Sadelproblem... storlek och märke?

P

pamplona

Är på jakt efter nya sadlar till min häst.
Både dressyr och hopp.
Har provat lite olika men blir inte riktigt klok på hur hästen egentligen ligger bomviddsmässigt.

Vi har provat:
*M&N 32, ligger riktigt bra i både dressyr och hoppmodell.
*Crown, jessica, 32 - för vid (inte tillräckligt med plats vid manken, blev lite framvikt).
*Cliff Bransby, raven - 3, för vid (inte tillräckligt med plats vid manken, framvikt), äldre begegnad sadel, behov av omstoppning.
*Globus clic(hopp) 36, för vid.
*Kieffer normal- för trång även för smal kanal.
*Pessoa LegacyXP- låg riktigt bra, men vet inte vad det var för bomvidd.

I hoppmodell så blir det antingen en pessoa eller en m&n (ska bara komma fram til vilken jag tycker bäst om). Vad kan det ha varit för bomvidd på pessoan, mw eller w? (Själv så gillade jag inte riktigt m&n i dressyrmodellen även om den låg bra på kusen.)

I dressyrsadel känner jag mig förvirrad:confused:?
Vill ha en sadel av medelpris (runt 10-12tusen som max).
Crownen gillade jag verkligen men funderar på om kanalen är tillräckligt bred för hästen?

Våra kriterier är en sadel med ordentligt bred tunnel mellan bossorna, stor anläggningsyta och form på bossor/bom som m&n eller pessoan...

Det finns ju endel märken i denna prisklass, men hur är de till resten av våra kriterier tro?
Tänker på pfiff, globus (främst crincle), kentaur, henri de rivel (arthur de luxe)?
Men om en m&n bomvidd 32 passar bra, vad kan vara motsvarande i dessa märken/modeller?

Så, alla ni kunniga bukare, om ni vet något om dessa märken, eller har andra förslag så kom med respons!!:banana:

Tar även gärna mot förslag på återförsäljare av ovan nämda sadlar i skåne så man kan se, känna på och prova dem ordentligt.
 
Sv: Sadelproblem... storlek och märke?

Putar lite och hoppas att det är någon som har erfarenhet av dessa sadlar!
 
Sv: Sadelproblem... storlek och märke?

Du har provat väldigt olika sadlar.. Globusen är ganska rak medan HdR passar hästar med mer svängd rygg... Hur ser din häst ut? Gärna bilder.. Tror inte M&N är så jättevid men kanske en 34 på Globus skulle passa.. De andra har jag ingen erfarenhet av..
 
Sv: Sadelproblem... storlek och märke?

Har inte hunnit svara på dina andra mail än så jag börjar med att svara här...

Crown har förmodligen en kanal som är bred nog för din häst, de brukar inte ha så smal kanal, men om mankfriheten inte räcker till så är det ju en annan sak....
Pessoa och M&N skiljer sig mkt i passformen. De är båda rätt lika längsmed bommen (alltså i princip lika raka) men M&N är för mycket bredare och plattare hästar vilket Pessoa inte är till för (de är gjorda för takformade "spetsiga" hästar)
Om M&N ligger bra både i hopp & dressyr tycker jag du ska ta dom, och leta beg för att få ner priset lite.
Men om du inte gillade dressyrmodellen så kan du ju prova Albion SL/SLK och Globus Clic el Turner (crincle har jag inte provat så vet ej hur den är) i MW-W resp 34 bom och se hur de funkar.
 
Sv: Sadelproblem... storlek och märke?

Du har provat väldigt olika sadlar.. Globusen är ganska rak medan HdR passar hästar med mer svängd rygg... Hur ser din häst ut? Gärna bilder.. Tror inte M&N är så jättevid men kanske en 34 på Globus skulle passa.. De andra har jag ingen erfarenhet av..


Hdr har jag inte provat den kom med för att prislappen passade:smirk:.
Globusen jag provade var solklart för vid men verkade ok i övrigt.
M&N och pessoa provades ut av sadelutprovaren.
Så här ser ryggen ut...
DSCN0886.jpg


Sorry för stor bild-lyckades inte förminska den.
 
Sv: Sadelproblem... storlek och märke?

Har inte hunnit svara på dina andra mail än så jag börjar med att svara här...

Crown har förmodligen en kanal som är bred nog för din häst, de brukar inte ha så smal kanal, men om mankfriheten inte räcker till så är det ju en annan sak....
Pessoa och M&N skiljer sig mkt i passformen. De är båda rätt lika längsmed bommen (alltså i princip lika raka) men M&N är för mycket bredare och plattare hästar vilket Pessoa inte är till för (de är gjorda för takformade "spetsiga" hästar)
Om M&N ligger bra både i hopp & dressyr tycker jag du ska ta dom, och leta beg för att få ner priset lite.
Men om du inte gillade dressyrmodellen så kan du ju prova Albion SL/SLK och Globus Clic el Turner (crincle har jag inte provat så vet ej hur den är) i MW-W resp 34 bom och se hur de funkar.

Ska se om jag kan komma över en crown 31:a och prova det, men jag oroar mig lite för kanalen. Den är inte mycket bredare än på kieffern som vi har...Tre fingrar(dock ganska breda) på smalaste stället och vi har ju blivit rekommenderade mycket bred tunnel (för kissing spines).
Letar som en tok efter en begagnad M&N-dressyr, men hittar ingen i rätt stl, jag får väl lära mig att tycka om den!

Är det inte konstigt då att vi blev rekommenderade både pessoan och m&n? Men de låg bra, vilket ju även frankbaines gjorde (men den gillade inte jag).
Har även blivit tipsad om att bredda kieffern (tror att du fick foto när hästen hade denna på sig) och även stoppa om den så den får bredare kanal.

Vet du om Albion och Globus (crincle/clic) har breda kanaler och rejäla anläggningsytor? Är det ngn. skillnad här på de olika albionmodellerna?
Har inte lyckats hitta ngn. butik här i min närhet som har dessa.
Dock klämt lite på några begagnade albion, men de var M-M, så det kändes inte som det var lönt att ta hem och prova.
Det var även här jag blev positivt överraskad av både Jacson(SantaCruz)-Arthur de luxe och Pfiff, verkade rejält bred i kanalen och bred anläggningsyta, men smala i bomvidden(jacson)? Den jag såg var xw och verkade inte speciellt vid...

Jakten går vidare...
 
Sv: Sadelproblem... storlek och märke?

Globus har en bred kanal (Clic), den var 3-4 breda fingrar på min som jag hade. Albion har också en bred kanal.

Här har du Globus Clic underifrån:

under.jpg


kanal.jpg


Här har du M&N underifrån

125_2522.jpg



Tror inte Kieffer är något att satsa på, bättre att leta en sadel med bred anläggningsyta och kanal än att bredda bomvidden och kanalen på den du har.

Iom att hästen har KS så hade jag hellre satsat på en kvalitetssadel som t.ex. Albion/M&N än ett lågprismärke...
 
Sv: Sadelproblem... storlek och märke?

Tack så mycket för bilderna!!

Nej, kieffern kommer jag inte göra något med, den ska säljas. Blev nog mest förvånad att de skulle kunna förändra den så pass.

Hoppsadel måste jag beställa nu och det är nog rätt klart att det kommer att bli M&N 32...(men pessoan var ju också bra:angel:
Jag gissar att det har varit en pessoa MW, vad tror du?)
Det är ju hoppsadel jag använder säkert 75-80% av ridtiden.

Dressyrsadel spånar jag vidre på... som det verkar nu så vill jag prova m&n (igen, gärna en stl. större(18") och känna om den känns lika djup), albion och globus, kanske även en crown31(som jag blev lite kär i...), får väl se vad begagnat marknade har att erbjuda.
 
Sv: Sadelproblem... storlek och märke?

Pessoan var nog en W iaf...
Köp hoppsadeln, och avvakta med dressyrsadeln ett tag... Vänta tills du kommer över en M&N i rätt storlek och pris, för använder du hoppsadeln större delen av tiden är det ju ingen brådska ändå..
 
Sv: Sadelproblem... storlek och märke?

Får se om jag får svar av utprovare om vad det var för storlekar då på bla. pessoan...

Funderar på om man kan se/känna på en Crown om den har luftstoppning? Känner på den jag har hemma och provar nu och den känns som en vanligt ullstoppad.
Luft vill jag inte ha.
Har bara känt på en luftstoppad sadel tidigare och den var gräslig, säkert i behov av luftning/pumpning(vad säger man?) men ägaren bytade till ny sadel med ullstoppning efter att hästen hade stora ryggproblem.
 
Sv: Sadelproblem... storlek och märke?

Man känner ju om det är ull i bossan, det har ju en viss textur, luft kan du trycka in och det går tillbaka.
 
Sv: Sadelproblem... storlek och märke?

en första crownen jag hade hemma var ullstoppning, men ju för vid (32).
Nu har jag faktiskt köpt mig en annan crown (jessica) också ullstoppad, med bomvidd 30. Känns faktiskt helt ok. Tror dock att den kommer att bli för smal ganska omgående men den får gå tills jag i alla fall får hoppsadeln från m&n, sen börjar ju sparandet till en m&n dressyr.
Har sett en del begagnade m&n dressyr men de har alla varit för smala i bomvidden. Börjar tro att mitt ädla lilla halvblod har någon kallblodsgen som bryter sig fram ibland!:smirk:
Jag kan fota och maila om du vill se denna (och sen även när jag väl får vår m&n).
 
Sv: Sadelproblem... storlek och märke?

Ideal/Crown-sadlar?
Vad har dessa för "rykte", hur är dessa?
För mig känns det som ok kvalitet till ganska bra pris.
Vad kan man tänka sig för andra handsvärde?

När man tittar närmre så är ju crown väldigt lik många av wellington, edingburg, och någon till... vilka är det som är samma?
 
Sv: Sadelproblem... storlek och märke?

Wellington/Windsow/Edinburgh är samma, men Crown är ett helt annat märke.
Crown har ett bra rykte, det är riktigt bra kvalitet.
Andrahandsvärdet beror ju på bomvidden, modellen och åldern, och iom att du hade köpt en i bom 30 så har den tyvärr inte så bra andrahandsvärde (breda bommar är mer efterfrågade)

Maila gärna bilder till mig!
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 723
Senast: Mogge
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 196
Utrustning Låter kanske som en märklig rubrik men ni som har/haft äldre hingstar kanske förstår vad jag menar. Hingstar har ofta en större massa...
2
Svar
31
· Visningar
2 327
Senast: AW
·
Utrustning Bilder kommer ev, vill ha ägarens tillstånd innan jag lägger dem här. Men det borde gå att råda lite allmänt utefter info ändå? Det är...
2
Svar
25
· Visningar
3 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp