Bukefalos 28 år!

sadelkris- hjälp snälla ni !

Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

hej

Låter mer som att sadeln var för trång i kanalen mellan bossorna samt att bossorna satt för högt upp på sidorna om manken. Om nu inte dessa uppstod ca 15-25 cm från manken nedåt.
Fabriks sydda sadlar är ju sydda efter den generella hästen, då har dom ett spann där för att det skall passa så många som möjligt. Men som sagt i slutändan är det alltid hästen som bestämmer hur det skall vara, och det vet ju den som äger hästen. Märker hur den rör sig samt hur den beter sig allmänt med den sadeln.

/sigrid
 
Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

en sadel ligger aldrig så pass still i alla gångarter att det aldrig blir smuts, friktion uppstår alltid, det är därför det blir lite tvärt om...

så ingen smuts = hårt tryck samt smuts = litet tryck är det som gäller

optimalt vill man ju inte har en sadel som rör sig men musklaturen på en häst ar aldrig still, är den det är det påtvingad detta pga trycket blir för hårt.

/sigrid
 
Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

en sadel ligger aldrig så pass still i alla gångarter att det aldrig blir smuts, friktion uppstår alltid, det är därför det blir lite tvärt om...

så ingen smuts = hårt tryck samt smuts = litet tryck är det som gäller

optimalt vill man ju inte har en sadel som rör sig men musklaturen på en häst ar aldrig still, är den det är det påtvingad detta pga trycket blir för hårt.

/sigrid

Nu beror det ju på hur smutsig hästen är också ;) Och VAR du inte får ev avtryck. Det rör sig olika mycket under en hästrygg (som du säkert vet).

Jag hör att du bestämt dig, samtidigt som t ex mitt "senaste" schabrakavtryck motbevisar. (Ingen smuts första halvan, smuts andra halvan. Gick utmärkt väl dra handen emellan bossa och rygg i fram även med spänd gjord.
 
Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

hej

Låter mer som att sadeln var för trång i kanalen mellan bossorna samt att bossorna satt för högt upp på sidorna om manken. Om nu inte dessa uppstod ca 15-25 cm från manken nedåt.
Fabriks sydda sadlar är ju sydda efter den generella hästen, då har dom ett spann där för att det skall passa så många som möjligt. Men som sagt i slutändan är det alltid hästen som bestämmer hur det skall vara, och det vet ju den som äger hästen. Märker hur den rör sig samt hur den beter sig allmänt med den sadeln.

/sigrid


Nej den var inte för trång i kanalen. Utan det var vid ortspetsarna det blev för tight.
 
Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

Det var därför jag även skrev om dessa inte nu var ca 15-25 cm nedanför manken. Låter väldigt konstigt dock då ortspetsarna är svagt svängda utåt, att det bara skall bli trångt där verkar väldigt underligt dock...

men även jag kan ha fel... men underligt är det...
 
Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

Det är inte jag som bestämt mig, det är avtrycken. Såklart det förekommer variationer det har jag dock aldrig sagt emot =D
 
Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

Det var därför jag även skrev om dessa inte nu var ca 15-25 cm nedanför manken. Låter väldigt konstigt dock då ortspetsarna är svagt svängda utåt, att det bara skall bli trångt där verkar väldigt underligt dock...

men även jag kan ha fel... men underligt är det...

Långa ortspetsar kontra kortare ortspetsar var tricket. Sadlar med långa ortspetsar gav bulorna vid avsadling, korta så inget problem.
 
Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

men då var sadeln förtrång från början, va det en hoppsadel ? då förstår jag inte i så fall varför man ens har långa ortspetsar...
 
Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

kl

Appropå avtryck.... jämför med skor.... är skorna trånga å du börjar svettas lite så ger dessa avtrycka samma info som lakanet..

Torrt = hårt tryck = blött mer lagom...
 
Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

kl

Appropå avtryck.... jämför med skor.... är skorna trånga å du börjar svettas lite så ger dessa avtrycka samma info som lakanet..

Torrt = hårt tryck = blött mer lagom...

Som sagt, jag har noterat att du bestämt dig men jag håller inte med lika kategoriskt =)
 
Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

men då var sadeln förtrång från början, va det en hoppsadel ? då förstår jag inte i så fall varför man ens har långa ortspetsar...

Jag vet inte hur stor vits det är att fortsätta den här diskussionen, men sadeln var inte för trång, hade inte för trång kanal eller liknande. Däremot under rörelse fick hon problem av ortspetsarna. Eller vad man ska kalla det. Fina avtryck, glad häst etc - men vätskebulor efter avsadling.

Varför man har långa ortspetsar på en hoppsadel (för ja det var en hopp) får du fråga tillverkaren om =)

Exemplet var för att påvisa det knepiga med sadelinpassning, och att man får gå på helhetsbilden och att man INTE kan bedöma bara efter t ex avtryck, svettmärken eller liknande utan måste ta hänsyn till helheten.
 
Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

Det är klart att det hela aldrig är enkelt. Men grunden för avtryck är att är det för trång blir det ingen smuts och att det blir smuts när det är friktion.
Sedan finns det självklart allt där emellan , men för att ta det enkelt för en som inte är van , blir det enklare att ha det som grund. Innan man går in på alla dessa olikheter å alla mellanting som kan vara hur många som hellst och variera i oändlighet.

Att jag frågade så mycket om just den passningen av sadel är för att jag själv bygger sadel emellanåt, därför är sådant intressant för mig. Men jag behöver ju inte kapa trådar för den sakens skull.

Att hästen är nöjd är det bästa, sedan spelare det ingen roll vad på pappret ser 'bäst* ut, har vart med om det flera gånger. Vad som borde passa gör inte det å då får man gå efter vad hästen säger...

/sigrid
 
Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

Kl

Lånar tråden lite.

Hrafn de flex och draupnir. Era åsikter?
 
Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

Jag ogillade draupnirn förut, men har nu ridit i mammas ett par gånger på Laufi och känner att jag hamnar bättre i den nu än förut. Var lite inne på att köpa en begagnad men dom ligger lite högt i pris.
DiFlexen vet jag inget om..
 
Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

Nu hoppas jag att det blir bra. Hittade litet i misstag en begagnad sensation ride
18". Provade sadeln som hastigast idag och jag ryms i den!!!
Den är lite lång på hästen, men man tynger ju inte på längst bak.
Syyyynd att den inte är brun..;). Men det finns ju alltid något att drömma om...
 
Har för omväxlings skull funderat på en bomsadel.. Sensationen är väl bra, men när man tar bort sadeln finns torra fläckar där jag sitter, med övre lårena. Trycker sadeln där?
nu har jag provat en Hilbar 18" som kändes rätt okej, fast rumpan inte har någon megaplats.
Vad tycker ni?

Sadeln ligger inte fullt så långt fram som det ser ut. Vet inte varför den alltid ser ut att ligga långt fram, fast den ligger nätt och jämt bakom bogbladen. tycker jag åtminstone..




Efter ritt.
 
finns sadeln överhuvudtaget i 18". allt jag hittar när jag googlar är 17". men det står 18 i sadeln??
 
Ingen med minsta synpunkt?
Jag tycker det är så fruktansvärt svårt att prova sadlar. Ett jätte ansvar liksom. Det är ju svårt att se på bara foton, men om det är helt uppåt skogen, säg till!
 
Kan ju för skojs skull berätta att jag fick låna en sån där Impression pad, eller hur dom heter, och Hilbaren tryckte både här och där. Men som en trevlig överraskning tryckte inte Sensation riden jag har ,nånstans. Paden var helt slät. Så jag behöver kanske inte byta sadel trots allt.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
357
Senast: Fiorano
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: Barret
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
893
Utrustning Jag undrar om någon vet hur lång kåpan är på Equipe Emporio och Olympia? Är de lika långa tro? Min egen Emporio i 17,5 är 41 cm i kåpan...
Svar
8
· Visningar
780
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp