Bukefalos 28 år!

Sadelkammare ?

S

springflickan

Heej ! ska kanske skaffa Häst nu eller i alla fall foder häst över våren och sommaren, har ett jätte fint stall som mina föräldara byggde till mina syskon när vi flyttade till gården, tyvär vet jag inte hur mina föräldrar tänkte när det gällde sadelkammare ! undara hur jag ska göra, har 1 stor Box som jag tänkt att hästen ska vara i, sen har jag en riktig Spilta och sen en spilta till, men ovaför den spiltan e hö luckan, så undrar lite var jag kan ha sadel kammaren om man ska bygga om en spilta till sadelkammare eller hur man ska göra, har för övrigt inte jätte mycket plats i stallet, hur hade ni gjort ? ska se om jag kan fixa en enkel ritning ;D men tacksam för svar om hur ni gjort ! :)
 
Sv: Sadelkammare ?

Har läst Lagarna och häst ska gå med annan häst eller ett annat flock djur, vi har Kor och får som den kan gå med om jag inte hittar en sällskaps häst till hästen jag ska ha på foder, så har faktiskt tänkt på det (:
 
Sv: Sadelkammare ?

Fast du har ju bara en box. Det är väl lag på box nu för tiden? Eller kanske jag minns fel.
Visst kan hästar gå med får, men tror för hästens skull att den ska ha en annan häst att gå med. Kan ju vara så att ägaren kräver hästsällskap oxå.
 
Sv: Sadelkammare ?

ja, jag har också hört något om det, men är inte heller säker, ja vist är det bäst för hästen om den får gå med andra hästar, Det tycker jag också:) men den kommer träffa andra hästar nästan dagligen, på ridturer och så, kommer rida med andra väldigt mycket, förhoppnings vis...
 
Sv: Sadelkammare ?

Du verkar inte så gammal eller har jag fel. Hur än man gärna vill ha häst så måste man ha förutsättningar för det. Kossor och får blir aldrig samma sällskap för en häst som en häst. Hur ska du göra i stallet? ska hästen stå ensam om nätterna? Om det är en häst som är van vid sällskap i både hage och stall vad gör du då, du kan få problem vidare. Kan du inte ha en liten shettis i den ena spiltan eller bygga om spiltan till en liten box och ha en minishettis kanske. Tycker verkligen att du ska fundera genom saken, tycker synd om hästen annars faktiskt. Jag tror dessutom inte att så många är pigga på att låna ut eller sälja eller om de vet att hästen inte får hästsällskap, det hade inte jag varit.

Nej skaffa hästsällskap eller strunta i att ha häst:)
Om din familj har haft hästar innan borde väll de veta:mad:
 
Sv: Sadelkammare ?

Jag tycker nog inte sadelkammaren är det största bekymret, det är att du inte planerat för sällskapshäst. Personligen hade jag inte lånat ut min häst om den inte fått sällskap av andra hästar, och jag är tveksam till att någon seriös hästägare vill låna ut en häst när de hör att den ska få gå ensam, utan hästsällskap.

Fundera en gång till och planera in för ytterligare en häst, det kan ju också vara så att den hästen du vill/får låna inte tål att gå utan sällskap utan att bli halvtokig och slå sönder stall och gå genom staket (det är inte helt ovanligt att hästar faktiskt vill ha en hästkompis)
 
Sv: Sadelkammare ?

Skaffa en liten ponny som sällskap som kan bo i den spiltan där höluckan är, dvs sätt dit en dörr så det blir en liten box. I den andra boxen har du utrustningen.

Alternativt om sällskapshästen är för stor för lilla spiltan använd den stora som box och ha utrustning i den lilla. Ska du ha hästen över sommaren kanske du ändå inte fodrar med hö? Alternativt kan förvara hö någon annanstans...

Men jag säger som de andra, du bör verkligen fixa en sällskapshäst!
 
Sv: Sadelkammare ?

Jag kollar faktiskt på sälskaps hästar till hästen, jag vill inte att den ska gå själv:), men sen har jag hört att hästen inte får stå i spilta, men läste någon artikel om det, och den får det men bara ett vist timmar på dygnet. (Tror jag)

men som sagt letar efter en liten häst som jag kan ha till sälskap, eller så kanske jag ska låna en häst av en kompis då hennes häst går själv och är gammal och inte rids längre, så funderara på att den kanske kan gå med den hästen jag ska ha på foder.

men som sagt är ett tag tills jag ska börja leta, så ska fundera riktigt på detta också !
Jag vill självklart som alla andra att hästen ska må bra när den e här och bäst då är ju att ha sällskap till den :)
 
Sv: Sadelkammare ?

*kl*

Hästar får väl visst stå i spilta? Men man får inte bygga några nya (förutom foderspiltor).
 
Sv: Sadelkammare ?

Djurskyddslagen säger
---
Du får inte bygga nya spiltor som ska användas för din hästs dygnsvila. De spiltor som du redan har får du fortfarande använda för hästens dygnsvila. Det är tillåtet att bygga spiltor som ska användas för till exempel utfodring och skötsel av din häst.
---
www.jordbruksverket.se


Sedan måste de ju hålla godkända mått, förstås!
 
Sv: Sadelkammare ?

okej, vad bra, får kolla upp måtten då för att se om det e rätt :) och om jag ska ha foder häst så har jag fixat så att jag kan få låna min kompis häst,f ör den går själv nu "/

men hu hade ni gjort med sadelkammare, kan man har den i en anna del av stallet ? hehe vad frågvis jag e :d
 
Sv: Sadelkammare ?

Jag vill inte ha grejor i stallet, det blir dammigt och skitigt och jag är mer rädd om mina saker än så, men det är ju en smaksak
 
Sv: Sadelkammare ?

hmm jaa det har jag också tänkt på... men jag kommer säkert på något sen :)
 
Sv: Sadelkammare ?

hmm jaa det har jag också tänkt på... men jag kommer säkert på något sen :)
Du skulle kanske kunna ordna ett par större garderober som du kan hänga upp sadel och träns i. Täcken och annat kan du ha i en annan garderob kanske. Håll bara garderoberna utom räckhåll för hästarna. Kanske i den ena spiltan? Den största spiltan (om den inte är för smal) kan du göra om till box för en liten shettis t ex. Då har du sällskapshäst, sadelkammare och box till den stora hästen.
 
Sv: Sadelkammare ?

Tack så mycket:idea:, det var en jätte bra idé, tycker jag :) ska se om jag hittar några gadrober, tror faktiskt att vi har två stora som jag kan använda, Tack så mycket ;D:laugh:
 
Sv: Sadelkammare ?

Jättebra att du fixar sällskap till hästen!

Jag har haft sadel och grejer i stallet under många år och nackdelen är att när det är fuktigt så möglar lädret snabbt. Det blev inte särskilt dammigt om det inte hängde väldigt länge utan att användas, men då måste det ju ändå putsas eftersom det oftast också blivit lite mögligt.

Ett garderobsskåp är inte så dum idé men blir det fuktigt och mögligt i stallet så blir det det även i skåpet. Ett uppvärmt rum är ju härligt att ha på vintern men det finns ju inte alltid chans att ha det. Du kanske kan ha sadel och träns i huset, i källare eller garage under vintern?
 
Sv: Sadelkammare ?

skåpen ska nog stå i en annan del av stallet ;D ja jag kan nog det, täcken som ska torka ska jag hänga i källaren där det alltid e värmt, ioch med jag ska ha foderhäst så ska jag se om jag kan ha den på våren och sommaren, blir det längre får jag klura ut något ;P

måste bara tacka alla som har kommenterat, ni har fått mig att tänka mycket och hjälpt mig med saker som jag inte vet hur jag skulle gjort med annars, så :

Ett JÄTTE stort tack till alla !:heart
 
Sv: Sadelkammare ?

Ett av de stallen var inte bra för hästar heller, det stämmer. Men jag har hittills inte stött på stall där läder inte möglar av att ligga oanvänt länge?
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 286
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 676
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 595
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 402
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp