det lite, ska testa byta

Min fråga:

Ska man acceptera att sadeln rör på sig vid ganska branta klättringar?
Enligt mankmallar passar sadeln.

mvh/ Anita
 
Med en rund hästmage så räcker det inte att ha en sadel som ligger bra på ryggen, man måste ha en bra sadelgjord också...

Svängda sadelgjordar som funkar för runda hästmagar har bla Globus. Hade tänkt köpa en sån till min pålle men han hann skada sig innan så det har inte blivit av än, kanske då (om)han blir frisk igen...
 
Det finns en risk att sadeln rör på sig vid "branta" klättringar sen är ju frågan hur mycket...
Och hur passar sadeln idag jämfört med när du köpte den.
 
Stämmer, och tillsammans så blir det bra (förhoppningsvis)
 
Sadeln var för vid när jag köpte den. För att hon var omusklad.
Har använt tjockare padd och tjorvat.
Idag är hon fortfarande inte tillfredsställande musklad, men det kan bero på fler faktorer. fodret.

sadeln flyttar sig ca 5 cm framåt vid klättrning nedför, och bakåt ca 10 cm.
blir bättre ju hårdare jag spänner min resårgjord men jag anser att jag måste spänna onödigt hårt för att sadeln ej skall glida bakåt.
Som sagt, plant underlag då sitter sadeln där den skall, trots en överbyggd häst med rund kroppsform.
 
Okej! :) Då ska jag beställa två stycken sådana, en till varje pålle! :)

Nirak
 
Det finns en variant på Höök också som inte verkar så dum - enl. bild i alla fall (men ingen här verkar veta hur den ser ut i verkligheten :() Jag har samma problem och det verkar ju som att en sådan gjord kunde vara en lösning! Eko-hallen har också Chetak-gjorden som Lillhästen har - ett tips...
Mvh Anna
 
En sån hade jag och det var den enda som Ubble kunde ha utan att få stela, passage-aktiga gångarter mer än vanligt :angel: Finns bl.a. på Lillhästen som sagt, tycker den funkar super! :)
 
Nej då inte ännu ;) Men jag har bytt sadel och då var gjorden för lång :) Förra sadeln hade korta stroppar denna har långa ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Finns det någon form på sadelgjord som förhindrar sadeln att glida bakåt, eller är det bara brösta som gäller i det fallet? Hästen är...
Svar
15
· Visningar
6 086
Senast: Dressyren
·
Utrustning Jag köpte en ny dressyrsadel av en sadelutprovare i våras. Jag påpekade när jag provred den att den åkte fram en aning. Utprovaren...
Svar
19
· Visningar
6 047
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 412
Senast: Fiorano
·
Utrustning Min Islandshäst har svårt sadelläge. Superkort rygg, överbyggd och obefintlig manke. Jag har en Ghost sadel till henne som egentligen...
Svar
5
· Visningar
860
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp