Bukefalos 28 år!

sadelkris- hjälp snälla ni !

Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

Hopp finns, hade du bott närmare hade du fått prova min. :)
Den placerar iaf mig korrekt i sadeln. Provade massor av sadlar, men denna låg allra bäst på min häst som har en svängd rygg, överbyggd och med kort sadelläge. Dessutom är den jätteskön att sitta i så om du har någon i närheten du kan låna - prova! :)
 
Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

har du foto att sätta ? hur lång anläggningsyta har hästen/sadeln?
 
Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

Kan ordna foto senare ikväll, sitter på jobbet nu. Hästen har en anläggningsyta på 44 cm, sadeln har jag inte mätt. :)
 
Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

KL

Att läsa av ett sadel avtryck på ett lakan kanske kan vara lite konstigt, men är en mycket bra vägledning ifall man förstår det :)
Så jag ville dela med mig av det jag kan, man skall inte snåla med kunskaper som alla som har häst borde kunna få ta del av :D

Inget smuts = hårt tryck

Mycket smuts = lite tryck

Luddigt avtryck för mycket rörelse av sadeln troligen för stor på alla sätt å vis,

Inget smuts fram betyder oftast sadeln är för trång, ger för skarp kontakt.
Ingen smuts i mitten partiet, sadeln är för trång i tunneln samt att den ligger an på den ytan som skall ha minst tryck, pga ryggen skall få plats när hästen arbetar i form. Ja det skall vara lättare tryck där när hästen inte arbetar. När hästen går i form och arbetar skall trycker fördelas ut å bli jämt.

Dock kan det bli lite missvisande på islandssadlar för att dem ofta har en stropp i ortspetsen på själva sadelträet, oftast kallad en förgjord. Det sitter så för att man skall kunna ha kvar sadeln i läge så pass långt bak som man har på islandshäst. det skulle vara mycket enklare med sadlar på islänningar om man hade som på *vanliga* sadlar just med vart stropparna sitter.

Tänk på att tunneln på sadeln bör vara runt 8-10 cm jämt hela vägen.

Sista bilden med avtrycket var bättre än det första, att det var mycket smuts fram längsmed kanten tyder på att den trots allt var lös där för bogarna, men den var ännu för smal då det var helt vitt än fram under framvalv samt in på mitten. hellst skall det vara mindre smuts både bak å fram , men ändock smuts. Ojämt fördelat smuts tyder på en sadel i obalans, det skall vara så symetriskt som möjligt. 100% jämnt fördelade 2 sidiga hästar finns ju inte men man söker ju det bästa som alltid.

Lycka till med letandet och mycket bra tänkta att ta ett lakan under =D
 
Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

Sådär, nu har jag tillgång till några bilder på min sadel.

734730_10151349390474885_1461197584_n.jpg


578181_10150854699009885_496963783_n.jpg


408135_10150497364339885_1468450023_n.jpg


531192_10150784173684885_1322993565_n.jpg


Har nog fler bilder gömda någonstans på datorn också.. Bara att säga till om du vill ha fler bilder! :)
 
Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

tack för det! nu blev jag lite klokare, hade inte riktit koll på vad man kollar efter med avtrycket.
 
Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

tack för bilderna! jag har på känn att jag trivs bättre i en "öppen" sits än i en kupad, får sjukt i ryggen om den är väldigt kupad.
kollade lite omkring, hittade en använd, men det stod att de var för raka ryggar, men kanske man kan stoppa om dom?
 
Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

tack för bilderna! jag har på känn att jag trivs bättre i en "öppen" sits än i en kupad, får sjukt i ryggen om den är väldigt kupad.
kollade lite omkring, hittade en använd, men det stod att de var för raka ryggar, men kanske man kan stoppa om dom?

Jag har väldiga problem med höfter och rygg, ibland får jag ont av sadeln tyvärr men den är tusen gånger bättre än alla de andra jag testat, bland annat bomlösa. Kommer gråta ihjäl mig om min nästa häst inte kan ha den! :p

Den ska vara för raka ryggar, men båda mina hästar som jag har haft den på har haft svängda ryggar. Den ena hästen hade tyvärr problem med ryggen så låg sadeln minsta illa kom man inte långt - om man ens satt kvar, men med den sadeln gick hon att rida. :)
 
Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

ja, kanske man inte alltid ska stirra sej blind på vad det står i "manualen" :)
 
Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

Intressant, jag har alltid fått höra tvärtom, men det låter ju mer logiskt som du säger.


Men en fråga, ingen smuts borde väl rimligen även betyda inget tryck? Annars hade väl inte kanalen varit ren? Tex om en sadel är alldeles för böjd så den släpper helt, blir det då mindre smuts där den inte ligger an? Avtrycken visar väl bara just det som ligger an mot hästen?
 
Senast ändrad:
Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

KL

Där sadeln ligger:
Ingen smuts/stöv = ligger still, mycket smuts/stöv = rör sig.
OM vi nu talar "torr smuts"
Blir hästen svettig kan man få smutsiga avtryck även där den ligger still, schabraket ligger ju emot svett även om den är still.
Men att säga att ingen smuts = för hårt tryck blir lite vanskligt, det kan vara så att sadeln helt enkelt bara ligger still. Men man märker ju ihop med övriga bedömningen.

Att det inte blir smuts i kanalen är ju självklart, lika självklart är det att man kan få smutsavtryck i bakkant på schabraket där sadeln inte ens ligger.
 
Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

Låter vettigt. Jag har aldrig själv använt lakan, tycker det är så mycket enklare att se och känna, just för att man hör så olika. Har aldrig riktigt tyckt att det stämmer till hundra procent och det man kunnat gissa sig till har vi redan sett och känt utan lakan.
Men det kan säkert vara en bra metod, bara att jag aldrig fastnat för det.


Frågan var ju egentligen inte varför det inte blir avtryck i kanalen, utan jag ifrågasatte just "inget smuts=hårt tryck" för så enkelt tror jag inte det är.
 
Senast ändrad:
Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

Låter vettigt. Jag har aldrig själv använt lakan, tycker det är så mycket enklare att se och känna, just för att man hör så olika. Har aldrig riktigt tyckt att det stämmer till hundra procent och det man kunnat gissa sig till har vi redan sett och känt utan lakan.
Men det kan säkert vara en bra metod, bara att jag aldrig fastnat för det.


Frågan var ju egentligen inte varför det inte blir avtryck i kanalen, utan jag ifrågasatte just "inget smuts=hårt tryck" för så enkelt tror jag inte det är.

Nej, inget smuts betyder inte mkt mer än still. Nu innebär ju förvisso hårt tryck att sadeln ligger still. Men man kan inte avgöra "hårdheten" av trycket genom smutsen på ett schabrak/lakan. Men man kan ju känna.

Lite samma sak med svettavtryck. Ingen svett KAN bero på hårt tryck, men det kan också bero på att sadeln ligger alldeles stilla.

Så man får ju, såklart, göra en helhetsbedömning - vilket nog de flesta gör också =)
 
Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

Hur är det då med svettfläckar. Har sett svettavtryck på schabrak som ändå varit torra mitt i svettfläcken. Det blev en dålig beskrivning..
Men då har jag tänkt att sadeln tryckt för hårt där.
Kan det vara så?
 
Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

Hur är det då med svettfläckar. Har sett svettavtryck på schabrak som ändå varit torra mitt i svettfläcken. Det blev en dålig beskrivning..
Men då har jag tänkt att sadeln tryckt för hårt där.
Kan det vara så?

Det kan vara så. Eller så ligger sadeln bara alldeles stilla där som sagt. Man får gå på helhetsbilden. Svettavtryck är generellt "ärligare", men det är ingen sanning.

Hade en som hade kanonfina svettavtryck utom precis vid sidan av manken, där var det två handflatestora torra fläckar. Jag nojade, med stöd av Buke ;P - sadelmakaren tyckte att det är för den låg pinstill där (det var en hoppsadel) Jag var skeptisk. Hästen nöjd.

Sadelmakaren la på en sån där pad jag glömt vad det heter som mäter tryck. Jämnt tryck hela vägen, inklusive vid sidan av manken. Sadelmakaren vann ;)

En annan hade superfina avtryck (av samma sadel), och sadeln såg ut att ligga super enligt alla parametrar, så tyckte även sadelmakaren. Hästen nöjd. Däremot fick hon "bullar" (vätskeödem) på var sida ryggraden långt fram när jag sadlade av. Försvann på 20 min. När sadelmakaren hörde det konstaterade han direkt att då passar den bomformen inte henne, hon får tryck av ortspetsarna när hon jobbar. Och visade med nakna bommar skillnaden i typen av bom den sadeln hade och typen av bom hon nog borde ha (kortare och mer 'öppna' ortspetsar). Bullarna försvann.

Så det är en halv vetenskap, och ingen, inte ens proffsen, kan utan helhetsbilden avgöra om det verkligen passar eller ej.
 
Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

hej igen

ingen smuts visar att trycket är hårt pga att 0 friktion i musklerna kan ske... just pga hårt tryck. De hästar du ser som har fördjupningar så man ser att sadeln har legat där även när dom inte är ridna, har som regel för trånga sadlar som klämmer så pass illa att musklaturen inte kan får den blodgenomströmmningen som behövs för att utvecklas i dessa partier.Detta ser man ofta på halvbloden.
Där vill deras smutsiga schabrak påvisa detta genom att alltid vara mindre smutsiga i dessa områden.
Som sadelmakare har man stor nytta av att se ett smutsigt schabrak, det talar om en hel del hur sadel har legat å vad man vill förändra genom en stoppning.
Om själva sadeln nu inte behöver bytas ut.

Det kan tyckas lite konstigt men det är liksom bakvänt när man ser på avtrycken, likaså med svett fläckar med torra partier = hårt tryck så muskeln inte ens kan svettas, då för att trycker hindrar att ens svetten kan komma ut därför får du torrt i mitten å blött ikring.

sedan finns det ju alltid varianter å saker som inte alls är som fakta säger, slutändan är det hästen som bestämmer vad den gillar och det får man rätta sig efter.

/sigrid
 
Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !

kl

kanalen blir ju inte smutsig just för att där skall det inte vara tryck... men ser oftast en smuts rand där bossan legat emot hästen, vilket är högst normalt. Inget tryck get ju självklart ingen smuts. Men på det områden som ligger an emot hästen som lämnar vita områden där är för hårt för smutsen kan inte tränga ut, känn själv när någon sitter i sadeln, försök få din hand att följa sadelns kontur emot hästen. Vilket naturligt vis blir hårdare än om ingen sitter i, men man känner tydligt att det blir tryck... är det tryck utan ryttare i är det trång från början...

sigrid
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
357
Senast: Fiorano
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Barret
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
893
Utrustning Jag undrar om någon vet hur lång kåpan är på Equipe Emporio och Olympia? Är de lika långa tro? Min egen Emporio i 17,5 är 41 cm i kåpan...
Svar
8
· Visningar
782
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp